Ski's voor skileraren

Er zijn de laatste tijd veel vragen op het forum van beginnen en aankomende skileraren die advies willen over welke ski aan te schaffen voor een seizoen lesgeven. Ik heb het hier eigenlijk alleen over Anwärter, Belgische skimonitoren en NSL’ers. Skileraren van een hoger niveau (Landes en hoger in Oostenrijk, skileraren in Frankrijk, Italië of Zwitserland) weten neem ik aan zelf welke ski ze willen gebruiken voor hun werk.
Voor de goede orde: ik ben zelf geen skileraar. Wel heb ik vorig jaar veel onder skileraren verkeerd en afgelopen najaar de trainingsweek voor Landes-kandidaten gedaan. Met alle ervaringen die ik heb opgedaan, verzameld en gehoord, denk ik dat een goede ski voor skileraren de volgende eigenschappen bevat, uitgaande van één ski om les op te geven en om vrij op te skiën op de piste (voor off-piste zou ik te rade gaan op WePowder):

  1. Moet de hele dag te skiën zijn, in alle sneeuwcondities die je op de piste tegenkomt (soms wat poedersneeuw, slush, ijs, harde of zachte buckels, corduroy);
  2. Moet makkelijk op de kant te zetten zijn (als in: niet veel energie vergen om in ploeg te skiën – het zijn dan ook allemaal smalle ski’s: bij brede ski’s heb ik veel klachten van zere knieën gehoord);
  3. Moet een hoog ‘plafond’ hebben: een technisch goede skiër moet er lekker op kunnen knallen, ook in de vrije uurtjes;
  4. Moet ook makkelijk op zeer lage snelheid te skiën zijn en dan niet te veel energie kosten – met een slinger kindjes achter je aan en half achterom kijkend wil je niet een ski waarmee je over elke oneffenheid struikelt of constant brandende benen hebt, lijkt me.

Natuurlijk zijn er 1001 voorkeuren en wensen, net zoals er veel meer geschikte ski’s zijn die aan bovenstaande eisen voldoen. Maar met onderstaande zes modellen denk ik voor elke soort skileraar een goede optie te hebben opgelijst. Voor genoemde ski’s heb ik als referentie de lengte genomen die ikzelf zou nemen (met mijn 1,82 m en 85 kg).