Skigebieden: wat is jouw bucket list?

Naar een idee van @Pvdh. Welke gebieden wil je zeker nog eens bezoeken en waarom?

1. Madonna di Campiglio (I) - wel in de zomer geweest, maar nog niet in de winter. Prachtige omgeving, charmant dorp. En met de Skirama skipas heb je ook toegang tot Paganella, Passo Tonale, Ponte di Legno en Peio. Leuke dagtripjes die je kan maken, waardoor je een skiweek wel vol krijgt. Wat mij betreft een recept voor de week van 17 t/m 24 december komend seizoen. Het topic “Reisgenoten gezocht” voor deze trip volgt in september ;)

2. Dolomiti Superski Noord/Oost (I)- Kronplatz, Cortina, Sextner, Gitschberg-Jochtal, Cinque Torre, Ski Civetta… een mooie verzameling dagtochtjes vanuit een centraal punt (La Villa of San Cassiano), met ook nog een dagje Alta Badia/Sella Ronda erbij (voor reisgenoten die dat nog nooit hebben gedaan). Staat op de verlanglijst voor eind januari 2017.

3. Vorarlberg (O) - vooral de gebiedjes in de 3-Talerpas spreken me aan. Damüls-Mellau, Diedamskopf een dagje… Leuke bestemming voor een lang weekend of midweek (relatief dichtbij, genoeg variatie voor 3 of 4 dagen), misschien als poedertrip.

4. Limone Piemonte (I) - Ik weet niet precies waarom, maar dit gebiedje heeft me altijd gefascineerd (pistekaart, beschrijvingen, reviews). Kans dat ik hier heel snel terecht kom is vrij klein. Voor (natuur)sneeuw zijn ze daar toch echt afhankelijk van een Retour d’Est geloof ik. Wordt dus een keer een last-minute vlucht naar Turijn boeken. Misschien te combineren met één of twee dagen in die prachtige stad en/of nog wat skidagen in Via Lattea en omgeving.

5. Alta Valtellina (I) - Bormio, Santa Caterina, misschien een dagtrip naar Livigno vanuit daar… Het is een beste reis om er te komen geloof ik, maar daarom wel lekker rustig, vermoed ik. En als je daar toch bent… er liggen zat mooie kleine gebiedjes in de buurt waar je je volgens mij prima vermaakt.

Tja het zijn niet echt specifieke gebieden die ik op mijn bucketlist staan.
Het is mijn grote droom om ooit eens op alle continenten te boarden en dat te combineren met de plaatselijke cultuur en natuur.
Nieuw zeeland
Australie
Chili
Japan
Canada
Afriski in leshoto
En Antartica voor degenen die dat ook nog als apart continent zien ;)

Born to Ride

Veruit bovenaan de lijst staat wat mij betreft Japan, Hokkaido. Eigenlijk zou ik alle ski gebieden wel willen bezoeken maar ik zou het liefst Sapporo, Niseko en Resutsu. Japan staat overigens sowieso wel op mijn bezoek-lijstje…

Verder staat Patagonia hoog op t lijstje. Lijkt mij super gaaf om daar naar toe te gaan mede door de compleet afwijkende seizoenen ten opzichte van ons ski jaar. Iemand ervaring hier?

Laatste land/gebied waar ik naartoe wil is eigenlijk Amerika. Heb geskied in Canada maar zou toch nog wel graag naar bv Aspen, Bever creek en Tahoe.

Ben wel al gaan skien in Canada maar Whistler Black Comb paste niet in mijn tripje, staat wel op t lijstje…

Mijn bucketlist:
Canada, niet specifiek één gebied, maar zou er graag eens naar toe willen en dan vooral om wat heliboard-runs te maken!
Nieuw Zeeland, maar ook Zuid Amerika lijkt mij erg bijzonder, vooral zoals @Pvdh ook aangeeft, compleet ander seizoen en vooral ook verschillende omgeving!

De grotere gebieden buiten de alpen zou ik graag eens doen.
Verder St. Anton am Arlberg en Flachau en omgeving staan bij mij op t lijstje.

Ik hou het bij Europa voor m’n bucket list: Zermatt staat bovenaan (damn Zwitserse Franc) gevolgd door de Sella Ronda. Iets verder plaats ik Via Lattea & les quatres Vallées.

Ja zo kan ik het ook @Matthias123

In willekeurige volgorde:
BC/Zermatt
Monte Rosa
Nauders
Schöneben
Schnalstaler gletscher
Arlberg
Breil/Brigels/Waltenburg
Sedrun/Andermatt
Arosa/Lenzerheide
Scuol
Davos/Klosters
St. Moritz
En nog véél meer maar dan wordt deze veel te lange lijst nog langer.

Pas in vier gebieden geweest, maar mijn top 5 voor te bezoeken gebieden op dit moment is als volgt:

1. Flims - Laax - Falera
2. Arosa - Lenzerheide
3. Zermatt - Breuil-Cervinia
4. Val Gardena
5. Monte Rosa

Veelal Zwitserse gebieden, omdat die haast onbetaalbaar zijn geworden op dit moment.

Mr. Slow

@Hooykaas tja het is gewoon een soort droom om zoiets ooit te kunnen verwezenlijken. Een skigebied op zich is voor mij al snel goed genoeg. Ik geniet gewoon altijd van het boarden, ook al zijn de omstandigheden wat minder. En als ik het dan over heel de wereld zou kunnen combineren met mooie reizen in die regio zou dat perfect zijn :) Als ik ooit een grote geldprijs win dan zullen ze mij in Nederland niet al te vaak meer zien…

Born to Ride

Mijn bucketlist is eigenlijk veel te lang, maar hier een lijstje van 5 skitripjes die ik in de komende jaren sowieso wil gaan doen:

1. Slovenië, Kärnten en Friuli (I) met als belangrijkste gebieden:
Sella Nevea - Bovec
Tarvisio
Spanov Vrh
Vogel
Krvavec
Velika Planina
Bad Kleinkirchheim/Falkert
Gerlitzen
Nassfeld
Goldeck

Al 2 jaar van plan, maar steeds komt het niet goed met tijd, geld en sneeuwcondities.

2. Een 2de Slowakije/Polen trip met als belangrijkste gebieden:
Kasprowy Wierch (Zakopane)
Vrátna
Donovaly
Turecká
(En terug naar Jasná Chopok en Tatranská Lomnica)

3. Net zoals @GiGi een trip naar Piemonte met een centrale accomodatie in Turijn:
Mondolè Ski/Frabosa
Limone Piemonte
Via Lattea
en nog meer kleine gebiedjes met mooi uitzicht op de Po-vlakte

4. De hele Dolomieten

5. Lenzerheide-Arosa

Bucket list

  1. La grave - haast mythisch
  2. Japan - omdat Japow!
  3. Lofoten/Lyngen alpen in Noorwegen - Natuur, Noorderlicht, Neuschnee
  4. Abries/Queras - na een Retour d’est.
  5. Roadtrip Noord-Amerika

Overig op wensenlijstje
Haldigrat - Particulier skigebied, slechts 4 personen omhoog per 6 minuten, als het gebied geopend is, pure cult.
Chamonix - Omdat je er toch eigenlijk wel een keer heen moet…
Espace Killy. - Lijkt mij gewoon een vet gebied met van alles wat
Bosco Gurin - verborgen pareltje
Livigno - Goede freeride
Monte Rosa - Goede freeride
and the list goes on…

to ski or not to ski, thats no question
  1. Poederen in Japan
  2. Dolomiti Superski gebieden
  3. Monte Rosa
  4. Slowakije / Polen
  5. Ischgl
  6. Slovenië (vooral Vogel)
  7. Pila
  8. Arosa-Lenzerheide
  9. Milkyway (Sestriere, Montgenèvre enzo)

En nog veel meer waar ik nu even niet op kom

Wanneer ik dit allemaal ga doen… geen idee
Eerst maar eens een seizoen in een vast gebied ;)

Gang is alles

Willekeurige volgorde:

Alpe d’Huez (alleen 's zomers geweest)
Serre Chevalier
Sexten (alleen 's zomers geweest)
Livigno
Trysil

Dolomieten (vooral Sella Ronda, Cortina en Lagazuoi) staat zéér hoog bij mij. Zermatt-Cervinia, Espace Killy, Alpe d’Huez en Ski Arlberg zijn de rest van mijn top-5.

❄️

Aangezien ik momenteel pas in 4 gebieden in winteropening geweest ben (zomer en herfstskiën niet meegerekend) valt er nog erg veel te ontdekken.

Wel wil ik erg graag naar de Aletsch Arena en de Jungfrau Region aangezien het me daar landschappelijk heel erg mooi lijkt en wat ik qua verslagen gezien heb erg veel mooie brede pistes en veel afwisseling + moderne liften en veel sneeuwkanonnen (voor Zwitserlands doen).

Ook wil ik graag nog naar Val d’Aosta, zeker na die verslagen van @CJAHulskamp lijkt het me alleen maar mooier daar!

Espace Killy en Les Trois Vallees staan ook hoog aangezien ja… Zulke gigantische en moderne gebieden die moet je gewoon een keer gezien hebben :D

Gebieden zoals Skiwelt en Kitzbühel lijken me ook leuk maar niet in het hoogseizoen.

Als laatste wil ik nog naar Willingen… Daar heb ik 3 jaar geleden met kerst in de regen met 15 graden leren snowboarden en daar heb ik het jaar daarna in de voorjaarsvakantie eind februari zonder sneeuw gestaan (ook echt een flop dus… gewoon geen sneeuw!) en daar wil ik dus nu met mijn verbeterde skills nog graag een keer heen bij goede sneeuw. Ach hopelijk komt dat er volgend seizoen van :D

#proudtobepartofleswintersporters
  1. Een toertocht over de col de la Vanoise. Ik ben er al geweest in de zomer en het is er zo prachtig!
  2. Zermatt - Breuil-Cervinia
  3. Chamonix - mont blanc
  4. Via Lattea - Sestrière
  5. Dolomiti Superski
  6. … zo veel meer.

Voor mij staat Flims-Laax-Falera hoog op de to do list. Ook Madonna di Campiglio en Noorwegen (geen specifiek gebied) wil ik zeker een keer proberen. En als je dan toch mag fantaseren Canada en de VS ook!

Grappig trouwens dat ik mijn lievelingsgebieden (Val Gardena en Breuil Cervinia) zo vaak zie langskomen.
@GiGi: zet mij maar vast op je lijstje voor Madonna di Campiglio de week voor kerst!

1 Noorwegen wil ik graag eens gedaan hebben (skiën in combinatie met het noorderlicht gaan bekijken)
2 chamonix, voornamelijk de vallée Blanche met een gids
3 Dolomiti superski, voorlopig alleen maar Kronplatz gedaan
4 Espace Killy, voor de off piste mogelijkheden
5 Eens een weekje langs een paar kleine gebieden rijden

To do list(je), willekeurige volgorde

  • Zermatt/Cervinia (mooie reviews maar ook graag de langste afdaling van de alpen willen doen)
  • Arosa (mooie combinatie met Lenzerheide en de twee meertjes)
  • Axamer Lizum (skitripje vanuit Innsbruck, oude olympische glorie)
  • Engelberg (lijkt me gewoon een mooi gebied)
  • Civetta (al geweest maar wil zeker eens terug)
  • Cortina (al geweest maar wil zeker eens terug)
Aftellen maar!

In willekeurige volgorde:
Zermatt, alleen al voor het zicht op de Matterhorn!
Dolomieten, al zoveel goeds over gehoord op alle gebieden.
Grindelwald, ook veel verhalen over gehoord.
Espace Killy, gewoon om eens in alle grote Franse gebieden te zijn geweest.
Japan, tja, die vele meters sneeuw moeten we toch eens in het echt zien.

Winter is coming

Afgelopen 2 jaar in ieder geval Tignes, Monte Rosa en nu ook Ischgl van het lijstje kunnen schrappen. Allemaal zeer de moeite waard geweest. Nog op mijn lijstje:
Laax
Val Gardena (Selva)
Montafon
Breuil Cervinia/Zermatt
Jungfrau region

Maar nog zat andere plekken waar ik ook nog weleens heen wil en nog niet geweest ben. Zwitserland zal vanwege de prijs voorlopig even niet de voorkeur hebben.

Al heel veel mogen ervaren de afgelopen tig-jaar. Maar op mijn wenslijstje staan in elk geval:
Sun Peaks, Big White in BC - Canada
Alta/Snowbird, Park City in Utah-USA
Jackson Hole in Wyoming-USA

Of een roadtrip langs the Powder Highway :-) Daar liggen heel veel mooie skigebieden aan. Zie je gelijk een mooi deel van Canada en Amerika.

Nog niet (veel) gezien hierboven maar zeker op mijn bucket list staan mooie gebieden in Zweden en/of Noorwegen. En dan gecombineerd met een reis verder noordelijk richting Lapland met een sneeuwscooter / noorderlicht trip!!

Aequilater Nubila

Ski juwel alpbachtal/wild schönau
Ben hier in de zomer geweest en wil het ook eens in de winter ontdekken.

Hochgurgl/obergurgl
Geen idee waarom maar iets zegt me dat ik er een keer heen moet.

Italië en dan de sella ronda.
Ben na al die verhalen toch wel benieuwd hoe het daar is.

Als het budget onbeperkt is zou ik ook graag gaan heli-boarden in Amerika of Canada. In Europa zijn hier niet zo veel mogelijkheden voor.

Übung macht den meister!!!

Ik wil in elk land waar er kan geboard worden boarden.
Maar een paar landen staan bovenaan
Andorra. al 3 jaar op rij gepland en 3 jaar op rij door omstandigheden gecanceld. Het moet gewoon een keer lukken.
Canada
Japan
En met een kyte en board het meest noordelijke puntje op de noordpool bereiken
Noorwegen

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Ik heb er een hele hoop op mijn lijstje (waar Japan absoluut deel van maakt, ben er al eens geweest, maar net wat laat in het seizoen dat toen al vroeg op zijn einde liep)

Eén van mijn lijstje die ik bij niemand zie is de Sierra Nevada in Spanje. Lekker tapas eten na het boarden en combineren met een bezoek aan Granada en als het even meezit zelfs surfen in dezelfde vakantie.

  1. Tignes: Al een dagje geweest en leek me toen een leuk gebied. Weersomstandigheden waren toen hels.

  2. Films-Laax: en dan meer bepaald logeren op de berg in de Segneshutte

  3. Baquiera-Beret: Ooit in de zomer geweest en het blijft met tot de verbeelding spreken.

  4. Breuil-Cervinia: staat in februari 2017 reeds op de planning.

Heb er maar een “San Bernardino”. Maar helaas al weer 4 jaar dicht.

May the ski force be with you !!

Heb er maar een “San Bernardino”. Maar helaas al weer 4 jaar dicht.

CJAHulskamp op 4 mei 2016 17:36

Toerskiën of splitten kan nog steeds daar :)

Maak niet uit waar
Maar zelfstandig met de zitski naar beneden komen

Plaats een reactie