Ervaring met malafide skiverhuurders ? (Baraque de Fraiture 23/01)

Toeval wil dat een familieweekend in Houffalize (op een tiental km van de Baraque de Fraiture) dat al een tijdje gepland was, samenviel met sneeuw in de Ardennen. Zelfs met de dooi die de nacht voordien was ingezet leek het een leuk uitje met de familie: het is toch anders dan in een hal skiën. 's Avonds op het internet prijzen opgezocht voor de ochtend, en die vielen goed mee.

Direct na de afrit van de snelweg staat een groot bord “Piste de Ski Baraque de Fraiture”, waar je naar een modderige parking geleid wordt naast een gebouw met skiverhuur. (zie: https://www.google.be/maps/@50.2502146,5.7364877,3a,46.1y,23… )
We zijn daar 's ochtends om het uur dat de pistes zouden opengaan gaan aanschuiven om het materiaal te huren. Eens het onze beurt is, blijkt er geen mogelijkheid tot ochtendhuur (enkel volledige dag), wordt er niets gezegd over de pistes, en is enkel cash betaling mogelijk (zonder recu). Het materiaal is hopeloos verouderd (“carve ski’s, wat is dat?”), maar dat het allemaal verouderd ging zijn hadden we ook ergens verwacht. Als we vragen waar we de piste op kunnen, wordt er gezegd dat het kwestie is van de straat over te steken…

Dat “oversteken” blijkt bijna een kilometer wandelen te zijn (wat met skischoenen aan en lange spaghettilatten op de schouder al een hele opgave is voor volwassenen, terwijl we ook nog wat lagere school kinderen meehebben). Eens aangekomen na een ware calvarietocht bij de piste op het terrein van ADEPS/BLOSO, is er vlak bij de piste:

  1. Een mooie parking (geen bevroren modderpoel zoals bij het verhuurcenter)
  2. Het officieel verhuurcenter met “nieuw” materiaal (lees: overgenomen gebruikt verhuurmateriaal van een echt wintersportgebied, goed onderhouden en in goede staat)
    Halve dag huren is daar geen probleem, en om het helemaal mooi te maken zijn zelfs de dagprijzen daar lager dan bij het verhuurcenter waar wij ons waardeloos materiaal gehaald hebben, met mogelijkheid tot betaling met kaart en een echte rekening… Als we de verkoper bij de kassa daarover aanspreken zegt die dat ze dat verhaal van veel gedupeerden (want zo begonnen we ons stilletjesaan wel te voelen) gehoord heeft, maar dat ze er weinig aan kunnen doen.

Om een lang verhaal kort te maken: ik ben alleen teruggegaan naar het eerste verhuurcenter om de auto op te halen zodat de kinderen niet helemaal moesten terugstappen, en heb vooralsnog goede ski’s gehuurd bij het officiële verhuurcentrum… Toen we na het skiën aan het begin van de namiddag het materiaal kwamen terugbrengen stond er een gigantische rij aan te schuiven om nog dingen te huren en werd ons gevraagd om ook maar die rij te doen om onze spullen in te leveren (zodat ik mijn identiteitskaart kon terugkrijgen).
Ik heb dan maar luidruchtig aangekondigd dat er een goedkoper skiverhuurcentrum met kortere rijen en veel beter materiaal vlak aan de voet van de pistes was, waarna we plots meteen geholpen werden :-P. De verantwoordelijke vroeg ons om meteen te vertrekken na het teruggeven van mijn identiteitskaart, en dat hij de politie zou bellen als ik op de parking nog stennis zou maken. Wat hij in eigen woorden “al eerder gedaan had”.

Ik word niet snel kwaad, afzetters vind je helaas overal, maar in dit geval gaat het zowel ten koste van de mensen die komen skiën, als de officiële verhuurders die er wel alles aan doen om goed materiaal en een goede service te bieden tegen eerlijke prijzen.

Als er dus nog eens de mogelijkheid komt om in de Ardennen op de Baraque de Fraiture te gaan skiën, stop dan echt niet bij dat eerste verhuurcenter maar rij door naar het domein van ADEPS. Veel beter materiaal, betere service, betere prijzen.

We hebben het niet te veel aan ons hart laten komen, en we hebben toch nog een paar uur plezier gehad op de (smeltende) piste. De kinderen hebben er gelukkig het avontuur nog in gezien, en hebben (net als ons ;-)) een levensles gekregen dat helaas niet iedereen te vertrouwen is.

Zijn er nog mensen die gelijkaardige verhalen hebben meegemaakt?

Mijn ervaring met dit geheel altijd is: ga niet voor een duppie op de eerste rij…

Goed materiaal is altijd een grote invloed op je plezier. Op kosten letten kan ik mij voorstellen alleen met je je altijd wel afvragen wat het je oplevert die xx bedrag meer…

Mbt materiaal hoef ik jou niet uit te leggen dat kwaliteit belangrijker voor je plezier is dan prijs, gezien jouw kennis en ervaring. Wat was je afweging om toch budget te kijken eigenlijk?

Zelf heb ik dan ook niet dit soort verhalen, voordat ik mijn eigen materiaal had wilde ik wel altijd goede spullen hebben(die tik heb ik altijd gehad), goed betekent overigens niet meteen het duurste van het duurste… Gemak en comfort is ook geld waard, als ik mijn vriendin een kilometer laat lopen met schoenen aan en ski’s heb ik niet de leukste avond van de vakantie… Dat is mij die 10-30 euro per dag extra best waard.

Wel benieuwd hoe andere hier over denken en of ze vergelijkbare verhalen hebben. Zelfde met online ‘reserveren’ van huur ski’s, ik zie daar nog steeds de toegevoegde waarde niet helemaal van omdat er in een winkel vaak nog wel wat ‘te regelen’ valt…

Mijn ervaring met dit geheel altijd is: ga niet voor een duppie op de eerste rij…

Pvdh op 30 jan 2016 14:36

Morzal geeft juist aan dat shop met het nieuwere materiaal, welke dichter bij de piste staat, de betere parking had… Ook de goedkopere was. Dus hij zat voor meer geld, op de tweede rij. ;)

Morzal geeft juist aan dat shop met het nieuwere materiaal, welke dichter bij de piste staat, de betere parking had… Ook de goedkopere was. Dus hij zat voor meer geld, op de tweede rij. ;)

KarelT op 30 jan 2016 14:44

Met de tweede rij zou ik nog kunnen leven :-P. Het leek eerder achteraan, in de hoek, achter een paal, naast de toiletten en met een hoop zatte Russen als buren voor bijna het dubbele van de prijs.

In principe zoek ik altijd van tevoren goed uit waar op te letten, maar af en toe loopt het toch nog fout.

Excuus! Op zaterdag leest deze vent nog wel eens wat minder goed…

Uiteraard zou in de regel, dichterbij + beter materiaal duurder moeten zijn dan verder weg en oud materiaal…

Mijn ervaring is dat ondernemers waar het wat eenvoudiger geld verdienen is in sommige gevallen wat lui worden lees, oud materiaal en gekke prijzen…

Uiteraard zou in de regel, dichterbij + beter materiaal duurder moeten zijn dan verder weg en oud materiaal…

Mijn ervaring is dat ondernemers waar het wat eenvoudiger geld verdienen is in sommige gevallen wat lui worden lees, oud materiaal en gekke prijzen…

Pvdh op 30 jan 2016 15:55

In dit geval is het eerder het geld uit de zakken kloppen van nietsvermoedende dagjestoeristen die je toch nooit moet terugzien door net na de uitrit van de snelweg misleidende pijlen neer te poten. Daar moet je toch al wat moeite voor doen ;-).

Erg triest dat je dit soort gasten altijd tegenkomt. Maar ja dure les geleerd en wij zijn gewaarschuwd als we ooit daar zouden willen skien.

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

@Rogier

Misschien een idee om dit op de gebiedspagina van Baraque te zetten?

❄️

@David23 Thanx voor de tip, we gaan hier even naar kijken!

Click. Click. Peace

Plaats een reactie