Het Harz infrastructurele ontwikkelingen topic

Het komende jaar staan er in de Harz na jaren van matige ontwikkelingen flink wat bouwactiviteiten te gebeuren. Zo zal er een verbindingsbaan en afdaling komen van Schierke naar de Wurmberg boven Braunlage.

In dit topic kun je informatie en vragen kwijt over dit mooie gebied op niet al te grote afstand van de Nederlandse grens.

null

null

Sorry, heb iets verkeerd begrepen / te snel gelezen. 15 miljoen voor de lift (private investeerders) en 10 miljoen voor de sneeuwproductie (daarvan 90% overheidsgeld). Al met al is dat toch nog 36% van het geschatte totaalbedrag. Vind ik alsnog een redelijke som geld, maar natuurlijk stukken minder als diverse gebieden in de Alpen.

Ben benieuwd wat dit gaat brengen. De huidige Hexenritt moet natuurlijk nog wel flink aangepast worden om er een koppelbare 6-zitter van te maken, en zal een paar miljoen nog gaan kosten. Is natuurlijk jammer als je maar voor een paar jaar geld uitgeeft voor een 4-zitter, beetje kapitaalvernietiging, maar goed. Sowieso moet er dan iets gebeuren tussen het toekomstige bergstation van de gondelbaan uit Schierke en de top van de Wurmberg. In mijn ogen is er geen ander alternatief dan dat die gondelbaan gewoon op de top moet eindigen en niet anders.

Frans op 16 nov 2015 23:16

Dat klopt. Een dubbele sleeplift moet een 10 persoons cabinelift ontlasten. Dat is natuurlijk waanzin. Maar goed, blijft de Harz. De groenen zijn gewoonweg erg kritisch en dat helpt niet mee in een nationaal park.
Hij gaat nu op de kleine Winterberg eindigen, dus dit is de huidig geplande situatie

Dalstation: 620 meter (parkeergarage Schierke)
Bergstation: 880 meter (net naast de top van de Kleine Kinterberg)
Hoogteverschil: 260 meter

Ideale situatie:
Dalstation: 620 meter (parkeergarage Schierke)
Bergstation: 970 meter (bovenop de Wurmberg)
Hoogteverschil: 350 meter

Trouwens, dat zij niet direct een KSB hadden neergezet op de Hexenritt is puur vanuit financieel oogpunt. Men kon niet meer wachten, maar geld was er niet voldoende. Wel heeft deze lift het gebied zo’n enorme boost gegeven dat mede dankzij deze lift er straks goede investeringen gedaan kunnen worden.

Ik meende verstaan te hebben dat die 4-zitter niet zou worden omgebouwd, maar elders in het gebied zou worden gebruikt. Op de huidige plaats zou dan een gloednieuwe 6KSB komen.

Joy85 op 17 nov 2015 09:31

Dat had ik ook ergens gelezen en dat moet dan voor de west zijde worden, waar een compleet nieuwe lift en pistes dan gaan ontstaan. Een mooi terrein waar ook weer 270 hoogtemeters gemaakt zouden kunnen worden. De vraag is echter of het niet te duur wordt.

Even a bad day skiing is better then a good day at work

Maar goed, blijft de Harz. De groenen zijn gewoonweg erg kritisch en dat helpt niet mee in een nationaal park.

Thomas op 17 nov 2015 15:24

Vertel mij wat over de (Duitse) ‘Grünen’… Heb er geen woord voor over. Het milieu niet onnodig zwaar belasten en ook oog hebben voor de natuur is vanzelfsprekend, maar deze misbruiken om je eigen ideologische propaganda aan de man te brengen… Bah! Men is daar verder ook überhaupt niet in logische rationele argumenten geïnteresseerd, maar ondertussen wel lekker hypocriet zijn, ofwel: “Wasser predigen und Wein saufen.”

Trouwens, dat zij niet direct een KSB hadden neergezet op de Hexenritt is puur vanuit financieel oogpunt.

Thomas op 17 nov 2015 15:24

Dat is uiteraard niet meer dan de meest logische reden, alleen blijft het m.i. iets van kapitaalvernietiging als je een lift binnen afzienbare tijd weer kunt vervangen, net als de Winterbergse lifteigenaren zoiets ook van de nieuwe 4-zitter in Neuastenberg vinden. Die gaan met woorden als “misinvestering” zelfs nog een stapje verder.

Je kunt weliswaar graag willen bouwen, maar de praktijkervaring uit populaire middelgebergtes wijst met o.a. Winterberg, Feldberg en Oberwiesenthal inmiddels wel uit, dat een koppelbare lift bij populaire pistes het minimum is en dat wat het publiek verwacht. De Wurmberg loopt nu een beetje achter de feiten aan. Het is weliswaar een ander middelgebergte en een andere deelstaat, maar toch… Langzamerhand heb je in het Sauerland ook steeds meer gasten uit Hannover en omstreken die voorheen in de Harz voor een short-trip gingen skiën.

Maar goed, ik kijk er natuurlijk door een andere bril heen als een gemiddeld persoon. En in de Harz vindt men sowieso dat je absoluut niet naar het Sauerland mag kijken, want dat zijn compleet andere werelden. Dergelijke argumentatie snap ik niet helemaal, want vroeger was juist de Harz het summum van wintersport in de Duitse middelgebergten. Het zou de regio sieren wat meer ambitieus te zijn. Vooral omdat dorpen als Braunlage er nu ook niet heel erg uitnodigdend uitzien met hun jaren '70 look. Schierke lijkt me straks dan ook een stuk mooier als locatie, omdat alle toeristische plaatsen in de Oost-Harz wel flink zijn opgeknapt.

Ik meende verstaan te hebben dat die 4-zitter niet zou worden omgebouwd, maar elders in het gebied zou worden gebruikt. Op de huidige plaats zou dan een gloednieuwe 6KSB komen.

Joy85 op 17 nov 2015 09:31

Lijkt me inderdaad ook de meest logische oplossing.

@Frans
Want Oberwiesenthal heeft zulke moderne liften, wil je zeggen.

Ben het wel met je eens verder en het is ook te hopen dat gebieden als Sankt Andreasberg en Bocksberg dit ook inzien. Ook hier is het, i.t.t. de gebieden in de Rhön waar men vaak geen kunstsneeuw mag maken, nog niet te laat om te moderniseren. Het is vreemd dat de Arber, voor de meeste mensen in Beieren niet dichterbij dan de Alpen, stevig voorloopt op de Wurmberg en Oberwiesenthal qua modernisering. Laten we dus hopen dat er na de geplande gondel nog meer nieuws komt!

❄️

Schierke lijkt me straks dan ook een stuk mooier als locatie, omdat alle toeristische plaatsen in de Oost-Harz wel flink zijn opgeknapt.

Dat klopt, wat zijn plaatsen als Wernigerode en Quedlinburg mooi geworden. Ook Schierke met zn stoomtrein vond ik erg mooi. Afgelopen zomer vanaf Schierke de Brocken opgeklommen door het bos. Geweldig.

Want Oberwiesenthal heeft zulke moderne liften, wil je zeggen.

David23 op 17 nov 2015 18:33

Hehe :P - Dat valt mee, maar ze hebben wel een koppelbare lift dat een groot succes is en het naburige Klinovec is ook wat moderner uitgerust. Voor een middelgebergte gebied toch uiterst redelijk, laat staan wat men verder in de rest van Tsjechië allemaal gebouwd heeft de laatste jaren.

Het is vreemd dat de Arber, voor de meeste mensen in Beieren niet dichterbij dan de Alpen, stevig voorloopt op de Wurmberg en Oberwiesenthal qua modernisering.

David23 op 17 nov 2015 18:33

Is inderdaad best opmerkelijk, hoewel Bayern natuurlijk wel een rijke deelstaat is en wintersport min of meer een volkssport is. Met plaatsen als Regensburg en Deggendorf in de regio genoeg potentiële klanten. Het schijnt er dan ook regelmatig best druk te kunnen zijn in het hoogseizoen.

Is skiën in de Hartz met de huidige infrastructuur tijdens de kerstvakantie te doen (mits er sneeuw ligt uiteraard)? Wij zijn een beetje bang voor gigantische wachtrijen voor de liften…

@RaymondV: Tijdens de kerstvakantie is het inderdaad stervensdruk in de Harzer skigebieden. Je moet dan wel met zo’n 1-2 uur wachttijden rekenen bij de gondelbanen in Braunlage en Hahnenklee. Kan je in principe sneller omhoog gaan lopen. ;)

Als je wat meer rust zoekt en toch niet zo ver wilt rijden, zou ik kleine gebieden in het Sauerland kunnen adviseren. Denk hierbij aan Hohe Lied, Fort Fun, Sternrodt, Langewiese e.d. Voorwaarde is wel dat er voldoende natuursneeuw moet liggen, hetgeen met de kerstdagen regelmatig problematisch is. Je bent in de middelgebergten vaak aangewezen op skigebieden met sneeuwinstallaties en die zijn dan altijd druk.

Is skiën in de Hartz met de huidige infrastructuur tijdens de kerstvakantie te doen (mits er sneeuw ligt uiteraard)? Wij zijn een beetje bang voor gigantische wachtrijen voor de liften…

RaymondV op 20 nov 2015 13:34

Als je met deze dagen wil gaan skien, en relatief zeker zijn van sneeuw en in ieder geval kortere wachttijden dan n uur raadt ik je aan om een te kijken naar gerardmer feldberg of kleinwalsertal, dat is net 2 uur verder rijden.

Is skiën in de Hartz met de huidige infrastructuur tijdens de kerstvakantie te doen (mits er sneeuw ligt uiteraard)? Wij zijn een beetje bang voor gigantische wachtrijen voor de liften…

RaymondV op 20 nov 2015 13:34

Als je met deze dagen wil gaan skien, en relatief zeker zijn van sneeuw en in ieder geval kortere wachttijden dan n uur raadt ik je aan om een te kijken naar gerardmer feldberg of kleinwalsertal, dat is net 2 uur verder rijden.

jessehuijers op 21 nov 2015 11:28

Dat hangt er natuurlijk sterk van af waar in NL/BE je woont.

❄️

Vandaag lekker geskied op de Wurmberg. Wat een heerlijke pistes. Onze kinderen hebben zich er geweldig vermaakt. Morgen nog een dagje hier, dan is er hier de FIS World Snow day, onze meiden er voor aangemeld, ben benieuwd of het wat wordt.

http://www.braunlage.de/veranstaltungen-in-braunlage/veranst…

M’n ervaring met Duitse middelgebergten was beperkt tot Sauerland. De pistes hier zijn minder qua aantal dan Winterberg, maar wel een stuk langer, wat ze een stuk leuker maakt. Dat maakt het wachten voor de lift ook wat draaglijker, al is het natuurlijk hoog tijd dat ze hier wat miljoenen tegenaan gooien.

Volgens zeer veel geruchten wordt nog deze aankomende zomer de 4-persoons stoeltjeslift op de Hexenritt vervangen door een 6 persoons stoeltjeslift. De 4persoons zal dan elders in het gebied weer gebruikt gaan worden.

Even a bad day skiing is better then a good day at work
Even a bad day skiing is better then a good day at work

Interessant: http://www.ratsinfo-online.de/wernigerode-bicms/___tmp/tmp/4…

Thomas op 2 sep 2016 12:52

Link is niet meer beschikbaar? Of ligt dat alleen aan mij.

Openstaande link even openen en dan op de bijlage klikken:

http://www.ratsinfo-online.de/wernigerode-bicms/to020.asp?TO…

Even a bad day skiing is better then a good day at work

Is skiën in de Hartz met de huidige infrastructuur tijdens de kerstvakantie te doen (mits er sneeuw ligt uiteraard)? Wij zijn een beetje bang voor gigantische wachtrijen voor de liften…

RaymondV op 20 nov 2015 13:34

Als je met deze dagen wil gaan skien, en relatief zeker zijn van sneeuw en in ieder geval kortere wachttijden dan n uur raadt ik je aan om een te kijken naar gerardmer feldberg of kleinwalsertal, dat is net 2 uur verder rijden.

jessehuijers op 21 nov 2015 11:28

Dat hangt er natuurlijk sterk van af waar in NL/BE je woont.

David23 op 21 nov 2015 11:40

Dat hangt er inderdaad sterk vanaf. Ik sta vanuit het westen van Zeeland sneller in bijv Gerardmer (wat veel meer te bieden heeft) en net zo snel in Feldberg als in de Harz. Maar ik kan me voorstellen dat het voor de mensen uit Noord Nederland een goede optie is naast het Sauerland. Maar voor de vaste Sauerlandbezoekers zal het denk ik ook goed wezen als in de Harz flink investeren, dan zal het in Winterberg waarschijnlijk minder druk worden.

Born to Ride

Het is me alleen nog steeds niet duidelijk hoe deze lift het gebied van Schierke met Braunlage gaat verbinden, omdat hij op een andere top (de kleine Winterberg) uitkomt. Kun je vanaf deze lift straks het gebied van Braunlage inskiën? Wel mooi dat er nu 2 liften bij lijken te komen binnen afzienbare tijd, en dat de Hexenrittlift meer capaciteit gaat krijgen.

Het is me alleen nog steeds niet duidelijk hoe deze lift het gebied van Schierke met Braunlage gaat verbinden, omdat hij op een andere top (de kleine Winterberg) uitkomt. Kun je vanaf deze lift straks het gebied van Braunlage inskiën? Wel mooi dat er nu 2 liften bij lijken te komen binnen afzienbare tijd, en dat de Hexenrittlift meer capaciteit gaat krijgen.

Robert7 op 3 sep 2016 21:11

Volgens mij is het de bedoeling dat de Nordhang sleepliften je verder het gebied in helpen.

Even a bad day skiing is better then a good day at work

Het is me alleen nog steeds niet duidelijk hoe deze lift het gebied van Schierke met Braunlage gaat verbinden, omdat hij op een andere top (de kleine Winterberg) uitkomt. Kun je vanaf deze lift straks het gebied van Braunlage inskiën? Wel mooi dat er nu 2 liften bij lijken te komen binnen afzienbare tijd, en dat de Hexenrittlift meer capaciteit gaat krijgen.

Robert7 op 3 sep 2016 21:11

Volgens mij is het de bedoeling dat de Nordhang sleepliften je verder het gebied in helpen.

Thomas op 5 sep 2016 10:41

Dit is inderdaad wat ik ook dacht aan de hand van het kaartje wat ik zag. Tevens zou je denk ik kunnen afdalen om gelijk onderaan de Hexenritt te komen (langs de “oude” skischans"

Mocht het een succes worden dan neem ik aan dat de Nordhang wel verbeterd word? Deze is vaak gesloten als er wind staat en zijn niet meer de liften met de grootste capaciteit. De laatste paar keren dat ik er was was de Nordhang telkens dicht, jammer genoeg

En de retour, hoe ski ik dan van de Wurmberg weer het gebied van Schierke in? Die heenweg snap ik, maar wordt de Nordhang dan verbonden op de kleine Winterberg?

En de retour, hoe ski ik dan van de Wurmberg weer het gebied van Schierke in? Die heenweg snap ik, maar wordt de Nordhang dan verbonden op de kleine Winterberg?

Robert7 op 5 sep 2016 11:53

De sleeplift omhoog naar de top en dan de Nordhang af zodat je weer bij het eindstation van de Schierke-lift komt, hier zal vast wel een piste komen tot aan het middenstation van de Schierke-lift.

Ik kan het natuurlijk ook niet goed gezien/begrepen hebben. Dat lijkt mij (en mijn oom die er al 40 jaar komt) de meest logische stap.

Zo had ik het ook in gedachten. Leuke uitbreidingen op het gebied, zeker nu ze zo lang stil hebben gestaan. Neem aan dat op termijn die Nordhang lift ook vervangen moet worden. Ik begreep dat de 4-zitter dan naar de west-zijde van de Wurmberg zou verhuizen, daar komt dan ook weer een nieuwe piste bij. Gezien de immense drukte is dat ook hard nodig.

Tussen de rode lijnen wordt de nieuwe piste. Tot het middenstation mooi breed, vanaf het middenstation tot dalstation onder het trace van de nieuwe lift.

null

Even a bad day skiing is better then a good day at work

Ziet er inderdaad goed uit! Ik las ergens dat het pas in 2019 gereed moet zijn. Ofwel, dat is het plan.
Daarnaast als ik goed kijk op de plattegrond van Thomas, zie ik dat het eindstation van de lift niet direct aan de Nordhang zit.
Deze komt volgens mij uit op piste 2, welke dus langs de skischans gaat.

null

*bericht bewerkt door Yo-han op Invalid Date

null

Deze zomer ben ik daar nog geweest. Gelet op het beperkte aantal pistes viel mij in Braunlage vooral het schier onbeperkt aantal skiverhuurders op.
Het lijkt best een klus om een verbinding tussen Schierke en de Wurmberg te maken. Moet je dan niet ergens ook de Brockenbahn kruisen?

2024 Met kleinkinderen, weer gebonden aan het hoogseizoen €€€

Nee, de Brockenbahn loopt niet door Schierke, maar een klein stukje boven Schierke langs aan de noord-oost kant. De skipistes bij Schierke liggen/komen net aan de andere kant van het dorp, dus ten zuid-westen van het dorp. De pistes komen ook niet op de Brocken, maar op de Winterberg. Deze ligt deels in het Nationale park. Het bergstation van de lift komt net aan de rand van het nationale park, terwijl de pistes er net langsop lopen.

*bericht bewerkt door Robert7 op 12 sep 2016 10:39

En het hele plan is weer uitgesteld. Vermoedelijk bouwbegin nu 2019. De Groenen hadden moerassen in het bos gevonden. Klinkt als een slechte grap.

Plaats een reactie