Mooie winterfoto's maken met je mobiel

Hoi!

Als ik bij thuiskomst nog eens kritisch naar mijn gemaakte kiekjes kijk, valt 't me vaak op dat er aan belichting en witbalans nogal eens wat scheelt. Het gaat me dan uitsluitend om plaatjes met m’n telefoon die je vaak snel even schiet.

Ik ben vooral benieuwd naar ervaringen of tips van anderen die zich hier al eens verder in hebben verdiept, vooral waarbij het gaat om niet-automatisch schieten.

Zelf heb ik een Nexus 5x toestel dus daar zit een stock-Google-Android camera op. Ik overweeg om komend seizoen de camera van Adobe Lightroom (gratis op Android) eens te testen.

Echter, ik ben vast niet de eerste met deze vraag. Ik trof op wintersporters.nl ook al wel een blog uit 2012 aan maar die ging meer om reguliere camera’s en is bovendien wat verouderd als het gaat om “welke software installeer je op je telefoon”.

Het liest zoveel mogelijk in-phone, dus geen urenlange nabewerking voor het perfecte plaatje. Ik ben ervan overtuigd als ik 10% extra aandacht besteed aan 't maken van het plaatje, dit al 90% winst oplevert.

Een aardige vuistregel zag ik al elders langskomen:

  • Blauwe sneeuw? Los het op met de Witbalans
  • Grijze sneeuwfoto’s? Los het op met Belichtingscompensatie

Dus;

  • Welke camerasoftware gebruik je?
  • Welke instellingen heb je hierbij gebruikt?
  • Andere slimme tips?

Goede vragen. Zelf schiet ik alles met mijn gewone camera’s. Maar op zonnig weer vind ik de plaatjes die uit mijn iphone komen rollen behoorlijk indrukwekkend. En gaat dat automatische instellingen wel gewoon goed.

Een van de voordelen van foto’s maken met je telefoon is dat je ziet hoe je foto eruit gaat zien op je schermpje. (Net als bij elktrische viewfinders). Dus je kunt de aanpassingen inderdaad al van tevoren doen.

Je vuistregels kloppen inderdaad. Al zou ik voor grijs liever ‘te donker’ willen zeggen.

Verder verwacht niet al teveel van je telefoon. En als je echt mooie foto’s wilt maar geen grote camera meewilt ook eens naar de goede compactcemara’s. De RX100 van sony is geweldig goed en erg klein.

*bericht bewerkt door Rogier op Invalid Date

Click. Click. Peace

Hey Rogier, thanks voor je reactie!

De telefooncamera is tricky inderdaad, maar ik wil 't liefst op de piste zo min mogelijk meenemen. Ik ben bijv. ook geen fan van rugtassen. Liever op de piste een hapje eten dan een rugtas met broodjes meezeulen. Zolang je op de pistes blijft en geen tochten gaat maken kan dat heel prima. Dan dus ook “telefoon” ipv “telefoon en compactcam” :-)

De telefoons met HDR-mode vind ik tegenwoordig echt wel gemeengoed. 't Compenseert een beetje voor 't gemis in contrast met je camera.

Als je dan in RAW schiet heb je later nog alle mogelijkheden tot bewerken. Zeker telefoons die de Android Camera API 2 ondersteunen, biedt dit een hoop opties.

Voor Android kijk ik dan naar de volgende apps:

Deze hebben allemaal een fiks aantal custom settings qua belichting, exposure compensation, manual ISO, e.d.

*bericht bewerkt door moderator op 05 sep 2016 09:55

Vanmiddag maar eens het praatje van @Rogier horen over fotografie, ben benieuwd!

Een rubriekje met tips voor telefoonfotos zou ook voor mij heel welkom zijn.

Haal meestal de foto’s van mijn actioncam, en als ik met mijn mobiel fotografeer dan doe ik dit inRAW en bewerk ik het thuis in Adobe Lightroom.

Ik schiet voornamelijk fotos met mooi weer en dan is de standaard android software voldoende voor mij. Als het slecht weer is gaan mn handschoenen niet uit en blijft mn telefoon in mn zak, ook ivm eventuele sneeuwval, want hoe doe je dat dan?

Ski: 25 jaar -|- Snowboard: 6 jaar -|- Respect the Mountains

Plaats een reactie