steungroepje blessure

@harm idd de vakantie over is zwaar klote, ook omdat mijn kameraad zich er mega op had verheugt. Daarbij komt ook nog dat ik dit jaar mijn eerste enduro seizoen zou rijden. Dat is 20 januari bij ons in het dorp. Die is nu doorgestreept

@rvkasper

Er is een hele goede app met oefeningen om de enkel te verstevigen, de oefeningen die een fysio zal geven, maar dan altijd bij de hand. Daarnaast heb ik zelf een balansbord (rond bord met halve bol aan onderkant), daar kun je heel goed de kleine spiertjes mee trainen. Te koop bij oa decathlon voor zo’n €15.

Ik kan het nog hoor. Zo blij. Over 6 weken het echte werk!! Na 2 jaar weer geskied, bij elkaar toch uur of 4, en voelde niks aan mn knie.
Ik begin bovenaan links in het filmpje, heb een roze/groen/blauwige jas met zwarte broek en lang blond haar.

https://youtu.be/VxGFOTmde3k

Goed bezig @Desiree2!

Bergen + Sneeuw = ❤

@Desiree pas je op met remmen, je leek wat ongecontroleerd door te tollen :-)

Fijn dat het direct goed voelt, en hopen op een mooie week over 6 weken.

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

Ohhh nee dat achteruit stoppen was bewust hoor… Vind ik altijd leuk 😂

Wat een verhalen!
Omdat ik niet veel meer kan dan thuis zitten en naar mijn computer staren door mijn blessure dacht ik gewoon: ik vul bij de zoekfunctie op wintersporters.nl het woord ‘blessure’ in. Zodoende kom ik op dit forum.
Hier mijn recente verhaal

Op woensdag 7 maart 2018 was ik van plan de laatste dag te snowboarden om de resterende twee dagen net als de eerste twee dagen weer op de latten te staan. Het liep anders….
Op het laatste stuk van de dalafdaling aan de Giggijoch kant in Sölden, vlak voordat je dat weggetje onderdoor gaat viel ik ongelukkig. Ik stond stil, draai mijn board in, blijf op de een of andere manier hangen en val precies op een ijzig stukje met mijn schouder…
PIJNLIJK! Ik schreeuw het uit van de pijn. Na 5 minuten gezeten te hebben besluit ik me af te laten glijden naar onder om aldaar te kijken naar mijn schouder.
In het dal doe ik mijn jas uit en zie dat mijn sleutelbeen helemaal naar boven steekt. Ik word niet lekker en besluit iemand te laten komen. Ambulance was er binnen 3 minuten en ik ging naar een klein ziekenhuisje in Sölden. Foto’s werden gemaakt en het was direct duidelijk. Alle 3 de banden die mijn sleutelbeen vasthouden aan de rest van de schouder/schouderblad zijn afgescheurd….
Einde sportieve vakantie….
Ze hebben me verteld dat er geopereerd dient te worden maar dat de operatie ook goed in Nederland kan worden uitgevoerd.

Ik word vrijdag 23 maart geopereerd. Na de operatie moet ik 6 weken met een mitella lopen, na 3 maanden mag ik weer autorijden en na 6 maanden mag ik weer risicosporten uitoefenen zoals voetballen.
Ik heb fysiek werk als bijbaan, ik werk 2 dagen in de week en in de vakanties als hovenier. Komende 3 a 4 maanden heb ik dus geen inkomsten.
Wat ik het allerergste vind is dat ik komende periode niet meer kan sporten, ik had me namelijk al ingeschreven voor verschillende triatlons en hardloopwedstrijden.
Voordeel: Ik ben bezig met het schrijven van mijn afstudeerscriptie. Tijd genoeg nu om hem zo ver als het gaat af te maken.

4 vrienden en ik gingen met volle overtuiging en zonder enige angst van iedere piste af. Als het even kon ook met de nodige snelheid. Mijn val en de ernstige blessure daarna gebeurde eigenlijk uit stilstand… net als de meeste van jullie dus gewoon botte pech…
Dat ik hier mijn verhaal kan doen lucht me toch enigszins op merk ik

Ik hoop dat de revalidatie bij iedereen die zijn verhaal heeft gepost goed is verlopen en dat hij of zij weer op de piste staat!
Voor degene die nog aan het revalideren zijn: SUCCES

*bericht bewerkt door ThijsHendriks op 15 mrt 2018 19:18

Jeetje wat een pech… ontzettend veel succes en sterkte bij het herstellen!!

Afgelopen week tijdens een kort verblijf in Portugal de ervaring mogen opdoen om mijn Achillespees volledig af te scheuren, wat een bizar iets om mee te maken. De consequenties staan duidelijk niet in verhouding tot de pijn. Pijn is er nauwelijks maar het herstel gaat maanden duren, wat een gez**k is dit zeg. Had nog plannen om nog een dag of wat Winterberg te doen en de slotweek naar Alta Badia te gaan, dat kan de prullenbak in.

Iemand ervaring met deze blessure, de eventuele operatie en het herstel?

Beterschap heren💐

Ik meld me ook (weer) in deze groep. Schouder uit de kom… Gelukkig geen pijn, en ik mag al snel weer met fysio beginnen maar skiën zit er komende dagen niet in… :-(

Het verhaal:
https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/410172/meegemaakt-…

Click. Click. Peace

@HN65. Oei, dat is een vervelende blessure. Ben je nog niet geopereerd dan? Ik heb altijd begrepen, dat dat het beste zo snel mogelijk moet gebeuren. Zelf heb ik ook ooit mijn achillespees afgescheurd, tijdens een volleybaltraining. Het gebeurde op een donderdagavond en zoals gewoonlijk zeer druk bij de Eerste Hulp. Er is toen wel naar gekeken, drukverband erom heen. Volgende dag gelijk opereren. Totaal geen pijn gehad trouwens. Ook de operatie voelde ik niet, ruggenprik. Wel een betje wondpijn, maar dat is logisch. Tja daarna, 2 weken gips, 4 weken tape, waarbij elke week de stand van de voet steeds meer naar 90 graden ging. Dat was allemaal nog wel te doen, maar de fysiotherapie was wel pijnlijk. Dit was in oktober gebeurd, in februari het jaar daarna heb ik gewoon hele dagen geskied en in april hele dagen gesnowboard. Het is even heel eng, maar daarna ging het prima. Echter volleyballen heeft nog langer geduurd. Maar je ziet, het komt goed, het duurt alleen heel lang (zeker voor je gevoel). Advies, ga naar een goede fysiotherapeut, die niet bang is om je pijn te doen en om je goede oefeningen te geven, dan kun je uiteindelijk alles weer.

*bericht bewerkt door linda5 op 18 mrt 2018 09:09

linda

Dank voor je uitgebreide reactie @linda5. Ik moest eerst gerepatrouileerd worden vanuit Portugal dus opereren, als dat al gebeurt, wordt volgende week. Dacht ook dat het zsm moest maar orthopeed in NL geeft aan dat dit een fabel is. Zit wel in gespitst spalkgips. Die revalidatie is idd best een lange weg maar het is niet anders.

Verrek, dit topic was ik vergeten. Ik meld me alsnog ff met een gebroken pols!
Twee weken terug, die ene zaterdag dat het ijs hier in het zuiden eindelijk een beetje betrouwbaar was en ik niet hoefde te werken toch ff gaan schaatsen. Eindelijk, 6 jaar moeten wachten op natuurijs. Dat m’n schaatsen inmiddels kei-hard waren geworden (op de zolder bewaard, nooit een likje schoensmeer gezien) en al jaren bot zijn boeide niet. Met de nodige moeite onder gekregen en gaan krassen door de 5 cm sneeuw op het ijs. Prachtig hard ijs zelfs, al was door de sneeuw de boel niet overal goed zichtbaar.

Voormiddag met vrouw, slee en kleine geschaatst, ging lekker al was de eerste minuut ff wennen. Namiddag zelf nog ff terug gegaan, het kriebelde wel erg hard dus kon het niet laten. Nog ff een paar minuutjes met de “oudere jeugd” meegedaan met ijshockey, net als “vroeger” en daar ging het de eerste keer al mis. De reflexen waren niet meer zo gesmeerd en dus met gestrekte armen vooruit het ijs op, niet plezierig maar niet miepen, op en verder. Een half uurtje verder met een “stop” precies met de punt in een luchtbel en ik vloog voorover, weer met gestrekte armen (DOE DAT NOU NIET!) en mijn rechter pols voelde nog wat minder goed, maar hey, het is mooi weer, er is ijs dus doorschaatsen. Nog een uur doorgegaan, wel wat rustiger, en toen toch naar huis. Schaatsen uitdoen ging met veel pijn, auto rijden was ook geen pretje, thuis ff gezwachteld en de boel maar gewoon zo gelaten.
Volgende dag weer wat fitter, sporttape erop en door, tot ik die middag de boodschappenkrat in en uit de auto had geladen. Maar om op een zondagmiddag om 16:00 naar de HAP te gaan, nee, daar had ik geen zin in. Dus door. Maandag ochtend mijn collegae van de Rontgen maar ff gevraagd om een foto te maken en toen bleek de boel toch echt stuk te zijn. Bezoekje aan SEH, gipskamer en een kwartier later stond ik weer te werken, met 1 arm in het gips.

Da’s nou 2 weken geleden, komende vrijdag controle en gauw dat gips eraf want ik word er gek van. Zondag naar Montafon voor een week skieen, waarschijnlijk wel met een afneembare spalk maar dat moet lukken.

Wat een boel blessure leed is er helaas! Succes een ieder met het herstel!
@Margriet.
Net als jij ben ik een tijdje niet op dit forum geweest. Kop in de sneeuw steken, of zoiets? Zolang je er maar niet mee bezig bent is het er niet? Ik ben dus nog steeds niet gaan wintersporten. Ik vind het risico dat er misschien nog een keer iets gebeurt te groot en weegt het niet op tegen het zo lang uitgeschakeld zijn van andere dingen die ik ook erg leuk vind om te doen. Larie misschien. Voordat ik mijn kruisband scheurde heb ik ruim 20 jaar zonder letstel geskied dus waarom zou de kans op weer iets nu groter zijn? Hoe dan ook. Ben nog niet geweest. Zie misschien ook wel op tegen het feit dat orthopeed aangaf dat ik zonder brace de berg niet meer af moet gaan. Ik zeg nooit nooit maar de mentale instabiliteit is misschien nog te groot.

Sinds eind januari is de linker enkel / voet weer op gaan spelen (na 9 maanden rehabilitatie in 2017 en daarna 4 maanden redelijk pijnloos verloop). De combinatie met flink doorgezakte voet(en) en artrose in de linker knie zorgt mogelijk voor complicaties. De rechtervoet voelt ook niet echt lekker ondanks dat ik daar geen trauma heb gehad. Mijn onderstel zit helaas niet in de ‘meewerk-modus’. Het medisch circus is ondertussen weer opgestart.

  • Huisarts > Verwijzing orthopeed (check)
  • Afspraak Orthopeed (check)
  • vervolg… we will see where it ends.
When life gets too complicated.... SKI

Ik volg deze topic altijd met grote belangstelling het vele leed en ellende wat de blessures teweeg brengen .misschien kunnen mensen uit het volgende hoop putten. Ik had al jaren artrose in de rechter enkel ,en ging steeds moeilijker lopen met steeds meer pijn en dus ook met skiën.Na eerst wat geprobeerd te hebben met orthopedische schoen, om in ieder geval weer wat beter te lopen maar dit was geen goede oplossing. Vorig jaar na lang wikken en wegen, in overleg met de orthopeed besloten de enkel vast te zetten een zogenaamde enkelartrodese .En eigenlijk al een beetje afscheid genomen van de wintersport.Eind mei ben ik geopereerd wat succesvol is verlopen na 12 weken gips en 6 weken een Walker weer langzaam wat meer gaan wandelen .Na dat er weer wat meer kracht in kwam toch maar eens geprobeerd pas mijn skischoen nog ,kom ik er wel in.Dit bleek gelukkig het geval,al kan mijn rechter enkel niet meer buigen.dus maar eens bij controle aan de orthopeed gevraagd of skiën weer zou mogen.Het antwoord was probeer het maar.dit was niet tegen dovemans oren gezegd, dus 24 -11- 2017 de stoute ski schoenen aan getrokken,en enkele uren in Zoetermeer geoefend.Dit was eerst heel raar omdat de vorlage rechts minder is, maar oefening baart kunst.Maar na 7 maanden kon ik weer skiën Ondertussen zijn we afgelopen winter 4 weken wezen skiën, en gaat het steeds beter in ieder geval zonder pijn.Zwarte pistes laat ik nog even aan mij voorbij gaan maar die staan volgend seizoen weer in de planning.

*bericht bewerkt door ruudsan op 29 mrt 2018 19:33

@ruudsan Wat gaaf dat je weer kunt skiën!

Click. Click. Peace

Allereerst sterkte nog voor de revaliderende lotgenoten hierzo.

Zelf inmiddels 4 weken verder met m’n kapotte pols. Vorige week bij de gipskamer controle (2 weken vroeger dan eigelijk de bedoeling is, maar ik wilde perse kunnen gaan skieen). Daar bleek de breuk ietsje complexer te zijn dan in eerste instantie gezien. Toch gips open geknipt, klittebandjes erop en met 't advies “draag polsbeschermers” gewoon naar Oostenrijk gegaan.
Met wat eigen kennis door m’n vrouw m’n pols met medical tape nog extra ingetapet zodat ik ook onder het autorijden (spalk = niet auto rijden!) geen last ervan zou hebben. Ook in de verdere vakantie onder de spalk tape gedragen. Het resultaat: 5 dagen geskied! Zonder stokken, want die zwaaien nogal eens en dat komt m’n pols niet ten goede. Het vereist wel wat betere alpine houding maar zorgt er tevens voor dat je beter op de ski’s komt te staan. Ondanks het slechte weer (2,5 dagen dichte mist) toch de nodige kilometers gemaakt en in de terugreis vandaag geen last gehad van mijn pols. Benieuwd wat volgende week op de gipskamer gezegd gaat worden. :D

@interjrs - wat fijn dat het goed gegaan is! Ik snap dat je zo’n vakantie niet wilt skippen.

Ik had op 9 januari al een 2e bijdrage aan deze groep gedaan en daarbij de hoop uitgesproken dat ik mijn wintersport van 10 maart zou gaan halen met mijn knie. Dat is gelukt. Heb zelfs de hele week kunnen boarden zonder noemenswaardige pijntjes.

Voor mijn vakantie kreeg ik (na een 2e MRI) al te horen dat de meniscus flink beschadigd was. Er zaten stukken los en er zat een flinke jaap in. Dat moest hersteld worden, maar heb het zo kunnen regelen dat het na de wintersport gedaan ging worden. De chirurg snapte wel dat ik het wilde proberen. Uiteindelijk 22 maart geopereerd en inmiddels loop ik alweer redelijk soepeltjes. Hopelijk is 15 jaar gezeik met de knie nu een keertje afgelopen… :)

Spoedig herstel aan alle geblesseerden… :D

Eerste skitripje dit seizoen, gevallen in laatste afdaling, lange bochten carven, niets bijzonders en niets spannends aan, toch hard gevallen, overal blauw en beurs, dikke wang, blauw oog en knie verdraaid? Kon nog wel naar beneden skien en dacht dat het wel ok was, tot ik in het restaurant zat, toen was het misschien toch wat rottiger allemaal dan ik in eerste instantie dacht.

Geen idee wat er precies aan de hand is, morgen naar de huisarts in NL (arts had pas spreekuur om 16.00 uur en wilde daar niet op wachten en een Notartz mit Heli vond ik niet nodig), hopen dat t allemaal meevalt en ik over drie weken gewoon weer naar Oostenrijk kan…

Kan toch niet zijn dat het seizoen na vier dagen skien al voorbij is…

A. Het seizoen is nog lang en B. Eerst maar even afwachten, het kan allemaal meevallen. Succes!

I can stick uphill ice, on my saucer...

Eerste keer wezen skien na mijn ongeval begin dit jaar

https://www.wintersport.be/forum/topic/397370

Revalidatie verloopt mi. voorspoedig maar ik oefen nog steeds 5x week. Stappen gaat nog altijd niet volledig pijnvrij, en skien doe ik met ondersteuning van een ski-mojo.

waarschijnlijk nog een tweetal operaties in het vooruitzicht.

Das balen. Hopelijk valt het mee.

Sterkte, ik hoop dat het meevalt.

Vaak knuffel ik de berg onvrijwillig....

Sterkte !

@ieniemienie bah bah bah! Veel sterkte! Hopelijk valt het mee…

mama on a mission in the snow

Wat zei de dokter, @ieniemienie?

Morgen, @DrPhil!

Ja, en wat zei hij daarna? 😜

Plaats een reactie