Vizierhelmen

Iemand een idee in welke winkel regio Antwerpen je KASK helmen kan kopen?

En heb gekeken, ben ziens om een extra vizier aan te schaffen dat mee kleurt afhankelijk van het weer. Iemand ervaring mee? Werkt dit goed of is het toch aan te raden om een vizier (oranje/geel) aan te schaffen voor mist en/of sneeuw

GeensMaarten op 24 jan 2016 12:25

Hallo,afslag Brasschaat,bij as Adventure wintersport hebben ze kask helmen.

Vorige week was ik op wintersport, alwaar ik een nederlander met helm en vizier zag vallen. Hij was instructeur van snowworld maar had zich blijkbaar verkeken op een berg sneeuw oid. Anyway hij viel voorover op zn helm/vizier.

Even later zagen wij de groep van de man een glaasje gluhwein drinken en zagen wij dat de hele neus van de gevallen man open was en hij het bloeden moeilijk kon stoppen. Hij gaf ook aan te stoppen met skien voor de dag omdat hij zich er niet zo goed door voelde… Daarbij zei hij dat het vizier gewoon zn neus ingedrukt was en die neus dus opengescheurt was op de ‘rug’ van de neus.

Zelf ben ik intuitief geen voorstander van een helm met vizier maar dit leek mij toch niet de gewenste bescherming van welk product dan ook… Om deze reden heb ik vorig jaar een helm gekocht zonder vizier en gebruik in een goggle erbij…

@Pvdh je hebt ABSOLUUT een punt. Ik ben vorig jaar gevallen met een Oakley bril zonder beschermrand.Gewoom als een mes in mijn vel gesneden gelukkig aan het eind van de dag.
Bloeden …Het leek wel of er een kip geslacht was. Moest wel naar de dokter voor een paar hechtingen.

Vorige week was ik op wintersport, alwaar ik een nederlander met helm en vizier zag vallen. Hij was instructeur van snowworld maar had zich blijkbaar verkeken op een berg sneeuw oid. Anyway hij viel voorover op zn helm/vizier.

Daarbij zei hij dat het vizier gewoon zn neus ingedrukt was en die neus dus opengescheurt was op de ‘rug’ van de neus.

Pvdh op 24 jan 2016 13:15

Gevalletje slecht passend helm en/of pech. Maar met een helm+goggle is dat gevaar minstens even groot kan ik je uit ervaring verzekeren. Vorig jaar nog een arts gezocht voor wat hechtingen voor iemand in mijn groep.

Denk dat pasvorm helm veel belangrijker is dan goggle of vizier. Als de helm goed op je hoofd zit, is de kans klein dat hij gekke dingen doet bij een val. (en hier spreekt deels mijn ervaring als kliminstructeur, bij klimhelmen heb ik hetzelfde gezien…!)

Vorige week was ik op wintersport, alwaar ik een nederlander met helm en vizier zag vallen. Hij was instructeur van snowworld maar had zich blijkbaar verkeken op een berg sneeuw oid. Anyway hij viel voorover op zn helm/vizier.

Daarbij zei hij dat het vizier gewoon zn neus ingedrukt was en die neus dus opengescheurt was op de ‘rug’ van de neus.

Pvdh op 24 jan 2016 13:15

Gevalletje slecht passend helm en/of pech. Maar met een helm+goggle is dat gevaar minstens even groot kan ik je uit ervaring verzekeren. Vorig jaar nog een arts gezocht voor wat hechtingen voor iemand in mijn groep.

Denk dat pasvorm helm veel belangrijker is dan goggle of vizier. Als de helm goed op je hoofd zit, is de kans klein dat hij gekke dingen doet bij een val. (en hier spreekt deels mijn ervaring als kliminstructeur, bij klimhelmen heb ik hetzelfde gezien…!)

Space_NL op 24 jan 2016 14:38

@Space_NL, Je hebt gelijk, niks is een garantie. Echter kan ik het toch niet met je eens zijn over dat een vizier hetzelfde is als een goggle. Een goggle is gemaakt van zachte kunstoffen waarbij de lens er uit kan schieten indien je er grote kracht op zet. Zo’n visier is een stuk kunstof met een dunne rand, wat met genoeg kracht niet anders is dan een mes… Dat kun je van een goggle toch niet zeggen.

Pasvorm van de helm moet inderdaad correct zijn maar het is te makkelijk om de minpunten van een vizier af te doen als hetzelfde als bij een goggle… Mijn verhaal wordt daarbij ook nog eens bevestige door @Hooykaas

@hooykaas heeft het over een Oakley bril, en zo ver ik kan zien, maakt Oakley ook geen vizerhelmen. Mis even waarom dat juist onderbouwt dat vizierhelmen gevaarlijk zijn @Pvdh.

Onderaan het vizier van vizierhelmen zit (in elk geval bij model wat ik nu gekocht hebt, een ook bij de meeste die ik getest heb in de winkels) ook echt wel een rubber of schuimrand om de aansluiting naar je gezicht te maken.

(en bij een goggle is het niet de lens die in je gezicht snijdt, maar het frame van de bril die dat doet)

De praktijk moet zich (bij mij in elk geval) nog uitwijzen, maar als ik gevoel had dat deze helm gevaarlijk was bij vallen had ik hem echt niet gekocht, want vallen doe je als wintersporter altijd wel een keer in een week.

Excuus, bericht van hooykaas verkeerd gelezen…

Het geval wat ik vorige week zag, de man had ook een helm incl ‘beschermrand’. Deze zit vastgelijmd op de lens en bij genoeg valkracht gaat deze gewoon los.

Ik begrijp dat jij dit (nog)niet zo ervaren hebt, anders had je mijn observatie wel bevestigd.

Nee, maar bedoel meer te zetten, met genoeg kracht gaat alles stuk, en heb wel de ervaring dat ene helm ene losse goggle in je gezicht kan drukken (zodanig dat je gehecht moet worden). Denk dat er dus technisch geen verschil is, als je helm te ver kan schuiven / bewegen is beide gevaarlijk.

Dus niet goggle of vizier het probleem, maar een helm die niet (goed genoeg) past.

http://www.kask.it/product.php?cat=5&product=212#…

Dit lijkt me qua bescherming evenveel te bieden als een goggle niet? De lens zit als ik het zo bekijk trouwens over de de schuimrand.

Nou, de onderkant van de lens kan nog steeds lelijk in je wang komen als het mis gaat. En die randen kunnen best scherp zijn. Het schuim dat aan de binnenkant is geplakt helpt dan praktisch niet.

Je kan het wel heel ver gaan zoeken natuurlijk. Als je lelijk valt is de kans groot dat er letsel is, dat moet je erbij nemen.

Het risico lijkt me volgens mij niet groter met een vizierhelm tegenover een gewone zonnebril/goggle.

Mijn punt is alleen dat wat schuim dat aan de binnenkant van de lens is geplakt echt wat anders is dan een rand om de lens heen, zoals bij goggles.

Maar bij een goggle is het juist de hardplastic rand om de lens heen die in je huid boort, en niet de lens. Wellicht dat dure merken betere goggles maken, maar de goggles hier in huis zit de lens veilig in, maar zit er ook heel dun schuim tussen gezicht en de hardplastic buitenkant van de goggle.

Mijn gevoel blijft zeggen dat beide even gevaarlijk is, met name bij slecht passend goggles/helmen. Pasvorm belangrijker als type dus.

Ik heb ook zo’n vizierhelm gehad. Vindt het er supertof zien. Totaal geen Vespa associatie.
Dacht dat het wel het einde zou zijn. Zonnebril en sneeuwbril ineen.

Niet dus. Na 2 seizoenen verkocht. Het was een KASK van 260 euro. De helm zelf zat goed en
het vizier leek goed aan te sluiten. En zolang het niet sneeuwde was het ook prima. Maar zodra het begon te sneeuwen was het niks meer. De sneeuw kwam door hele kleine kiertjes aan de zijkant alsnog naar binnen.
Kwam erop neer dat ik het vizier omhoog klapte en alsnog een sneeuwbril op had.

Ben nu overgestapt op een Anon M2 goggle.

Dus als je een vizierhelm past moet je wel zeker weten dat het heel goed afdicht of voor lief nemen dat er toch sneeeuw in komt. De helm moet goed zitten maar stap 2 is dat het vizier goed overal aansluit.
Zolang het niet sneeuwt is het inderdaad prettig.

Iemand een idee in welke winkel regio Antwerpen je KASK helmen kan kopen?

En heb gekeken, ben ziens om een extra vizier aan te schaffen dat mee kleurt afhankelijk van het weer. Iemand ervaring mee? Werkt dit goed of is het toch aan te raden om een vizier (oranje/geel) aan te schaffen voor mist en/of sneeuw

GeensMaarten op 24 jan 2016 12:25

Eens gaan kijken bij Kelvik Sport in Putte (Mechelen). Ik ben ook aan het overwegen om voor een Kask te gaan…
Heb hier al goede ervaringen van gehoord.

Iemand een idee in welke winkel regio Antwerpen je KASK helmen kan kopen?

En heb gekeken, ben ziens om een extra vizier aan te schaffen dat mee kleurt afhankelijk van het weer. Iemand ervaring mee? Werkt dit goed of is het toch aan te raden om een vizier (oranje/geel) aan te schaffen voor mist en/of sneeuw

GeensMaarten op 24 jan 2016 12:25

Eens gaan kijken bij Kelvik Sport in Putte (Mechelen). Ik ben ook aan het overwegen om voor een Kask te gaan…
Heb hier al goede ervaringen van gehoord.

Supersix3 op 7 mrt 2016 12:38

Sloeg me toch tegen toen ik deze in het echt vast had, paste dan ook nog eens niet dus kask maar zo gelaten. Ik moest echter een nieuwe bril en helm hebben en in Flachau uiteindelijk een slokker gekocht.

http://www.topsnowshop.nl/skihelm-met-vizier-vizierhelm/slok…

polariseren vizier werkte goed bij sneeuw en goed weer. Benieuwd of het voldoende is met pasen.

Plaats een reactie