Snowboard bril? Welke kleur/ type lenzen advies

Dag wintersporters.

Op het moment ben ik op zoek naar een snowboardbril. Heb een tijdje met een “all-round” brilletje opgezeten maar daarbij merk je toch al snel dat zicht bij bijv mist en sneeuw best slecht is.

Ik lees veel verhalen over verschillende brillen met verschillende kleuren lenzen en heb er ook wat artikelen over gelezen maar ik wil graag afvies over wat jullie ervaren.

Kiezen jullie voor 2 verschillende brillen met dus 2 verschillende lenzen of kiezen jullie voor 1 bril met afneembare lens? Graag hoor ik van jullie de pros en cons :).

En welke lezen(kleur) nemen jullie?

gr,
Peter

Hier zijn inderdaad al veel vragen over gesteld en veel antwoorden gegeven. Waarom? Omdat er best wat variabelen zijn waar je rekening mee moet houden. Een paar vragen die gaan helpen:

Ben je van plan de sneeuwbril alleen te dragen bij sneeuwval of slecht zicht (en de rest van de tijd een gewone zonnebril bijvoorbeeld)? Neem dan een bril met een Cat. 1 lens (laat veel licht door), de kleuren oranje en geel geven doorgaans het beste contrast in slecht zicht, maar sommige mensen prefereren roze of rood.
Draag je altijd je goggle, dan moet je niet alleen bij slecht zicht ermee uit de voeten kunnen, maar ook bij volle zon. En dan heb je juist een Cat. 3 of 4 lens nodig om genoeg bescherming te bieden tegen het vele zonlicht en de reflectie daarvan door de sneeuw. Dat zijn doorgaans donkere bruine of grijze lenzen, vaak met een spiegelende coating erop.

Als je onder alle omstandigheden één bril wil blijven dragen, heb je dus een bril nodig met eenvoudig verwisselbare lenzen óf een lens die meekleurt (fotochromatisch). Die laatste categorie werkt maar beperkt, is mijn eigen ervaring. Hoewel de lens die ik had formeel van cat. 1 tot cat. 3 kleurde, had ik bij slechte omstandigheden niet genoeg contrast en bij volle zon kneep ik nog steeds met mijn ogen.

Momenteel heb ik (ook vanwege de betere mogelijkheden van een inzetbrilletje op sterkte) de Adidas ID2 Pro, die heeft een cat. 1 lens er vast in zitten en een cat. 3 lens die je er letterlijk in een paar seconde voor kan zetten. Maar elk groot brillenmerk heeft goggles met dat soort mogelijkheden.

Hier een handig overzicht van lenscategorieën en -kleuren bij de verschillende omstandigheden:

null

Als ik zo bovenstaand schema lees zou je toch met 2 brillen / lenzen klaar zijn? Geel en Bronze? Onder welke categorieën zou dat dan vallen? Geel cat 1 en Bronze cat 3?

Ik zou voor een bril met photochromic lenzen gaan. Dekt categorie 1 t/m 3 af.

Het ligt ook aan je budget die je ervoor wilt uitgeven. Ik heb vorig jaar besloten om niet meer met een zonnebril op te gaan boarden, maar voor 1 skibril te gaan met 2 verschillende verwisselbare lenzen.
Ik heb de damesversie WM1 van Anon, wat gelijk is aan de herenversie M2/M3. Je spreekt dan wel over een budget van rond de 200 euro. Binnen een paar seconde is deze lens te verwisselen, omdat het met magneetjes werkt. Ik heb de Blue Lagoon lens voor slecht zicht en bewolkt weer. En ik heb de Blue Cobalt voor de zonnige dagen.
Tip! Op de site van Anon kun je verder ook m.b.v. filmpjes zien wat de verschillende kleur lenzen met je zicht doen, en onder welke categorie de lenzen vallen (http://www.anonoptics.com/lens-tints)

En let er ook op dat een skibril goed aansluit bij je helm. Ik ben iig heel erg tevreden met deze bril en deze lenzen. Succes!

Iemand ervaring met Smith lenzen? Welke gebruiken jullie?

Verwacht ook vooral geen wonderen van een goggle, een goede lens scheelt altijd iets, maar bij mist en sneeuw is en blijft het zicht gewoon ruk…

Ik heb een goggle met 2 lenzen, maar verwissel ze vrijwel nooit omdat ik het verschil maar minimaal vind…

Welk soort lenzen gebruik jij dan s3/s2/s1? Zou toch een duidelijk verschil moeten zijn tussen s1 en s3. Een s1 zou 50% meer licht moeten reflecteren dan een s3.

Ik gebruik 2 goggles; 1 voor zonnig weer en 1 voor sneeuw en mist. 1 zit in de rugzak de ander draag ik.
Dan heb je altijd nog een reserve als je er 1 verliest (off piste) of als hij door inspanning beslaat of door een flinke val vol sneeuw zit.

@Roxane: heel goede tip, die website van Anon.
Nog maar eens bemerkt dat ik met gele en oranje/amber lenzen totaal geen dieptezicht heb. Ik denk dat ik bij sneeuw en donkere omstandigheden ga opteren voor de clear lens.

Heb de ID2 pro. slecht weer lens geeft fatsoenlijk beeld in mindere omstandigheden (let wel, blijft altijd minder dan je zou willen natuurlijk). 2e lens gaat er eigenlijk alleen op bij overvloedige zon.

Edwin van Riel

@vickydirkenlena ik zou dan niet voor de clear maar yellow lens gaan, geeft naar mijn ervaring toch meer contrast waardoor je beter zicht hebt dan een clear lens, die is meer voor het avond/nachtskien

Ik gebruik eveneens 2 goggles, 1 met oranje lens voor mistig weer, en 1 met iridium lens voor de zon…

Als ik hier even op mag inhaken zonder je topic te ‘hijacken’, ik zat ook te zoeken naar een nieuwe goggle. Welliswaar voor het skiën, maar een goggle is een goggle.
Ik zat ook naar die van Adidas te kijken, en dan voor naar de ID2. Ik snap alleen dat hele lenzen systeem nog niet helemaal. De verschillende categorieën (1 t/m 4) wel redelijk, maar de verschillende versies (LST Active silver light, LST Active, LST Active Gold Light) niet echt.
Is er iemand/een eerder topic die gelinkt kan worden waarin ik dit kon vinden.
De specificaties op de site van adidas zelf maken mij weinig wijzer. Wat is wijsheid?

Stay frosty

@Siard

De ID2 pro wordt zo ver ik weet standaard geleverd met de ‘standaard’ geel-oranje glazen en de LST active silver. Met deze twee lenzen eigenlijk bijna nooit in een situatie terecht gekomen waar de bril tekort schoot.
De informatievoorziening rond de lenzen valt ook mij erg tegen. Ik had gehoopt dat ze in de wintersportzaken in een display zouden worden aangeboden of in ieder geval makkelijk en overzichtelijk op internet te bestellen waren. Helaas bleek zelfs het érg lastig om überhaupt een beschadigde lens te vervangen. De vervangende lens daarbij ook niet al te goedkoop.

Ik hou het dus maar bij de huidige lenzen, al zou ik nog graag een lens voor héél sterke zon en een clear lens aan de collectie willen toevoegen.

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

@Sneeuwbaard dus als ik de ID2 zou nemen doe ik er verstandig aan nog een zonnebril mee te nemen voor de zonnige dagen? Is de ID2 daar niet goed (genoeg) voor? Kan je me daar iets meer over vertellen?
Ik heb nu een Anon Majestic… (http://www.amazon.co.uk/Anon-Majestic-Goggles-Tokyo-Silver/d…), maar ik neig naar een ID2 vanwege de inzetbrilletjes, zie ik nog wat op de piste als het slecht weer is ;).

Stay frosty

Ik heb aan de LST Active Silver lens van de Adidas ID2 Pro meer dan genoeg in zonnige omstandigheden. Ik denk dat @Sneeuwbaard ook meer bedoeld dat ie niet 2, maar 4 lenzen zou willen hebben. Voor mij voldoen de twee standaard meegeleverde lenzen perfect.

@Sneeuwbaard dus als ik de ID2 zou nemen doe ik er verstandig aan nog een zonnebril mee te nemen voor de zonnige dagen? Is de ID2 daar niet goed (genoeg) voor? Kan je me daar iets meer over vertellen?
Ik heb nu een Anon Majestic… (http://www.amazon.co.uk/Anon-Majestic-Goggles-Tokyo-Silver/d…), maar ik neig naar een ID2 vanwege de inzetbrilletjes, zie ik nog wat op de piste als het slecht weer is ;).

Siard op 8 jan 2016 16:35

Het zal iets persoonlijks zijn, maar ik merk dat ik met mijn ogen knijp als ik richting de zon aan het boarden ben. Met mijn, overigens vrij sterke, zonnebril heb ik daar (op het terras) minder last van, wat voor mij betekent dat er nog wel wat te winnen valt met mijn skibril. Ik draag zelf nooit een zonnebril tijdens het boarden, dus ‘moet het doen’ met het oogknijpen.
De ID2 pro zal met beide lenzen qua sterkte overigens niet onder doen voor een gemiddelde zonnebril, dus mogelijk bevalt een ander de standaard meegeleverde ‘LST active silver’-lens wel goed.
@Ruud is in zijn [s]adv[/s] ehh… blog in ieder geval enthousiast over het inzetbrilletje! :P https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/5749/eureka…

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

@Sneeuwbaard @GiGi Ja die blog had ik ook al gelezen en die heeft me ook deels aan het denken gezet. Echter, zeggen jullie hierboven steeds de ID2 Pro, maar het gaat mij om de ID2, niet de ID2 pro. Dus zonder dat extra ‘glas’ ervoor. Mijn vraag is hoe goed die dan nog is tegen de zon?

Stay frosty

Er bestaat geen type lens dat élk weertype af kan dekken. Je zal dan altijd uitkomen bij minimaal twee brillen of een oranje/gele skibril met voor de zonnige dagen een zonnebril.

Ik denk overigens wel dat de extra investering in een pro het dubbel en dwars waard is.

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Welke lens zit daarin?

Let wel: als ik bijn mijn bril de mooi weer-lens erop heb zitten, zit daarachter dus ook nog de slecht weer-lens, die uiteraard ook voor wat extra verduistering zorgt. Dus als @Sneeuwbaard met zijn gevoelige ogen aan die twee al niet genoeg heeft in heel felle zon, dan vermoed ik dat alleen de LST Active Silver lens ook niet genoeg gaat zijn - voor hem zeker niet.

@GiGi in een ID2 (niet Pro) zit een Cat. 3 lens, maar wat je zegt klopt inderdaad wel.
Bedankt in iedereen geval voor de informatie @Sneeuwbaard en GiGi ;)

Stay frosty

Welke lens zit daarin?

Let wel: als ik bijn mijn bril de mooi weer-lens erop heb zitten, zit daarachter dus ook nog de slecht weer-lens, die uiteraard ook voor wat extra verduistering zorgt. Dus als @Sneeuwbaard met zijn gevoelige ogen aan die twee al niet genoeg heeft in heel felle zon, dan vermoed ik dat alleen de LST Active Silver lens ook niet genoeg gaat zijn - voor hem zeker niet.

GiGi op 8 jan 2016 17:29

Klopt als een bus. De ID2 pro is de donkerste bril die ik gehad heb. Het was ook meer dat ik met twee extra lenzen (clear en cat 4) wat meer te wisselen heb. De bril voelt voor mij op en op andere manier niet helemaal compleet :P

Het is ook écht mijn persoonlijke voorkeur zoals @GIGI al aangeeft dat ik soms graag een nóg donkerdere lens wil. Nét geen nacht… :P

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Plaats een reactie