Goeie klapper, spijkerbroek volk

Kwam dit filmpje tegen, hier ziet men een typisch “spijkerbroeksapien” in zijn natuurlijke omgeving.

Lekker stoer doen voor je vrienden hoort er natuurlijk bij.

Levensgevaarlijk dat soort lui…

http://www.dumpert.nl/mediabase/6704803/20499911/afdalen_als…

don't count the days, make the days count !

Domme actie, je zult maar omver worden geskied door een dergelijke idioot!

Ik vraag me dus altijd af wat iemand dan in z’n botte kop aan het denken is…

zie hier een kamikaze in zijn natuurlijke habitat

Gang is alles

Niet alleen dit soort halzen doen dit. Ik heb het meegemaakt in Joue du Loup. Een skileraar wilde aan het end van de dag even stoer doen en sjeeste langs me heen. Ik heb hem beneden even erop gewezen wat voor malloot hij was. In het frans natuurlijk!!

Skiles is voor nerds. Je kunt het geld beter besteden aan de apres ski. Of eigenlijk al vanaf een uur of 10 beginnen met een stevige halve liter. Dan ben je ook wat soepeler. Mocht je dan toevallig eens onderuitgaan dan breek je minder

Zulke menselijke kanonskogels ben ik vooral in Winterberg tegen gekomen.

Winter is coming

Maar ik heb wel gelachen. Het blijft een prachtig gezicht, mensen die vreselijk op de waffel gaan. Ik kan er niks aan doen.

Oh Santa! Fresh snow, my favourite! How did you know?

Zo’n knuppel die zegt geen les nodig te hebben, hij kan al retehard naar beneden!

Hij remt wel voor het bord ‘langzaam’ ;-) Maar serieus een paar lesjes zouden deze jongen inderdaad geen kwaad doen.

Click. Click. Peace

Goed begin is het halve werk, jammer dat hij niet goed begint

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

ik ben door zo een mafkees vorig jaar in Livigno onderuit gekegeld , met als gevolg redelijk wat kneuzingen en daardoor beperkter kunnen skien , mijn vakantie was bijna naar de knoppen !!!

En wat zijn daar nu oplossingen voor?

  • skipassen intrekken (liftpersoneel) gebeurt zo goed als nooit
  • skiverhuur beperken heeft geen zin, er zijn genoeg manieren om aan skies te geraken
  • vaardigheids’bewijs’ is iets wat meestal niet bespreekbaar is … genoeg voorbeelden hier op het forum zelfs

Zo’n mensen horen, ongeachte de leeftijd, gewoon niet op een piste

Het probleem bij eventueel verbod op de pistes is het snel op een glijdende schaal komen. Wanneer skiet iemand te gevaarlijk? In dit geval zijn we het miscchien snel eens. Maar wat te denken van die skileraar waar @deborah het over had? Iemand die al goed skiend erg hard skiet? Sommige mensen vinden dat eng, maar echt gevaarlijk is het niet.

Aan wie geef je de keuze? In het verkeer heb je daar politie en daarna een heel rechtssysteem voor. En ik zie nog niet zo snel een skipiste rechter ;-)

Click. Click. Peace

Moet je eens in Amerika proberen : direct je skipas kwijt, zonder discussie. En ja, de ‘skipolice’ ziet alles. Moeten we dat in de Alpen ook hebben? normaal gesproken niet. Maar met dit soort idioten: misschien wel. Je zal maar ‘aangeskied’ worden door zo iemand!

ik vind sowieso dat er wel iets van handhaving moet komen, maar dan op hetzelfde niveau als van een “badmeester”

gewoon 2 waarschuwingen en bij een 3e keer ontzegging.

direct een skipas afnemen vind ik een te groot besluit, mits er natuurlijk geen slachtoffers zijn gevallen door roekeloosheid dan is afname skipas wel weer een gepaste straf.

don't count the days, make the days count !

Zijn gezelschap is mede verantwoordelijk. Zo te zien is dit een beginner en hadden zijn meer ervaren vrienden hem beter moeten begeleiden in de keuzes die hij maakt (skiles, beginnerspistes).

@perrie67 hoe weet jij dat zijn vrienden meer ervaring hebben? kan volgens mij net zo goed van hetzelfde niveau zijn alleen zijn zij wel beneden gekomen al dan niet vallend.

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

En wat zijn daar nu oplossingen voor?

  • skipassen intrekken (liftpersoneel) gebeurt zo goed als nooit
  • skiverhuur beperken heeft geen zin, er zijn genoeg manieren om aan skies te geraken
  • vaardigheids’bewijs’ is iets wat meestal niet bespreekbaar is … genoeg voorbeelden hier op het forum zelfs

Zo’n mensen horen, ongeachte de leeftijd, gewoon niet op een piste

Lars3 op 22 dec 2015 12:26

Vorig jaar in Winterberg was er een figuur die een beetje op dezelfde wijze op de Kappe naar beneden vloog om zich onderaan te laten vallen want hij kon niet remmen. Gelukkig op een zeer rustige dag. Die is weldegelijk aangesproken door liftpersoneel en is te kennen gegeven dat hij beter in het blauwe gebied kan blijven (althans, dat concludeerde ik uit het feit dat hij na het gesprek rustig die kant op ging). Ook niet meer daar gezien daarna.

Op zichzelf een goede manier lijkt mij. Wijs iemand op zijn verantwoordelijkheid en dan kan je het daarbij laten. Bij herhaling is het intrekken van de skipas wellicht aan de orde, maar vaak is het ook gewoon dat mensen zich onvoldoende realiseren wat er kan gebeuren.

Ook kun je zelf optreden. Ik heb ook wel eens iemand (volgens mij een Rus) even aan zijn oren getrokken vanwege zijn gedrag. Natuurlijk een grote waffel terug gekregen (snap ik ook wel, want ik was ook niet helemaal subtiel geweest), maar ik zag hem later toch wel normaal doen op de piste. En als je dat niet zelf wil doen kun je ook een melding maken bij de lift. Uiteraard alleen nodig bij figuren die echt risico’s nemen om anderen het ziekenhuis in te skiën of erger.

En bij zelf optreden hoort uiteraard ook je eigen gedrag en het gedrag van mensen uit jouw groep kritisch onder ogen te nemen. De FIS regels zijn er niet voor niets.

@perrie67 hoe weet jij dat zijn vrienden meer ervaring hebben? kan volgens mij net zo goed van hetzelfde niveau zijn alleen zijn zij wel beneden gekomen al dan niet vallend.

Birdheart op 22 dec 2015 14:24

Je hoeft geen ervaring te hebben om te zien dat hij echt idioot bezig is natuurlijk. ;)

@perrie67 hoe weet jij dat zijn vrienden meer ervaring hebben? kan volgens mij net zo goed van hetzelfde niveau zijn alleen zijn zij wel beneden gekomen al dan niet vallend.

Birdheart op 22 dec 2015 14:24

@Birdheart
Ik meende dat te destilleren uit de commentaren van de vrienden, het gelach, dat ze het filmen, dat er geen leraar bij was en dat ze eerder beneden waren. Niet 100% zeker maar het ‘ruikt’ er wel naar.

@DSvier over hem heb ik geen twijfel, over zijn vrienden daarentegen kan ik niet veel opmaken uit het filmpje behalve dat als je vrienden je zo naar beneden laten gaan je je kan afvragen of zij wel weten hoe het hoort op de piste.

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Het probleem bij eventueel verbod op de pistes is het snel op een glijdende schaal komen. Wanneer skiet iemand te gevaarlijk? In dit geval zijn we het miscchien snel eens. Maar wat te denken van die skileraar waar @deborah het over had? Iemand die al goed skiend erg hard skiet? Sommige mensen vinden dat eng, maar echt gevaarlijk is het niet.

Aan wie geef je de keuze? In het verkeer heb je daar politie en daarna een heel rechtssysteem voor. En ik zie nog niet zo snel een skipiste rechter ;-)

Rogier op 22 dec 2015 12:33

Daar op doorgaand: doen we dan ook de alcoholische versnaperingen in de ban? En 's ochtends even blazen bij de dalpoortjes? En slecht onderhouden materiaal verbieden? Maximale snelheid invoeren wellicht? Jeugd alleen onder begeleiding toelaten?

Oops dubbel post

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

OOh mijn god wat erg in lig helemaal in een deuk! ik weet het dat je niet blij zult zijn als je zon domme idioot tegen je aan krijgt maar ik lig toch helemaal dubbel :P
Hier heb ik een 538 filmpje waarbij in bij de 15de seconde en het 3de stukje waar die gast aan de paal blijft hangen ook bijna de tranen over mijn wangen gingen!! :D

http://www.dumpert.nl/mediabase/6641263/a2f7caaf/nederlander…

In tijden zoals deze met het klote weer waarbij ik stik saggerijnig ben doet dit me humeur wat ten goede :D !

Daar op doorgaand: doen we dan ook de alcoholische versnaperingen in de ban? En 's ochtends even blazen bij de dalpoortjes? En slecht onderhouden materiaal verbieden? Maximale snelheid invoeren wellicht? Jeugd alleen onder begeleiding toelaten?

Userd op 22 dec 2015 14:47

Ik denk dat’k het bij een ander topic ook al eens gezegd heb … maar als je aan de ontvangende kant staat van zo’n malloot dan begin je wel te denken aan iéts drastischere dingen.

Verste dat’k tot nu toe ben gegaan is politie gebeld als getuige van vluchtmisdrijf … ik heb er nog altijd spijt van dat’k niets “meer” kon doen buiten de brokstukken helpen oprapen.

Daar op doorgaand: doen we dan ook de alcoholische versnaperingen in de ban? En 's ochtends even blazen bij de dalpoortjes? En slecht onderhouden materiaal verbieden? Maximale snelheid invoeren wellicht? Jeugd alleen onder begeleiding toelaten?

Userd op 22 dec 2015 14:47

Ik denk dat’k het bij een ander topic ook al eens gezegd heb … maar als je aan de ontvangende kant staat van zo’n malloot dan begin je wel te denken aan iéts drastischere dingen.

Verste dat’k tot nu toe ben gegaan is politie gebeld als getuige van vluchtmisdrijf … ik heb er nog altijd spijt van dat’k niets “meer” kon doen buiten de brokstukken helpen oprapen.

Lars3 op 22 dec 2015 14:54

En wat deed de politie toen daarmee?

Oh gut, dit is in westendorf volgens mij! En ik vind dat al zo’n klote stuk en dan zul je maar zo’n mafkees tegen komen! Hij kan je leven voorgoed veranderen, kun je zelf nog zo voorzichtig zijn.

En wat deed de politie toen daarmee?

Userd op 22 dec 2015 14:58

Locatie: Kühtai, Oostenrijk … klein dorpje met locale politiepost
Politie heeft liftpersoneel verwittigd om ogen open te houden. 's Avonds zijn ze de hotels/kroegen langsgegaan met signalement (andere persoon heeft beter beeld kunnen schetsen van geslacht/leeftijd/postuur … ik enkel v kleding en skies).
Niemand gevonden bij m’n weten.
Slachtoffer mocht een lange revalidatie tegemoet kijken… als ooit …

Alle stoere verhalen ten spijt (in het genre van “dat lossen we wel even zelf op”), dat iedereen vrijheid heeft om te kiezen wat hij doet is natuurlijk maar goed. Maar, dat iedereen dan ook maar moet beseffen dat zijn vrijheid ophoudt waar die van een ander begint, dat gaat er blijkbaar niet in.

En wat deed de politie toen daarmee?

Userd op 22 dec 2015 14:58

Locatie: Kühtai, Oostenrijk … klein dorpje met locale politiepost
Politie heeft liftpersoneel verwittigd om ogen open te houden. 's Avonds zijn ze de hotels/kroegen langsgegaan met signalement (andere persoon heeft beter beeld kunnen schetsen van geslacht/leeftijd/postuur … ik enkel v kleding en skies).
Niemand gevonden bij m’n weten.
Slachtoffer mocht een lange revalidatie tegemoet kijken… als ooit …

Lars3 op 22 dec 2015 15:57

Ok, dan wordt er toch ook wel opgetreden als iemand melding maakt. Klinkt overigens wel als een best ongeluk, de situatie was er kennelijk naar?

Het probleem bij eventueel verbod op de pistes is het snel op een glijdende schaal komen. Wanneer skiet iemand te gevaarlijk? In dit geval zijn we het miscchien snel eens. Maar wat te denken van die skileraar waar @deborah het over had? Iemand die al goed skiend erg hard skiet? Sommige mensen vinden dat eng, maar echt gevaarlijk is het niet.

Aan wie geef je de keuze? In het verkeer heb je daar politie en daarna een heel rechtssysteem voor. En ik zie nog niet zo snel een skipiste rechter ;-)

Rogier op 22 dec 2015 12:33

Ik heb even de tijd genomen hierover na te denken …

Glijdende schalen zijn er ook in het (Belgische) wegverkeer. Een agent heeft namelijk discetierecht … hij moet niet overgaan tot een verbalisatie, maar kan ook de situatie/context inschatten en aan de hand daarvan kiezen of hij gewoon een goed gesprek wil voeren of iets anders. Dat kan even goed op skipistes (maar vervang het woord agent dan door pistier, liftpersoneel, gebirgsjäger, …).

En dan over het “skileraar” ding. In mijn beroep kan’k een ferme blaam verwachten en gewoon m’n geloofdwaardigheid volledig verliezen als’k een grondige flater bega. Dat is bij veel beroepen zo. Waarom ook niet bij moni’s, skileraars, etc.? En nee, dat wil niet zeggen dat iedereen moet worden gecontroleerd alsof er geen morgen bestaat …

Plaats een reactie