Een lastige keuze betreft datum en gebied...

Al eerder opende ik een topic met de vraag of ik beter last minute kon gaan of gewoon nu al boeken, de conclusie daaruit bleek dat voor mij eerst boeken beter was maar dan later in januari i.v.m. sneeuwzekerheid/condities.
Nu heb ik L3V (wil niet in valtho zitten) afgezocht en precies in dezelfde week was Les clarines beschikbaar maar sunweb pas vanaf de 28ste en de rest van de aanbieders vind ik veel te duur.
Nou zag ik in la plagne een residence van GCH wat top accomodaties zijn rond dezelfde prijsklasse en dan de 28ste wat 2 weken later is.

Ik ben al eerder in Les Arc geweest en Belle Plagne maar helaas net niet in La plagne zelf maar ik vraag me heel erg af wat jullie ervaringen zijn met deze 2 gebieden (L3V en Paradiski met name la plagne)! en wat de vergelijkingen zijn.
Ik weet dat La plagne minder stijl is over het algemeen maar dat maakt niets uit.

Ik ben verlieft geworden op L3V wat me nog nooit overkomen is en paradiski (grotendeels les arc en kleine deel belle plagne) staat tot nu toe op 2de plek maar ik vraag me af of La plagne mij dan niet enigszins kan tegenvallen tegenover les menuires en zijn aansluiting op L3V

Espace Killy kan ook een optie zijn. Ligt hoog, sneeuwzeker en zeer uitdagend

L3V is een stuk veelzijdiger dan Paradiski, vind ik. Elk dal en elk dorp heeft zijn eigen stijl. Niet
alleen qua bebouwing, maar ook qua landschap en pistes. In Paradiski heeft het deel van les
Arcs ook wel een echt ander karakter dan het deel van La Plagne, maar binnen die twee delen
zijn de dorpen en vooral de pistes erg eentonig, vind ik.
Een ander belangrik verschil is de drukte. In beide gebeden ben ik geweest in een van de
drukste weken van het jaar (de week van Oud & Nieuw). Waar in L3V de drukte zich vrij goed
verspreidde (op een aantal liften na die je dan weer goed kan omzeilen en je via een andere,
even interessante route verder kon), was het in Paradiski ­ en dan met name La Plagne ­ echt
drama. Er zijn veel minder routes om van het ene deel in het andere te komen (niet alleen de
Vanoise Express, die op zich nog flink wat capaciteit heeft, maar vooral de liften die je naar die
Vanoise Express toe brengen) en vrij veel bottlenecks. Plagne Bellecôte was het ergste in dat
opzicht, kan ik mij herinneren.
Dus de veelzijdigeheid van L3V wint het voor mij van de eentonigheid van La Plagne; maar
vooral ook de mate waarin de capaciteit van liften is afgestemd op het aantal bedden dat voor
toeristen beschikbaar is, is in L3V een stuk beter. Dat is buiten het hoogseizoen waarschijnlijk
minder een argument, verwacht ik.
Espace Killy ­ zoals al geopperd ­ is een heel goed alternatief. Qua sneeuwzekerheid helemaal
top (Paradiski heeft ook gletsjers, maar die van Tignes en Val d’Isère zijn een stuk makkelijker
bereikbaar) en qua afwisseling en verbondenheid vind ik het eerder een klein L3V dan dat ik het
kan vergelijken met Paradiski. In Tignes zijn goed geprijsde accommodaties te vinden; Val
d’Iaère is wat prijziger en wat minder ski­in/ski­out. Alleen Tignes Les Brévières zou ik
vermijden, omdat het een beetje een uithoek is van het gebied.

Mooi verslag over de verschillen in dat gebied in Frankrijk GiGi.
Zo leren we nog eens wat. Ik ben zelf een Oostenrijk en Italië ganger.
Maar wel goed om te weten.

Wij zijn in zowel 3V, Paradiski als Espace Killy geweest. Het is in alle gebieden fijn skieen.

3 Vallees heeft onze voorkeur omdat je heel veel mogelijkheden hebt om verschillende routes te nemen. Deze laten we altijd afhangen van de weers- en sneeuwomstandigheden en de drukte (of juist niet) op de piste.

In Paradiski hebben we Arc 1800 als uitvalsbasis gehad. De ene dag in Les Arcs geskied en de ander dag weer in La Plagne. De kant van Les Arcs heeft mijn voorkeur vanwege de hoge toppen maar ook vanwege de lager gelegen mooie brede pistes tussen de bomen (handig bij slecht weer).

Espace Killy is een mooi gebied met sportieve uitdagende pistes. We zaten in Tignes Valclaret, Wij vonden de verbindingen hier vandaan niet ideaal om lange gevarieerde tochten te maken. Daarom vinden wij dit het minst prettige (maar nog steeds heel fijn) gebied van de 3.

Wij gaan vaak eind januari en dan hebben we geen hinder van de drukte, hoewel Val Thorens wel steeds drukker wordt de laatste jaren.

@GiGi
Je slaat de spijker op zijn kop waarom ik zo verliefd ben geworden op L3V!
De dorpen/dallen zijn allemaal anders en je hebt bij meribel, la tania en courchevel PRACHTIGE pistes door de bomen heen!
Ook viel me inderdaad op dat de rijen bij de liften niet tegenvielen, ik weet niet hoe het is bij hoogseizoen maar ik ga altijd buiten het seizoen in januari :)
Ik ben echter al vorig jaar in Tignes geweest maar dat is me heel erg tegengevallen qua sfeer, bomen, uitzicht en pistes…Een pareltje met stipt op nummer 1 in sfeer en schoonheid is absoluut het dorp Val Dísere dat was geweldig maar de pistes daar vond ik ook meevallen in veelzijdigheid.
Les arc was wel fantastisch vond ik maar ook wat oudere liften vergeleken bij L3V had ik het idee, betreft La Plagne heb ik grotendeels geen flauw idee hoe de sfeer daar is en de pistes, ergens heb ik het idee dat het ook wel leuk vertoeven daar is maar denk dat L3V toch beter is.
Iig bedankt voor je heldere uitleg!

@zenith wij staan echt lijnrecht tegenover elkaar met ervaring en beoordeling!, toen ik in les arc 1800 verbleef was dat in Edenarc residence wat een van de beste ski in/out was die ik ooit heb gehad!
Het winkelcentrum was groots en gezellig maar te voet niet bereikbaar waardoor we telkens met de auto naar beneden moesten.
Tignes vond ik qua verbindingen met name richting 1800 en brevieres zwaar kut door ijzige pistes en step stukken.
De finiculaire en gletsjes waren daarentegen wel weer top en ook richting valdisere.
bij mij is het dus ook 1: L3V 2: Paradiski 3: Espace Killy.
Wellicht dat ik dan maar wat dieper in mijn portomonnee moet voor L3V want ik wil echt een keer wat later in januari gaan omdat ik telkens maar weer billeknijpend naar het weerbericht van roel zit te kijken!

Ik ben afgelopen winter ivm werk in alle drie de gebieden geweest. De meeste tijd heb ik doorgebracht in L3V, maar ook voldoende in Paradiski (4 weken). Val d’Isere kan ik wat minder over oordelen. Alleen dat qua drukte je in L3V het beste zit. Daar is het eigenlijk alleen in Val Tho rond het dorp en Meribel Centre druk.
Les Arcs was ook goed te doen, maar La Plagne had altijd last van drukte. Het maakt bijna niet uit waar je hogerop was, je stond altijd minimaal 10 minuten in de rij. Bovendien is de liftcapaciteit hoog, wat je op de pistes terug zag. Opletten is het devies. Door de drukte is het maar weinig mogelijk om de gaskraan echt open te draaien, en door de goede toegankelijkheid van het gebied kom je overal beginners(klasjes) tegen waar extra opletten geboden is.
Wil je naar La Plagne, ga dan in de rustigste weken van januari, de eerste twee na de kerstvakantie, is mijn advies. Trek anders de buidel en ga lekker naar Les Menuires, of ga voor de verandering naar Meribel Mottaret.

@Bennie wederom een hele bruikbare uitleg waar ik zeker iets mee kan!
Ik heb nog even zitten kijken naar de kant van Les Arc bij peisey-vallandry dat op 1600 meter hoogte ligt.
Dan ben ik in Les Arc waarvan ik gewoon weet dat ik goed zit en dat minder duur is dan 1600,1800 en 1950 en ik zit vlakbij de vanoise express om met eigen ogen te kunnen kijken hoe La Plagne is in januari.
Ik weet niet of hier mensen zijn die ervaring hebben met 3 en 4de week van Januari met sneeuwconditie op 1600 meter hoogte? is dit aan te raden? (eigenlijk zou dit zeker voldoende moeten zijn!, maar ik ben zo huiverig voor het weer wat zo rot is afgelopen jaren)

Door de ligging van Peisey en Vallandry blijft de sneeuw die er valt behoorlijk goed liggen. De bomen zorgen voor behoorlijke beschutting ondanks de zuidelijke oriëntatie. De besneeuwing is ook beter voor elkaar omdat het om het knooppunt tussen La Plagne en Les Arcs gaat. De Vanoise Express moet natuurlijk wel zo goed mogelijk benut worden.
En begin januari was de afgelopen jaren kritiek. Halverwege de maand zat je toch wel goed hoor.

Wij zijn 3x in de laatste week van januari in Les Arcs geweest. De sneeuwcondities op 1600 meter waren steeds ruim voldoende tot zeer goed.

Als je op zondag-ochtend al de Vanoise Express neemt heb je deze bijna voor jezelf. Voor veel aangekomen gasten is zondag de eerste ski-dag. Onze ervaring is dat ze deze dag in hun ‘eigen’ ski-gebied blijven en nog niet de oversteek naar La Plagne maken.

In 3V merken we ook dat op er op zondag nog weinig tochten worden gemaakt, waardoor de verbindings-routes nog heel rustig zijn.

@free-rider : ik kan uit je reactie niet goed halen op welke wijze onze meningen en ervaringen wat betreft Les Arcs lijnrecht tegen over elkaar staan.

de nieuw aangekomen gasten de eerste zondag

@zenith niet alleen Les Arc betreft maar je gehele commentaar had ik exact zelf zo kunnen typen omdat ik er precies hetzelfde over denk en dezelfde ervaring deel.

@Freerider. Je had geschreven ‘wij staan echt lijnrecht tegenover elkaar’ Ik ken die uitdrukking alleen als je het totaal niet met elkaar eens bent en juist een tegenovergestelde mening hebt.
Vandaar mijn vraag. Maar dat is nu ook weer duidelijk :)

@zenith hier in brabant betekend alles het tegenovergestelde! :P
Wat ik dus eigenlijk wou zeggen is, we staan lijnrecht naast elkaar ;)

Even voor de gene die zo vriendelijk waren om een reactie achter te laten die enigszins hebben geholpen, ik heb gisteren bij snowtime hetzelfde residence les clarines geboekt maar ditmaal voor het eerst 28 januari in de hoop dat buiten het weer om waar je aan overgeleverd bent de sneeuwhoogte/condities ruim voldoende zullen zijn tot aan 1400 toe.
Weten of garantie heb je nooit maar een goed gevoel erover heb ik wel.
Het is voor mij persoonlijk een primeur want ik ben in heel mijn leven nog nooit 2 keer op dezelfde plek geweest en al helemaal nooit in hetzelfde complex :P
Maar zoals ik al zei ik ben verliefd geworden op deze fantastische skigebied dat zo enorm veelzijdig is en zo groots en prachtig dat ik nog lang niet uitgekeken was.
Nu is het wachten tot volgend jaar!

Leuk vooruitzicht.

Wij gaan al jaren in deze week naar 3 Vallees (Val Thorens) .

Als ik jou was zou ik me meer ‘zorgen’ maken om echte winterse omstandigheden zoals veel sneeuwbuien, slecht zicht, koude en stormachtige wind dan om te weinig sneeuw op 1400 meter. :)

En in het geval van te weinig sneeuw dan sla je de lager gelegen dorpen zoals St Martin, La Tania en La Praz toch gewoon over en beperk je je tot skieen op de hogere pistes

Plaats een reactie