De langste piste.

Het is al veel vaker langsgekomen op dit forum, Maar is er ook iemand die echt weet waar nou de allerlangste skipste van de alpen ligt…, Nou heb ik namelijk weer gelezen dat die in Zermatt ligt met een lengte van 21 kilometer. Maar vaak hoor ik ook andere gebieden? Als er iemand is die dit weet zou ik het graag horen!:P

Na een keertje zoeken in google via wikipedia gevonden: langste piste van de Franse Alpen: Sarenne (18 km).

Met een lengte van maar liefst 21 kilometer heeft het skigebied bovendien de langste piste van de Alpen (Zermatt Matterhorn)

De fameuze Sarenne zeker?

Wat ik mij eigenlijk afvroeg, is wat de piste met het grootste hoogteverschil is?
De dalafdaling van Kaltenbach? (1800m-500m)

De cascades in Grand Massif is 1 afdaling van 14km blauw, aardige afdaling, maar niet de langste.

In de week dat ik in Alp d Huez was, was de sarenne helaas gesloten. Waardoor we noodgedwongen Le Tunnel hebben moeten pakken…

Ski: 25 jaar -|- Snowboard: 6 jaar -|- Respect the Mountains

De dalafdaling van Kaltenbach is zeker niet de piste met het grootste hoogteverschil. In solden ga je van 3300 mtr naar 1300 mtr met een lengte van 15 of 16 km. Ik denk dat er nog wel grotere verschillen zijn.

Je gelooft me natuurlijk niet, maar je ziet op onderstaande fotos de skisporen in de sneeuw

http://www.google.nl/search?q=aletsch+glacier&hl=nl&…

Die vraag is inderdaad al vaker langsgekomen.
De langste piste, en 1 van de grootste hoogteverschillen ook, ligt in het Aostadal.

Startpunt Gobba Di Rollin, 3899 meter hoog (vlakbij de Kleine Matterhorn CH).
Eindpunt Valtournenche, 1560 meter.

Lengte: 23 kilometer.

Zelf gedaan, lang geleden. Fantastische ervaring; alle landschappen in 1 piste:

Extreem hooggebergte (bij start sta je voor je gevoel op gelijke hoogte met de top van de Matterhorn, die recht tegenover is)
Wijde gletscher vlaktes
Verlaten hooggebergte dalen
Alm landschap
Dalafdaling tussen de bomen

Buiten de gletscher gebieden is de Frommes abfahrt in Fiss ook een aardig eind. Schitterend van de kale vlakte, daarna tussen de bomen en dan tot aan het dalstation. Dan heb je er wel eentje verdient aan het einde van de dag!

Aequilater Nubila

Hey Menno, Hoe lang doe je wel niet over zo’n lange afdaling? Weet jij of er een vastgelegd record is? En hoe lang doe je er zelf ongeveer over?

Vrijdag 3 Feb naar Belle Plagne met Sunweb!!!

De afdaling van de Kleine Matterhörn naar Zermatt, 2180 meter hoogteverschil, bevind zich volledig in Zwitserland. De in dit filmpje gevolgde route is niet de langst mogelijke:

Ook is het mogelijk vanaf de Kleine Matterhörn in het skigebied van Zermatt af te dalen naar het skigebied van Breuil-Cervinia in Italië (vanaf 4:10) en met een korte onderbreking van 2 minuten in een stoeltjeslift verder af te dalen in het skigebied van Valtournance (vanaf 10:00). In totaal is dan 2276 meter hoogteverschil afgedaald. In dit filmpje is wederom niet gekozen voor de langst mogelijke afdaling:

@ Paul E: Die filmpjes ga ik dit weekend eens mooi bekijken. Dank! Overigens is het Valtournenche, maar dat terzijde (zuidzijde).

@Martijnski
Copy-paste foutje :)

De filmer heeft overigens nog een paar afdalingen op Youtube gezet. Brings back sweet memories!

@ Paul E: Wat een heerlijke filmpjes :) En wat een superafdalingen. Dit gebied en deze pistes ga ik dit of volgend seizoen een keertje meepakken. Rib uit m’n lijf (als iemand wil bieden op mijn rib…) maar dan krijg je ook echt wat. Ik ben om. Moet hier naar toe :)

Idem. Wat een heerlijke afdalingen lijken me dat.

Het skigebied (en de lange afdaling) van Zermatt is m.i. wat overgewaardeerd. Zoals je ook in het filmpje kunt zien is het bovenaan vele kilometers bijna valsplat over de gletscher (je moet heel lang rechtdoor om uberhaupt vaart te houden. Later wordt het dan een vaak ijzige niet zo bijzondere piste naar het dal. Je eindigt daarbij ook nog ver uit het dorp.
Qua landschap is Zermatt onovertroffen, maar er zijn veel betere skigebieden, bijvoorbeeld Quatre Vallees (CH) en Arlberg (A)

Niet het meeste hoogteverschil, maar wel heel mooi:

  • Gaislachkogel in Sölden 3077 - 1400 m
  • Stubaier Gletscher Wilde Gruben 3210 - 1750 m
  • Corviglia en Corvatsch in St. Moritz

@Harry

Die in Solden is inderdaad erg lang en leuk om de dag mee af te sluiten. Begin stuk op de gletscher is leuk en het einde, maar dat middenstuk is vreselijk. Vooral als het er erg druk is.

@Rutger Gaislachkogl is niet de gletcher maar de berg die je direct vanuit Solden kunt bereiken. Desondanks een lange afdaling.

De afdaling van de Tieffenbach/Rettenbachgletcher naar Solden die jij bedoelt is inderdaad ook mooi maar inderdaad dat middenstuk vanaf het Rettenbach middenstation is minder. Lang smal vlak pad waar iedereen 's middag overheen gaat. Ook nog weinig zon door de schaduw van de Gaislachkogl dus meestal ook nog in slechte conditie.

to ski or not to ski, thats no question

@Simon. Inderdaad dat klopt niet. Is alweer paar jaar terug dat ik er was. Die Gaislachkogelbahn is ondertusen ook vervangen.

http://www.soelden.com/main/NL/SD/WI/skigebiet/Gaislachkoglb…

Inderdaad erg mooie afdaling harry. Alhoewel ik er een x met een dikke storm boven heb gestaan, toen was het wel wat minder ;)

@Harry: Corvatsch is heel mooi, vooral als je dan de lift Gian d’Alva neemt en dan de Hahnensee afdaalt. De Piz Nair in Corviglia is ook mooi! :)

nog een charmonix.
naar de aiguille du midi en via de vallee blanche naar montenvers 3842 - 1913 voort laatst in 2009 met groep en gids zon 21 km is de afdaling

Plaats een reactie