krokus 2017

Hallo,
is er al geweten wanneer de krokus valt in 2017 in Duitsland. Kan dit nog nergens terugvinden.
Mijn vraag ernaar is voor het volgende. Volgende skireis staat gepland in de krokus 2017 (krokus Belgie start is dan eind februari 27/02)!
Ik vroeg mij af hoe het zat met de vakantie data van de omliggende landen en kunnen we het via drukte kalmer/drukker of evenredig hebben vergeleken met de krokus dit jaar (2016)? Vakanties omliggende landen vallen niet altijd gelijk met Belgie.
Ik weet voor Nederland dat dit altijd in drie wordt gedeeld (noorden, midden, zuiden) en dat één van deze drie wel altijd samenvalt met onze krokus. Maar hoe zit het met Duitsland en Frankrijk?

tnx,

Brabant en Limburg vallen altijd gelijk met België ivm de carneval
De andere weet ik niet

Dat is heel makkelijk op internet te vinden:
http://www.holidays-info.com/School-Holidays-Germany/2017/sc…

Haus Gassner in Niedernsill

@romana,
als ik het goed begrijp zijn er dus maar twee deelstaten van duitsland die samen met ons krokus hebben in 2017.
Maar midden en zuid Nederland valt wel samen met Belgie wat betreft krokus 2017.
Heb ik het goed gezien dat dit jaar geen enkele regio van Nederland (Noord, zuid, midden) samenviel met Belgie.
Dus dit jaar moet het relatief kalm geweest zijn met Krokus?
Volgend jaar een drukte van jewelste :-(
Ik heb geen ervaringen met boeken voor de krokus vandaar zo een beetje mijn navraag dat ik mij kan voorbereiden :-)

In de Oostenrijkse Alpen is februari (samen met Oud en Nieuw) altijd nogal druk. Anders dan Nederlanders gewend zijn, komen veel Duitsers, Oostenrijkers en Tsjechen voor een (lange) weekend, midweek,… afhankelijk van de sneeuwomstandigheden. Voor een grote groep is het dan altijd aan te raden om uiterst van de zomer te boken. Een echtpaar of een gezinnetje kan vrijwel altijd ook aan het begin van het nieuwe winterseizoen iets vinden.

Haus Gassner in Niedernsill

Het is volgend jaar bijzonder druk in de voorjaarsvakantie.

België, Duitsland (delen) en Nederland (delen) hebben van 24-2-2017 t/m 4-3-2017 vakantie…

Je ziet en hoort het al, heel veel appartementen hotels zijn al volgeboekt in bovenstaande periode…

@Michel13

waar zou ik dat al moeten zien en horen? Hotelletjes die ik aanschreef begin januari vertelden mij te moeten wachten tot nu ongeveer (zou dus nu beginnen met zoeken) omwille dat ze het antwoord willen afwachen van hun vaste stamgasten. Ja als al die stamgasten terugkeren natuurlijk :-(

@Gerrit

In onze vakantie afgelopen week kregen we dat te horen…bedoelde niet dat jij specifiek dat had moeten horen…
En inderdaad ja ze wachten de stamgasten af…

Maar nu is het wel tijd om te gaan zoeken en of boeken, ik heb al heel veel NEE gekregen bij diverse accommodaties…

ik heb gelukkig een optie voor volgend jaar maar toch het gaat wel hard…

@Michel13
mag ik weten welke regio jij al aan het zoeken bent.
1 bepaalde skiregio of schrijf je verschillende ski regio’s aan?

Frankrijk, Oostenrijk, Italie?

tnx

@Gerrit,

Voor volgend jaar heb ik al diverse accommodaties in de Zugspitze Aerena en Skiamade (oostenrijk) gemaild

@Michel13

mijn voorkeur voor volgend jaar ligt in Arlberg … maar vrees dat het te duur gaat uitvallen. Dan maar afzakken naar het goedkopere zillertal vrees ik :-(

@Gerrit,

Wat zoek je precies? veel ski kilometers of rustige pistes??

Dat er veel accommodaties voor volgend jaar al volgeboekt zijn kan ik ook beamen. Ik hoorde vorige week in Fieberbrunn al dat er mensen voor 2018 reeds geboekt hebben in hun favoriete appartementen complex omdat het in 2017 al vol was…! En bij het appartement wat we zelf huren zijn in de ene week dat wij er waren diverse mensen aan de deur geweest om al voor volgend jaar te informeren, maar dat zit ook al vol die week.

@Michel13

in eerste instantie veel km pistes.
Wij zullen volgend jaar ook met 4 kinderen aanwezig zijn gaande van 4j tot 8j die elk allemaal gaan leren skiën voor de eerste maal.
Maar wat de lessen betreft voor kids maakt het dus niet uit dat we in een klein gebied of groot gebied zitten.
Kijk maar naar Serfaus - fiss - ladis heel goed voor kids. Heb ook positieve indruk van Ellmau en Westendorf bv…
Maar eigenlijk ben ik op het Zillertal (vooral Brixen skiwelt dan) al wat uitgekeken. Ook Kirchberg en Gerlos, Mayerhofen zijn de de revue al gepasseerd.

Dus ja wil het wat natuurlijker en hoger hebben zoals al gezegd de gebieden in Arlberg en bv ook Montafon.
Is dichter bij huis, sneeuwzekerder, hoger gelegen… etc…

Maar ik ben er mij ook al van bewust dat het inderdaad moeilijk plaats vinden is tijdens het seizoen en begin ook reeds maanden op voorhand te zoeken mede hierdoor. Wat ik ook spijtig vind, is dat je dus idd vroeg genoeg moet beginnen met zoeken en anderzijds krijg je een limiet opgelegd door de hotels omwille van hun stamgasten.
Swat het is nu zo :-(

Wij waren deze voorjaarsvakantie (Carnaval) in Fiss met kleine kinderen. Er waren vooral heel veel Nederlanders en Belgen. Als je in Fiss pech hebt en door de wind er delen van het gebied gesloten zijn, dan is het wel heeeeeeel druk bij de liften. Ook Bertha kinderland was megadruk. Het is allemaal wel goed geregeld met restaurants, infrastructuur op het parkeren na. Leuke activiteiten, die helaas allemaal geld kosten. We zijn al eerder in Fiss geweest, maar in de schoolvakanties houd ik het hier voor gezien. Ik zou eens kijken naar Maria Alm, ook leuk gebied maar veel minder druk. Of Italie soms weinig sneeuw, maar altijd goed kunnen skiën.

Wij wilden ook direct doorboeken voor volgend jaar, maar de eigenaar houdt nog af.
Inderdaad, volgend jaar valt de vakantie voor midden-NL gelijk met carnaval en hij moet dus nagaan of zijn vast gasten terugkomen.
Als het niet lukt zal dat knap balen zijn. Ik zie nu al op tegen de zoektocht naar iets vergelijkbaars :(

Dit jaar wederom in het gebied Carezza weesten zitskiën
Tijdens de carnevalsweek, je hoorde soms wat Nederlands
Maar absoluut niet druk in het gebied

Een deel is al volgeboekt door de vaste gasten, maar een heel erg groot deel geeft de beschikbaarheid pas in de zomer weer aan omdat ze nog de prijzen aan het bedenken zijn. Dat heb ik van 15 van de 20 aangeschreven accommodaties in regio Arlberg / Silvretta als reactie gekregen. Ook in Campitello hoorde we van verschillende eigenaren dat ze nu pas met de zomerprijzen bezig waren dus dat we rond augustus weer moesten informeren.

#proudtobepartofleswintersporters

wij zijn ook al druk bezig, maar de meeste reacties zijn allemaal in de trant van: “we hebben dit jaar niks mer vrij” en snappen niet echt dat wij al voor volgend jaar willen boeken.

Afgelopen half februari al kunnen boeken voor SFL gebied voor ons en een bevriend gezin voor de Krokus 2017 (midden/zuid NL), helaas niet in een (betaalbaar en beschikbaar) apartment in Serfauss, Fiss of Ladis.

Standaard antwoord bij de appartementen: al optie voor vaste gasten, u komt op de wachtlijst… Uiteraard was een hotel wel te boeken voor 8000 euro voor 4 vw en 4 kinderen of een apartement voor 4500 - 5000 euro, vonden we toch iets te gek :-) Uiteindelijk iets moois gevonden in Ried im Oberinntal. Zal ons benieuwen of het inderdaad te druk is in SFL in die periode. Maar de onrust voor de gezinsskivakantie in het hoogseizoen 2017 is nu weg, hmm miscchien alvast kijken voor een tweede weekje in najaar 2016 of in 2017 ??? :-)

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

@Chonn,

ik zoek ook altijd voor een familie of twee drie maar het is nu niet dat het voor mij betaalbaar is en blijkbaar voor één van de andere families niet dat wij dan zomaar beslissen dat we zonder de andere familie gaan :-(
Trouwens is het ook steeds leuker met een bende te kunnen gaan skiën dan alleen. Dus bij ons is het moto allen of niemand. En ik weet dat het voor de volgende krokus al precies heel moeilijk zal worden :-(
Tot voor kort altijd met kerst en nieuwjaar geweest (laatste vier jaar) en begon ook steeds begin het jaar te zoeken, met al dan niet al inderdaad negatieve antwoorden maar toch steeds iets gevonden.
Heeft de moeilijkheidsgraad van iets te vinden tijdens het seizoen er ook mee te maken dat bv de kers/nieuwjaarsvakantie toch op zijn minst nog over twee weken is gespreid en de krokus maar over 1 week :-(

Wij hebben ook maar vast iets vastgelegd voor komende voorjaarvakantie (regio Midden). Eigenlijk willen wij best graag naar een ander gebied dan het Brandnertal maar wij zien zo op tegen wachtrijen bij de liften. Het Brandnertal (wij beginnen in Burserberg) heeft eigenlijk nooit wachtrijen dus wij zijn nogal verwend. Maar ik zoek een gebied met meer blauwe pistes (voor mij) en voor mijn oudere kinderen een wat groter gebied (met juist weer veel rode pistes).

Hoe is Elmau in de voorjaarsvakantie? Of wachten tot 2018. Volgens mij valt de voorjaarsvakantie voor de regio Midden dan gunstiger.

Wij hebben ook al geboekt bij de mensen waar we dit jaar zaten.
Wel een kleiner appartement dan we hadden maar voor ons ook prima. Zaten al helemaal vol en hadden nog maar 1 appartementje vrij van de 16 geloof ik… Pfff
Nog verder gemaild voor familie en hebben ook wat kunnen vinden aan de overkant van de weg.
Maar echt veel nee gekregen. Loopt storm!

@Gerrit: weet niet of je dit al had gevonden --> vakantie overzicht 2016/2017 van Val Thorens Tours met schoolvakanties van veel Europese landen: http://www.zigzagski.com/wp-content/uploads/2015/04/Calendri…

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

@Chonn,

nee deze had ik nog niet gezien. Spijtig dat de krokus van 2016 er niet meer opstaat, dan hadden we in één oogopslag kunnen zien wannneer wie vakantie had en de drukte vergelijken… of kan je nog ergens aan het overzicht van 2016 geraken.
Ps: Duitsland staat 17%… Wil dat zeggen dat nog niet alle vakanties gekend zijn?

tnx

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

@Chonn,
amaai dat scheelt :-(
Volledig Nederland had geen samenvallende krokus met dat van Belgie in 2016.

Nu midden en zuiden :-(

Ik zie het al, dat wordt weer Zwitserland voor ons volgend jaar. Wel zo rustig…

@joepert
maar duurder?
mogelijk van in euro’s te betalen?
Wat raad je aan in Zwitserland?

@Gerrit ja, zeker met de huidige koers van de CHF kan het duurder uitpakken. Maar wij waren bijvoorbeeld in het Zwiterse deel van Portes du Soleil en de skipas daar was gekoppeld aan het Franse tarief en ook ons appartement was goed betaalbaar. Je moet misschien iets beter zoeken. Het Franse deel was behoorlijk druk maar aan de Zwitserse zijde viel het heel erg mee.
Euro’s willen ze in Zwitserland prima accepteren. Maar tenzij je een zak onder je bed hebt liggen die je wilt gebruiken zou ik gewoon lekker met de pinpas op zak op stap gaan: pinnen kan vrijwel overal en de wisselkoers is dan meestal gunstiger dan wanneer je in euro’s gaat betalen.

Ik heb de extra kosten graag over voor rustigere pistes. De kinderen laat ik lessen in Nederland en we genieten heerlijk van onderweg zijn met z’n allen zonder overvolle pistes en lange wachtrijen. Heel ontspannen. En als je - heel hollands - een goed gevulde proviandmand meeneemt kan je een weekje prima uitzingen zonder veel extra boodschappen te hoeven doen.

Aanraders zijn wat mij betreft Lenk (berner oberland) en Portes du Soleil.

@romana,
als ik het goed begrijp zijn er dus maar twee deelstaten van duitsland die samen met ons krokus hebben in 2017.
Ik heb geen ervaringen met boeken voor de krokus vandaar zo een beetje mijn navraag dat ik mij kan voorbereiden :-)

Gerrit op 22 feb 2016 11:56

Een van de twee deelstaten, Beieren in dit geval, heeft wel bijna 13 miljoen inwoners. En je kunt ervan uitgaan dat de overgrote meerderheid van de scholen in Noordrhein Westfalen ook vrij is met Carnaval, ondanks dat die niet in het schema staan. Daar wonen nog meer mensen dan in Beieren.
Kort samengevat: carnaval is altijd druk.
Daar veranderen we met onze gespreide vakanties in Nederland (helaas) niks aan.

Plaats een reactie