Sauerland's infrastructurele ontwikkelingen topic

Dit onderwerp gaat over de bestemming Skiliftkarussell Winterberg

Ik kan me verder geen echt noodzakelijke verbeteringen voorstellen; het gebied lijkt ‘af’. Wel denk ik dat er her en der gekapt gaat worden om bredere pistes te krijgen en dat de verbindingspistes verbetert kunnen worden; met name die tussen de Bremberg X-Press richting Moppi en tussen top Surenberg en X-Press. Ook zou men aan Snowfarming gaan doen.

Dit weekend in zowel Winterberg als Willingen geweest; In Winterberg zijn ze bezig met de de sleeplift/piste 10a; deze is ontmanteld en ze zijn daar met grondwerk bezig. En onderaan de Poppenbergpiste is rechts een stukje bos gekapt. Verder lijkt alles rustig. Als je er zomer’s doorheen loopt besef je je dat je eigenlijk in een soort industriegebied loopt.
In Willingen nog geen bouwwerkzaamheden voor de Kohlerhagenlift gezien bovenop de Ettelsberg. Wel beneden bij de Skischool/Wildieb; er is daar een complete weide afgegraven en vooralsnog lijkt het een soort funpark te worden?

*bericht bewerkt door Frank66 op 31 jul 2017 16:21

Kohlerhagen zal dan op z’n vroegst volgend seizoen worden denk ik. Dat gaan ze echt niet meer redden als ze nu nog moeten starten, lijkt me?

Weet iemand wat het plan is met deze verbingingslift? Het lijkt me niet dat ze het transport alleen met de lopendeband willen doen op deze drukke verbinding. Ik zie op de pistekaart de sleeplift 10a nog steeds en dat men de lopendeband op de Kappe ingetekend heeft.
Wat bedoel je met industriegebied Frank?

Bouw Lift kohlerhagen volgt na aankomend skiseizoen (17/18) en is dan in de herfst 2018 klaar voor het laatste staartje van het mountainbikeseizoen en ruim op tijd voor skiseizoen 18/19. Bouw duurt een halfjaar.

https://www.wlz-online.de/waldeck/willingen/geplanter-sessel…

Naast al dat nieuws is dit misschien nog het leukste: De blauwe piste op de Kappe wordt momenteel ook breder gemaakt. 3 a 4x zo breed dan het huidige pad. Ook wordt daar meteen de kunstmatige besneeuwing uitgebreid.

Nadeel is dan wel weer dat de kappe stuk drukker wordt, terwijl dat nu lekker rustig is.

Maar al met al natuurlijk wel weer mooi al die nieuwe ontwikkelingen.

In 2018 de kohlerhagen in willingen en in 2019 de snelweg A46 . Oftwel volop ontwikkelingen.

Bij lift 10a is de sleeplift afgebroken en vervangen door een (tweede) lopende band.
Wachttijden zijn daar wellicht voorgoed verleden tijd, maar de rit naar boven duurt wel tergend lang

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Bij lift 10a is de sleeplift afgebroken en vervangen door een (tweede) lopende band.
Wachttijden zijn daar wellicht voorgoed verleden tijd, maar de rit naar boven duurt wel tergend lang

Harry(Winterberg) op 30 sep 2017 21:04

Dat stond inderdaad ook al in de eerdere informatie. Ik vindt het wel een beetje Winterberg onwaardig.

Born to Ride

Bij lift 10a is de sleeplift afgebroken en vervangen door een (tweede) lopende band.

Wachttijden zijn daar wellicht voorgoed verleden tijd, maar de rit naar boven duurt wel tergend lang

Harry(Winterberg) op 30 sep 2017 21:04

Dat stond inderdaad ook al in de eerdere informatie. Ik vindt het wel een beetje Winterberg onwaardig.

Matthias123 op 30 sep 2017 21:41

Voor nóg een stoeltjeslift op de Poppenberg wordt het wel een beetje krap. Bovendien, het is maar net 200 meter

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Bij lift 10a is de sleeplift afgebroken en vervangen door een (tweede) lopende band.

Wachttijden zijn daar wellicht voorgoed verleden tijd, maar de rit naar boven duurt wel tergend lang

Harry(Winterberg) op 30 sep 2017 21:04

Dat stond inderdaad ook al in de eerdere informatie. Ik vindt het wel een beetje Winterberg onwaardig.

Matthias123 op 30 sep 2017 21:41

Voor nóg een stoeltjeslift op de Poppenberg wordt het wel een beetje krap. Bovendien, het is maar net 200 meter

Harry(Winterberg) op 1 okt 2017 18:25

Een stoeltjeslift is er wel wat overdreven, maar iedere oplossing is beter dan een lopende band. Van mijn part doen ze gewoon zo’n sleepkabel met zo’n kleerhanger in je rug net als bij de brabander, dat gaat altijd nog dubbel zo snel dan dit… Al zou een anker sleeplift het allerbeste zijn, dan heb je geen wachttijden meer en je bent vlot boven.

Born to Ride

Nog altijd is het beste gewoon dat stuk van Winterberg te vermijden. Niet uitdagend, druk en altijd lange wachttijden.

Dat dus. Je moet er wel door als je van de Poppenberg richting de Kappe wil, maar daarna gewoon dat stuk vermijden. Of de 7 naar beneden en dan onderaan plankgas door om het stukje omhoog te overbruggen. Maar dat zie ik de gemiddelde winterbergskiër dus liever niet doen.

@Mike123: moet er wel door… stukje omhoog…waar heb je het in hemelsnaam over?

*bericht bewerkt door DrPhil op 02 okt 2017 00:25

@Mike123: moet er wel door… stukje omhoog…waar heb je het in hemelsnaam over?

Dr Phil op 2 okt 2017 00:22

Hij bedoelt de aansluiting van de kleine Büre (7) naar de bremberg x press (8), die loopt een klein stukje omhoog. Daar moet je vaak een stukje omhoog “klunen”,

maar das altijd nog beter dan een half uur wachten onderaan de bremberg.(10)

null

Aha. Thx. Was me niet opgevallen dat je daar moet klunen. Zal er de volgende keer op letten. Maar wat heeft dat te maken met de 10a? Die heb je toch helemaal niet nodig. Of mis ik iets?

*bericht bewerkt door DrPhil op 02 okt 2017 10:45

Is er al een fotootje van de dubbel lopendeband?

Aha. Thx. Was me niet opgevallen dat je daar moet klunen. Zal er de volgende keer op letten. Maar wat heeft dat te maken met de 10a? Die heb je toch helemaal niet nodig. Of mis ik iets?

Dr Phil op 2 okt 2017 10:41

In plaats van een half uur op de 10 te wachten, heb je de 10a (of 10b) nodig om over 7 naar 8 te komen. Maar wel het laatste stukje plankgas dus om bij de lift uit te komen :)

Waarom zou je de 10 willen nemen? Het ging om de route van de Poppenberg naar de Kappe.

*bericht bewerkt door DrPhil op 02 okt 2017 21:14

Het stuk onderin bij P2, tussen 10 en 10a wil je wat mij betreft sowieso mijden (behalve als je wil rodelen natuurlijk). Beide kanten op is de verbinding ruk. Het alternatief is dan inderdaad naast de 7 naar beneden en ‘frietjes’ naar beneden in de hoop dat niemand je pad kruist op het einde ;) Andersom kun je vanaf vanaf de 8 prima door naar 7, dat is wel handig. Zo kun je het knelpunt bij 10/10a/10b vermijden.

Het stuk onderin bij P2, tussen 10 en 10a wil je wat mij betreft sowieso mijden (behalve als je wil rodelen natuurlijk). Beide kanten op is de verbinding ruk. Het alternatief is dan inderdaad naast de 7 naar beneden en ‘frietjes’ naar beneden in de hoop dat niemand je pad kruist op het einde ;) Andersom kun je vanaf vanaf de 8 prima door naar 7, dat is wel handig. Zo kun je het knelpunt bij 10/10a/10b vermijden.

Mike123 op 3 okt 2017 07:49

Precies!

Verder staan plannen voor willingen kohlerhagen online.(start voorjaar 2018)

null

null

Voor meer details zie.
http://www.grosshausmann.de/index.php/willingen

Interview in Upland tips over plannen in Willingen, met name opmerking over de verbinding met Sonnenlift is interessant voor de toekomst

https://issuu.com/firmedia/docs/upland_tips_oktober_2017?mod…

null

Dat klinkt erg goed, vooral ook de plannen voor de mtb.

Site kohlerhagen mbt de bouw van 8 persoonslift is live:

http://k1-willingen.de/index.php

null

De lopende band van de Kapschenhang (Winterberg) wordt momenteel teruggeplaatst, niet ver van waar hij vroeger stond, maar wel in een soort van afgesloten gedeelte. De normale skiër gaat 'm niet tegenkomen. Het zou me niets verbazen als hij ook voor mountainbikers bedoeld is. Voor een beginnersheuvel is het relatief stijl.

*bericht bewerkt door Mikannika op 14 nov 2017 08:33

Grußen aus dem Sauerland

@Mikannika hij is begin dit jaar al aangekondigd en staat ook al op de nieuwste pistekaart. Het is wel degelijk een oefenweide voor onder andere de camping daar.

Born to Ride

@Mikannika hij is begin dit jaar al aangekondigd en staat ook al op de nieuwste pistekaart. Het is wel degelijk een oefenweide voor onder andere de camping daar.

Matthias123 op 14 nov 2017 08:36

Ik weet het… Ik was er een paar weken geleden en toen was alleen het betongedeelte bovenaan nog maar te zien. Afgelopen zondag was hij al een flink stuk verder zoals je op de foto kunt zien. Nu kun je dus zien hoe hij in de praktijk loopt. Wel jammer dat er verder eigenlijk geen serieuze nieuwtjes zijn in Winterberg. Ik denk dat we een beetje verwend zijn de afgelopen jaren. Overigens staat bovenaan mijn verlanglijstje een goed route- en parkeerbeleid met duidelijke (elektronische) borden. Stiekem zou ik het ook wel goed vinden als er een soort van bovengrens zou komen aan de kaartenverkoop op een dag. De extreme drukte die we hier nu soms hebben is op de lange termijn ook geen goede reclame…

*bericht bewerkt door Mikannika op 14 nov 2017 09:30

Grußen aus dem Sauerland

@Mikannika hij is begin dit jaar al aangekondigd en staat ook al op de nieuwste pistekaart. Het is wel degelijk een oefenweide voor onder andere de camping daar.

Matthias123 op 14 nov 2017 08:36

Ik weet het… Ik was er een paar weken geleden en toen was alleen het betongedeelte bovenaan nog maar te zien. Afgelopen zondag was hij al een flink stuk verder zoals je op de foto kunt zien. Nu kun je dus zien hoe hij in de praktijk loopt. Wel jammer dat er verder eigenlijk geen serieuze nieuwtjes zijn in Winterberg. Ik denk dat we een beetje verwend zijn de afgelopen jaren. Overigens staat bovenaan mijn verlanglijstje een goed route- en parkeerbeleid met duidelijke (elektronische) borden. Stiekem zou ik het ook wel goed vinden als er een soort van bovengrens zou komen aan de kaartenverkoop op een dag. De extreme drukte die we hier nu soms hebben is op de lange termijn ook geen goede reclame…

Mikannika op 14 nov 2017 09:29

Ik denk dat de beste oplossing tegen de immense drukte een verbinding met Alt- of Neuastenberg is. Wanneer je die gebieden verbindt heb je gelijk een hoop extra parkeerruimte en komen ook andere toegangswegen beter tot hun recht. Daarnaast heb je gewoon gelijk een hoop extra pistes en liften beschikbaar die de drukte beter op kunnen vangen. Keerzeide is wel dat het gebied dan nog aantrekkelijker wordt en dat er nog meer mensen zullen komen.

Born to Ride

Ik denk dat de beste oplossing tegen de immense drukte een verbinding met Alt- of Neuastenberg is. Wanneer je die gebieden verbindt heb je gelijk een hoop extra parkeerruimte en komen ook andere toegangswegen beter tot hun recht. Daarnaast heb je gewoon gelijk een hoop extra pistes en liften beschikbaar die de drukte beter op kunnen vangen. Keerzeide is wel dat het gebied dan nog aantrekkelijker wordt en dat er nog meer mensen zullen komen.

Matthias123 op 14 nov 2017 10:36

Als het echt een topdag is, dan zijn alle enigszins aantrekkelijke skigebieden in het Sauerland vol. Een verbinding zal dan slechts beperkt de druk verlichten. Het verbindingsverhaal is natuurlijk al heel oud. Persoonlijk zou ik een centraal punt boven op de Kahle Asten, met een aftakking naar Altastenberg, eentje naar Neuastenberg en eentje naar Winterberg het mooiste vinden, maar dat is meer dromen dan realiteit.

Ik zou een megaparkeerplaats, wellicht met een kleine toevoerlift, op/van Remmeswiese de beste oplossing vinden, waarbij de verkeersstroom vanaf Silbach de verkeersstroom vanuit Niedersfeld niet meer tegenkomt zoals nu wel het geval is bij de eerste rotonde.

Grußen aus dem Sauerland

Plaats een reactie