Hangende hoek ski's

Graag wat meer info over de hangende hoek voor ski’s.
Heb altijd mijn ski’s geslepen met hangende hoek 0.5 graden, maar bij aankoop in de
winkel voor mijn nieuwe ski’s rade mij dat af. Indien men zonder hangende hoek de ski slijpt op 89/88 ° is deze scherper dan men het zelfde zou doen MET hangende hoek, dan zou zelfs de hoek groter kunnen worden dan 90°.
Hoe zit dat nu, heeft de (ervaren ) ski-verkoper gelijk of niet?
Gr X4ier

Ten eerste is scherper niet altijd beter. Zeer scherpe ski’s met hangende hoek geslepen slijten ook veel sneller. Als je niet bereid bent om na elke dag skiën je kanten te slijpen dan heeft het ook geen zin om je ski’s zo scherp te slijpen. Verder zou ik zeker in de beginfase de hoek van je nieuwe ski’s aanhouden, en zeker proberen om er zo mee te skiën (wat voor een ski’s zijn het) Kon de verkoper je ook vertellen hoe deze fabriekaf geleverd werden? Heel veel ski’s worden namelijk met een lichte hangende hoek geleverd. Om het skiën te veraangenamen

Onderstaande plaatje maakt misschien meer duidelijk wat een hangende hoek precies doet:

null

Click. Click. Peace

Eerst en vooral de vraag wat voor ski je hebt. Want 0,5 is prima voor een slalomski, maar de meeste ski’s werken het beste met 1 graad.

Het idee hierachter is dat je de glijcapaciteiten verbetert en bovendien zorgt het ervoor dat de ski minder bijt, wat voor de gemiddelde skiër wel prettig is (de ski wordt vergevingsgezinder).

Dat van sneller slijten bij scherper slijpen is overigens een urban myth.

Ik heb de ATOMIC Nomad Blackey TI All Mountain Rocker 167 cm.
Ik dacht dat de verkoper zij, deze is zonder hangende hoek en met 89° geslepen.

Af fabriek zal die ski met 1 graad hangend en 89, dan wel 88 graden geleverd zijn schat ik zo in.

Dat lijkt mij ook een prima uitgangspunt.

Nope, net nagekeken, geen hangende hoek, en de kant op 90 °.

Dan zou ik naar 1gr/89, dan wel 1gr/88 gaan. Zeker bij een allmountain.

Zonder base edge bevel is je ski veel happeriger. Standaard is de base edge bevel 1 graad. Zeker voor een all mountain is dat ook prima.
In combinatie met een side edge van 89 kom je dan op een effectieve kanthoek van 90 graden.
Wil je wat meer kantengrip, dan kun je de side edge op 88 slijpen, je komt dan op een effectieve kanthoek van 89. Scherpere hoeken zijn vooral voor pure slalommers en wedstrijdskiers interessant.

0.5 graad kan ook en maakt de ski happeriger dan met 1 graad (dat wil zeggen dat de ski eerder pakt/gevoeliger is voor stuurinput).

Zonder base edge wordt bijna niet geskied (wellicht enkele wedstrijdskiers, maar ook daar gebruiken de meeste toch minimaal 0.5)

Dat de hoek groter wordt dan 90 graden is onzin, behalve als je een base edge van 1 combineert met een side edge van 90…en een side edge van 90 is al even zeldzaam als een base van 0…

0,5 is voor een all mountain een hele vreemde keuze vind ik…

0,5 is voor een all mountain een hele vreemde keuze vind ik…

DSvier op 8 sep 2015 18:07

Eens. Kan me ook niet voorstellen dat ze zo (of met een hoek van nul) af fabriek komen.

Overigens: hoe kan het dat een ervaren ski verkoper dit niet weet? Gewoon basiskennis, zou ik zeggen.

foutje bedankt verkeerde topic

Plaats een reactie