Helmcamera

Ik ben van plan om een helm camera aan te schaffen maar nu heb ik geen idee welke. Het liefst wil ik er niet te veel geld aan uit geven (Nederlander he).

Nu heb ik een beetje zitten zoeken op het internet en kwam ik deze 2 camera’s tegen.

  1. De bulletHD lite
    http://www.bullethd.nl/index.php?route=product/product&p…

  2. De HDC33
    http://www.hdfilmcamera.nl/webshop/index.php?page=shop.produ…

Nu heb ik hier totaal geen ervaring mee.

Mijn vraag is dus zijn er mensen die een van deze 2 camera’s heeft en hier ervaring mee heeft of mij een andere niet al te dure camera kan aanbevelen?

Als het gaat om sportcamera’s zijn er 2 grote spelers.

GoPro en contour.

Contour roam is voor een schappelijke prijs te koop.

@ Steve

Over welke prijsklasse spreken we dan?

Ik ben namelijk ook op zoek naar eentje tegen een niet al te dure prijs.

Laat dan maar zitten. Beiden haal je vanaf 200,00 uit de VS…

Maar persoonlijke voorkeur gaat 100% uit naar GoPro…

ik zou zeggen spaar dan nog ff door en koop een GoPro!super cam! kost idd wat maar daar krijg je ook zeker wat voor terug.

Beste Tom (en andere helmcam-zoekers),

Ik heb zelf eens een test gedaan van verschillende helmcams voor PC Consument. Hij is wel van anderhalf jaar geleden, dus er zijn inmiddels weer nieuwe modellen. Maar wie weet helpt het bij het maken van een keuze.

http://www.vholdr.nl/PCC0310_Helmcameras.pdf

GoPro en Contour kwamen er wat mij betreft het beste uit, maar ik vind de Contour persoonlijk wat betreft beeldkwaliteit beter. Overigens kan dat bij de nieuwere modellen van GoPro ook verbeterd zijn.

Ik gebruik zelf Contour al een aantal jaar. Toevallig hebben ik en een vriend gisteren een aantal van onze helmcamvideo’s online gezet. De beeldkwaliteit daarvan kun je eventueel hier zien:

http://www.youtube.com/user/WinterWillem#p/u

Wel even de resolutie op 720 zetten.

Overigens zijn de Contour en GoPro hier voor een redelijke prijs in Nederland te koop. Oa hier:

http://www.v-nix.nl/camera-activiteit-wintersport

Ik zou adviseren wat meer geld neer te leggen voor een HD-camera. Als je later je wintersportbeelden in die goede kwaliteit terugziet, zul je daar dankbaar voor zijn. Goedkopere camera’s geven vaak blokkerig beeld, vooral bij snelle bewegingen.

@ Harm…daar gaan we weer :)

GO PRO GO PRO GO PRO GO PRO!!

Meer zeg ik nie

en idd als je goed zoekt op internet zie je ze al voor een schappelijke prijs. wordt misschien eens tijd voor test avonden helmetcams.

If there is no park, open your eyes - the mountain is a natural one.

Ga je voor beste beeld (moet je wel iets meer uitgeven) dan neem je de GO Pro HD! Andere camera’s hebben GPS, Beeldschermpje ingebouwd enz… maar dat gaat vaak ten koste van beeld of batterij duur. Wil je een goedkope camera en neem je een mindere beeld kwaliteit voor lief dan moet je ook eens hier kijken

https://www.wintersport.nl/forum/topic/22457 ik geloof dat Leo een leuke had gevonden voor weinig. hij heeft er ook een voorbeeld filmpje bijgezet (op de fiets dan wel :))

If there is no park, open your eyes - the mountain is a natural one.

Ik ben zelf in het bezit van een GoPro en het is een heerlijke camera met prachtig beeld. Hij is wel wat aan de dure kant maar je kunt hem eigenlijk voor alle sporten gebruiken (meestal ben je wel genoodzaakt om accessoires te kopen om de camera goed te kunnen gebruiken bij verschillende situaties)

De ContourGPS lijkt mij ook een fijne camera aangezien je dankzij de ingebouwde Gps-ontvanger je locatie, snelheid, hoogte etc. kunt zien. En het beeld is vergelijkbaar met de GoPro. De prijs ligt een beetje lager dan die van de GoPro, maar de GoPro heeft dankzij de vele verschillende mounts die je erbij kunt kopen veel meer bevestigingsmogelijkheden.

Youtube staat helemaal vol met filmpjes van beide camera’s dus ik zal als ik jou was zelf maar eens gaan kijken en vergelijken.

Tom,

een aantal jaar geleden heb ik een gewone handcamera gekocht. Destijds een duurdere in zijn klasse. Dus wat meer geinvesteerd dan ik van plan was, maar deze kan nu nog steeds goed mee komen.

Dus je kunt beter nog een seizoen zonder doen en je geld sparen en dan het jaar erop en betere kiezen. Daar zul je langer plezier van beleven.

Ski: 25 jaar -|- Snowboard: 6 jaar -|- Respect the Mountains

@alex

Ben ook een beetje aan t kijken naar een helmcamera en jij geeft nuttige reactie. Ik hoor altijd wel dat de Go pro een goede camera is maar zoals ik zie in jouw reactie is er ook een goed alternatief.
Ga nog even verder research doen en hoop dat er nog meer mensen zijn die hun ervaringen willen delen

Lees dit topic eens door: https://www.wintersport.nl/forum/topic/20633

Staat een hoop info in, ook praktische info over de GoPro die ik afgelopen seizoen heb gebruikt…

@Bobby

Graag gedaan.

Ik heb nog even gekeken naar het aantal beschikbare mounts voor de GoPro en Contour bij V-nix, maar dat is zo te zien ongeveer hetzelfde. Ook qua beeldkwaliteit en schokbestendigheid ontlopen ze elkaar niet veel meer, te zien aan de beschikbare video’s.

Het wordt dan vooral een kwestie van kijken naar prijs, gebruiksgemak (en waarvoor jij hem wilt gebruiken) en persoonlijke smaak.

Ik heb zelf het idee dat bij GoPro ook wel wat het merkeffect speelt als doorslaggevende factor, net als bij Nike en Apple, zeg maar. Prima natuurlijk, maar niet van belang voor alle wintersporters.

Waar je op kunt letten zijn zaken als:

  • Wil je dat de camera in het oog springt of juist niet? De GoPro staat meestal bovenop een helm en valt ook door zijn ontwerp wat meer op. De Contour draag je gewoonlijk aan de zijkant van je helm of aan de band van je skibril en valt daarom wat minder op.
    Ik heb wel het idee dat een GoPro bovenop een helm wat kwetsbaarder is bij een val, maar misschien valt dat mee.

  • Wil je GPS-informatie bij je video’s of niet?

  • Is het belangrijk dat je de camera met je handschoen aan en uit kunt zetten? Bij de GoPro die ik getest heb, was dat onmogelijk door de constructie van de knoppen, maar wellicht hebben ze dat bij de nieuwe versie wat anders gedaan. De nieuwe Contour kun je wel met een handschoen aan en uit zetten, door de grote schuifknop aan de bovenkant.

  • Uitlijnen. De Contour gebruikt lasers zodat je hem ook in je eentje in combinatie met een muur kunt uitlijnen. Bij de Go Pro moest dat bij het oude model met de hand. Misschien kan een Go Pro-gebruiker hier vertellen hoe hij dat nu doet en of de camera dan goed recht staat.

  • Verder zijn ook nog belangrijk de maximale grootte van de geheugenkaart en accuduur.

Mijn ervaring is dat je aan een lcd-schermpje op de camera niet zo veel hebt. Het is te klein om te kunnen zien of het beeld goed genoeg is en het maakt de camera zwaarder en groter.

Camera’s met een losse recorder zou ik afraden. Ze zijn niet handig in het gebruik omdat je altijd met de verbindingskabel zit.

Onwijs bedankt voor alle informatie! Ben toch wel een heel stuk wijzer geworden.

Vooral met Alex zijn commentaar kan ik wel wat.

Ik ga denk toch voor een contour. Het is idd niet een heel groot ding wat op je helm zit en de beelden die ik ervan heb gezien vind ik prima kwaliteit.

@Tom

Fijn dat je er wat aan had.

Mocht ik een volgende camera nemen, dan zou ik zelf waarschijnlijk wel voor de Contour GPS gaan. Bij veel filmen vergeet je namelijk vrij vlot op welke pistes je alles geschoten hebt. En het is juist best leuk als je later bij het afkijken van de video’s nog kunt bepalen op welke piste (of off-piste) het was.

Wij vangen dat overigens nu bij vakanties op door aan het begin een bordje met de pistenaam of -indien niet aanwezig- de liftnaam mee te schieten. Dan kun je dat later eventueel meenemen in de videobestandsnaam bij het overzetten naar je computer. Dat zegt wat meer dan 0001.mov, 0002.mov, etc.

Aan 't begin eventjes 'n pistebord of iets herkenbaars meefilmen is 'n praktische oplossing voor het gebrek aan het dure gps. Ik denk dat de gps optie niet overschat moet worden, dat align’en over 'n google maps heen waar je ook de pistes in hebt, is vast prima te regelen maar ik denk toch dat het resultaat niet is wat je ervan verwacht. En als het aan komt op parameters zoals hoogte en snelheid is het mijn ervaring dat die frequent onbetrouwbaar is.

Verder zet ik ook wat vraagtekens bij het gebruik van de laser. Als het een zonnige dag is op de piste; zie je 'em dan ook? En wat zie je dan, het centre van het beeld, of wat? Om dit probleem van goed centr’en zelf op te lossen heb ik bij GoPro de LCD erbij, deze is niet zwaar (veel minder zwaar dan de backpac bijv.) en heel gemakkelijk erop en eraf te halen. En dan zie je gewoon precies wat er in beeld komt.

Verder denk ik wel dat GoPro z’n merk mee heeft. Die doen zoveel aan PR en dat veert dingen altijd 'n beetje op net zoals inderdaad bij andere grote namen zoals Apple en Nike ook het geval is. Het is dan ook belangrijk altijd kritisch naar die producten te kijken; qua beeldkwaliteit kan ik niet zoveel zeggen over het verschil tussen Contour en GoPro, behalve dat laatstgenoemde echt uitstekend is.

Ik moet wel zeggen dat ik ook naar de Contour heb gekeken, en toch de afweging heb gemaakt voor GoPro omdat de ContourGPS volgens mij toen nog wel wat duurder was dan GoPro. Denk dat het bij deze dingen beetje appeltje-eitje is, kies ook 'n beetje op gevoel ;).

@Bernard

Geen idee of die GPS echt accuraat genoeg werkt. Aangezien een auto-GPS gewoon ook prima werkt in de bergen, zou je verwachten van wel: in ieder geval wat betreft de positionering. Hoogte en snelheid goed weergeven kan wellicht wat lastiger zijn.

Ik heb de laatste jaren voornamelijk erg zonnige wintersportvakanties gehad -beetje tè soms zelfs. Maar de lasers zie je dan prima. Ze zijn scherp genoeg als je ze op een muur richt.
Er zitten twee lasers op de cam. Om de camera goed recht te hebben staan, moeten de laserpunten op de muur horizontaal naast elkaar staan. Dat doe je door de lens te verdraaien en dat gaat heel simpel.

Het grote voordeel hiervan vind ik dat je hem in kunt stellen als de cam al op je helm of ergens anders is gemonteerd, zonder hulp van anderen. Anders heb je een los lcd-schermpje nodig zoals jij dus gebruikt, of een ingebouwd schermpje. Maar dan heb je altijd iemand nodig die je helpt, aangezien je natuurlijk niet het schermpje op je camera kunt bekijken terwijl hij al op je hoofd zit (zoals bij de Drift).
Van de camera’s die ik langs heb zien komen, vind ik de lasers de meest praktische oplossing voor het uitlijnen.

Het voordeel van dit soort camera’s is dat je aan de geschoten video’s goed kunt zien hoe de kwaliteit is (wel even YouTube op de maximum resolutie zetten). Wat ik daarvan gezien heb, kunnen GoPro en Contour de competitie goed met elkaar aan.
Belangrijk is vooral te letten op het beeld bij snelle bewegingen. Sommige cams kunnen dat -waarschijnlijk door problemen bij het comprimeren van de beelden- niet goed aan.

Ik heb bij de keuze voor de Contour overigens ook wel de vormgeving wat mee laten tellen. Als sf-fan heeft zo’n cam aan de zijkant met lasers natuurlijk wel wat cools sf-achtig ;)

@ Alex;

Ik begrijp 't volkomen. En als sf-fan; prima punt! Ik moet ook zeggen dat ik 't echt leuk vindt om die filmpjes in hoge resolutie te bekijken op YouT. En wat me altijd weer opvalt: juist die cam op zo’n stok zetten zodat je de boarder of skier alleen maar ziet ipv de piste en de omgeving vind ik dus echt geen hol aan!

Het zijn naar mijn bescheiden mening juist de camera’s die zonder al teveel schokken en draaien en toestanden de piste filmen die 't mooist en rustigst overkomen. Vandaar ook dat ik de headstrap en de chest mount erbij heb genomen, en ik wil wat gaan experimenteren met de parrotmount (camera op stok in rugzak) die ik allen 't leukst vond op YouT.

Wat betreft die gps, ik heb geen idee hoe 't bij deze cam’s werkt. Mijn ervaring is dat de TomTom er prima mee om kan gaan. Maar ik heb ook 'n Garmin hardloop/sportshorloge en de gemiddelden qua speed komen prima overeen maar 't fluctueert nogal. En qua hoogtemeter is ie echt ronduit slecht. Maar misschien dat de hele gpsunit van Contour juist prima werkt!

@Bernard

Ik ben het met je eens. Zo’n cam op een stok is wel leuk voor even (het heeft wel een leuk vervreemdend effect), maar je bent er snel op uitgekeken, vind ik.

Ik wil juist graag de omgeving zien en als het ware virtueel mee skiën. Krijg je toch weer wat van het ski/snowboard-gevoel te pakken vanachter je computer.
En als ik de persoon op de ski’s of het snowboard wil zien, om bijvoorbeeld iets van de techniek te leren, dan zie ik die liever gewoon met een stilstaande camera opgenomen van achteren of voren.

Aangezien ik en mijn skivriend net zo enthousiast zijn over die POV-filmpjes als jij, zijn we een initiatief gestart in samenwerking met Wintersporters.nl. Zie voor meer https://www.wintersport.nl/forum/topic/24627 Misschien kun je je mening er ook bij zetten.

Ik vind helmcams echt een uitkomst overigens. Veel van de wintersportvideo’s op YouTube zijn uit de hand geschoten en daardoor bijna niet om aan te zien door het trillen en schokken. Ik vind het knap dat sommigen er soms toch nog iets kijkbaars van weten te maken.

Heb je trouwens een link naar zo’n cam met parrotmount op YouTube? Ben wel benieuwd.

Zo mooi zijn als iemand met een GPS-cam hier ook nog even reageert. Ben wel benieuwd naar hoe goed dat nou werkt.

http://nl.fotovideo.nu/reviews/2236/contour-gps-actie-videoc…

Hier een beschaafde review van de test. Het meest interessante vind ik de bluetooth aanvulling.
Daarmee kun je dmv een bluetooth adapter de live beelden van je contour zien en de instellingen wijzigen op je eigen smartphone!

Min punt, je kunt de gps locatie alleen zien met de meegeleverde software. Ik zou dat graag in het beeld erbij willen zetten…

Pluspunt is dat ik de contour beter vindt ogen…

Ski: 25 jaar -|- Snowboard: 6 jaar -|- Respect the Mountains

Bedankt voor alle informatie. Ik heb uiteindelijk de ContourROAM besteld. Ziet er degelijk uit met niet teveel knoppen en opties. gewoon waarvoor ik hem heb aangeschaft makkelijk filmen op prima kwaliteit.

@Tum

Bedankt. Ik ga die review eens rustig lezen.

@Tom

Mooi dat je een keuze hebt kunnen maken. Heb je ook meteen een extra accu besteld, overigens? Dat is altijd wel handig. Ze gaan vrij lang mee, maar je zult zien dat hij er dan net mee ophoudt als je een mooi filmpje wilt gaan maken.

Mocht je vragen hebben: stel ze gerust. Ik gebruik de Contour inmiddels al twee jaar, dus weet wel aardig de ins en outs in het gebruik.

Benieuwd naar je filmpjes.

@Alex, de ROAM heeft geen verwisselbare batt…

I even pee standing sideways...

@Jack

Ik zie het inderdaad. Opvallend: de meeste helmcams hebben gewoon een verwisselbare accu. Toch best wel handig vind ik.

@Alex, de ROAM is het budgetmodel in het portfolio. Overigens niets mis mee, zolang het aansluit op je wensen.

De BT ontbreekt helaas ook, waardoor je de cam-settings ook niet even op de smartphone kunt checken. Serieuze dealbreakers wmb…

I even pee standing sideways...

@Jack

Je zou toch denken dat een losse accu in een vakje of een vaste in de cam niet zoveel verschil zou uitmaken in de constructie en dus kosten, maar blijkbaar dus wel.

Ik doe het nog zonder BT -ouder type camera- maar ik vind het wel een handige extra eigenlijk.

De BulletHD is een camera die minstens zo goed is als de Contour en de GoPro (en dat zijn inderdaad topmerken)… alleen net even een stuk goedkoper…

Ja het is inderdaad de goedkoopste versie maar prima voor mijn wensen. jammer dat de BT optie ontbreekt maar ja zo gaat het ook prima.

Had nog wel een vraagje. Ik heb 2 bevestigings accessoires meegelever gekregen. Welke is nu beter voor het monteren op de hel?

De Flat surface mount
http://www.v-nix.nl/flat-surface-mount

Of de Right profile mount
http://www.v-nix.nl/contour-right-profile-mount

@Anoniem

De Profiel mount kende ik nog niet. Zo te zien is het de opvolger van de Flat surface mount. Ik zie niet echt het grote verschil eigenlijk, behalve de vorm. Ik zou gewoon eens kijken welke -zonder meteen te plakken- het meest stabiel aan de zijkant van je helm voelt.

Zelf gebruiken ik en mijn skivriend altijd de mount voor skibrillen. Hij zit dan ook goed vast en het voordeel is dat je de mount makkelijk los kunt maken en samen met de cam door iemand anders kunt laten gebruiken.

Plaats een reactie