Ski's voor skileraren

Er zijn de laatste tijd veel vragen op het forum van beginnen en aankomende skileraren die advies willen over welke ski aan te schaffen voor een seizoen lesgeven. Ik heb het hier eigenlijk alleen over Anwärter, Belgische skimonitoren en NSL’ers. Skileraren van een hoger niveau (Landes en hoger in Oostenrijk, skileraren in Frankrijk, Italië of Zwitserland) weten neem ik aan zelf welke ski ze willen gebruiken voor hun werk.
Voor de goede orde: ik ben zelf geen skileraar. Wel heb ik vorig jaar veel onder skileraren verkeerd en afgelopen najaar de trainingsweek voor Landes-kandidaten gedaan. Met alle ervaringen die ik heb opgedaan, verzameld en gehoord, denk ik dat een goede ski voor skileraren de volgende eigenschappen bevat, uitgaande van één ski om les op te geven en om vrij op te skiën op de piste (voor off-piste zou ik te rade gaan op WePowder):

  1. Moet de hele dag te skiën zijn, in alle sneeuwcondities die je op de piste tegenkomt (soms wat poedersneeuw, slush, ijs, harde of zachte buckels, corduroy);
  2. Moet makkelijk op de kant te zetten zijn (als in: niet veel energie vergen om in ploeg te skiën – het zijn dan ook allemaal smalle ski’s: bij brede ski’s heb ik veel klachten van zere knieën gehoord);
  3. Moet een hoog ‘plafond’ hebben: een technisch goede skiër moet er lekker op kunnen knallen, ook in de vrije uurtjes;
  4. Moet ook makkelijk op zeer lage snelheid te skiën zijn en dan niet te veel energie kosten – met een slinger kindjes achter je aan en half achterom kijkend wil je niet een ski waarmee je over elke oneffenheid struikelt of constant brandende benen hebt, lijkt me.

Natuurlijk zijn er 1001 voorkeuren en wensen, net zoals er veel meer geschikte ski’s zijn die aan bovenstaande eisen voldoen. Maar met onderstaande zes modellen denk ik voor elke soort skileraar een goede optie te hebben opgelijst. Voor genoemde ski’s heb ik als referentie de lengte genomen die ikzelf zou nemen (met mijn 1,82 m en 85 kg).

Fischer RC4 Superior RC
Sidecut 114-69-98, radius: 19 m bij 180, beschikbare lengtes: 160, 165, 170, 175, 180
Voor de lichtgewicht, luie of souplesse-skiër die op alle snelheden als techniekperfectionist de piste afgaat. Soepel genoeg om op lagere snelheden mooi rond te skiën, maar vooral ook voor de luie skiër (zoals ikzelf) die zonder moeite mooie reuzenslalombochten draait, ook op topsnelheid. Instabiliteit zal je er niet op vinden, kantengrip is top en de ski is vergevingsgezind, zeker voor dit kaliber ski. Als je licht bent of je bent meer een technische dan een krachtskiër, dan kan dit zeker de ski voor jou zijn. O ja: gewoon lekker op lengte nemen. Daarop is de ski ontworpen en komt ie het meest tot zijn recht – zelfs als je in ploeg over de blauwe familiepiste glijdt. Bijkomend voordeel van deze ski: de afgelopen drie seizoenen is de ski hetzelfde gebleven (op de print na), dus er zijn erg voordelige overjarige, maar nieuwe exemplaren te krijgen online. Ik heb ze al voorbij zien komen voor minder dan 300 euro.

Head Worldcup Rebels i.Speed
Sidecut: 112-66-94, radius: 18 m bij 180, beschikbare lengtes: 165, 170, 175, 180, 185
Ben je iets zwaarder, heb je goed getrainde bovenbenen of hou je van lekker werken, dan is de Head echt een fenomenale ski. Grip is ongeëvenaard, demping is dik in orde (ik noem dit expliciet, omdat bij veel andere populaire modellen van Head, zoals de Supershape-lijn, dit in mijn ogen minder het geval is). Maar deze ski vraagt constante input om lekker actief te blijven. Geef je die input niet, dan voelt de ski wat doods en log aan. Maar als je hem goed wakker houdt is ie verrukkelijk. Op hoge snelheden is dat geen probleem en geniet zelfs een luie skiër als ikzelf volop op deze ski. Maar op lagere snelheden moet de energie die de ski vraagt komen van een actieve skiër, en dan ben ik wat aan de luie kant en zeggen mijn beentjes na een afdaling: ciao! Maar ben je bovengemiddeld qua gewicht of hou je van lekkere krachtige bochten, dan is dit je ski.

Salomon 24 Hours Max
Sidecut: 120-72-103, radius: 16 m bij 178, beschikbare lengtes: 154, 162, 170, 178
Een ski waarvan je niet door hebt dat je hem onder hebt. Dat klinkt niet heel positief, maar als je de helft van de tijd quasi-omgekeerd op je ski’s staat om in de gaten te houden of je al je kindertjes nog hebt is dat misschien helemaal niet zo slecht. Ik heb hem overigens moeiteloos op volle snelheid over een ijzige worldcupafdaling in Sölden gejaagd – dat wil zeggen dat ie hoge snelheden ook gewoon erg goed aankan. Maar let op: het betreft hier het model van 2014-2015. De ski is voor dit seizoen vervangen door de X-Max. Die heeft een fancy ‘dual-radius’ ontwerp gekregen wat de ski veelzijdiger zou moeten maken, maar wat vooral een vlees-noch-vis product heeft opgeleverd. Hij is noch in korte noch in de lange bochten stabiel of lekker te skiën. Bijkomend voordeel van de inmiddels dus overjarige 24 Hours Max is dat je hem voordeliger kan kopen. Met de iets minder grote radius is dit ook een iets draaibaarder model dan de Head of de Fischer RC4, wat hem misschien interessant maakt als je gaat lesgeven in gebieden met erg smalle pistes of als je ook of vooral les gaat geven op een baan in Nederland of België. Of als middellange of kortere bochten meer je voorkeur zijn, uiteraard.

Atomic Redster XTI
Sidecut: 114-72-104, radius: 16,4 m bij 176, beschikbare lengtes: 157, 164, 169, 176
Net zoals zijn (nu overjarige, dus – als je hem nog kan vinden – voordelige) voorloper Redster XS een heerlijk draaibaar ski’tje dat ook op hogere snelheden niet onstabiel wordt. Net zoals de Salomon een ski waarvan je niet merkt dat je hem onder hebt. Echt een directe concurrent met eigenlijk hetzelfde verhaaltje erbij… ik bespaar mezelf de moeite. Let wel op: deze ski in de kortste lengtes (157 en 164) heeft ineens een afwijkende geometrie en radius. De langere lengtes hebben met radii van respectievelijk 16,4 en 15,5 meter een middellange bocht als voorkeur. Maar de kortste ski’s (157 en 164) hebben een radius van respectievelijk 11,1 en 11,2 meter en zijn daarmee echt eerder slalomski’tjes geworden, die op snelheid en plat op de sneeuw best wat onrustig worden (heb ik van anderen begrepen; ik heb zelf niet op deze lengte geskied). Maar een opvallende afwijking die het vernoemen waard is.

Fischer Progressor F19
Sidecut: 122-75-104, radius: 15-19 m bij 182, beschikbare lengtes: 163, 170, 177, 182
In vergelijking met zijn voorganger (de Progressor 900, die ook een erg goed, voordeliger alternatief zou zijn) is de F19 wat levendiger, speelser. Bij deze ski merk je dat ‘dual-radius’ kan werken. Het betekent dat de tip van de ski, waarmee je de bocht initieert, een kleine radius heeft (wat dus directe indraaiing bevordert); vanaf ongeveer 2/3 van de ski (vanaf de voorkant gerekend) heeft de ski een aanmerkelijk langere sidecut-radius. Dit maakt dat het vervolg van de bocht wat langer geskied kan worden en de bocht vooral lekker lang doorgetrokken kan worden. Als je korte bochtjes draait en vooral de punten het werk laat doen, heb je dus zowat een slalomlat onder de voeten. Leg je de druk in de bocht (letterlijk) iets naar achteren, dan heb je bijna de RC4 Superior RC onder de voet. Al skiet de Progressor wel iets makkelijker dan zijn meer racy grote broer. De Progressor zit dus niet in dezelfde categorie als de Salomon en de Atomic (hoewel ze alle drie een lage instap hebben en een hoog plafond en voor elke skiër vanaf gevorderd niveau volle bak geskied kan worden), maar zit eigenlijk tussen die twee ski’s en de RC4 in qua karakter.

Blizzard Power X8
Sidecut: 125-81-108, radius: ~17 m bij 181, beschikbare lengtes: 160, 167, 174, 181
Deze Blizzard is voor de skiër die vooral van speelse korte bochten houdt, van kleine jumpjes, een groot ‘Yihaa’-gehalte en flinke stabiliteit op ijzige pistes. Lange doordraaiers doen de achterkant wat snel uitbreken, dus daarvoor zou ik ze niet nemen – anders dan wat de radius zou doen vermoeden. Maar op snelheid zijn ze rustig (ze glijden over de oneffenheden, ribbels en individuele sneeuwvlokken heen in plaats van dat ze ze aangrijpen en een bocht inzetten) en de ski skiet zeer kort. De flinke rocker in tip en aan de achterkant maakt de ski extreem wendbaar en er zit een lekkere pop in die elke buckel in een jump met happy end maakt.

Wederom een mooi verhaal gigi!

Kom dit topic net tegen. Als ik nog even een kleine aanvulling hierop mag geven. Kies voor ski’s die niet al te lang zijn; zijn een stuk handzamer bij oefeningen, helpen van kinderen (even de ski’s er tussen duwen), maar ook als je af en toe weer een stukje omhoog mag klimmen;-). Daarnaast merk ik bij het op snelheid skiën (op de kanten) met een groepje dat je met een grotere radius elke bocht weer een aantal meter lager uitkomt dan de kinderen; ze draaien korter dan je soms zou denken. Doordat je constant lager uitkomt gaan de kinderen tussenbochten maken of de bocht te groot draaien waardoor ze op steile pistes teveel snelheid ontwikkelen. Let er dus goed op dat je een niet te grote radius hebt!

Enjoy life, love skiing

Big thumpje! By far geen leraar, toch leuk om te lezen. Had het topic ook ‘de ultieme pisteski’ kunnen heten of zijn het alleen ultieme alleskunners voor mensen met tig jaar ervaring en veel techniek? En specifiek wel benieuwd wat er minder is aan de demping van de Supershapes.

@Sndr: het gaat hier zeker niet om leraren met hoog niveau, vandaar dat @Gigi ook expliciet aangeeft zich te richten op leraren van niveau Anwärter. Natuurlijk zitten daar ook hele goede skiërs tussen, maar die kiezen dan weer zelf hun materiaal.

De Fischer Superior RC is b.v. een ski waarvan ik vind dat deze te weinig biedt voor technisch zeer goede skiërs. Het is juist meer een allemansvriend. Je moet wel enige technische bagage hebben, maar het is zeker geen veeleisende ski.

Bij de tips wil ik toch ook graag de Völkl Racetiger GS UVO zetten. Daarbij maakt het niet zoveel uit of het die van dit modeljaar betreft of die van vorig modeljaar, ze zijn beiden uit hetzelfde hout gesneden (pun intended). Ik heb er afgelopen week op de dag dat het flink sneeuwde/regende weer op gestaan en ik blijf het verwonderlijk vinden hoe makkelijk deze GS te skiën is. Het is een ski die zich vrij moeiteloos aanpast aan de manier waarop je er mee omgaat. Als je er lui op wil skiën is het geen enkel probleem, maar zodra je aanzet is het toch weer een echte GS (lees: recreanten-GS, ook wel denigrerend “cheater” genoemd), waar je heerlijk mee over de piste kan rauzen.

@DSvier Heb je ook ervaren hoe deze verschilt van de Racetiger RC UVO ?

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

@Chonn: idd, de Speedwall. Er is er geen zonder speedwall en ik vind de naam al lang zat, maar voor de duidelijkheid had ik het beter kunnen noemen. ;)

De GS heeft een nauwelijks hoger instapniveau dan de RC, maar zal technisch goede skiërs meer belonen en daarmee is deze met name geschikt voor skiërs die dat niveau hebben, dan wel in de toekomst ambiëren.

De ski is stijver en stabieler op hoge snelheid. Daarnaast versnelt hij meer. Het is vooral die eigenschap die er voor zorgt dat hij toch nog een wat hoger instapniveau heeft, want zeker bij het ontbreken van technische bagage is die extra versnelling op een uitdagende piste niet altijd gewenst.

De RC is een prima ski, daar niet van, maar mij kan hij niet bekoren omdat de RC afhaakt als ik gas ga geven. Daar moet ik dan wel direct bij zeggen dat er maar weinig skiërs zijn die in diezelfde mate gas zullen geven. Dus voor heel veel skiërs is de RC echt een prima keuze.

@DSvier bedankt voor je toelichting, sorry TS dat ik een zijweggetje ben ingedoken :-)

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

@DSvier bedankt voor je toelichting, sorry TS dat ik een zijweggetje ben ingedoken :-)

Chonn op 18 jan 2016 14:15

Geen probleem hoor. Het is een relevante vraag over een ski die misschien in de categorie past (al vind ik zelf dat je op de GS niet zo goed langzaam kan skiën - met een slinger kindretjes achter je aan zeg maar; de RC heb ik nog niet geskied, maar staat op de verlanglijst om te testen).

Er komen veel technische details voorbij welke er voor anwarterleraren eigenlijk niet toe doen…

De enige tijd waarin je je ski gebruikt waar hij voor gemaakt is, is in je vrije tijd.

Radius is tijdens je anwarter oefeningetjes geen probleem. (Echt) carven met je leerlingen ga je toch echt niet doen. Of je nou op slalom, reuzenslalom of twintips staat, dat gaat niet zoveel uitmaken.

Bespaar jezelf dure skis: beginnende volwassen en kinderen (de leerlingen) zullen in overvloed over je ski’s heen knallen; zonde.

Advies:
Koop een goedkope makkelijke ski om les op te geven, of anders gewoon een setje waar je in je vrije tijd blij van gaat worden.
Er bestaan geen anwarter skis.

Ik heb zelf een seizoen ex huur SL skis gebruikt , begin seizoen voor 100 gekocht.
Eind van seizoen weggegooid en een setje GS mee naar huis genomen.

M.A.W: anwarter skis koop je toch hoofdzakelijk voor jezelf, er zijn geen leselementen die een bepaald type ski vereisen.

@Weemayne, je hebt helemaal gelijk dat meerdere ski’s hebben ook een hele goede strategie is, misschien wel beter. Navraag bij een flink aantal Oostenrijkse skischolen en bijvoorbeeld de Anwärter-opleiding van Snow Sports Academy leert echter dat ongeveer de helft van de Anwärters zich dat aanvankelijk niet kan veroorloven. Budgettair is het niet haalbaar óf het is te veel gedoe om meerdere paar ski’s mee te sjouwen voor die vele Anwärters die niet een heel seizen, maar steeds twee of drie weken in de vakantieperiodes les gaan geven.
Directe aanleiding voor dit topic was overigens een serie van topics met vragen over één ski om les op te geven én om zelf op te knallen. En dat is ook het uitgangspunt, zoals ik in de inleiding schrijf: “één ski om les op te geven en om vrij op te skiën op de piste.”

Dat je op elke ski even goed les kan geven ben ik niet helemaal met je eens. De meeste klachten die ik heb gehoord (van opleiders en van skileraren zelf) over de breedte van de ski (kost op de piste gewoon meer kracht om op de kant te zetten en im Plug, zeker op lage snelheden).

Ook voor niet-skileraren zou dit topic overigens relevant kunnen zijn. Bijvoorbeeld voor ouders die een deel van de dag zelf willen knallen en een deel van de dag veel rustiger met hun kinderen willen skiën en voor wie twee paar ski’s (en het logistieke vraagstuk van de ski-wissel, het stallen van de andere ski, etc.) geen optie of wens is.

al vind ik zelf dat je op de GS niet zo goed langzaam kan skiën

GiGi op 18 jan 2016 20:15

Op iedere ski kun je langzaam skiën, is een kwestie van controle (en dus techniek). Ik begrijp wel wat je bedoelt, een GS versnelt gewoon als deze de kans krijgt, maar dat speelt vooral op de steilere pistes en zeker met een klasje beginners kom je daar alleen als je niet anders kan lijkt mij. Zeker als het een leraar betreft die niet het niveau heeft om zijn ski’s te allen tijde onder controle te houden.

@DSvier, het is meer dat als ik zelf GS ski’s zou kopen (zeg de Völkls), ik deze gewoon op lengte zou nemen, gewoon om ze tot hun recht te laten komen op momenten dat het GS-ski’s zijn en geen lesgeef-ski’s. En dan zijn het niet de meest handelbare latten, erg stijf bovendien. Waar ik de Fischer Superiors en de Head i.Speed (ook gewoon op lengte) nog gebogen krijg op lage snelheid, is dat bij de Völkl en bijvoorbeeld de Nordica niet zo. Dat is voor mij de belangrijkste overweging.
Bovendien denk ik dat veel skileraren die meer bezig zijn met of ze al hun kindjes nog hebben dan met zelf technisch zo goed bezig zijn, dat die een stijve GS-lat zonder erbij na te denken niet in bedwang kunnen houden. Zijn ze wél echt met techniek bezig (de meer gevorderde klasjes), dat hebben we het (in Oostenrijk) al snel niet meer over een Anwärter…

Dat dat jou als Völkl-fan én als vertegenwoordiger van skiën op race-ski’s niet lekker zit, dat snap ik ;)

@Gigi: mijn ervaring is dus volledig anders. Uiteraard heb ik ze ook op lengte onder gehad en ik vind het opvallend makkelijk handelbare ski’s.

Ski’s testen is, zo blijkt maar weer, geen exacte wetenschap. ;)

ps
Ik ben overigens helemaal geen vertegenwoordiger van skiën op race-ski’s, ook al gebruik ik ze zelf wel. Dat vind ik echt alleen weggelegd voor de enkeling die EN de technische bagage daarvoor heeft EN ook die specifieke eigenschappen zoekt. En zelfs dan ben ik van mening dat alleen de SL geschikt is om tussen de recreanten door te vliegen. De huidige Völkl GS heeft echter heel erg weinig gemeen met de race ski. Ja, het print en vooruit… de UVO is volledig gelijk.

Mooi verhaal @GiGi en wederom bedankt voor het testen van de skies.

May the ski force be with you !!

@Weemayne, je hebt helemaal gelijk dat meerdere ski’s hebben ook een hele goede strategie is, misschien wel beter. Navraag bij een flink aantal Oostenrijkse skischolen en bijvoorbeeld de Anwärter-opleiding van Snow Sports Academy leert echter dat ongeveer de helft van de Anwärters zich dat aanvankelijk niet kan veroorloven. Budgettair is het niet haalbaar óf het is te veel gedoe om meerdere paar ski’s mee te sjouwen voor die vele Anwärters die niet een heel seizen, maar steeds twee of drie weken in de vakantieperiodes les gaan geven.
Directe aanleiding voor dit topic was overigens een serie van topics met vragen over één ski om les op te geven én om zelf op te knallen. En dat is ook het uitgangspunt, zoals ik in de inleiding schrijf: “één ski om les op te geven en om vrij op te skiën op de piste.”

Dat je op elke ski even goed les kan geven ben ik niet helemaal met je eens. De meeste klachten die ik heb gehoord (van opleiders en van skileraren zelf) over de breedte van de ski (kost op de piste gewoon meer kracht om op de kant te zetten en im Plug, zeker op lage snelheden).

Ook voor niet-skileraren zou dit topic overigens relevant kunnen zijn. Bijvoorbeeld voor ouders die een deel van de dag zelf willen knallen en een deel van de dag veel rustiger met hun kinderen willen skiën en voor wie twee paar ski’s (en het logistieke vraagstuk van de ski-wissel, het stallen van de andere ski, etc.) geen optie of wens is.

GiGi op 19 jan 2016 08:59

Dat klopt, theoretisch goed verhaal, maar ik heb het over de praktijk.
Ik zeg niet dat je op elke ski even goed kan lesgeven, het punt is dat het niet uitmaakt wat voor ski je hebt.

Ik heb zelf een paar dagen, toen mijn sl gerepareerd werden, op mijn twintips 90mm center mount lesgegeven, het is wennen maar je past je binnen no time aan.

Heb gasten gezien die lesgaven op +/- 100mm atomics. Let op dat een goede school wil dat je klassieke skies gebruikt!

Als je gevorderden lesgeven moet je toch richting een bepaalde ski, maar als puntje bij paaltje komt ligt het aan je eigen techniek.

Zo zie ik in Frankrijk (staatlich) ze veel op twintips en een collega (opleider voor tslv) skiedde op FIS GS met een ontiegelijke radius.

Je kan trouwens ook vaak goedkope skietjes huren bij een bevriende verhuur voor een zeer lage prijs.

Nogmaals moraal van het verhaal:
koop gewoon een ski voor jezelf, waar je zelf gelukkig van gaat, en koop niet een set met “oh ik moet dit, dat, voor lesgeven hebben” in gedachte.
Enige advies koop geen twintips! Sommige scholen zijn hier niet blij mee

@weemayne: de insteek van het draadje is advies geven aan leraren die zich afvragen welke ski geschikt is om les op te geven.

Kijk, mits voldoende capaciteiten kun je eigenlijk op iedere ski wel lesgeven, maar de vraag laat zich niet beantwoorden met “maakt geen r**t uit”. Het maakt nl. wel uit. Ik geloof je graag dat er iemand is die een FIS GS lat gebruikt om les te geven, maar dat dat allesbehalve een ideale ski is om les op te geven lijkt mij weinig toelichting behoeven.

Ik kan mij wel vinden in de gedachte dat de eigenschappen voor de vrije uurtjes misschien wel zwaarder moeten wegen dan de eigenschappen voor het lesgeven, maar dan wel binnen de grenzen van dat je een ski neemt die jou niet hindert in het lesgeven.

@Dsvier

Het is misschien zuur echter:
De enige beperking tijdens het lesgeven is je eigen techniek, de FIS GS en 100mm Atomic waren ter illustratie van het eerdergenoemde.
Tuurlijk is de ene ski “moeilijker” maar het moet wel heel raar lopen wil je !ernstig! beperkt worden door je ski, tijdens je lesje karven grundstufe :-)

De “het maakt geen reet” is trouwens je eigen conclusie.
Mijn hele punt, zoals ik meermaals heb gesteld; koop lekker een ski voor jezelf, zonder het leraren aspect in acht te nemen.
M.A.W; elk ski advies is relevant, en niet zozeer het “skiadvies voor leraren”.

@weemayne: ik geloof niet dat de vraag die @gigi wil adresseren zich laat beantwoorden met ‘negeer het leraar aspect’.

Ik zou geen les willen geven op mijn fis latten. Niet omdat ik daar de techniek niet voor heb, maar omdat ik op zo’n moment toch liever andere ski’s heb, omdat ik dan ook iets anders vraag van de ski.

Klopt @DSvier.
En @Weemayne, het gaat nogmaals dus niet over skileraren van het niveau Landes of hoger, die gevorderden les geven. En het is ook niet alleen de theorie, maar de vertaling die ik heb geprobeerd te maken van wat nodig/wenselijk zou zijn om op laag niveau les te geven is (mede) gebaseerd op vele ervaringen van mijzelf (niet met kinderen achter me aan, maar wel gewoon in ploeg skiën bijvoorbeeld, en rustig met beginners skiën) en klachten en meningen van veel skileraren die wel de doelgroep vormen. Wel eens op een ski van 100 mm onder de voet een kwartier in ploeg geskied op een harde, geprepareerde piste? Dat vonden mijn knieën echt helemaal niet leuk. Op een van genoemde ski’s geen enkel probleem.

“Enige advies koop geen twintips! Sommige scholen zijn hier niet blij mee” … dus niet elke ski die je voor jezelf zou kopen is geschikt/gepast om les op te geven (waarom zouden ze er anders niet blij mee zijn?)? Zo interpreteer ik jouw eigen opmerking…

Omdat deze niet geen professionele uitstraling hebben t.o.v klassieke skis, aldus sommige conservatievere skischolen. Mocht je op zo’n school stuiten, dan gaan je echt niet dwingen om een ander setje te kopen heur…
@DSvier

Dat is toch wat ik duidelijk probeer te maken… koop lekker een ski waar je jezelf comfortabel op voelt, vergeet het les-element. Op die fislatjes kan je echt wel je oefeningetjes doen, maar als je je daar niet comfortabel op voelt…moet je het niet doen hè. Trouwens als je op anwarter niveau lesgeeft vraag je vrijwel niks van je ski

@weemayne: De vraagsteller bepaalt de relevantie. Ik probeer altijd antwoord te geven op de gestelde vraag en niet op de vertaling van de vraag naar mijn situatie.

Dan over die fis latten voor lesgeven. Geen idee of je ervaring hebt met dat type, maar dat is gewoon voor lesgeven een ski die onnodig zwaar is en alleen maar extra vermoeiend zal zijn en blessures op kan roepen (b.v. overbelasting van de knie). Nog even afgezien van de onhandige lengte van de GS…

Dat heeft niets te maken met jezelf er comfortabel op voelen. Het is gewoon een suboptimale keuze. Net zo goed als een raceauto die op de openbare weg mag gebruiken voor een normaal ritje. Het kan allemaal, maar er kleven meer nadelen aan dan voordelen.

Het moraal van het verhaal is dat de anwarter oefeningen op elke ski kunnen.
Of je het op elke ski WIL doen is een tweede… dat is waar de discussie een beetje afdwaalt en er erg sterk wordt ingaan op de extremen(FIS,Pontoons, 100mm Atomics), welke alleen ter illustratie dienden (eerder ook al beschreven).

Enfin ik achtte iedereen capabel genoeg om de analogie te herkennen met een recreatieve pisteski om les op te geven.

de voordelen- en nadelen van het gebruik van een object zijn deels subjectief, vergeet dat niet.

Ik gaf gewoon les op mijn FIS slalomskietjes. Maar echt ideaal was het niet, die dingen zijn best zwaar als je elke keer naar boven moet klimmen om kinderen overeind te hijsen.
Maar goed, ik gaf mijn geld liever uit aan andere dingen dan dat ik nog een lichte ski ging kopen voor het les geven. Maar als ik nu weer een heel seizoen zou gaan lesgeven zou ik denk ik gewoon een 2e hand lichte ski aanschaffen die niet zo belastend zijn voor de kniën als je elke keer moet klimmen op ploeg moet skien.

Dank voor je ervaring @Ikjeski. Dat soort berichten zijn inderdaad de ervaringen die ik heb willen meenemen in mijn verhaal.

Om nog even terug te komen op die twintips; je spritzt het gezicht van die kinderen helemaal vol met sneeuw. Gewoon niet doen dus;-)

Enjoy life, love skiing

Ik gaf gewoon les op mijn FIS slalomskietjes. Maar echt ideaal was het niet, die dingen zijn best zwaar als je elke keer naar boven moet klimmen om kinderen overeind te hijsen.
Maar goed, ik gaf mijn geld liever uit aan andere dingen dan dat ik nog een lichte ski ging kopen voor het les geven. Maar als ik nu weer een heel seizoen zou gaan lesgeven zou ik denk ik gewoon een 2e hand lichte ski aanschaffen die niet zo belastend zijn voor de kniën als je elke keer moet klimmen op ploeg moet skien.

ikjeski op 20 jan 2016 09:47

Precies wat ik bedoel. Het kan prima, maar het is gewoon suboptimaal.

Om nog even terug te komen op die twintips; je spritzt het gezicht van die kinderen helemaal vol met sneeuw. Gewoon niet doen dus;-)

avaski op 20 jan 2016 11:13

Wat dan meteen verklaart waarom skischolen een probleem hebben met lesgeven op twintips. ;)

Plaats een reactie