Jullie mening over een skivideo initiatief

Beste Wintersporters

Van Martijn hebben we toestemming gekregen om jullie mening te peilen over ons skivideo-idee. Aan de hand van jullie reacties kunnen we dan kijken of er voldoende belangstelling voor is en of jullie nog zelf aanvullende ideeën hierover hebben.

Wij zijn enthousiaste wintersporters en gaan ieder jaar meerdere keren skiën in verschillende wintersportgebieden. Daarbij maken we sinds een aantal jaren uitgebreide POV-opnamen van de pistes met behulp van een helmcam. Een aantal daarvan zijn te zien op het YouTube-kanaal http://www.youtube.com/user/WinterWillem#p/u We zijn van plan er nog meer te plaatsen van andere gebieden en plaatsen, zoals Tignes, Valloire/ Valmeinier en later dit seizoen Val Thorens.

Toen we bezig waren met het plaatsen van de eerste skivideo’s op het YouTube-kanaal, bedachten we dat er misschien wel wat meer mogelijk was met deze POV-video’s. We zullen vast niet de enige wintersporters zijn die oa uit voorpret op YouTube rondspeuren naar video’s van het wintersportgebied waar we geboekt hebben. En naderhand -terwijl de sneeuw alweer gesmolten is- nog graag nostalgisch virtueel de pistes af skiën waar we maanden eerder nog zelf op de lange latten vanaf zijn gesuisd.

Het leek ons daarom een interessant idee om niet alleen onze POV-video’s te delen met anderen, maar ook die van andere helmcam-fans te verzamelen om zo in de loop van de tijd een hele collectie op te bouwen van POV-video’s van zoveel mogelijk pistes in zoveel mogelijk skigebieden.
De bedoeling is hiervoor aparte YouTube-kanalen van helmcam-fans te gebruiken die hieraan willen bijdragen. Of op Wintersporters.nl of op een aparte nog te maken site wordt dan gelinkt naar de betreffende kanalen en video’s. Er komt dan een indeling op basis van skigebied/plaats om het overzichtelijk te houden en het bezoekers makkelijk te maken een video van een bepaalde plaats en piste te vinden.

We zien de volgende services voor wintersportliefhebbers:

  • Wintersportbestemming kiezen - Je kunt bij het kiezen voor een wintersportgebied eerst kijken hoe het er ter plaatse uitziet. Soort pistes, infrastructuur, drukte, sfeer, etc. Beeld zegt vaak meer dan een beschrijving in tekst.

  • Voorpret - Als je je wintersportvakantiespullen nog niet hebt ingepakt, kun je alvast thuis genieten van de omgeving waar je naartoe gaat en die ‘verkennen’. Ook interessant voor mensen die niet naar het betreffende skigebied gaan, maar toch in de stemming willen komen. Zie ook de voorpret bij de webcams op België 1 waar in dit forum al naar verwezen wordt.

  • Napret - (Nostalgisch) terugkijken naar de wintersportoorden waar je bent geweest, maar zelf geen leuke beelden van hebt. Of wel leuke beelden van hebt maar meer van wilt zien.

  • Bewegend behang - Wintersportfilmpjes kijken als ontspanning, vergelijkbaar met de populaire POV-filmpjes vanuit auto’s en treinen die vaak ’s nachts op bepaalde tv-stations worden uitgezonden.

  • Video’s delen - Je bereikt meer mensen met je zelfgemaakte POV-video’s.

De bedoeling is een aantal voorwaarden te stellen aan de video’s:

  • Ze moeten POV zijn.

  • De nadruk moet liggen op de omgeving en niet op medeskiërs en -boarders.

  • De beelden moeten van hoge kwaliteit zijn en met een helmcam geschoten (hoeft niet per sé vanaf het hoofd, bijvoorbeeld voor snowboarders).

  • Er moet duidelijk zijn welk skigebied en welke piste het is (op te geven bij de video’s in YouTube).

  • Het is niet de bedoeling flitsende video’s met veel wisselende beelden te maken zoals voor een nieuwsitem, maar eerder een video als impressie. Hij mag dus rustig langer duren met eventueel wat beelden van zaken in de omgeving als restaurants, liften, uitzicht, etc. Rustpauzes kunnen er wel uitgeknipt worden.

  • Muziek of commentaar onderweg kan, maar is niet nodig (vaak is stemgeluid onderweg toch amper te horen door het windgeruis).

Tot zover ons idee.

We zien graag jullie reacties tegemoet.

Alex en Willem

Eventjes noob maar via google kwam ik niet verder dan polarized video.

WAT is POV??

Volstaat full-hd ;)??

@ Bernard, POV is Point of view…

Click. Click. Peace

Ahhh. Nou dat lijkt me 'n superinitiatief. Je krijgt als kijker 'n gevoel van hoe 't er ongeveer uit ziet. Het mooiste zou natuurlijk zijn als we filmpjes kregen a la ‘‘skier’s journey la grave’’ maja, je kunt niet alles hebben (al 1000x bekeken). En 't is zowel leuk voor 't na-/voorgenieten alsmede 't bekijken van 'n nieuw gebied. Eigenlijk moet er dan bij 't beeld ook nog 'n in klein hoekje een pistemap met 'n puntje wat meebeweegt zodat je echt 'n idee krijgt van wat zie ik. Leuk initiatief!

Dus geen gewone handcamera?
Ik heb een heleboel (panorama)beelden geschoten met de handcamera waarop je goed omgeving/sfeer/etc. kan zien

Heb afgelopen week nog een paar lekkere pov filmpjes gezien van ene Boomrooier op Youtube. Misschien moet je die eens contacten, of heb ik je al ontdekt?

@Niels

Het kan eventueel wel, maar de praktijk van de meeste handgeschoten video’s op YouTube -ik heb het nu even over het filmen tijdens skiën of snowboarden- laat zien dat het beeld dan vaak te slecht te volgen is. Maar er zijn wel uitzonderingen inderdaad. De camera moet dan wel een goede trillingcompensatie hebben -zoals helmcams die al standaard hebben- en de filmer moet een goede skiër of boarder zijn.

Probleem is ook wel dat mensen die bewegend filmen met een handcamera vaak de neiging hebben om voortdurend om zich heen te zwaaien met de camera, waardoor het beeld erg onrustig wordt (en de kijker wagenziek).

Het is dus wel belangrijk dat het beeld stabiel en rustig is, zodat je de omgeving goed kunt zien. En de beeldkwaliteit moet zo goed mogelijk zijn.

Maar misschien is het best wel een idee om als aparte categorie panoramabeelden mee te nemen. We nemen het mee.

@Bernard

Dacht wel dat je het leuk zou vinden ;)

Als mensen zelf nog wat willen toevoegen in de vorm van zo’n hoekje met een positie op de piste is dat helemaal mooi natuurlijk.

We hadden zelf al zitten denken aan een beeld van een skikaart met de piste aangegeven aan het begin van de video of bij de video, maar dit is nog beter natuurlijk.

@Martijnski

Zoals deze: http://www.youtube.com/user/boomrooier#p/u/40/HDDsnC9AEZA…

Ziet er inderdaad goed uit. Bedankt voor de tip.

Waarom POV?

Ik vind het helemaal niks.

@ Alex: Ja die onder andere :) Ook die vanaf de Kleine Matterhorn naar Zermatt en naar Valtournenche zijn erg leuk.

@Martijnski

Mooi hoor… Krijg meteen weer zin om te gaan skiën :)

@ Alex: Kijk maar uit, ben sinds ik die filmpjes heb gezien alle opties aan het checken om asap naar Zermatt af te reizen :):)

@Martijnski

:D

Die filmpjes blijken straks nog eigenhandig de impuls te zijn die de wintersportvakantiesector nodig had ;)

https://www.wintersport.nl/forum/topic/23902
Die filmpjes van PaulE gaven ook al een goede indruk van dat pistegebied,
Als er meer van dat soort filmpjes komen en dan ook nog een beetje centraal en ingedeeld etc. Dan zou ik dat erg toejuichen

Goed idee!.. ik zou de website met de filpjes ‘linken’ aan deze site!
Zelf heb ik een GoPro waar ik komend seizoen voor het eerst mee ga filmen! Wellicht kan ik dan een leuke bijdrage leveren!

Als het gaat vriezen dan warm ik op!

@ Cees: Dat zijn dezelfde filmpjes, dezelfde producer :)

Technisch vraagje, is het met dergelijke helmcamera’s mogelijk om bijv. In te zoomen, bijv. Bij zo’n shot op de Matterhorn? En ziet de filmer ook wat hij filmt, of is het principedat de camera altijd de blikrichting van het hoofd eronder volgt, maar dan 10 cmhoger met een standaard afstandinstelling?
Misschien is een linkje naar technische specificaties van dergelijke apparatuur hier ook wel op zijn plaats?

@Cees

Het is inderdaad de bedoeling het goed overzichtelijk in te delen, zodat je snel naar een bepaald gebied en eventueel een bepaalde piste kunt gaan.

@Johan68

Je bijdragen zijn natuurlijk van harte welkom :)

https://www.wintersport.nl/forum/topic/23735
Dit soort filmpjes mogen er wat mij betreft ook bij,deze geven een goede indruk van de omgeving (2 filmpjes over Montafon)

https://www.wintersport.nl/forum/topic/11234
Had vroeger dit ideetje ook al eens gepost

@Cees

Goede vraag. Ik ken niet alle helmcams, maar de cams die ik heb gezien konden niet inzoomen. Ze werken met een groothoeklens, zodat zoveel mogelijk van de omgeving wordt opgenomen. De hoek die wordt opgenomen kan per camera verschillen van zo’n 90 tot wel 170 graden.

De filmer ziet gewoonlijk niet wat hij filmt, of hij moet een los lcd-scherm bij zich hebben dat gekoppeld is aan de cam. Dat is verder geen probleem omdat de camera inderdaad met je hoofd of lichaam (bij een borstharnas) meebeweegt. Omdat er een groothoeklens op zit, film je gewoonlijk altijd waar je de camera op richt plus een ruime marge daaromheen.

Het is wel belangrijk om, voordat je gaat filmen, de camera goed te richten, zodat de lens ongeveer in de richting staat van waar je ook kijkt of je lichaam gericht is. Als bijvoorbeeld de camera teveel omhoog gericht is, zie je anders voornamelijk bergen en lucht langskomen op je filmpjes ipv de piste. Dit is gewoon even een kwestie van uitproberen de eerste paar keer.

Meer over de technische kant van helmcams:

https://www.wintersport.nl/forum/topic/23970

http://www.vholdr.nl/PCC0310_Helmcameras.pdf

http://www.v-nix.nl/camera-activiteit-wintersport (of een andere online cam-winkel)

Lijkt me inderdaad leuk, maar toch ook met enkele minimum kwalitatieve eisen.
Er is zo veel bagger te vinden en dan raak je snel gedemotiveerd om zulke filmpjes te bekijken.

Ik vertrek binnen 10 dagen terug naar Pitztall en wil graag een filmpje maken daar voor jullie site.
Hier is het filmpje wat ik vorig jaar daar maakte maar is wel wat specifiek voor onze skiclub gemaakt http://www.youtube.com/user/underwatermovieman#p/u/8/hcIv3gC…

Oeps, verkeerd filmpje gepost :-)
Wel lastig dat je je geplaatste tekst niet kan aanpassen misschien nog iets om over na te denken?

hier het juiste filmpje

@Bruno

Het moet zeker aan minimale kwaliteitseisen voldoen, vooral ook qua resolutie. HD is natuurlijk het mooist, maar net daaronder gaat ook soms nog wel.

Mooi filmpje in ieder geval: maar inderdaad ligt de nadruk daarin meer op de skiclub. Ons doel is -zoals je al begrepen had- de omgeving als hoofdrolspeler (dat zie je eigenlijk ook niet zoveel bij filmpjes op YouTube).

Ben alvast benieuwd naar je filmpje(s) straks uit Pitztall.

Alex, met kwaliteitseisen vind ik het eigenlijk veel belangrijker de inhoud dan de resolutie! ik kijk veel liever naar een aangenaam gemaakt filmpje in mindere resolutie dan bagger in HD :-)

Maar ik ben 8 dagen in Pitztal en zal er zeker 1tje maken met jullie "voorwaarden"

Leuk idee. Dit jaar voor het eerst een (compact-)camera met een volwassen filmfunctie meegehad. Gedurende de afdalingen heb ik het apparaat nauwelijks in de handen gehad, gezien dat dat naar mijn idee de skibeleving wat teveel drukt. Achteraf gezien een beetje jammer, een opname of twee, drie om later een keer terug te kunnen zien is altijd wel leuk, maar ja… volgende keer dan maar :)

Wat ik wel heb zijn enkele opnamen gemaakt vanuit stilstand en liften. Allemaal perfect om naar te kijken als je binnen nu en 10 minuten de slaap wilt vatten. Eén fragment vind ik wel de moeite waard om te uploaden, namelijk het middels de gondel arriveren bij het bergstation van de Hintertuxer gletscher. Vind ik persoonlijk wel mooi… de top naderen, eerste piek passeren en dan de diepte inkijken… met name de verrassing bij de eerste keer :)

Misschien is het bruikbaar :)

@Cees 18 okt. 2011 18:50

Great minds etc. ;)

Mooie video’s inderdaad: geven een goed beeld van de skigebieden.

@Bruno

Eigenlijk is het allebei gewoon belangrijk. Je wilt geen blokjes in je beelden meer tegenwoordig en daarnaast ook een geschikte inhoud. Alsof je er zelf lekker aan het skiën of snowboarden bent.

@peertje

Indrukwekkende entree daar bij dat bergstation. Op zich kunnen trouwens video’s vanuit liften ook goed geschikt zijn, omdat ze soms een mooi overzichtsbeeld van het skigebied geven. In sommige gevallen zeker de moeite waard, als ze niet te lang duren.

Ik zit bijvoorbeeld te denken aan de beroemde Zwitserse muur tussen Champery en Avoriaz. Altijd leuk om naar te kijken vanuit de lift.

Plaats een reactie