Breuil-Cervinia, Valtournenche, 2e week maart 2016

Dit onderwerp gaat over de bestemming Breuil - Cervinia

Prima Heren !! Beide bedankt. Alle vragen zijn beantwoordt. Thanks !!!

May the ski force be with you !!

@CJAHulskamp @GiGi Ben erg benieuwd hoe jullie Monte Rosa en Espace San Bernardo vinden! Wil daar graag volgend jaar een kijkje nemen, helaas vandaag teruggekomen van de laatste skitrip van dit seizoen (Serre Che).

Mr. Slow

Monterosa ben ik al een keer geweest en La Thuile meer als 10 jaar geleden. We zullen voor beide een verslag maken.

May the ski force be with you !!

Iemand nog tips voor een goed verblijf hier laatste week van februari/begin maart 2017 (krokus vakantie Belgie)?
We willen voor de eerste keer eens een keertje naar Italie maar weten niet goe waar beginnen zoeken :-) Gaan normal altijd naar Ootenrijk Skien.

Wij boeken meestal met Airbnb. Ook geboekt met de krokus 2017.

May the ski force be with you !!

Geboekt voor de tweede week februari in Breuil Cervinoa. Benieuwd!

Geboekt voor de tweede week februari in Breuil Cervinoa. Benieuwd!

Pino op 1 nov 2016 18:27

Wij de week van 4-11 februari en logeren doen we in hotel perruquet midden in de winkelstraat. Iemand een idee waar je best parkeert en wat het kost voor een week want aan het hotel is geen parking.

Parkeerplaats naast Hotel Europa zie ik geen tariefborden op Google Streetview (straat uit, iets rechts aanhouden bij de kruising, zo’n 200 meter).

Daar heb ik volgens mij ook mijn auto een week geparkeerd. Kostte niets. Er zijn nog wel een paar kleine plekjes, en zeker aan t einde van de dag kan je je auto wel kwijt.

Mail anders ff je hotel. Iedereen komt met de auto dus er is vast wel een standaard antwoordje beschikbaar :).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Geboekt voor de tweede week februari in Breuil Cervinoa. Benieuwd!

Pino op 1 nov 2016 18:27

Wij de week van 4-11 februari en logeren doen we in hotel perruquet midden in de winkelstraat. Iemand een idee waar je best parkeert en wat het kost voor een week want aan het hotel is geen parking.

GeensMaarten op 2 nov 2016 08:53

Ik zit een week later in hotel perruquet :-) , beoordelingen zijn zeer positief over dit hotel, ben benieuwd.
Zelf ga ik met het vliegtuig, maar wat ik me nog kan herinneren zijn er hier en daar wel gratis parkeerplekken.

Nog een klein vraagje. Als je een tocht maakt van cervinia naar zermatt moet je uiteraard rekening houden met op tijd terug te keren. Als ik de uren van de liften bekijk staat er:

LAST ASCENT FOR SKIERS RETURNING TO BREUIL-CERVINIA
From Trockener Steg 13.00
Zermatt 12.30

Wat bedoelen ze hier juist mee?

Ik neem aan dat je gewoon op het einde van de dag vanuit Zermatt naar de gletscher kan gaan om dan af te dalen tot Cervinia …

Ik denk dat je vanaf die locatie om die tijd omhoog moet om alle aansluitingen nog te halen…

*bericht bewerkt door Roy83 op 05 nov 2016 22:28

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

deze marge is wel erg ruim hoor. Wij begonnen in BC via de Theodulpas naar Hirli en Furli. Daarna Gornergrat en Rothorn. Via de kleine Matterhorn weer terug naar BC. Is gewoon prima te doen als je op tijd weg gaat. Geloof dat de de gondel Plan Maison al om 08.00/08.15 uur draait

May the ski force be with you !!

is de Gornergratbahn ook inbegrepen bij de internationale skipas of moet je dan nog een toeslag betalen.

is de Gornergratbahn ook inbegrepen bij de internationale skipas of moet je dan nog een toeslag betalen.

martin10500 op 24 nov 2016 14:00

Zit in je internationale skipas.

May the ski force be with you !!

deze marge is wel erg ruim hoor. Wij begonnen in BC via de Theodulpas naar Hirli en Furli. Daarna Gornergrat en Rothorn. Via de kleine Matterhorn weer terug naar BC. Is gewoon prima te doen als je op tijd weg gaat. Geloof dat de de gondel Plan Maison al om 08.00/08.15 uur draait

CJAHulskamp op 6 nov 2016 10:59

Ondertussen is het aangepast. Zal over het herfst skiën gegaan hebben.

LAST ASCENT FOR SKIERS RETURNING TO BREUIL-CERVINIA
From Trockener Steg 15.00
Zermatt 14.30
From Valtournenche 14.30

Lijken me ook realistischere tijden, met nog steeds wel een klein beetje ruimte…Zeker vanuit Valtournenche naar Cervinia gaat heel vlot, al zal dat sleepliftje wel een rij hebben, maar toch niet zo erg denk ik.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Die openingstijden passen zich aan de seizoenen en de zonsondergang aan. Opzich zijn die aangegeven tijden om terug te komen erg accuraat, aangezien de gondelbaan vanaf Zermatt naar Trockener Steg ook nog de nodige tijd in beslag neemt. Wat dat betreft zou ik me er wel aan houden. Ben namelijk zelf al twee keer op het allerlaatste moment nog van Zermatt naar Italië gekomen, waarvan 1x Valtournenche en 1x naar Cervinia (zie alpinforum). We zijn dan om 16.00 uur vanaf Trockener Steg met de laatste gondel omhoog gegaan, maar dat was ook al laat in het seizoen (rond Pasen). Veel extra marge is er domweg niet. Zeker niet als je naar Valtournenche moet en ook nog de “Du Col”-lift nodig hebt, alhoewel je dat korte stukje met 35 hoogtemeters desnoods ook nog zou kunnen lopen.

http://www.alpinforum.com/forum/viewtopic.php?f=53&t=510…

*bericht bewerkt door Frans op 24 nov 2016 17:40

deze marge is wel erg ruim hoor. Wij begonnen in BC via de Theodulpas naar Hirli en Furli. Daarna Gornergrat en Rothorn. Via de kleine Matterhorn weer terug naar BC. Is gewoon prima te doen als je op tijd weg gaat. Geloof dat de de gondel Plan Maison al om 08.00/08.15 uur draait

CJAHulskamp op 6 nov 2016 10:59

Ondertussen is het aangepast. Zal over het herfst skiën gegaan hebben.

LAST ASCENT FOR SKIERS RETURNING TO BREUIL-CERVINIA
From Trockener Steg 15.00
Zermatt 14.30
From Valtournenche 14.30

GeensMaarten op 24 nov 2016 15:36

Volgens mij kan je tot 16u de cabine nemen van Trockener Steg naar Klein Matterhorn, om dan zo af te dalen naar Breuil. Het is enkel die sleeplift die je ten laatste om 15u moet nemen. Sterker nog, ik heb vorig jaar tijdens mijn laatste dag de Cabine van Furi naar Trockener Steg genomen om iets na vieren.Toen riepen ze om dat de laatste lift naar Italië zou vertrekken enkele minuten na onze aankomst bij Trockener Steg.

Hoe dan ook, ik zie ze ieder jaar weer in het hotel. Mensen die voor een nachtje in Zwitserland moeten blijven omdat ze de laatste lift naar Italië gemist hebben :) (wat imo moeilijk als een straf ofzo ervaren kan worden)

*bericht bewerkt door DavidW op 24 nov 2016 22:55

Bedankt Roy voor de gedetailleerde uitleg en prachtige foto’s. Ik had nog enkele vraagjes:

Je zegt dat het laatste gedeelte van de rode piste tussen Salette en Valtournenche “donkerrood” is. Is het mogelijk om via de telecabines naar beneden te komen?

Ik zie heel veel namen in het Frans (Valtournenche, Breuil, Salette, Plan Maison, …) En dan nog de Franse WC’s. Was dit gebied dan ooit Frans? Spreken de mensen er ook Frans? Zo niet, in hoeverre kan je er terecht in het Engels of Duits? Ik spreek namelijk geen woord Italiaans.

Vraagjes voor diegenen die de internationale skipas namen:
Ik begrijp dat de O3 naar Klein Matterhorn vaak gesloten is omwille van de wind. Geldt dat ook voor O2? Kan je in principe quasi gegarandeerd terugkomen uit Zermatt via andere liften (bvb via sleepliften X1 en X2 naar Plateau Rossa)?

Is het realistisch om in 1 dag helemaal van rechts op de kaart (Valtournenche) naar helemaal links (Rothorn) te skiën en terug? (Voor gemiddelde skiërs die graag gedamde rode pistes skiën maar van de zwarte of “donkerrode” pistes liefst wegblijven)?

Ok, ik zal eens kijken wat ik kan beantwoorden:

  • je kan gewoon met de gondel naar beneden. Wij hebben hem op het eind van een drukke dag geskied, dus hij was al wat gesloopt…
  • ik denk niet dat het ooit Frans was, maar t ligt wel dicht bij Frankrijk. Ik denk dat je met Frans een eind kan komen, maar met Engels/Duits ook echt wel hoor!
  • de sleepliften doen het wel veel langer, maar goed, die zijn heftig als het waait (en dat doet het, als de rest dicht is)…ik ben er nu in totaal 2 weken geweest en de link was 1 dag dicht…in maart, januari zal wel anders zijn…
  • dat weet ik niet, maar het lijkt me erg ver…Je zal ook vooral veel in de lift zitten, dat kost veel tijd. Maar misschien dat @gigi of @cjahulskamp dat weten, die zijn vorig jaar in Zermatt geweest en kunnen dat misschien beter inschatten…ook @davidw weet wel t eea van Cervinia/Zermatt…

Cervinia staat bekend als intermediate paradijs; bijna al het rood is vrij eenvoudig (vlakke stukken en/of breed). Als dat je aantrekt is het een topbestemming.

Mocht je meer willen weten, let me know.

*bericht bewerkt door Roy83 op 01 jan 2017 14:39

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Op zich is Rothorn goed te halen. De pistes aan de kant van Zermatt zijn lang niet zo breed als aan de Italiaanse zijde. Waardoor sommige pistes niet steiler zijn maar doordat ze smaller zijn ogen ze lastiger. Toen wij er waren vonden we de kant van de Rothorn het minst leuk.
Je kunt overigens met je skipas van BC gewoon extra toeslag betalen voor 1 dag als je naar Zermatt wil.

May the ski force be with you !!

Ok, ik zal eens kijken wat ik kan beantwoorden:

  • je kan gewoon met de gondel naar beneden. Wij hebben hem op het eind van een drukke dag geskied, dus hij was al wat gesloopt…
  • ik denk niet dat het ooit Frans was, maar t ligt wel dicht bij Frankrijk. Ik denk dat je met Frans een eind kan komen, maar met Engels/Duits ook echt wel hoor!
  • de sleepliften doen het wel veel langer, maar goed, die zijn heftig als het waait (en dat doet het, als de rest dicht is)…ik ben er nu in totaal 2 weken geweest en de link was 1 dag dicht…in maart, januari zal wel anders zijn…
  • dat weet ik niet, maar het lijkt me erg ver…Je zal ook vooral veel in de lift zitten, dat kost veel tijd. Maar misschien dat @gigi of @cjahulskamp dat weten, die zijn vorig jaar in Zermatt geweest en kunnen dat misschien beter inschatten…ook @davidw weet wel t eea van Cervinia/Zermatt…

Cervinia staat bekend als intermediate paradijs; bijna al het rood is vrij eenvoudig (vlakke stukken en/of breed). Als dat je aantrekt is het een topbestemming.

Mocht je meer willen weten, let me know.

Roy83 op 1 jan 2017 14:38

Het is inderdaad wel mogelijk om van Valtournenche naar Rothorn en terug te skiën. Voor wat betreft Valtournenche - Rothorn is via de rode 52 een optie (deze piste is eigenlijk een groot pad, op bepaalde stukken ga je moeten prikken/wandelen omdat het niet overal echt afloopt), ander optie is de zwarte 62, deze piste is trouwens écht zwart en kan een ontzettende rotpiste zijn als die ijzelig ligt. Voor de rest ga je niet veel echt moeilijke pistes vinden daar. Via de Rode 57 en nadien de gele 58 kan je ook afdalen richting Furi om nadien door te skiën richting Zermatt.

Een gebied helemaal doorkuisen is leuk, ben ook ooit van Courchevel naar Orelle geskied en terug, maar de mooiste stukken van het gebied ga je er helaas niet mee aandoen. Aangezien jullie gemiddelde skiërs zijn zul je er wel rekening mee moeten houden dat dit een lange en vermoeiende tocht gaat worden.

*bericht bewerkt door DavidW op 01 jan 2017 22:17

Bovengenoemde optie via 52 is een prachtige route, maar kost wel veel tijd , eerst omhoog naar schwarzsee

Als het onderste stuk naar valtournenche donkerrood is dan geldt dat ook voor het bovenste stuk van piste 7 vanaf halverwege de middag. ( kan ook aan mij liggen, maar ben er alle jaren nog nooit lekker naar beneden gekomen , maar kom de 62 met gemak af )

1 keer vanuit Patrularve om 13:30 vertrokken en stonden 45 minuten voor de laatste lift op trockener steg om naar klein matterhorn te gaan , dus dan denk ik dar je valtournenche ook wel haalt

Nog het volgende:
Later in het seizoen liggen piste 5 en 6 er altijd slecht bij door de zon ligging
Ga je onderlangs terug via deze route,vervolg via piste 27 hou er rekening mee dat je vanaf riffelalp niet rechtstreeks naar furi kan , je moet eerst met de trein omhoog naar riffelberg

Als je bovenlangs via Gant - Hohtalli teruggaat , hou er rekening mee dat het bovenste smalle stuk van piste 44 er vanaf het middag uur al aardig belabberd bijligt ( ook afhankelijk van de periode wanner je gaat )

Al met al, zoals eerder gezegd: aardig wat lifttijd

Bedoel je piste 5/6 in Valtournenche @superskismurf? Die waren vorig jaar eigenlijk elke dag prima te doen (hele dag). Helemaal bovenaan wat kapotgeskied, maar dat is nog geen 20 meter volgens mij. Dat was begin maart, ik weet niet of dat al laat in het seizoen is volgens jou :)?

De 7 is denk ik de drukste piste van het gebied (Italiaanse kant iig). De dalafdaling ook, maar die is veel smaller en heeft lastige bochten, dat maakte hem voor ons lastig. Steilheid minder…maar helemaal mee eens; beter aan het begin van de dag!

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Bedankt voor al deze interessante opmerkingen.

Het is mij niet duidelijk op het plan langs waar je moet skiën voor die 22 km lange piste en vooral waar die fameuze stoeltjeslift is die je nog moet nemen.
Ik ga ervan uit dat je vertrekt op 3899m aan Gobba di Rollin en vandaar naar Plateau Rosa. Moet je dan stoeltjeslift Z nemen omdat piste 36 daalt van rechts naar links?
Het lijkt mij namelijk fantastisch om die 22 km op het einde van een zonnige skidag te doen, als alle liften al gesloten zijn zodat je er tot de laatste minuut kunt van genieten. Maar als die lift ergens beneden is en hij is gesloten als je er toekomt, heeft het natuurlijk weinig zin.

Langs welke route rijden jullie naar Breuil-Cervinia? Frankrijk door, of via Zwitserland, of…

@umbra55 nee dat hele kleine stoeltjesliftje, g. Is een paar meter (zou in Winterberg al een van de kortere zijn)…zou je omhoog kunnen lopen, denk ik. Aan t eind van de dag issie wel kapotgeskied, het is de drukste piste (maar dat is hartstikke relatief). Ventina is je zoekwoord op YouTube als je een indruk wil krijgen.
@Supersix3 ik rijd door Zwitserland en dan de st Bernard tunnel. Frankrijk is best wat km extra, duurder in tol denk ik en niet zoveel sneller. Maar hangt er misschien vanaf vanwaar uit Nederland je rijdt en welke dag/week.

*bericht bewerkt door Roy83 op 02 jan 2017 13:01

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Bedankt voor al deze interessante opmerkingen.

Het is mij niet duidelijk op het plan langs waar je moet skiën voor die 22 km lange piste en vooral waar die fameuze stoeltjeslift is die je nog moet nemen.
Ik ga ervan uit dat je vertrekt op 3899m aan Gobba di Rollin en vandaar naar Plateau Rosa. Moet je dan stoeltjeslift Z nemen omdat piste 36 daalt van rechts naar links?
Het lijkt mij namelijk fantastisch om die 22 km op het einde van een zonnige skidag te doen, als alle liften al gesloten zijn zodat je er tot de laatste minuut kunt van genieten. Maar als die lift ergens beneden is en hij is gesloten als je er toekomt, heeft het natuurlijk weinig zin.

Umbra55 op 2 jan 2017 10:16

Als je aankomt op ‘Matterhorn Glacier Paradise’ zit je op 3833, wil je naar 3899 (Gobba di Rollin) dan zal je waarschijnlijk moeten wachten tot de zomer, voor zover ik weet is dat liftje enkel open tijdens het zomerskiën. Ben er zelf ook al eens naartoe gewandeld om er af te skiën, je zit daar natuurlijk wel heel hoog, met skibotten en ski’s op die hoogte omhoog wandelen is helaas niet voor iedereen mogelijk.

Volgens mij is die lange afdaling als volgt (uit m’n hoofd)

Matterhorn Glacier Paradise, rode 85, blauwe 88, rode 7, rode 35, rode 12, du col lift, rode 1a, rode 1

't Is echt een fantastische afdaling. Zodra het weer mee zit en je kunt naar 3800 moet je die afdaling gewoon nemen, het kan daar boven erg hard waaien en sneeuwen, eens open gewoon doen want de dag nadien kan het net zo goed voor een week afgesloten zijn.

Langs welke route rijden jullie naar Breuil-Cervinia? Frankrijk door, of via Zwitserland, of…

Supersix3 op 2 jan 2017 10:58

Hangt er vanaf, op zondag sowieso via Duitsland op andere dagen hangt het er echt vanaf.

Plaats een reactie