Iemand ervaring met Mifi?

Via de ANWB kan je een Huawei E5330 aanschaffen (je eigen wifi hotspot) en een voor jou daarbij passend SIM-kaartje.
Iemand hier die er al ervaring mee heeft?

mama on a mission in the snow

Werkt goed :-)
Best op voorhand eens opzoeken welke provider de beste dekking heeft in het gebied waar je naartoe gaat.
Simkaart best ter plaatse of onderweg kopen .

Wat is het voordeel t.o.v. een hotspot op je iPhone?

mama on a mission in the snow

Ik denk het aparte sim-kaartje en bijbehorende data-bundel. En wellicht het bereik en signaalsterkte van het toestel?

Ik zit as we speak nu op een MIFI verbinding in Oostenrijk. Al een paar dagen bij en ontzettend gemakkelijk. Overal goed en snel internet. Nu moet ik wel zeggen dat ik het bij heb omdat we het ding in de hand gedrukt kregen, want normaal zou m’n 4G wel voldoen. Maargoed, om op je vraag terug te komen; nu dus ervaring mee en werkt prima!

Overigens hadden onze bloggers in Oostenrijk 2 seizoenen geleden ook mifi mee waarmee ze overal internet hadden en overal de videos konden uploaden :)

Ja inmiddels een paar jaar ervaring mee. Hebben toen zo’n Huawei gekocht die al geschikt was voor 4G (al hadden we dat toen hoer nog niet ;-)). In het buitenland kopen we dan een data SIM kaartje en klaar!

In Oostenrijk hebben we goede ervaring met http://www.drie.at en dan Wetkarte Nimm3. 6 GB voor 12 Euro, 30 dagen geldig.

Wij (2 volwassenen, 2 kids die wel eens een filmpje willen kijken enzo) kochten afgelopen vakantie een Oostenrijks SIM-kaartje en maakten een hot spot op een iPhone. Op zich werkte dat wel okay.
Ik ben nu benieuwd of dat Mifi-dingetje een stabieler en sterker signaal geeft dan de iPhone en hoe die accu zich houdt. @Rob64 waar in Oostenrijk zat je?

mama on a mission in the snow

@Rachel-P
Maria Alm, Salzburgerland, maar ontvangst is, net zoals hier, afhankelijk van de plek waar je zit en kam een paar km verderop weer anders zijn.

Ja, snap ik. Met zijn hoevelen maken jullie gebruik van dat apparaatje? Vind je het signaal stabiel? Moet je persé dicht op dat apparaatje zitten of heeft hij daadwerkelijk het geclaimde bereik van 7 meter?
Heb je ervaring met gebruik in de auto? En de accu ben ik nieuwsgierig naar hoe die zich op termijn houdt.
@Rene je schrijft dat normaal je 4G zou volstaan. Wat vind jij nu een duidelijk voordeel tov je 4G?

Zien jullie nog nadelen?

Wat een vragen zo laat op de avond hè?

mama on a mission in the snow

Wij maken met zijn tweeën er gelijktijdig gebruik van. Bereik is zeker wel 7 meter, maar is mogelijk ook wel afhankelijk van het type dat je hebt. Daar waar je goed bereik hebt werkt het fantastisch. Filmpjes kijken (op de laptop) en dergelijke is geen enkel probleem. Hetzelfde eigenlijk voor het gebruik in de auto, al wordt deze dan maar door een persoon gebruikt (de ander zit achter het stuur ;-))
Hoe goed de mifi het doet is dus uiteindelijk afhankelijk van de ontvangst en snelheid van de provider die je hebt.

Een alternatief voor het geheel kan misschien ook wel een SIM kaartje in een iPad of iets dergelijks zijn waarmee je dan een Hotspot maakt.

Ik heb goede ervaringen met die Huawei. Vorig jaar gekocht toen Wifi in het hotel een bak ellende was.

Simkaartje ingedaan van A1, 10 euro voor 5GB. Overal wel goed bereik. Zelfs op de Grossglockner nog 15 min aan het videobellen geweest naar huis!

Ik zit eraan te twijfelen om er ook een aan te schaffen. De twijfel die ik heb is het feit dat je op heel veel plaatsen tegenwoordig gratis WIFI hebt en vraag me de dus af of dit niet langzaam achterhaald aan het worden is?

Member of global cooling initiative

Ik zit eraan te twijfelen om er ook een aan te schaffen. De twijfel die ik heb is het feit dat je op heel veel plaatsen tegenwoordig gratis WIFI hebt en vraag me de dus af of dit niet langzaam achterhaald aan het worden is?

jos. op 17 jan 2016 09:44

In het skigebied zijn er vaak veel hotspots, zij het met zo’n instabiel en vreselijk inlogscherm steeds, en waar je in appartementen vaak geen bereik van hebt… Maar als je veel data verbruikt - filmpje kijken 's avonds in het appartement - zou het een uitkomst kunnen zijn. Want op veel plaatsen is Wi-Fi in het appartement nog altijd (duur!) betaald, in Italië zijn ze in de authentiekere dorpen helemaal niet van de Wi-Fi in de appartementen. (Argument: we krijgen eigenlijk alleen maar Italiaanse gasten, die op hun persoonlijke abonnement 4G hebben.)

… vraag me de dus af of dit niet langzaam achterhaald aan het worden is?

jos. op 17 jan 2016 09:44

Ondanks dat ik een mifi heb geloof ik zeker dat we op termijn geen mifi meer nodig hebben. Zeker als er binnen Europa eens een einde komt aan dat roaming gebeuren en de data tarieven eens echt goed omlaag gaan. Maar ja voor at het allemaal zover is zijn we misschien wel twee jaar verder.

Ik gebruik ook een MIFI. Gekozen voor de Huawei e5776 omdat deze 4G ondersteuning heeft. Echter…de meeste prepaid datasim zijn niet toegestaan op het 4G netwerk dus heb er nog nooit op 4G mee gedraaid. Echter wel weer op de toekomst voorbereid en komend jaar in Frankrijk ga ik een Free! Mobile kaart kopen waarmee je 50GB data hebt op een 4G enabled device. Op 3G krijg je daar slechts 3GB dus ben blij dat ik toch voor 4G ben gegaan.

Daarnaast heeft de e5776 een externe antenne aansluiting, welke ik er ook bij heb gekocht. Maar dit heeft niet heel veel meerwaarde. Vorig jaar in Meribel met antenne iets beter bereik, maar zonder antenne de router op het terras leggen (in een waterdichte hoes) deed ook wonderen voor het bereik. Prima 3G bereik met snelheden rond 4 mbit (via SFR).

Maar ben zeker blij met mijn aankoop. Ook onderweg heel fijn, gewoon internetten en met TomTom + filminfo om de files heen gereden.

Aanrader is wel een externe batterij meenemen. Interne batterij is vrij rap op, zeker als bereik niet optimaal is en er meerdere devices via wifi aangesloten zijn is een mifi binnen 4-5 uur leeg. Ik heb deze eraan hangen: https://externebatterij.nl/xiaomi-powerbank-10000-mah…
Hiermee kon ik de mifi een hele week van stroom voorzien. Sowieso is een externe batterij handig voor de wintersport.

Rest mij nog de volgende site te delen, waar alle mogelijkheden mbt datasims uiteengezet zijn per land. Erg handig om even na te slaan om te kijken wat de beste optie is!
http://prepaid-data-sim-card.wikia.com/wiki/Prepaid_SIM_with…

Leek me wel interessant maar de prijs is ook niet min. Maar nu vroeg ik mij af, is het ook niet mogelijk om een tweede gsm mee te nemen en daar gewoon een wifi hotspot mee te maken (met kaartje van een buitenlandse provider? Een oude gsm, heb er bijvoorbeeld nog eentje liggen waar het scherm van kapot is, deze wordt dus niet meer gebruikt.

@GeensMaarten zie mijn reacties hierboven. Maar niemand kan mij vooralsnog antwoord geven…

mama on a mission in the snow

@GeensMaarten zie mijn reacties hierboven. Maar niemand kan mij vooralsnog antwoord geven…

Rachel-P op 18 jan 2016 10:17

Mogelijk is het zeker, vraag is hoe goed het werkt …

Natuurlijk is het mogelijk, zoals gezegd, wij hebben hier ervaring mee.
Ben erg nieuwsgierig echter of er verschil in stabiliteit enz is met de Mivi…

mama on a mission in the snow

Uiteraard is het mogelijk om een smartphone als hotspot te gebruiken, als je een recente smartphone hebt liggen (met evt 4G) is dit zeker een handige optie. Echter als er meer devices gebruik gaan maken van de hotspot zal een MIFI betere prestaties geven, daarnaast zal het bereik van een MIFI beter zijn omdat deze een grotere wifi antenne heeft.

Maar als het doel is om gewoon een internet toegang te hebben voor tijdens vakantie, waar er niet meer dan 2, 3 mensen tegelijk gebruik van maken zal een smartphone als hotspot zeker voldoen.

Aanvulling op mijn volgende post: Het gebruik van een smartphone als hotspot (tethering) wordt niet altijd toegestaan icm een datasim. Wel handig om dit even te checken.

Gebruik van een MIFI wordt niet gezien als tethering en zal dus altijd mogelijk zijn.

Nemen jullie hem dan mee de piste op? En steek je hem dan gewoon in je rugzak? En gaat dan die batterij mee? Of is dit alleen voor savonds?

Leek me wel interessant maar de prijs is ook niet min. Maar nu vroeg ik mij af, is het ook niet mogelijk om een tweede gsm mee te nemen en daar gewoon een wifi hotspot mee te maken (met kaartje van een buitenlandse provider? Een oude gsm, heb er bijvoorbeeld nog eentje liggen waar het scherm van kapot is, deze wordt dus niet meer gebruikt.

GeensMaarten op 18 jan 2016 09:22

Moet ook kunnen, je kunt ook een dual sim telefoon overwegen.
Heb ik ook, zakelijk en prive in een toestel, bevalt prima.
Maar je kunt natuurlijk ook de variant nemen met een NL kaart en een lokale variant.

Rob

Ik zit eraan te twijfelen om er ook een aan te schaffen. De twijfel die ik heb is het feit dat je op heel veel plaatsen tegenwoordig gratis WIFI hebt en vraag me de dus af of dit niet langzaam achterhaald aan het worden is?

jos. op 17 jan 2016 09:44

Mijn ervaring met ‘plaatselijke’ Wi-Fi is niet al te best, en dat geldt zowel in het buitenland als in NL.
Meestal moet je email achterlaten, iedere keer weer bevestigen dat je akkoord bent met de voorwaarden etc. etc.

Vervolgens gaat iedereen van levensbelang zijnde activiteiten doen als videochat, video upload etc. etc. waardoor de bandbreedte dusdanig wordt opgeslokt dat de verbinding zeer instabiel wordt en je niet eens meer de mogelijkheid hebt om even een berichtje te sturen of het weer te checken.

Rob

In het skigebied zijn er vaak veel hotspots, zij het met zo’n instabiel en vreselijk inlogscherm steeds, en waar je in appartementen vaak geen bereik van hebt…

Die instabiliteit wordt meestal door de mens zelf veroorzaakt; want zodra we wifi hebben moeten er ineens allerhande van levensbelang zijnde activiteiten worden gedaan, zoals videochat, video upload, tv/films kijken etc.
Dit vergt zoveel bandbreedte, dat de zaak snel al snel instort.
En dat is niet alleen daar, in Nederland heb je vaak het zelfde probleem bij dit soort zg open wifi hotspots zoals je die in de trein en bij (winkel)ketens tegen komt.
De beschikbare bandbreedte is vaak zo beperkt, dat ik meestal met 3G sneller klaar ben.

Rob

Thnx Marcusso, die info zocht ik. Ik heb besloten geen mifi aan te schaffen. Ga het toch, als altijd, doen via hotspot op de iphone.
Thnx @all voor de input.

mama on a mission in the snow

Goed idee van die hotspot. Gebruik het in NL wel eens. Nooit aan gedacht om die oude Iphone 4 die we als reserve hebben liggen daar voor te gebruiken.

Member of global cooling initiative

Waar koop je een data-simkaartje dan? In de dorpjes waar ik langskom of verblijf ben ik al blij als er een supermarkt is. Een telecomwinkel of mediamarkt heb ik nog nooit gezien.

Op de site van bijvoorbeeld A1 kun je locaties vinden van hun eigen en partner shops. Als je een kaartje hebt kun je die hergebruiken door die op te waarderen met een creditcard online of met een voucher.

@Jay

Tankstations

Wie tot tien kan tellen kan de hele wereld bellen

@Jay
Het simkaartje kun je kopen in een telecom winkel, media markt of iets dergelijk in Oostenrijk. Je kunt natuurlijk nu al kijken waar in de buurt zitten. Zitten ze te ver weg of wil je er dan geen tijd aanbesteden dan is er nog de mogelijkheid om de simkaart via internet bij bv A1.net of drei.at bestellen. Dan heb je deze al vooraf (inclusief starttegoed) binnen.

Bel tegoed of in dit geval datategoed, kun je bij een groot aantal supermarkten en bij tankstations kopen. Mijn tip is om met kleine beetjes op te laden, zodat er iedere keer maar voor een maand wordt afgeschreven.

Plaats een reactie