Kronplatz 17.02.2015

Dit onderwerp gaat over de bestemming Kronplatz

Kronplatz 17.02.2015

Naast de 3 dagen in het skigebied Sextner Dolomiten (zie: https://www.wintersport.nl/forum/topic/194797) hebben we op de 3de dag gebruik gemaakt van de uitbreiding van onze Dolomiti Superskipass. We konden nu voor deze dag willekeurig een gebied van de Dolomiti Superski regio uitkiezen. Natuurlijk wilden we het niet te gek maken en moesten we een gebied mooi dichtbij Toblach kiezen. Van tevoren heb ik het even bekeken en kwamen er 2 mogelijkheden uit, Cortina d’Ampezzo of Kronplatz. @CJAHulskamp, @SnowJan en @Jesper hebben me goed overgehaald om toch naar Kronplatz te gaan. Een prima keuze, omdat ik zo nu bijna alle noordelijke gebieden van de Dolomiti Superski regio heb gedaan. De rest van de Dolomiti Superski regio moet ik dan nog een keer doen als ik een wat meer zuidelijkere accommodatie heb.

Kronplatz werd het dus. Een berg ten zuiden van het stadje Bruneck met een rijke historie. De berg is niet alleen bekend door de vele mogelijkheden voor de wintersport, maar in de zomer is het ook een drukbezochte plaats voor wielrenners en mountainbikers. In zowel 2008 als in 2010 eindigde de Giro d’Italia boven op de Kronplatz. Een klim met een totaal aantal hoogtemeters (vanuit Bruneck) van 1400 zorgt ervoor dat je bovenbenen goed zullen branden. Met het skiën heb je dus ook meerdere mogelijkheden om 1000+ hoogtemeters in 1 afdaling te maken. Hierdoor wisten ze al erg vroeg in de 20ste eeuw dat de Kronplatz een ideale skiberg zou worden. Zelfs voor de eerste Wereldoorlog wilde men graag de omliggende gemeentes dichter bij elkaar brengen. Door de oorlog heeft dit plan flink vertraging opgelopen, pas in 1938 werden de plannen echt concreet. Een pendelbaan moest vanuit Reischach de mensen naar de top van de Kronplatz brengen. In eerste instantie alleen in de zomer, maar er werd al meteen nagedacht over een eventuele winteropening. Helaas hadden ze nog een groot probleem: geld.

Nadat men het in de jaren 50 nog een keer (zonder succes) geprobeerd had om de Kronplatz te bereiken met een lift, werd op 7 mei 1960 de ‘‘Kronplatz Seilbahn Genossenschaft m.b.H.’’ opgericht. Na een lening van 180 miljoen Lire kon er eindelijk gebouwd worden. Meteen na de bouw hebben ze in de zomer van 1963 ook een eerste echte sleeplift gebouwd. De skilift ‘‘Belvedere’’. Hiermee was de grootste stap voor een compleet wintersportgebied gemaakt. Maar na de eerste winter met een wintersportaanbod vielen die inkomsten toch zwaar tegen. Zonder twijfel hebben ze in de zomer nog een lening aangevraagd om 2 skiliften extra bij te bouwen. In 1964 hing het faillissement in de lucht door grote schulden. De laatste redding voor Kronplatz lag in Oostenrijk. Daar hebben ze nog een lening aangevraagd van 5 miljoen Schilling. Dit geld hebben ze in de komende jaren meteen geïnvesteerd in nieuwe liften en een bijzondere dalafdaling naar Reischach. Hiermee werd het gebied een stuk aantrekkelijker, ook voor toeristen.

Deze infrastructurele vernieuwingen hebben het skigebied veel goeds gedaan en binnen een korte tijd was Kronplatz extreem populair. Hierdoor kregen ze echter te maken met een nieuw probleem, de wachtrijen. De enorme wachttijden zorgde voor een dreiging dat mensen thuis bleven en niet meer gingen skiën. Binnen 5 jaar werden er weer een hoop nieuwe (stoeltjes)liften gebouwd. Een verbinding vanuit Olang (ten oosten van Kronplatz) en vanuit St. Vigilio (zuiden). In 1973 is uiteindelijk het consortium ‘‘Skirama’’ opgericht, waarbij de verschillende skigebied-eigenaren samen gingen werken. Sindsdien is het erg hard gegaan met de vernieuwingen van de skiliften. Inmiddels is zo goed als alles verandert door moderne gondelbanen.

Voor een volledige documentaire van de historie:

Goed, nu genoeg historie, op naar het huidige Kronplatz om een dagje te bekijken hoe het skigebied in elkaar zit. Het gebied is niet echt enorm bekend bij de Nederlanders, maar natuurlijk zitten er wel wat. Belgen en Duitsers zijn er daarentegen erg veel te vinden.

Site skigebied:
http://www.kronplatz.com/nl/

Pistekaart:

null

Zoals je kunt zien, vrijwel alleen maar gondels!

Prijs dagpas hoogseizoen (2015/2016) volwassenen:
€ 51,-

Weer/Temperatuur:
Weer wat je in Italië verwacht, een prachtige dag met alleen maar zon en een mooie temperatuur.

Sneeuwcondities:
Op de foto’s kun je zien dat in het dal 0 sneeuw ligt, maar Italianen zijn volgens mij de beste met kunstsneeuw. Vrijwel alle pistes inclusief de dalafdalingen lagen er geweldig bij. Petje af.

Gesloten:
Alles geopend

Wachttijden:
Hier komen we dan meteen bij een (klein) nadeel van het gebied, het was vrij druk. Waarschijnlijk nog steeds rustiger dan de bekende overvolle Oostenrijkse skigebieden in de vakanties, maar het was best druk. Echt wachten (+5 minuten) was het gelukkig niet. Bij de meeste liften ging het vrij snel.

Beste piste:
Vrij lastig te kiezen, maar ik vond de lange piste bij de Belvedere en de Marchner gondel erg fijn, zelfs laat in de middag was hij nog top! Ook de zwarte piste bij de Pre da Peres vonden we erg goed.

Slechtste piste:
Zeker niet de volledige piste, maar het middenstuk van de vanuit onder gezien linkse dalafdaling (Hernegg Abfahrt) zat een extreem ijzig stuk in. Meestal maak ik me daar niet zo druk om, een beetje ijzig is vaak wel lekker uitdagend om te skiën, maar hier was het puur ijs. We stonden daar even de mensen naar de andere kant van de piste te wijzen, omdat iedereen die er over ging viel, zelfs de beste skiërs. Even later kwam er iemand van de pistedienst om het stuk af te zetten, dus het was al weer snel opgelost. Voor de rest was deze piste dan weer heerlijk ;)

+/-:

  • Moderne snelle liften
  • Enorm brede autobahnpistes om te knallen
  • Veel lange afdalingen (tot bijna 1300 hoogtemeters)
  • Erg mooi panorama uitzicht
  • Drukte bovenop de Kronplatz, voor velen een verzamelpunt
  • Vrij druk
  • Doordat er bijna alleen maar gondels zijn, moeten de snowboarders steeds hun snowboard helemaal uitdoen.

Skiline:
http://www.skiline.cc/skiline?slc=1gl37omu7jb&stats=14e1…

GPS:

null

Foto’s:

null

^'s ochtends vroeg net na het wakker worden altijd meteen even naar de frisse lucht buiten op het balkon. Geen slecht uitzicht voor 25 euro p.p.p.n.

null

^Met heerlijk uitzicht op de Dolomieten

null

^Met de Hohe Gaisl (3148m) al in de ochtendzon.

null

^Links de Haunold (2966m) en rechts de Birkenkofel (2922m)

null

^Pustertal met Niederdorf/Villabasa. Bij een mooi sneeuwdek kun je hier dus naar het dal skiën :)

null

^Na het ontbijt ligt de zuidhelling, waarop het appartement van ons ligt, al in de zon.

null

^Kronplatz is hier net niet te zien.

null

null

^Sonne :D

Na een redelijk snelle rit naar Casola, waar het dalstation van de Olang I en de Lorenzi gondel liggen, hebben we snel de ski’s gepakt. We stonden zo’n 50 meter van de Lorenzi gondel geparkeerd, dus hebben we die gepakt. De Olang I en II gaat in 1 stuk (met een middelstation) naar de top van de Kronplatz. Met de Lorenzi gondel moet je nog 2 andere stoeltjesliften pakken om boven te komen.

null

^bergstation Lorenzi, piste bij de 6-CLD/B Arndt. De stoeltjeslift om verder omhoog te komen.

null

^6-CLD/B Arndt met daarachter de Olang gondel. Linksachter zie je de Hochgall (3436m), de hoogste berg van de Rieserfernergruppe.

null

^Zoals ik al had gezegd, een prachtige zonnige dag :)

null

^Bergstation Arndt en middelstation Olang I / Olang II

null

null

^De enorm brede piste aan de oostkant van Kronplatz, bijna 1 kilometer breed! Rechts de Olang II gondel en links de 6-CLD/B Plateau, de volgende lift die we nodig hadden om boven te komen.

null

^Dalstation Plateau

null

^Rechts de Piz da Peres (2507m)

null

^6-CLD/B Plateau

null

^6-CLD/B Plateau

null

^Vanaf hier heb je al een mooi zicht op de Marmolada (3343m), een bekende berg voor veel wintersporters.

null

^Groot funpark (niet helemaal zichtbaar) inclusief funslope. Die hebben we laat in de middag nog even meegenomen.

null

^Nog steeds in de 6-CLD/B Plateau met de brede piste erbij. Links de 15-MGD Belvedere uit 1993. Deze wordt dit jaar vernieuwd. Op dezelfde plaats komt een nieuwe gondel.

null

null

^Nu bijna bij het bergstation op de Kronplatz (2275m)

null

^Klein ‘kinderland’ met alleen maar volwassenen die skiles kregen.

null

^Bergstation op de Kronplatz. Een beetje hectisch hier, omdat hier 8 liften op het plateau bij elkaar komen en natuurlijk ook iedereen precies een andere kant op moet.

null

null

^Plateau Kronplatz

null

^Lichte zoom naar de Marmolada.

null

^15-MGD Belvedere

null

^Nog steeds die ene hele brede piste ;)

null

^Maar wij gingen snel richting St. Vigilio via de Furcia12 piste bij de 8-MGD Ruis. Deze lag er al behoorlijk buckelig bij voor zo vroeg in de ochtend.

null

^De pistes bij de Pre da Peres gondel. Op de voorgrond is de 4-CLD Costa te zien. Deze maakt de verbinding tussen St. Vigilio en Kronplatz compleet.

null

^8-MGD Ruis (richting Kronplatz) en rechts de piste bij de 4-CLD Costa

null

^4-CLD Costa

null

^Pre da Peres met de Piz da Peres (2507m)

null

^‘Rara’ welke lift is dit? ;)

null

^De piste bij de Col Toron in de richting naar St. Vigilio.

Onder in St. Viglio aangekomen kun je weer terug naar boven (richting Kronplatz) met de Miara gondel, een zeer vlakke gondel die over 1,7 km slechts 250 hoogtemeters maakt. Óf je gaat met de 12-MGD ‘‘Skitrans Bronta’’, een verbindingsgondel over het dal, naar het deelgebied van St. Vigilio/Piccolino. Dat laatste deden we.

null

^Onder aan de 8-MGD Pedaga. Hohoohoo, dat ziet er goed uit :D Dat wordt meteen de zwarte piste nemen met de binnenbocht.

De 8-MGD Pedaga gaat in het middelstation over in de 8-MGD Piz de Plaies. Beginners stappen bij het middelstation uit, want vanaf het bergstation zijn de pistes te lastig.

null

^Een overzicht, met links een Funslope en Rennstrecke

null

^8-MGD Pedaga met 2 ingangen. Links voor de mensen die naar het bergstation willen en rechts voor de beginners die bij het middelstation uitstappen.

null

^Boven aan de lift gekomen kun je ook meteen de andere kant op naar beneden. Dat belooft een mooie piste te zijn!

null

null

^Alweer is de Marmolada te zien.

null

^Achter deze bergrug ligt het bekende Val Gardena

null

^Bergstation Piz de Plaies

null

^Bergstation 8-MGD Piculin

Maar zoals gezegd, eerst die lekkere zwarte piste naar St. Vigilio doen :)

null

^Uitzicht op de groene helling met een witte streep bij de Miara en Col Toron gondels. Linksboven zie je nog een deel Furcia12 piste die van de Kronplatz af komt.

null

^St. Vigilio di Marebbe/Sankt Vigil in Enneberg. Rechtdoor de zwarte piste en rechts de afslag naar de makkelijkere rode variant. (Met de verbinding naar de Cianross gondel)

null

^Beginstuk zwarte piste ‘Erta’

null

^Middenstuk, hierna duik je al snel in het gat, lekkere piste! :)

null

^Zoom naar de Cianross gondel. Een apart verhaal. In 2006 is deze gondel gebouwd als vervanging van een sleeplift. Na 1 seizoen te hebben gedraaid is op 23 april iets opmerkelijks gebeurd:

Een flinke aardverschuiving heeft de lift bijna in z’n geheel verwoest. Het dalstation kon gelukkig nog gebruikt worden voor de nieuwe versie van de Cianross gondel. Deze is in 2009 weer in gebruik genomen op dezelfde plaats. Op Alpinforum is een hele discussie over dit onderwerp te vinden.

null

^Enneberger Tal, een prachtig dal met achterin het natuurgebied van Fanes-Sennes-Prags.

null

^Op de zwarte Piculin piste met uitzicht op de Peitlerkofel (2875m) en rechts het helaas LSAP-gebied van Antermoia.

null

^Antermoia-LSAP

null

^San Martino di Badia in Val Badia. Voor veel mensen bekend van de iets verder gelegen dorpen Corvara, La Villa en Badia.

null

^Zoom Marmolada/Badia met links de pistes bij de Piz la Villa.

null

^Zwarte Piculin. Niet mijn beste zwarte piste ooit, maar wel erg lekker! :)

null

^Dalstation Piculin. Vanuit hier is er ook een busverbinding met Badia/La Villa.

null

^Pre da Peres. Rechtdoor de rode piste en rechts de zwarte.

null

^Zoom St. Vigilio

null

null

^Vanaf het bergstation Pre de Peres kijk je mooi op de Kronplatz.

null

^Kronplatz

null

‘Furcia12’ piste bij de Ruis gondel.

null

null

null

^Kronplatz

null

^Bergstation Pre de Peres

null

^Een redelijk korte maar heerlijke piste.

null

^Pre de Peres. Achterin ligt het ondergronds gelegen dalstation van de Costa stoeltjeslift.

null

^Ücia Picio Pré restaurant.

null

null

^De pistes bij de Pre de Peres gondel van onder gezien.

Nu was het tijd om nog een aantal mooie afdalingen aan de noordkant van de Kronplatz naar het dal te maken.

null

null

^Erg mooi uitzicht vanaf de piste hier, en dat groene dal heeft ook wel weer wat :) Rechts de Ried Gipfelbahn en links de Kronplatz II en de Kronplatz 2000 gondel naast elkaar.

null

^V.l.n.r: Ried Gipfelbahn, Kronplatz II, Kronplatz 2000.

null

^Piste Pramstall/Hernegg bij de Ried Gipfelbahn. Hier links kun je weer terug naar boven bij het middelstation, of je gaat helemaal naar beneden met de Hernegg zwarte piste naar het dalstation van de Kronplatz I / Kronplatz 2000.

null

^Hernegg afdaling

null

^Hernegg

null

^Onderste gedeelte van de Ried gondel.

null

null

^Hernegg

null

^De langlaufloipes in het dal

null

^Hernegg. Hier rechts was het extreem ijzige gedeelte.

null

^Weer boven op de Kronplatz met hier de Concordia 2000, een vredesklok die elke dag om precies 12:00u slaat.

null

^Panorama Kronplatz

null

^Zoom naar de Dolomieten met rechts van het midden de Furchetta (3025m) en de Sass Rigais (3025m). Achter deze bergen ligt het deelgebied Seceda van Val Gardena. Rechts de Peitlerkofel (2875m)

null

null

^Zoom naar de Stubaier Alpen.

null

null

^Uitzicht naar het westen met als hoogste berg helemaal achterin de Wildspitze (3774m) en de Ötztaler Alpen.

null

^Zillertaler Alpen.

null

^Kronplatz Plateau

null

^Olang II en 6-CLD/B Plateau. Achterin zijn de pistes van Sextner Dolomiten goed zichtbaar met rechts de nieuwe verbindingspiste. Nog een stukje verder naar achter zie je ook de piste bij Kartitsch (Oostenrijk) en de Lienzer Dolomiten.

null

^De ‘nieuwe’ (uit 2011) dalafdaling naar Perch/Perca en de Ried gondel. je stapt bij het eenzijdige middelstation in en gaat eerst over een klein dal met een rivier terug naar het dalstation. Dan blijf je zitten en wordt je weer helemaal terug naar de Kronplatz gebracht.

null

^Pustertal

null

^Bruneck

null

^Het hoogplateau van Meransen (bij het skigebied Gitschberg) is hier ook net zichtbaar. Daarachter kun je ook nog net een deel van het skigebied Jochtal zien.

null

null

^Het middenstuk van deze lange piste is erg vlak

null

^Boven aangekomen na de laatste liftrit met de Alpen Connection gondel. We waren eigenlijk iets te laat, maar gelukkig waren ze niet flauw en mochten we nog mee naar boven.

null

^De afdalingen bij de Kronplatz liggen al in de schaduw. Hierdoor was het onderin een stuk lastiger skiën, omdat de zachte sneeuw binnen een korte tijd weer aan het opvriezen was.

null

null

^Olang II met middelstation

null

^Sextner Dolomiten (Monte Elmo)

null

null

null

null

^Ook deze skidag gaat weer erg snel voorbij helaas.

null

^Nog een keer een terugblik naar de Kronplatz

null

^Dalafdaling Olang met links de Olang I en rechts de Lorenzi gondel.

null

null

^Ook hier buiten de pistes 0 sneeuw, maar op de pistes enorm veel.

Conclusie:
Het was een heerlijke dag! We waren erg blij met onze keuze om hier te gaan skiën. Het gebied is best groot en uitgestrekt, zeker omdat je helemaal tot Piccolino / San Martino in Badia kan skiën.
De brede pistes zijn veel meer geschikt voor massatoerisme dan in de Sextner Dolomiten, daarom is het hier ook vrij druk. Uiteindelijk viel die drukte nog wel mee, maar het moet niet veel drukker dan dit worden, anders gaat dat wat vervelen. Gelukkig was het wachten bij de lift niet zo erg en konden we steeds snel naar boven. Wat me erg goed beviel, waren de lange afdalingen aan de noord- en oostkant van de Kronplatz. Veel mogelijkheden om afdalingen van 1200 hoogtemeters te maken is toch altijd wel heerlijk. Vooral om die dan in 1 keer naar beneden te knallen :)

Als eindconclusie kan ik zeggen dat ik toch liever nog een dag naar Sextner Dolomiten ga, dan een dag op de Kronplatz skiën. Dit betekent echter niet dat ik het erg vind als het toevallig zo een keer uitkomt om hier te skiën, want deze dag was erg leuk! Een aantal pistes hebben we nog niet gedaan, dus dat is dan voor de volgende keer ;)

*bericht bewerkt door moderator (JessicaKroef) op 07 jan 2021 14:16

Wauw @HenriS prachtig hoor! Eigenlijk beeld je het zelfs mooier af dan ik dacht dat het zou zijn;) Erg apart ziet het er uit. Leuk dat historiestukje ook:)
Over die aardverschuiving: Discussie over de plaatsing van het bergstation? Kappen bomen?

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

Kronplatz, de berg waarop ik echt heb leren skiën. Van m’n 10e tot 18e heb ik vrijwel alleen dit gebied aangedaan.

Ik vond het altijd al bizar dat ik zo weinig lees over deze berg op dit forum. Blijkbaar is het niet zo gekend in Nederland? In België is het de thuishaven van de marktleider onder de reisorganisaties, dus het is hier heel gekend. Dat verklaart meteen ook een deel van de drukte: je ging midden in de krokusvakantie.

Ken geen ander gebied die zo apart is als Kronplatz. Een soort gigantische heuvel met eigenlijk alleen maar gondels. Ook elk jaar is hier iets vernieuwd of verbeterd. Goed verslag en laat een goede weergave zien van Kronplatz.

May the ski force be with you !!

Topverslag! Verbaas me alleen over het gegeven dat het 1 dag is. Heb je de hele dag met de camera in je handen afgedaald? :p

Jeutje wat een lap tekst zeg! Maar het was weer een tof, informatief verslag hoor! Ook die geschiedenis is leuk om te weten

Gang is alles

Opnieuw weer een erg goed verslag! Zou me anders ook van je tegenvallen. ;) Voor mij is het alweer een hele poos geleden (2007) dat ik daar voor het laatst was.

Op de foto’s kun je zien dat in het dal 0 sneeuw ligt, maar Italianen zijn volgens mij de beste met kunstsneeuw. Vrijwel alle pistes inclusief de dalafdalingen lagen er geweldig bij. Petje af.

HenriS op 28 apr 2015 11:26

Niet voor niets komt dan ook zo goed als alle kunstmatig geproduceerde sneeuw uit Zuid-Tirol. Zowel de marktleider TechnoAlpin als ook Demaclenko komen er vandaan.

Zo dat was even lezen en foto’s kijken :-) TOP !!

i’m living my dream now

@HenriS Héél mooi verslag … maar voor mij komt Kronplatz pas in de tweede kolom van “skigebieden om te doen” in die omgeving ;). It’s just not my cup of thee… volgende keer toch maar CDAmp nemen ;).

@SnowJan
Dankje :) Ik heb die discussie niet helemaal gelezen, had ik geen tijd meer voor, maar ik zag ook iets staan over een lek in een waterleiding voor de besneeuwingsinstallaties. Wellicht dat dat het probleem was.
@Arnh
Je hoort en ziet inderdaad in Nederland bijna nergens iets over Kronplatz. Toch apart dat het dan juist voor de Belgen een enorm populair skigebied is.
@CJAHulskamp
Inderdaad, erg apart dat je zo aan bijna alle kanten vanaf de top naar beneden kan skiën.
@Harm
Nee hoor, gewoon normaal kunnen skiën. Vaak neem ik foto’s vanuit de lift of ski ik alvast wat voorop om een foto te maken. Zoals je in m’n andere verslagen van vorig jaar en dit jaar kunt zien, maak ik altijd wel zoveel foto’s.
In Tatranská Lomnica (https://www.wintersport.nl/forum/topic/187910) heb ik de meeste foto’s ooit op een dag gemaakt voor mij, 406 :)
@Lars3
Ik twijfelde of de Forcella Staunis open was, daarom dus toch naar Kronplatz gegaan. Maar als het van tevoren als vaststond dat de Forcella Staunis open was, was het kiezen nog heel wat moeilijker. ;)
Maar voor de volgende keer staat Cortina inderdaad erg hoog om te bezoeken!

@HenriS
het onderste deel (tot aan het middenstation) van de kloof is normaal gezien altijd open. Het bovenste deel is daarentegen altijd een gelukje… :)

bedankt voor het geschiedenislesje erbij :) lekker dagje hoor, mooi gebied lijkt me met idd ziek brede pistes! wel jammer van de drukte en zeker niet zo handig die trechter bovenop met 8 liften…

kortom, weer een heerlijk verslag :)

Certified ski-boy, glijbewijs

Heerlijk verslag met een enorm informatieve uitleg. Bedankt voor weer zo’n top verslag Henri! En ook erg mooie foto’s. Bizar dat het gewoon bij jou wit was en bij mij in Oostenrijk vol lag me sneeuw.

Carnas on Tour

Kronplatz staat bij mij hoog in het “to do” lijstje! Erg leuk om er eens een verslag over te lezen. Weet je of er ook accomodatie aan de piste is?

@HenriS
het onderste deel (tot aan het middenstation) van de kloof is normaal gezien altijd open. Het bovenste deel is daarentegen altijd een gelukje… :)

Lars3 op 29 apr 2015 11:35

Toch hoop ik dat het bovenste stuk volgend jaar open is als ik er (hopelijk) naar toe ga. Dat lijkt me echt bijzonder. :)
@Jorian, bedankt!
Het was inderdaad vrij druk, maar achteraf gezien, voor het hoogseizoen viel het wel mee. En je had goed de mogelijkheid om de rustige plekken op te zoeken, dus dan is dat prima.
@Svennoo, ik vind het zo wel wat hebben, een groen dal. Als er maar sneeuw op de pistes ligt. En die week er na had ik weer genoeg poedersneeuw gezien in Oostenrijk, dus dan was het weer mooi in balans ;)
@Frank9, voor een accommodatie aan de piste kun je eigenlijk uit 3 dorpjes kiezen. Olang, San Vigilio di Marebbe of Piccolino. Waarvan San Vigilio er het beste uit zag. Leuk en gezellig dorp, en je kunt 2 kanten op skiën.

@HenriS Héél mooi verslag … maar voor mij komt Kronplatz pas in de tweede kolom van “skigebieden om te doen” in die omgeving ;). It’s just not my cup of thee… volgende keer toch maar CDAmp nemen ;).

Lars3 op 28 apr 2015 13:32

Ik vind zelf ook Cortina een fantastisch gebied, maar Kronplatz is bij locals juist weer erg populair.

Ieder zijn voorkeur. ;)

Ik denk niet dat dit mijn favoriete skigebied zou kunnen worden maar het is wel interessant om over te lezen en natuurlijk weer met mooie foto’s!

@joepiedepoepie, dankjewel!
Zoals @DSvier zegt, ieder zijn eigen voorkeur ja :)
Kronplatz haalt bij mij ook zeker niet om in de top-5 te komen, maar ik heb een erg leuke dag gehad.
Sextner Dolomiten blijft tot nu toe het beste skigebied wat ik in Italië heb bezocht.

Voor een volledige documentaire van de historie:

HenriS op 28 apr 2015 11:26

heb eindelijk tijd gevonden om m te bekijken :p
interessant!

Certified ski-boy, glijbewijs

Plaats een reactie