Sneeuwsituatie Winterberg

Dit onderwerp gaat over de bestemming Skiliftkarussell Winterberg

https://cdn.wintersport.nl/forum/17/6035c5fb3181ef2422543973...

Kan iemand dit bevestigen?

Dat is een automatische vertaling. “Freie Fahrt” betekent dat het rustig is en je niet hoeft te wachten bij de liften. Zeker geen gratis (ski)pas. Helaas.

Ik zit er met 3 andere mensen van 23 - 27 december. Ik hoop echt dat ze het redden om er nog iets van te maken. Wel is te zien dat veel weer-sites een heel verschillend weerbeeld geven. Ik heb geen idee wat ik in die periode kan verwachten. Welke weersite geeft nou (door de jaren heen) het accuraatste weerbeeld?

Het zou jammer zijn als de boel bruin en vies is. Laten we keihard duimen en hopen dat er wellicht nog wat sneeuw mag vallen, of dat het in elk geval elke nacht vriest.

Christoph op 19 dec 2016 16:49

http://www.wetteronline.de en dan bij “Ort/Plz”. 59955 invullen.
Donderdag komt er een oaar cm sneeuw boven 600 meter, op de kerstdagen afwisselend sneeuw, natte sneeuw en vooral op zondag enige regen, maar zeker niet de 100mm warm water douche van vorig jaar en het jaar daarvoor… Normaliter geen groot probleem voor het overgrote deel van de pistes. Laatste kaarten geven 2e kerstdag opnieuw kouder weer en enkele sneeuwbuitjes. Het zou zomaar best mee kunnen vallen. Verwachtingen zijn erg onzeker,

*bericht bewerkt door Harry(Winterberg) op 20 dec 2016 10:12

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

@ Harry ik wil 4 januari met de kids een dagje langs komen. Kun je dan gewoon bij de Brabander parkeren? En als om 8.15 in winterberg ben kan ik dan nog gewoon doorrijden of is het dan al super druk?
Mijn kids moeten nog ski’s huren is die mogelijk er dan nog of word dat kritiek?

Alvast bedankt voor je antwoorden.

Gr roel

@ Harry ik wil 4 januari met de kids een dagje langs komen. Kun je dan gewoon bij de Brabander parkeren? En als om 8.15 in winterberg ben kan ik dan nog gewoon doorrijden of is het dan al super druk?
Mijn kids moeten nog ski’s huren is die mogelijk er dan nog of word dat kritiek?

Alvast bedankt voor je antwoorden.

Gr roel

roelvossie op 20 dec 2016 11:03

Normaal gesproken is 8.15 uur nog net op tijd, anders kan je nog op het parkerterrein links van de Skihütte terecht.

Sowieso voor iedereen de tip: vóór 8.30 arriveren in Winterberg:
geen rijen bij skiverhuir, nog plek op de skischolen en het eerste uur nog rustig op de pistes. Gezien de geringe mogelijkheden elders is enige drukte te verwachten, maar als de omgeving niet wit is, is het meestal niet extreem druk.

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

https://cdn.wintersport.nl/forum/17/0a7228966d0a99cc6e522b57...

Onverwacht koud! Feuer!!! (undefined)

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Ja ik zag begin van de avond al dat er veel draait. Nog even een laatste laag leggen voor de kerst.

Born to Ride

Bedankt Harry,

Ze hebben toch weer een beetje sneeuw gemaakt vannacht. Ziet er echt top uit.

Er wordt op de Kappe en op de Herrloh (6 en 12) nog steeds besneeuwd. Ook dit jaar ontkomen we niet aan het beruchte Weinachtstauwetter (6e jaar op rij!), zij het dat zowel de temperatuur als de hoeveelheid neerslag mee lijkt te gaan vallen. Diepvries zit opnieuw in Amerika, nu hopen dat er een zwengel aan de straalstroom gegeven wordt, zodat wij eens een soort Polar Vortex voor onze kiezen krijgen… Natuursneeuw zit er - althans als ‘een pak’ tot begin januari niet in, maar er is nog steeds kans op een tenminste deels witte kerst.

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

De welbekende Snarfvlog met de update van 21.12.2016:

De condities zien er goed uit voor deze omstandigheden, echter met de drukte van de kerstvakantie in het vooruitzicht zal ik helaas nog een paar weekjes moeten wachten voordat ik weer een dagje op en neer rijdt.

Als mooie verrassing vanmorgen een lekker laagje natuursneeuw, nadat vannacht de kanonnen lekker hebben staan loeien.

Born to Ride

De weersvoorspelling zijn niet best voor aankomend weekend. IJzel en windstoten tot 80 km per uur. We willen graag de kids 3 dagen laten lessen van za-ma. Is dat überhaupt te doen?

De welbekende Snarfvlog met de update van 21.12.2016:

De condities zien er goed uit voor deze omstandigheden, echter met de drukte van de kerstvakantie in het vooruitzicht zal ik helaas nog een paar weekjes moeten wachten voordat ik weer een dagje op en neer rijdt.

Rensjuhh op 21 dec 2016 21:28

Iedere keer als ik hun berichtgeving zie denk ik aan het 8 uur journaal :-)

Maar ziet er goed uit in Winterberg, zeker in vergelijking met vorig jaar.

Het is eigenlijk behoorlijk oké, als je ziet hoe het weer de afgelopen tijd is geweest hebben ze het gewoon netjes voor elkaar.

Vandaag toch maar impulsief een dagje geweest. Eerlijk is eerlijk: als je de condities in gedachten houdt hebben ze het daar gewoon heel goed voor elkaar. Nagenoeg alles dat open is, ligt er goed bij. Her en der een bruin plekje, maar het is te verwaarlozen. Natuurlijk allemaal kunstsneeuw, dus veel pistes die niet/moeilijk te besneeuwen zijn, zijn dicht en dan zie je wat een sneeuwarmoe het eigenlijk is.
Enige stukje piste dat echt matig was/werd, is de rode piste op de Kappe. Het reguliere rood/zwarte eindstuk is gesloten, blauw is gesloten, dus de enige manier om van rood weer bij de lift te komen, is het pad tussen de bomen door naar de zwarte piste. Dat pad heeft het zwaar te verduren. Ben benieuwd hoe dat tijdens de kerstvakantie zal gaan…

Voor iedereen die overweegt om te gaan: met de huidige omstandigheden zou ik niet twijfelen en gaan. Er is genoeg open om je prima te vermaken. Al is het natuurlijk wel afwachten hoe alles zich houdt met de vakantiedrukte.

Ik zou graag nog wel even een update van iemand willen horen. Hoe staat het ervoor de komende dagen? Zorgen de kanonnen 's nachts voor een beetje prettige sneeuw of is het helemaal niks?

Lees mijn update van een paar dagen terug. Het heeft de afgelopen dagen niet massaal geregend of gedooid voor zover ik weet, dus dan is de boel echt nog wel goed. Dat verdwijnt midden in het seizoen niet zomaar.

Lees mijn update van een paar dagen terug. Het heeft de afgelopen dagen niet massaal geregend of gedooid voor zover ik weet, dus dan is de boel echt nog wel goed. Dat verdwijnt midden in het seizoen niet zomaar.

Mike123 op 28 dec 2016 10:24

Nou ik was er beide kerstdagen, 1e kerstdag hele dag miezerregen en 2e kerstdag heeft het in de ochtend ook nog stevig geregend.
Desondanks waren de pistes wel gewoon open, maar prettig leek het me niet.

*bericht bewerkt door Rogierhgv op 28 dec 2016 12:16

You can’t buy happiness, but you can buy a lift pass!

@Rogierhgv misschien helpt dit een klein beetje:
https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1298758933520031…

Lange op 28 dec 2016 12:36

@Lange Wat moet mij dat helpen?
Ik ging zowiezo al niet om te skien daarheen met de kerst, en wist wel hoe de omstandigheden zouden zijn.
Ben er nu ook niet meer.

*bericht bewerkt door Rogierhgv op 28 dec 2016 19:08

Sorry hoor @Rogierhgv, mijn bericht was bestemd eigenlijk voor @WispoboysVo !!! Dat krijg je met snel scrollen op een smartphone. Maar ik begrijp jou frustratie ook. Na 6 jaar van “weinachstauwetter” is dit fenomeen geen uitzondering meer maar duidelijk een regel geworden. Daarom vermijd ik sinds vorig jaar kerstvakanties daar! En toch was mijn bezoek aan Winterberg van 2 weken geleden ongeveer net zo nat als die van jou.

You can’t buy happiness, but you can buy a lift pass!

@Lange Haha ok, dacht al.
Maar ben er niet om gefrustreerd hoor, zei al dat ik er niet was met het idee te gaan skien.
Gewoon lekker de kerstdagen doorgebracht met het gezin in Usseln.
Kijk in maart wel weer voor een weekend Winterberg, lekker buiten de vakanties en vaak goede sneeuw.

Update vanuit Winterberg:

De kletsnatte en zeer zachte kerstdagen hebben de sneeuwlaag flink laten slinken, maar er ligt nog meer dan genoeg op de bijna 20 geopende pistes. Gisteren en vandaag onstonden er wel behoorlijke bulten “zanderige sneeuw” zoals je die ook bij drukte in indoorhallen ziet. Dit komt omdat het de afgelopen nachten nauwelijks heeft gevroren en de sneeuw te los is,
Na de eerste afdaling om 9 uur vanochtend wist ik al genoeg… Ploeteren met kinderklasjes door de knollentuin, maar evengoed erg leerzaam.

Opvallend: zeer geringe wachttijden bij de liften. Sinds vandaag is het wel flink drukker, maar de afgelopen dagen kon je heel veel meters maken. Dat lift 10 flink meer stoeltjes heeft hangen en een lopende band bij de instap, is goed te merken, de rij loopt heel vlot door en daarmee vandaag slechts 5 minuutjes wachten bij deze eerder zo drukke lift,

De komende tijd wprden de nachten beduidend kouder, waardoor de sneeuw een stuk beter zal zijn, Volgende week wellicht de grote winterinval?! Het zou mooi en welkom zijn!

*bericht bewerkt door Harry(Winterberg) op 28 dec 2016 23:02

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

De laatste kaarten worden beter en beter voor Winterberg. Er komt nu ook een aanzienlijke hoeveelheid natuursneeuw op de kaarten te staan bij mooie lage temperaturen.

Born to Ride

@harry(winterberg) klinkt goed in Winterberg. Heb je nog tips voor Oud&Nieuw, is er al iets bekend of er vuurwerk is op een van de pistes?

*bericht bewerkt door jketelhuis op 29 dec 2016 13:44

@harry(winterberg) klinkt goed in Winterberg. Heb je nog tips voor Oud&Nieuw, is er al iets bekend of er vuurwerk is op een van de pistes?

jketelhuis op 29 dec 2016 13:43

Weersverwachtingen voor komende week zijn nog erg onzeker. Kanmeevallen, kan tegenvallen. Vuurwerk? Her en der wordt een en ander afgestoken, maar sinds de chinees failliet is durf ik niet te zeggen wat de “hotspot” is.

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

@harry(winterberg) klinkt goed in Winterberg. Heb je nog tips voor Oud&Nieuw, is er al iets bekend of er vuurwerk is op een van de pistes?

jketelhuis op 29 dec 2016 13:43

Weersverwachtingen voor komende week zijn nog erg onzeker, maar tot en met komende zaterdag in ieder geval Kaiserwetter met kurkdroge lucht (40%RV) en tot +7 graden. De sneeuw blijft door die droge lucht gewoon goed, dauwpunt ligt zelfs nog onder 0 graden en in de nachten kan ondanks luchttemperatuur rond 0 graden volop sneeuw gemaakt worden. Daarna? Kan meevallen, kan tegenvallen. Vuurwerk? Her en der wordt een en ander afgestoken, maar sinds de chinees failliet is durf ik niet te zeggen wat de “hotspot” is.

*bericht bewerkt door Harry(Winterberg) op 29 dec 2016 16:09

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Ik heb er de afgelopen drie dagen geskied. Dinsdag begon het aardig, maar door de hoge temperaturen veranderde de sneeuw langzamerhand in dikke pap. Woensdag bleek dat er niet echt aan pistepreparatie was gedaan, dus de dag begon in zware sneeuw en eindigde in nog zwaardere sneeuw. Maar ziedaar, een temperatuurdaling en een paar uurtjes sneeuwkanonnen maakten de meeste pistes weer prima skibaar vanmorgen. Alleen jammer dat de rode Kappe afdaling nu halverwege stopt en iedereen over het steile pad naar de zwarte piste wordt gestuurd. Dat was een puinhoop daar op dat pad, ook en vooral omdat het vandaag en erg drukke dag was.
Maar als het gaat over de sneeuwkwaliteit, neem ik nog steeds mijn petje af. Ik vond het vandaag, ook vanwege het heldere weer een goede skidag.

*bericht bewerkt door rppol op 29 dec 2016 20:35

Hopelijk ligt er volgende week nog sneeuw wat de moeite van een dagje op en neer rijden waard is! ?

Enjoy life and snow...and wine...and mountains

Hopelijk ligt er volgende week nog sneeuw wat de moeite van een dagje op en neer rijden waard is! ?

NicolePlas op 30 dec 2016 12:02

Ik ben gisteren geweest. Volgens mij was er sinds vorige week geen centimeter sneeuw gevallen, en heeft het zelfs even geregend. Het was overdag de gehele dag zonnig en rond de 0 graden. Ik heb heerlijk kunnen skieën, de zwarte piste was wel te ijzig om echt lekker van af te gaan.
De blauwe pistes zijn erg druk, en liften staan soms wel drie keer (kort) stil vanwege de hoeveelheid beginners.
De rode pistes zijn goed te doen, maar het is allemaal geen dikke pakken sneeuw, je moet af en toe wel tegen ijzige stukjes kunnen. Al met al lekker kunnen skieën, en als je op de smalle stukjes even langs de beginners gaat, kun je overal lekker doorskieën.
Eind van de dag had ik wel goed wat (ondiepe) krassen in mijn belag, aangezien er redelijk wat stukjes waren waar zand/takjes doorkomen (De knelpunten waar veel pistes samenkomen of beneden bij de lift).
Als het niet te ver voor je rijden is (mijn ouders wonen aan de Duitse grens) zou ik zeker gaan, je kan er prima een dagje skieën.

Je kan het beste wel vroeg aankomen (voor 9 uur) want vanaf half 10 sta je ongeveer een half uur in de file voor de laatste 4 km. Ik ga er ook vanuit dat 's ochtends de pistes ook nog het best zijn, met aanzienlijk minder ijzige stukken.

Tussen Winterberg en Münster valt er trouwens op meerdere plekken zeer goedkoop te tanken, rond de 1,28 per liter voor Super E10 (benzine met 10% ethanol) te tanken, dus dat is ook mooi meegenomen.

*bericht bewerkt door WispoboysVo op 30 dec 2016 12:49

Plaats een reactie