Wie bepaald het soort piste

Hoi allemaal,

De eerste ochtend met ijs op de auto is al weer geweest. En dan gaat het toch steeds meer broeien dat wintersportgevoel. Een aantal keren per dag hebben we het er wel over. Zo zagen we vandaag een heuvel naast een grote brug. Toen dachten we, als er sneeuw lag… En dan begint het gokken, zou het rood of blauw zijn die afdaling?

Mijn vraag is dan ook; wie bepaald wat voor piste het is en dus welke kleur het is. Aan welke eisen moet het voldoen en wanneer is het blauw, rood, zwart of soms groen! Tijdens het skieen heb je het vast wel eens meegemaakt. Een blauwe piste met toch hele stijlen stukken erin waarvan je dacht, dat is echt wel rood!
En worden er nog veel nieuwe pistes geopend? Hoor alleen maar verhalen over nieuwe liften.

Misschien ook een aardig onderwerp om een blog over te schrijven?

Een piste moet een bepaalde steilheid hebben. Bij zwart moet dat bijvoorbeeld 50% zijn volgens mij. Ook hangt de breedte van de piste ervanaf. Als een piste bijvoorbeeld 45% is en heel smal, zal het een zwarte zijn. Als een piste 55% is en breed, kan het een twijfelgeval zijn. Meestal telt het ook wel voor de statistieken mee… Sommige gebieden willen gewoon een zwarte piste in hun gebied hebben.

Serfaus, Fiss, Ladis en Doppelmayr-fan

Rogier heeft dat eens uitgelegd in een of ander (oud) topic geloof ik. :)

Er is in ieder geval een stuk in de wiki van wintersporters.nl geschreven:

https://www.wintersport.nl/wiki/skipistes

En een tijdje geleden is hier ook op het forum eenzelfde discussie geweest. Ik heb alleen geen flauw idee in welk topic dat was.

Mijn persoonlijke ervaring is dat enkele skigebieden maar wat doen, met de categorisering van de afdalingen. Zoals Adamello Ski:

Piste nr. 29 is een blauwe afdaling van 2010 m hoogte naar 1885 m hoogte met een gemiddeld hellingspercentage van 19%.

Piste nr. 32 is een zwarte ??? afdaling van 2179m hoogte naar 1939 m hoogte met een gemiddeld hellingspercentage van 19%???

Thijmen…

55% ?? gehehe Dan heb je een aardige helling :P… Denk niet dat veel wintersporters veel plezier zullen beleven met zulke zwarte pistes (H)… Zelfs in de poeder is 55% pro waardig ;-)

Sjakie vergis je je nu niet in graden en procenten?

55% = 5,5 meter dalen op 10 meter vooruit, dat is redelijk stijl maar prima te doen voor de meer ervaren personen.

55 graden is meer dan 10m dalen per 10m vooruit (45 graden is 100%) en inderdaad een serieuze wand.

Daarnaast nog een oproep of je misschien je ervaringen in dit topic mee zou willen delen: https://www.wintersport.nl/forum/topic/29251

to ski or not to ski, thats no question

In Oostenrijk op de opleiding geleerd:
tot 25% is blauw; tussen de 25% en 35% is rood en boven de 35% is zwart.
Uiteraard kan/wordt hier in de praktijk wat mee gesjoemeld.

Als het wit is kun je er over naar beneden...

Let even op dat je geen graden en percentages verwisseld!!!

Als het wit is kun je er over naar beneden...

is het geen combinatie van een aantal factoren? bv.

  1. hellings%
  2. vlak bij een dorp vs. afgelegen
  3. noord- vs. zuidligging
  4. gewenste split tussen de moeilijkheidsgraden in een skigebied.
Vrijdag 3 Feb naar Belle Plagne met Sunweb!!!

Volgens mij nemen ze de verkanting van de piste ook mee in de bepaling van de moeilijkheidsgraad.

Een piste welke er ‘scheef’ in ligt wordt doorgaans als moeilijker in geschaald dan wanneer deze bij de zelfde hellingshoek in de breedte vlak zou zijn.

Hoe stijl en hoe breed zijn de belangrijkste criteria, maar ook wat zijn de meest voorkomende sneeuwcondities, zijn er bepaalde elementen die de piste moeilijker/ gevaarlijker maken, hoe wordt de piste geprepareerd,…

Een rooie piste kan moeilijker zijn dan de meeste zwarte pistes omdat de sneeuw weggeblazen is, en de blauwe piste ligt er op het einde van een warme of sneeuwrijke dag erger bij dan een donkerrode bokkelpiste,…

Soms zijn er "politieke" redenen om een bepaalde piste makkelijker te kleuren dan ze eigenlijk behoort te zijn! Als een deel van het skigebied maar met een beperkt aantal pistes bereikbaar is dan maken ze één van die pistes blauw ipv rood, anders kost dat klanten. Ze zullen dan proberen de piste goed te prepareren, maar bij mindere sneeuwcondities zijn dat dan plaatsen met veel incidenten. Omgekeerd gaan vlakkere gebieden toch een aantal zwarte pistes hebben die elders gewoon rood zouden zijn. Maar, zonder zwarte pistes verliezen ze een bepaald cliënteel.

Vroeger werd een nieuwe piste door een aantal lokals gescoord, tegenwoordig ligt voor de aanleg van nieuwe pistes al vast wat voor piste het zal worden en hoe ze onderhouden zal worden!

Soms zijn er "politieke" redenen om een bepaalde piste makkelijker te kleuren dan ze eigenlijk behoort te zijn!

op 21 nov. 2011 09:41

In dat opzicht vind ik het bijvoorbeeld opvallend dat er in de kom van la plagne zoveel blauw is. Inderdaad, het is daar allemaal erg vlak, maar ik zou verwachten dat men in la plagne erbij gebaat is om voor het oog wat meer variatie aan te brengen.

Vrijdag 3 Feb naar Belle Plagne met Sunweb!!!

Plaats een reactie