1e snowboardles(-sen), rolbaan of sneeuw?

Goed bezig!

Thx, denk dat we wo nog eens een privelesje nemen om weer even bij te slijpen, komt wel goed :)

“Natuurlijk komt er iets meer bij kijken dan de band” zeg je
Dat zeg ik al jaren.
Gewoon op de sneeuw les nemen en je komt binnen een week ook beneden.En uiteindelijk zal het verschil in techniek nauwelijks of niet te zien zijn.

@Hooykaas met het grote verschil dat je bij snowboarden als je gelijk in de sneeuw gaat lessen je de eerste lessen bijna continu met je reet in de sneeuw zit. Op de rollerbaan begin je gelijk staand met jezelf vasthoudend aan een balk zodat je veel sneller je stabiliteit begint te vinden en je eerste bochten begint te maken. Zeker voor de eerste basis zal je leercurve op een rollerbaan gewoon veel hoger zijn dan in de echte sneeuw.

Born to Ride

Met je sterretje op het ijs! ?

OK @Matthias van jou neem ik het aan.(serieus). Dat het voor de eerste paar lessen de leercurve hoger zal liggen omdat je je vast kan houden aan een stang.
Al houd ik me liever vast aan een mooie snowboard lerares.
Jij toch ook mag ik hopen ?

@Hooykaas gelukkig houd ik me ook liever vast aan een mooie snowboard lerares. Ook val ik daar liever op dan op een rollerband, maarja aangezien ik al jaren onder de plak zit van een mooie vrouw neem ik toch maar les voor mn techniek ipv voor een mooie lerares ;)

Born to Ride

@Hooykaa gaat alleen op een rollerbank staan, als er een door de staat geproefde mooie lerares op staat en hij de stang kan beetpakken of anders de lerares. ;)

*bericht bewerkt door Jamie010 op 10 jan 2017 12:36

Staatlich Geprufter Skilehrer und Skifuhrer.In de vorm van een mooie lerares.Dan vindt ik het helemaal niet erg om er wat langer over te doen.?
Jij hebt het helemaal begrepen @jamie010

“Natuurlijk komt er iets meer bij kijken dan de band” zeg je
Dat zeg ik al jaren.
Gewoon op de sneeuw les nemen en je komt binnen een week ook beneden.En uiteindelijk zal het verschil in techniek nauwelijks of niet te zien zijn.

Hooykaas op 10 jan 2017 09:27

Wat is het nou, wil je gewoon horen dat jouw idee het enige juiste is? Is niet zo, zo simpel is het. Je leest slecht, trekt een zinnetje volledig uit zijn verband en gaat vervolgens als een enorme kleuter daarop verder.

Vrijdag de hele dag sneeuw waardoor er een vers laagje van zo’n 20cm lag op de pistes en dat moest ook even geprobeerd worden; dat boardt lekker!! :)
Helaas was dat ook de laatste dag, nu op zoek naar een geschikt gebied voor eind maart.

En dat gebied is het Ahrntal geworden, bestaat uit Speikboden en Klausberg. Het is belachelijk warm, berg 20gr+ en dal 25gr, maar de pistes zijn nog oké en zelfs de dalafdalingen zijn nog open. Deze week een K2 Standard gehuurd in 158 en dat bevalt beter qua lengte dan de flow quantum in 152 van januari. Na weer even wennen gaat het inmiddels erg lekker.

null

null

*bericht bewerkt door Userd op 29 mrt 2017 18:05

Tnx voor de update en grappig om te lezen hoe je je overstap naar snowboarden vorm geeft :).

Nog steeds blij dus dat je niet meer skiet?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

@Roy83, het is op dit moment én-én, gebied(-en) verkennen per ski en later in de week de pistes waarvan ik denk aan te moeten kunnen per snowboard. En eigenlijk bevalt dat ook wel zo, al zou de nadruk wel eens op het boarden kunnen te komen liggen in de toekomst.

‘Helaas’ weer thuis na een topweek gehad te hebben in het Ahrntal. 7dgn geweest, 4dgn gesnowboard en ik ben meer dan tevreden over de vorderingen. Ondanks dat de slushtoppen soms boven de bergtoppen uitkwamen aan het einde van de dag, heb ik lekker kunnen oefenen. Zowel blauw als rood is nu te doen en daar ben ik best tevreden over.
De lengte van de K2 beviel me wel, de rocker was met slush ook handig maar ik geloof dat de flat shape het niet helemaal is, daar beviel de flow beter met wat camber. De k2 was voorzien van fastec bindingen, dat was even wennen in het begin omdat het wat ‘losser’ leek te zitten dan de normale straps maar na even wennen en goed afstellen, is dit toch wel een fijn en vooral erg snel systeem.
Even terug naar de aanleiding van dit topic; na 7 lessen op een rollerband, een paar avonden Landgraaf en een aantal dagen lekker oefenen op vakantie, kan je zelfstandig de meeste blauwe en rode pistes wel afkomen op een fatsoenlijke manier. Als ik @Sneeuwbaard 's schema aanhoudt, zit je ergens tussen niveau 4 en 5.
Eigen schoenen is wel erg prettig, kniebeschermers ook en het begint ook wel te kriebelen om eens naar een boardje te kijken.

Afgelopen zaterdag les 2 gehad.
Na iets te enthousiast van start te zijn gegaan en daardoor een paar keer goed onderuit gegaan te zijn, hadden we de op het einde zelfs het idee dat het zowaar ergens op begint te lijken. Ik merk dat ik niet te snel moet willen en stapjes over moet slaan, tja, enthousiasme enzo ;) Dus netjes bochtje inzetten, recht zetten en dan door naar het volgende bochtje, dan gaat het ook best lekker. Sla ik die middenstap over, dan ga ik overcorrigeren en wordt ik instabiel (jaja, nog instabieler dan) en dat wordt afgestraft. Doe je het netjes, niet te snel, kijk je netjes in de spiegel ipv naar beneden enz, dan lukt het al best redelijk. Wil wel even op zoek naar een stel fatsoenlijke knee pads, iemand tips?
Al met al hebben we ons weer prima geamuseerd en ben ik erg benieuwd naar hoe het straks ‘in het echt’ zal zijn.

Userd op 26 sep 2016 11:17

Ik lees dit en vraag me toch af wat jullie @userd en @tiny-m met ‘smokkelen’ bedoelen? Ik heb vorig jaar met een groepje random mensen een groeps ‘proef’ les gehad in de sneeuwbaan Terneuzen, maar dat vond ik niks. Iedereen zat op zo’n verschillend niveau dat je niet echt verder kwam. Vond er niks aan. Hier leerde we eerst heelside in een ‘vallend blad’, dat ben ik daarna op eigen houtje gaan oefenen kan ik nu wel redelijk volgens mij. Nu ben ik mezelf toeside aan het aanleren, zodat ik bochten kan gaan maken, door eerst ‘remmend’ toeside naar beneden te gaan. Dit verloopt slecht: of ik schep sneeuw en val achterover op m’n stuit, of ik draai per ongeluk toch weer naar heelside en ga weer in ‘vallend blad’ naar beneden… Ben heel benieuwd hoe ze op een rollerbaan aan de slag gaan met leren sneeuwboarden, niet met ‘vallend blad’ als ik het zo lees?

Wat ik bedoel met niet kunnen smokkelen is dat je een bocht niet iets te snel of te langzaam kan maken. Dan hapt het board meteen en ga je onderuit. Ook hebben beginners snel de neiging om toch even met het achterste been te schoppen om een bocht door te komen, ook dit kan niet zomaar op een band.

Vaak begin je eerst op een band door een tijdje op heelside en op toeside de schuiven en ga je daarna bochten leren maken. Maar die bochten leer je dus meteen al heel precies te maken, wat in het begin wel tot veel vallen zal leiden.

*bericht bewerkt door Tiny-M op 14 nov 2017 20:12

Ik heb leren snowboarden op een borstelbaan (in Hoofddorp), zeker aan te raden, zeer goede techniek aan overgehouden (aldus snowboardleraren), als je dan voor de 1e keer op een echte piste staat - een verademing! Geen ervaring met de rolbaan + snowboard, lijkt mij in ieder geval vrij lastig als beginner, zou dan toch kiezen voor een indoor hal.

Met snowboarden zit je gauw op een niveau (na ca. 3 dagen les) waarmee je “overal” de berg af kan komen.

Hier ben ik het totaal niet mee eens, de 1e lesweek ben je, tenzij je een natuurtalent bent, alleen bezig met vallen, opstaan, leren “steppen”, bochtjes proberen te draaien - lees de basis onder de knie krijgen. Als blijkt dat je inderdaad de basis snel onder de knie hebt, dan plaatsen ze je over naar de “gevorderde” beginnersgroep (mijn ervaring in FR).

Viv1986 op 17 dec 2015 11:35

toch kan het hoor. wij zaten met een groepje na 2 lessen ( ochtenden) al een op de blauwe piste en na les 3 al off piste ( was ik niet zo blij mee, zakte tot mijn middel weg) . bijna iedereen in ons groep had al jaren ski ervaring of een beetje ski ervaring. was in Les Menuires. de tip die we meekregen van de leraar was dat snowboarden swingen was …

*bericht bewerkt door miepmiep op 14 nov 2017 20:14

Of je kan het goed en verantwoord leren, heeft toch de voorkeur imo.

Vwb smokkelen: je moet het op een band gewoon doen zoals het hoort, niet omgooien, niet te ver een bocht doorzetten, netjes rechtzetten voor de volgende inzet enz. Niet doen is vrijwel zeker onderuit gaan.

*bericht bewerkt door Userd op 14 nov 2017 20:24

Plaats een reactie