Reizen tijdens krokusvakantie

We moeten er nu ook aan gaan geloven, aangezien mijn zoontje inmiddels 5 jaar is. Op wintersport in de krokus, maar wanneer gaan jullie rijden? We gaan naar St. Anton en pakken de Arlberger tunnel, dus dat is wel helder, maar heb geen idee van de drukte in Duitsland. Ik zit te denken aan 04.00 of 05.00 vertrekken vanuit Nederland. Iemand Tips?

Vertrekken om 4 - 5 uur is ongeveer het slechtste wat je kan doen, veel Belgen en Nederlanders hebben datzelfde plannetje en dan passeer je net op het slechtste moment langs de grote Duitse steden.
Beste is na de massa vertrekken zodat je pas 's avonds in het skigebied aankomt. Kan je niet het geduld opbrengen dan is vertrekken rond middernacht het beste. Je moet er in dat geval alleszins voor zorgen dat je voor 8u voorbij Ulm bent, anders ben je alsnog de pineut…

Wij vertrekken altijd op vrijdagmiddag, een uurtje of vier, overnachten na een uur of vijf rijden en op zaterdag de laatste 4 uur rijden. Best relaxed, het kost je alleen een overnachting.

Afgelopen jaar zaterdagochtend vertrokken naar Kleinwalsertal, we gingen rond 7/8 rijden, geen problemen gehad qua file. Waren in de middag aangekomen.

Ik zou pas om 09/10 gaan rijden, er lekker achteraan. Of gewoon 1 dag skippen en lekker op zondag vrachtwagen vrij rijden maar dat kan met lessen voor je kindje wel eens onhandig zijn?

Wij pakken vrijdagmiddag om 13:-14:00 de auto en overnachten na 600 kms ongeveer. Dan zouden we nog 400 moeten. Maar ik hoor ook steeds meer mensen die zaterdag gewoon na 09:00 vertrekken, na de files. Kom je later aan maar je kan alles van te voren plannen [school/skipas/eten e.d.[.

Hi,

Allereerst is van belang waar je in NL woont -> in verband met hoelaat je aankomt bij de bekende Duitse knooppunten onderweg, die je (helaas) zeker zult gaan treffen met de krokus, al dan niet met de (negatieve) weersinvloeden.

Als je de kans zou hebben (ivm je accommodatie) zou ik vrijdag al vertrekken en OF overnachten in Duitsland OF proberen een extra kamer/nacht te boeken. Lukt dat niet/Wil je perse op zaterdag vertrekken (en aankomen) dan is inderdaad een vertrektijd tussen 00.00 en uiterlijk 04.00 te adviseren (nogmaals ten opzichte van waar je woont in NL). Het handige van een 5 jarige is, dat die (over het algemeen, wij hadden dat geluk wel) lekker door kan slapen in de auto. Anders is de zondag inderdaad heel vaak een rustig alternatief, maar ja, het kost je wel een dag van je (typisch NL) dure skivakantie…

Qua knooppunten zou ik zeggen, voor 11 uur op de rondweg van München zijn, liefst eerder al. Voor mij hier in Zuid-Nederland houdt dat in, vertrekken uiterlijk 0330, zodat ik (met tanken onderweg, kan ook tijd kosten!) rond 1030 uur al de rondweg van München neem/heb gehad. Het voordeel: je zit voor de grote golf aan NL, B en D (Rurhgebied, NRWF en Hamburg) en (wel risico ivm weer/ongelukken) achter de golf die uit midden en zuid Duitsland vertrokken zijn tussen 0600-1000.

Verder is van belang de route die je wilt gaan rijden, qua drukte, in relatie met de schoolvakanties in Duitsland. Ik weet zo niet, welke deelstaten wanneer vakantie hebben rondom de krokus. Ik heb hier ooit wel eens een link voorbij zien komen, maar die ben ik kwijt.

Succes met plannen en afwegen, en vooral, geniet van je vakantie!

@Paul1967 http://www.schoolvakanties-europa.nl/schoolvakanties-duitsla…
Hier kan je de vakanties van de meeste deelstaten zien, net zoals de vakanties in de andere Europese landen.

@ Roxane -> Top, dank Roxane!

Graag gedaan @Paul1967

@Paul1967 Als je naar St. Anton gaat, rijdt je niet via München. Dat laat je gelukkig oostelijk liggen.

Echter zijn er genoeg andere knelpunten die je tegenkomt. De grootste bottleneck is de Pfändertunnel, net over de Oostenrijkse grens bij Bregenz. Hier moet je op een zaterdag in de Krokus gemiddeld rekenen op een vertraging van minimaal 1 uur. Het is hier het drukst tussen 10 en 16 uur, zorg dat je er hiervoor of hierna bent. Wil je per se op zaterdag vertrekken, dan zou mijn advies zijn om heel erg vroeg (3 uur 's nachts of eerder) of nogal laat (10 uur 's ochtends of later) weg te gaan.

De beste routes door Duitsland, kijkend naar zo min mogelijk drukte, zijn naar mijn ervaring:

  • Venlo - Mönchengladbach - Koblenz - Mannheim - Heilbronn - Crailsheim - Ulm - Memmingen - St. Anton
  • Arnhem - Gladbeck - Dortmund - Kassel - Fulda - Würzburg - Crailsheim - Ulm - Memmingen - St. Anton
    Oftewel, probeer Keulen, Frankfurt, Stuttgart en Neurenberg zoveel mogelijk rechts/links te laten liggen.

Veel plezier op vakantie @Roger123456

Kortom, er zijn veel mogelijke vertrektijden, maar denk dat je ook gewoon beetje mazzel moet hebben !

Is de Pfändertunnel nog steeds zo’n bottleneck? Die is toch uitgebouwd naar twee buizen inmiddels?

Is de Pfändertunnel nog steeds zo’n bottleneck? Die is toch uitgebouwd naar twee buizen inmiddels?

joepert op 19 okt 2015 16:25

Klopt, maar tegenwoordig situeren de problemen zich verderop: bij de afrit richting Montafon en aan de Arlbergtunnel.
Vorig jaar zijn we daar halfweg maart, wanneer er nergens schoolvakanties zijn, bijna een uur kwijtgespeeld.

Dus ook daar is de regel: je moet er vóór 8u voorbij zijn of je staat in de file…

Bedankt voor alle reacties. Vrijdag vertrekken is geen optie en zondag vind ik zonde, sta ik liever op de ski’s. Zal denk ik dus zaterdagvroeg worden rond 7 uur en dan op het einde een beetje file is niet zo heel erg. Alles verder regelen voor zondag, boodschappen, skipassen & skispullen voor mijn zoontje en dan zondagmorgen losssss.

Hoewel wij niet aan schoolvakanties gebonden zijn vertrekken we altijd nog op vrijdag, desnoods pas om 18u. Zorgen voor een overnachtingsplaats die 24/24 receptiedienst heeft (al dan niet bemand) en je kan nog een dikke 600 à 700km rijden voor middernacht. Als ik rond 13u à 13u30 al kan vertrekken op vrijdag rij ik soms tot op een goede 100 à 150km van de bestemming. 's Anderendaags zonder zorgen opstaan, ontbijtje en weg. Meestal kan je dan nog heel de zaterdagnamiddag skiën op zeeeeeeer rustige pistes.

Wij doen hetzelfde als frederik_15. Alleen tijdens de krokus niet om 14.00h maar om 16.00h (vertrek nijmegen). De ervaring (10 jaar nu) leert dat je dan achter de drukte in Duitsland zit. Dan doorrijden tot 23.00/23:30h, het lukt ons daarbij altijd wel een overnachting te regelen in een pension waar ze de sleutel op een vooraf afgesproken plek voor je klaarleggen.

Wij vertrekken meestal tussen 23.00 en 0.00 uur, klein halfuurtje van de grens bij Arnhem, duitse wegen dan relatief rustig, ik zorg wel dat we dan niet pas na 450/500 km tanken(dat doen heel veel en staan meestal lange rijen) maar al na een goede 300/350km, deze tankstelle zijn meestal rustiger, dus minder wachttijd. bij Rosenheim(splitsing Innsbruck/Salsburg) vaak wel wat druk, voor de rest geen probleem, als je maar voor 8.00uur München voorbij bent!

Wij zijn helaas ook genoodzaakt in de krokus te gaan…:-(

Afgelopen krokus (2015) vertrokken om 12:30, kids hebben continu rooster en vrijdagmiddag om 12:30 vrij. Hotel geboekt op 650 kilometer rijden. Bestemming Livigno. Prima te rijden als geen file gehad en om 18:30 in overnachting Hotel aangekomen.

Komende Krokus (2016) Kids vrijdag vrij. Rond 10:30 vertrekken en Hotel Zwitserland, zaterdag de laatste 150 kilometers. Vroeg vertrekken en dan rond 10.00 op de ski’s in Livingo.

Voordeel is dat onze krokus (2016) in week 9 valt en de rest van NL week 8. Duitsland ook geen vakantie dus verwacht minder druk onderweg en op de piste.

Groeten, Harald

Tsja, hoe erg is een uur file op de zaterdag op een reis naar Oostenrijk eigenlijk… .

Tsja, hoe erg is een uur file op de zaterdag op een reis naar Oostenrijk eigenlijk… .

Frank66 op 20 okt 2015 20:48

Als het bij een uur blijft…
Worst nightmare is een infarct waar je urenlang in tientallen kilometers staat.
Maar ook ‘gewone’ drukte zorgt ervoor dat je met gemak een paar uur langer onderweg bent. Dit laatste hadden wij afgelopen voorjaarsvakantie op vrijdag (!)
We gaan al jaren op vrijdag weg en overnachten zo dichtbij mogelijk de eindbestemming. Dat ging altijd filevrij tot afgelopen jaar dus.
Komend jaar gaan we via de fernpass (arlbergstrasse is flink om) maar overnachten dus aan de andere kant. Op zaterdag is de pas niet te doen.

Met kerst vertrek ik vrijdag 25 dec om 23u00 richting het Lechtal. Als het weer het toelaat heb je enkel problemen aan de grenstunnel (Reutte). Die kan dan ook nog eens vermeden worden door ons. Af en toe wel wat vertraging maar niets noemenswaardig. Dan zijn we rond 8u00 op onze bestemming. Rustig ontbijten, skipassen halen, skiverhuur, …

Met de krokus vertrekken we op vrijdag om 15u00 naar Flachau. We vermijden echter Munchen en overnachten in Regensburg. Is een 100 km om maar je komt zaterdag op je gemak aan, enkel wat file aan Salzburg.

Ongevallen of zware sneeuwval kan je uiteraard niet voorzien …

Vorig jaar met de bus geweest tindens de carnevalsweek
Om 18:00 uur in Breda vertrokken en zonder file zaterdag in Vigo di Fassa aangekomen
Dit jaar stap ik in Heerlen op, weet nog niet hoe laat
En nu ook weer met de carneval (vertrek 5 februari)

Dit doen wij met ons gezin al jaren: boeken van zondag tot zaterdag. Zondagochtend vroeg rond 5 uur vertrekken en file- en vrachtwagenvrij naar meestal Oostenrijk. Aankomst altijd ergens tussen 14.00 en 15.00 uur, dus nog tijd voor skipassen, skispullen en boodschappen. De laatste zaterdag pakken wij de auto vroeg in en gaan die dag nog skiën. Rond 15.30 uur stoppen we, stappen in skikleding in de auto en rijden in ca. 1 - 1,5 uur naar een overnachtingsadres in Zuid-Duitsland. Daar even douchen, lekker eten en de volgende ochtend wederom file- en vrachtwagenvrij naar huis. De kop is dan van de reis af en aankomst thuis is meestal rond 16.30 uur. Tijd genoeg om nog even 2 wassen te draaien voordat de dag erop de school- en werkweek weer begint. Wel kiezen we bestemmingen uit waarbij we München niet hoeven te passeren. Want München in de krokusweek, dat was eens maar nooit weer.

Wij rijden normaalgezien op vrijdagnammidag/-avond tot in de buurt van Ulm, waar we dan in een hotelletje/B&B overnachten om dan zaterdagochtend vroeg (voor 8u) terug te vertrekken richting Oostenrijk. Op die manier rijden we mooi voor alle drukte uit en hebben we toch nog een degelijke nachtrust gehad. Op vrijdag kan het wel wat druk zijn, maar als je ervoor zorgt dat je tussen 16u en 18u niet in de buurt van grote steden bent dan valt dat wel mee.

Op terugreis vertrekken we zaterdag net na de lunch, de files van de ochtendvertrekkers zijn dan opgelost en die van de zaterdagskiërs (vooral mensen uit het Zuiden van Duitsland) moeten dan nog beginnen. 's Avonds is het dan wel doorrijden tot in de late uurtjes, maar als je daarna in je eigen bedje kan en zondag kan uitslapen dan is dat niet zo erg.

Plaats een reactie