Skigebied voor iemand met piste angst

Mijn vriendin is een licht gevorderd skiër, maar heeft last van piste angst. Vooral als de piste druk is, smal is of erg ongelijk is zodat ze de psite niet goed kan overzien slaat de angst toe. Welke gebieden zijn geschikt voor haar om zo min mogelijk last te hebben van haar angst? Ze gaat ook weer les nemen en ook dat zal beter werken in een geschikt gebied. Een pré is ook een wat sneeuwzeker gebied omdat we meestal begin en eind van het seizoen gaan.

Skipiste kappe in Winterberg vooral buiten de schoolvakanties niet druk, brede piste, overzichtelijk, en als je verder durft, heb je aan de andere kant, mooie "rode"afdaling en ook zwarte. Zelf neem ik deze ook altijd, en heb hetzelfde probleem. Maar ski-les is ook een goed idee om je angst te overwinnen. Suc6
Oh ja en weet ook nog wel een leuk vakantie-verblijf als je interesse hebt.

brixen im thale. http://www.skiwelt.at

brede en overzichtelijke pistes.

maar het lijkt mij het verstandigst. om aan haar
ski techniek te gaan weken dus lessen nemen.
dan krijgt ze van zelf meer zelfvertrouwen.

misschien is prive les wat voor haar.

succes.

We hebben al eerder privéles gehad en dat gaat zeker weer gebeuren.

Ik denk dat je terplekke de pistes uit moet zoeken.
Zoek zeker de gebieden op die ook zeer geschikt zijn voor beginners.
(prive) les zal zeker helpen.

Toch een voorzetje. Ik zag bij Hochzillertal Kaltenbach een hoop overzichtelijke pistes.

Wat ook zeker helpt is ver buiten de vakantieweken om gaan als het kan… Ik houd zelf ook van ruimte op de pistes en die krijg je zeker buiten de vakanties om .

Suc6

Gr Ovi

Let it snow, Let it snow, Let it Snow!!!

Hochzillertal/Hochfugen is inderdaad wel aan te raden, maar absoluut niet in de hoogseizoenweken.
Dan is het er over het algemeen heel druk!
De pistes zijn verder wel heel overzichtelijk

1(meervoud: wintersporten) sport die alleen 's winters beoefend wordt, bv. schaatsen, skiën, sleeën.

Goed de techniek leren is een aanrader, ik ken het probleem… Ik ging veel te langzama in het begin, ben erachter gekomen dat een redelijk tempo toch echt een stuk makkelijker is…

Zoek een paar pistes in het gebied uit die goed gaan en herhaal deze regelmatig. Dat werkt goed voor het zelfvertrouwen.
Succes ermee, en het komt echt wel goed!

Ook ik heb last gehad van angst met skien ook bij mij werkte het goed om de techniek goed te leren en vaak dezelfde pistes te nemen. Ik heb hier in Nederland les gehad op een tapijtbaan/lopende band baan en in Oostenrijk heb ik ook een aantal jaren les gehad. Wij gingen altijd naar Tauplitz dit is een niet al te groot overzichtelijk skigebied in het Ausseerland, relatief sneeuwzeker en toendertijd niet al te druk. Wij hebben hier een aantal jaren met heel veel plezier geskied. Het heeft bij mij wel een aantal jaren geduurd voordat ik echt van mijn angst af was, maar ski nu al weer vele jaren met veel plezier.

Ik zou persoonlijk voor middelgrote skigebieden gaan en zeker niet naar de beroemste plekken daar komen veel te veel skiërs en boarders opaf. En daardoor ook veel hele goede wintersporters die erg snel gaan (wat angst zal creëren) en slechte die voor bijna aanvaringen zorgen (wat ook voor angst zorgt).
Ook is het gaan buiten de vakanties als dat mogelijk is een hele goede tip.
Als het gebied ook buiten Oostenrijk mag liggen zou ik denken aan Montgenevre op de Italiaanse/Franse grens.

Click. Click. Peace

Ik denk dat er één gebied is dat je zeker moet proberen in dat geval. St.Moritz in de paasvakantie. Veel kilometers maar bijna allemaal zeer brede pistes om lekker te cruisen en als je een beetje goed op je pistekaart kijkt dan is het altijd rustig. Nadeel is wel dat het ver rijden is en duur is alhoewel dat nog wel zal meevallen met pasen. En daar heb je het weer: de bekende gebieden in Oostenrijk komen weer naar boven, ze zijn veel te druk en skiwelt wilderkaiser brixental is echt niet sneeuwzeker laat op het seizoen.

We hadden tijdens wintersport vorig jaar van mensen vaak de tip "Dolomieten" gekregen. Ga daar ook eens naar kijken, Italië lijkt me sowieso leuk.

Is dit niet iets wat iedere beginner enigszins angstig maakt? Niet het overzicht hebben, niet overtuigd van eigen kunnen, druk, smalle pistes. Ik denk dat het een kwestie van veel oefenen, steeds beter worden en ervaring is. Prive les is dan een goede en snelle manier om vertrouwen te tanken.

Wij nemen gasten met z.g.n. ski-angst zelf enkele dagen mee de piste op. Veelal kunnen deze mensen redelijk tot goed skieen. Een ervaring uit het verleden maakt vaak dat men een bep. angst heeft voor drukte, achteropkomende skieers, of smalle stukken. Hen leren vooral druk te zijn met zichzelf, de ooit geleerde techniek weer toepassen en een beetje leiding van ons bren het het sneeuw plezier veelal weer terug.

Klinkt bekend in de oren (niet bij mezelf, maar wel bij vrienden):

  1. overweeg extra technieklessen
  2. blijf uit het hoofdseizoen totdat je techniek goed genoeg is
  3. niet direct de grootste skigebieden uitkiezen. Kleinere gebieden hebben vaak ook aangenaam uitdagende pistes die je met de nodige herhaling met vertrouwen kan afkomen. Naarmate het vertrouwen vordert of de oefening het vraagt kan er verder worden gezocht.

Buiten het seizoen kan bvb Jerzens (Hochzeiger), Axamer lizum, Kühtai, etc. dan ook al zeker leuk zijn. Alledrie relatief klein (ook niet té klein), zeker niet superdruk, relatief sneeuwzeker, niet té weergevoelig, niet té duur. Dus … alles kan :).

Niet een tip voor een gebied, maar misschien wel 1 waar je vriendin iets aan kan hebben: volg in Nederland een angstreductie-cursus. Ze zijn er zowel op rollenbanen als indoor-skibanen en privé-les is ook mogelijk. Dan gaat ze misschien ook wat ontspannender de vakantie in. Succes ermee!

mama on a mission in the snow

St. Francois Longchamps in de Maurienne heeft ook veel brede, niet te steile en overzichtelijke pistes. Buiten de vakantieperioden ook niet druk.

Running against the wind

De Seiseralm (Italie)is perfect. Wij gaan er altijd tijdens onze vakantie in Selva nog een dagje naar toe. Heerlijke rustige, allemaal makkelijke en zeer brede pistes. En niet alleen vanuit Ortisei te bereiken. Vanuit het rustige dorpje Seis kun je er ook naar toe. En het allermooiste is natuurlijk op de Seiseralm zelf. Hotel Paradiso is dan zeker aan te raden. En een paar uur privéles nemen doet wonderen, weet ik uit eigen ervaring. Als je goed uitlegt dat het probleem de angst is dan krijg je niet zo’n snelle jongen maar een rustige “psycholoog”.

Als er nu 1 gebied bekent staat voor zijn toegankelijkheid is het Alpe d’huez. Brede groene pistes , heel de dag in de zon gelegen en super goede skischool ;-)

Fai della Paganella:

Brenta dolomieten Italie, klein, fijn, breed, zonnig, overzichtelijk, betaalbaar.

Ik ben ook elk jaar weer bang, terwijl ik denk van te voren denk dat het wel mee zal vallen en mijn techniek bepaald niet slecht te noemen is. Daarbij komt nog eens de druk van net zo snel willen zijn als de anderen, mee kunnen komen, niet tot hun last willen zijn. Door je zo druk te maken ontspan je niet en dat komt heel erg op je spieren en zuurstof in je lichaam aan. Oftewel, je verbruikt veel onnodig en zeker veel meer dan iemand die nergens last van heeft en gewoon durft.

  • In Nederland een keer of 6 - 8 op een tapijtbaan gaan oefenen helpt goed voor de techniek en de beenspieren,
  • Niet te zwaar beginnen helpt, langzaam opbouwen, ook qua krachtinspanning,
  • een accomodatie met een goede ligging helpt, zodat je niet van te voren al zoveel inspanning verbruikt helpt
  • rustig ontbijten helpt
  • vermijd de aanvangstijden van de liften, zodat je daar niet onnodig staat te wachten op je skischoenen, laat een ander (als dat mogelijk is) je ski’s tillen
    -In een klasje gaan waar je technisch de betere bent helpt, ook het contact met anderen helpt,
    -priveles helpt als je duidelijk bent over wat het probleem is (open bent),
  • een goede voorbereiding helpt bijvoorbeeld ook fitness met name beenoefeningen,
  • bij angst kun je erg gaan zweten, zorg dat je meerdere lagen aan hebt en altijd water bij je hebt.
  • Neem de piste in etappes, rust tussendoor en ga er even bij zitten aan de kant. Rust is heel belangrijk bij teveel spierverbruik.Goh, wat een goede tips, daar heb ik wat aan. Jij ook?
    Een ervaren angst-skier
    Mocht iemand samen een priveleraar inhuren periode 13 tot 19 februari 2012 in Gaschurn dan hoor ik het graag. Ik ben van plan 14 tot 16 febr wat priveles te nemen. De eerste dag niet, dan moet ik eerst alles weer even ontdekken.

Mijn vriendin had dat eerste keren ook op de indoor baan in Landgraaf. Het was toen erg druk en werd 3x omver geskied. Nu ze nog 2x is geweest, en ze de techniek beter te pakken heeft, is dit helemaal weg.

Techniek is dus erg belangrijk! dat geeft zelfvertrouwen en een lichaamsuitstraling waardoor gevorderde skiers rekening met haar zullen houden.

Breuil/ Cervinia.
Heel veel hele brede en relatief vlakke pistes. Aan de Italiaanse kant zijn de pistes zo rustig dat je je buiten het seizoen echt alleen waant.

Heb een keer 10 minuten aan de kant van de piste zitten rusten en toen viel het me op dat er niemand langs kwam, al die tijd.

Mijn vriendin is ook niet zo’n held en houdt van brede en rustige pistes en is daarom helemaal weg van Breuil/ Cervinia.

Ik ben zelf in Hochzillertal/Kaltenbach geweest en vond het (als toenmalige beginner) juist géén fijn gebied! Je moest toen verplicht elke dag de hyperdrukke, enorm smalle Z-piste af om weer beneden te komen; de pistes waren relatief druk, zelfs buiten het hoogseizoen.
Ik vond het geen aanrader!

Afgelopen jaar zijn wij in Superdevoluy geweest in januari; we hadden diverse (superbrede pistes helemaal voor ons alleen, dus dit is ook wel een aanrader! Natuurlijk zijn ook daar de hoofdpistes wat drukker, maar als je een beetje de randen van het gebied opzoekt, ski je in alle rust.

La grave?

Google eens op de term - autobahn piste

Ga naar een hoog gebied, boven de boomgrens zijn de pistes breder. En neem een gebied met in verhouding veel blauw. Zorg dat je eerste lift uitkomt op een blauwe piste

neem een prive leraar met het bekende rode pakje aan in france, ski achter hem aan,en je zal merken dat achterkomers plots veeel beleefder zijn;en je leert bij ook natuurlijk,-en hij kan je desnoods bijeenrapen:)))

hallo Hans

Dit klinkt heel herkenbaar. Wij gaan al jaren naar een gebied dat gemoedelijk vriendelijk en rustig is( en mogelijkheden voor priveles). En de piste is niet te moeilijk,voor ieder wat. Ik ben zelf niet de jongste meer, maar kom op mijn manier daar nog overal af. De pistes zijn overzichtelijk. als je interrese hebt kijk op http://www.brandnertal.at het is een sneeuw zeker gebied, wij gaan altijd een week in febr, en sinds een paar jaar, een paar dagen met Pasen.Vorig jaar niet omdat pasen zo laat was. En het na het paasweekend sluit het gebied.

Mijn vriendin is een licht gevorderd skiër, maar heeft last van piste angst. Vooral als de piste druk is, smal is of erg ongelijk is zodat ze de psite niet goed kan overzien slaat de angst toe. Welke gebieden zijn geschikt voor haar om zo min mogelijk last te hebben van haar angst? Ze gaat ook weer les nemen en ook dat zal beter werken in een geschikt gebied. Een pré is ook een wat sneeuwzeker gebied omdat we meestal begin en eind van het seizoen gaan.

hansvk op 23 sep. 2011 10:40

Hallo Hans,

Angst op de piste zit tussen je oren.
De sportpsychologische factoren die een rol spelen zijn bij het skiën zijn als volgt:

Motorisch
Hoe is je houding, ben je bewegingsbereid? Heb je de juiste ski techniek onder de knie?

Cognitief
Heb je kennis van de verschillende skitechnieken? Heb je de juiste materiaalkeuze gemaakt? Hoe is de conditie van de piste? Hoe ga je om met gevoel van onzeker- en onveiligheid?

Sociaal/affectief
Vraag je om hulp wanneer nodig? Ben je bereid hulp aan te pakken? Uit je je emoties? Ben je coachbaar? Geef je feedback en kan je deze ontvangen? Kan je effectief communiceren met de skidocent of deelnemers?

Het advies wat ik uw vriendin kan geven is het volgende:

Motorisch: neem les bij een gediplomeerde skileraar. Deze zal je in methodische stappen de basistechnieken piekfijn aan kunnen leren.

Cognitief: de skileraar kan je vertellen wat de basistechnieken van het skiën precies in houden en je helpende gedachten meegeven om zekerder te worden.

Sociaal/affectief:
Wees open in je emoties dan weet de skileraar wat er in je hoofd om gaat. Zo kan hij/zij je helpen om helpende gedachtes te bedenken en deze vast te houden.

Ten slotte kan ik jullie het skigebied in axamer lizum aanraden. Het is een klein skigebied waarbij je een mooie opbouw kunt maken in het leren. Natuurlijk onder begeleiding van een gediplomeerd skileraar.

Vriendelijke en sportieve groet,
Charmaine
Student 3e jaar bewegingsagogie

Plaats een reactie