Les Sybelles is da wa?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Les Sybelles

Goedemiddag Mede Wintersport verslaafden.

Ik zit met een vraag en dat is de volgende.

Het gebied van Les Sybelles is dat iets? en dan met name de liften, aansluitingen enz. Ik zit eraan te denken om naar Le Corbier of La Toussane (of zo iets te gaan) omdat dat nog redelijk centraal in het gebied ligt.

Dat het een gebied is voor voornamelijk beginners dat weet ik (mijn vriendin board pas 2 jaar en heeft het liefst blauw) dus ik ga er mede speciaal voor haar heen en pas mij aan (er zijn funparken :) ) dus ik vermaak me toch wel.

De meeste reacties/ervaringen hier over het gebied zijn al weer wat ouder. Is er vorig jaar nog iemand geweest?
Is het ondertussen al beter met de liften? kun je echt een leuk tochtje maken van dorp naar dorp?

We gaan in maart naar Val-Gardena dus naar Les Sybelles is meer voor de fun en omdat het zo cheap is.

Toevallig nog medewintersporters.nl’ers daar in die periode?

If there is no park, open your eyes - the mountain is a natural one.

Niet te laat in maart gaan, is niet geheel sneeuwzeker. Gebied is verder wel ok en overzichtelijk. Inderdaad is de prijs erg aantrekkelijk, vooral pakketprijzen.

@ snowfever bedankt voor je info… ik wilde 7 januari gaan of 21 januari afhankelijk van de sneeuw heb beide weken vrij genomen en lever er een weer in :) dan heb ik nog een beetje marge.

Ik wil met haar weleens een keer een leuk tochtje maken. dus dat kan daar wel?

Vorig jaar met haar naar La joue geweest maar daar kun je dus echt niets. Ook naar Flaine gweest waar je normaal wel een leuke tocht kan maken maar er lag te weinig sneeuw.

nog meer mensen er geweest? tips voor tochtjes? of dingen die je moet doen daar of juist niet?

If there is no park, open your eyes - the mountain is a natural one.

@jeroen
Snowboarder? Zo ja, zoek een ander gebied of ga in het juiste dorp zitten!

Vanaf St. Jean d’Arves elke dag met meerdere sleepliften naar een meer centrale plek in het gebied. Geloof me, op dag drie ben je dat al zat.

OFf-piste is overigens wel geinag;)

life is a beach, or a pile of snow

@ Pascal, idd snowboarder…Daarom wilde ik juist in Le Corbier of La Tousiere (ofzo) gaan zitten. ik had al op meer plekken gelezen dat je niet in st.jean of at. Sorilon moet gaan zitten omdat die juist in een uithoek liggen…

Off piste had ik ook al gelezen dat daar wel mogelijkheden voor zijn, maar ik ga met mijn pas boardende vriendin, en ik ben wel zo slim om nooit alleen off piste te gaan :)

Kan altijd wel een gids of local vragen/boeken maar ik ga in principe met mijn vriendin en zal me aanpassen aan haar. (anders is het voor haar zo ongezellig) zal dus voornamelijk piste rijden worden.

If there is no park, open your eyes - the mountain is a natural one.

Mij krijgen ze er met nog geen paard meer naartoe gesleept, wat een drama.

Pannenkoek; een castrerende discus die door een agrarische autochtoon tussen je benen geramd wordt

Prima gebied, en echt niet alleen voor beginners! Qua prijs/kwaliteit een van de beste gebieden die ik ken. Ik zou voor La Toussuire kiezen, mooi centraal. De afgelopen jaren zijn in dit gebied trouwens best veel sleepliften vervangen, en die er nog over zijn, zijn meestal niet zo moeilijk.
Vond dit gebied overigens zeker niet onderdoen voor Val Gardena!

@bartus, misschien handig wanneer je aangeeft wat tegenviel.

@paul

Volgens mij zijn die sleepliften (langs het funpark en de boardercross) van Jean D’Arves naar de centrale plek vanwaar je naar Sorlin D’Arves kunt redelijk nieuw:(

life is a beach, or a pile of snow

@ allemaal…kijk info waar ik iets mee kan!! thanx.

La Toussuire dat was de naam ja :) het wordt dus ivm de centrale ligging la Toussuire of Le Corbier. de anere dorpen zijn niet aan de orde (wel om een dagje heen te gaan)

@Bartus zoals snowfever al zegt geef idd even aan waarom niet dan?
dat fransen stug zijn en het eten soms niet best weet ik allemaal… ik wil echt info mbt piste, liften. de rest neem ik er graag bij als er maar lekker geboard kan worden.

@ Paul. dus toch een hoop sleepliften vervangen voor stoeltjes liften? ik heb zelf geen problemen met slepers maar mijn vriendin heeft er een trauma aan overgehouden.de bekende lanceer liften waarbij je de eerste ruk een halve meter de lucht ingaat :)

Paul Weet jij ook iets te vertellen over vele vlakke stukken (wij hebben geen skistokken om te prikken :) ) kun je echt een tochtje maken zonder dat zij volle bak moet knallen om het vlakke stuk te overbruggen? en sluiten liften naar andere dorpen echt zo vaak als iedereen beweerd?

Valt me echt op dat het ruk is of geweldig maar niets er tussen.

If there is no park, open your eyes - the mountain is a natural one.

Laat ik het zo formuleren, ik zou er niet snel nog eens naar toe gaan. Ondanks de off-piste mogelijkheden.

Echter gezien het niveau van je vriendin kan zij zich prima vermaken.

Kijk anders eens naar Risoul. Volgens mij ook redelijk betaalbaar. Ga je zelf rijden of met de bus? Zelf rijden is iets duurder dan rijden naar de Franse skigebieden in het noordelijk deel van de Franse alpen gezien de langere afstand. Meer benzine en tol.

life is a beach, or a pile of snow

@ Pascal thanx. en als zij zich kan vermaken is het voor mij al wel goed. ik hobbel er wel achteraan (of voorop :) )

Ik wil met de bus gaan. vorig jaar met 2-en in een benzine auto die 1 op 10 rijd en met de tol was dat een dure grap. kunnen we beter met de bus gaan.

Risoul… kun je daar lekker tochtjes maken van dorp naar dorp?

Ik wil d’r nu klaar stomen om straks in Val-Gardena lekker met ons mee te kunnen (sella ronda enz.)

If there is no park, open your eyes - the mountain is a natural one.

Les Sybelles, mij krijg je er niet naar toe. Ik heb er al genoeg slechts over gehoord. Het is niet alleen in maart niet sneeuwzeker. Ik heb iemand gehoord die er in januari een paar jaar geleden met bijna 30 graden door de slijk skiedde. Het zijn overwegend oude liften met nog eens veel oude sleepliften. Er zijn naar verluid ook veel paden. De dorpen zoals Le Corbier en La Toussuire zijn misschien wel de lelijkste in de Alpen, over St.Sorlin heb ik betere dingen gehoord.

Conclusie: Ga er niet heen, in de buurt zijn betere skigebieden: les trois vallées (met verblijf in Orelle), Val Cenis, Aussois,…
Als je toch beslist om toch naar les sybelles te gaan dan kan je best in St.Sorlin verlblijven.

Pascal

Ik ga er dit jaar heen en kijk daar met gemengde gevoelens naar maar door omstandigheden kan het niet anders.
Zou je meer kunnen vertellen over de off piste mogelijkheden en ook eventuele routes aangeven?

Heb al wat gegoogled maar kon geen mooie documenten vinden helaas.

to ski or not to ski, thats no question

ik ben er een jaar of 3 terug geweest en ik zou ook niet meer zo snel terug gaan.kwam mede ook doordat we in st jean zaten dus elke dag die kl#te verbinding naar le corbier.en st jean is ook een dorp van niks st sorlin zijn we met de bus door gekomen dacht dat ziet er wel een heel stuk beter uit.maar ook door de vele sleepliften.

wanneer ben je in flaine geweest?was afgelopen winter op veel plekken niet al te best maar weet haast zeker dat je het daar nog slechter getroffen had.ik zou gewoon weer voor flaine gaan.

Ik ben hier in 2009 geweest en vond het erg tegenvallen. Qua kilometers een groot gebied, maar door de slechte aansluitingen heb je hier weinig aan. Inderdaad veel paden en veel sleepliften. Voor snowboarders zijn sommige stukken echt niet te doen.
Moet er wel bij zeggen dat ik in St Jean zat en dat ligt sowieso erg ongunstig. Ik ben 1 dag in Corbier geweest en hier heb je vanuit het dorp veel meer mogelijkheden qua pistes.
Off piste heb ik weinig ervaring mee, maar heb begrepen dat hier inderdaad veel mogelijkheden voor zijn in Les Sybelles.

@simon Er loopt een colletje (of twee meen ik) Col de la Croix de Fer. Daar kan je wel lekker off piste. En voorbij Saint Sorlin

life is a beach, or a pile of snow

Het is echt een gebied met weinig uitdaging tenzei je echt offpiste gaat. De liften zijn oud zeer inefficient en hebben relatief vaak storingen. De verschillende dorpen zijn losjes aanelkaar verbonden met verbindingspistes die soms dwars over een normale piste lopen met als gevolg dat er ineens een snowboarder midden over de piste loopt. Verder is het haast onmogelijk om in een dag van de ene kant naar de andere kant van het gebied te komen en terug omdat de liften zo traag/ inefficient zijn.

Let wel dit alles was toen ik er 2 jaar terug was. Misschien dat de situatie inmiddels verbeterd is?!?

Pannenkoek; een castrerende discus die door een agrarische autochtoon tussen je benen geramd wordt

@Jefrem dat was idd afgelopen winter.week van 14 jan. veel pistes dicht en beneden in de andere dorpjes pap. Flaine zelf was nog wel te doen. Over lanceer liftjes gesproken…Die daar naar het park gaat is er dus echt zo een :) !

Maar als je in le Corbier verblijft is het dus nog wel te doen? Ik ben echt niet moeilijk op wintersport en mijn vriendin ook niet. trage liftjes vinden we niet zo erg als het maar stoeltjes zijn (voor haar)… Ook geeft Thieme aan dat er veel paden zijn en dat vindt ze ook nog niet zo tof. mmm misschien dan toch maar wat anders?

zijn zowieso erg weinig positieve reacties t.o.v. negatieve.

If there is no park, open your eyes - the mountain is a natural one.

@Jeroen, jups in flaine zit toch die sleeplift met die grote bocht in het midden naast het funpark?!?

Ps, neem van mij aan Sybelle heeft alleen maar van dit soort lanceer liftjes

Pannenkoek; een castrerende discus die door een agrarische autochtoon tussen je benen geramd wordt

Risoul is bijvoorbeeld al een stuk beter te pruimen voor een vergelijkbaar bedrag

Pannenkoek; een castrerende discus die door een agrarische autochtoon tussen je benen geramd wordt

Ik ben zowel in Saint Sorlin (Les Sybelles) als Risoul geweest overigens altijd in januari.

Les Sybelles:

  • Vaak rustige pistes aan de buitenkanten van de dorpen
  • Geen wachtrijen bij de liften, hoogstens 10 minuten aan het einde van de dag bij verbindingsliften
  • Genoeg pistes zodat je in principe alles 1x kunt doen op een dag
  • Geen sfeer
  • "saaie" verbindingspistes die heel erg vlak zijn
  • Om vanuit Saint Sorlin richting La Toussuire en Le Corbier te gaan heb je altijd de saaie verbindingspistes en sleepliften.
  • de verbindingspistes zijn al erg vroeg op de dag slecht omdat er heeeeel erg veel mensen overheen gaan

Risoul:

  • Vrijwel alleen maar stoeltjesliften
  • Nauwelijks wachtrijen, ook niet aan het einde van de dag
  • Voor snowboarders nauwelijks "vervelende" paden waar je eigenlijk skistokken nodig hebt
  • Vaak de keuze om op het zelfde punt uit te komen maar te kiezen uit een ander niveau piste.
  • Voor Franse begrippen een redelijk gezellig dorp
  • Om van Risoul naar Vars te gaan en terug moet je over een iets vlakker pad. Even vervelend maar wel de moeite waard!
  • Toen ik er was waren soms een aantal liften gesloten

Ik zou zeker nog eens terug gaan naar Risoul maar niet zo snel naar Saint Sorlin (Les Sybelles)

@Jefrem dat was idd afgelopen winter.week van 14 jan. veel pistes dicht en beneden in de andere dorpjes pap. Flaine zelf was nog wel te doen. Over lanceer liftjes gesproken…Die daar naar het park gaat is er dus echt zo een :) !

Jeroen op 16 nov. 2011 19:26

hahaha dat is een hele leuke sleeplift ja!heb me daar helemaal kapot gelachen!
ik was er in maart dit jaar en we hadden het geluk dat het de laatste 3 dagen sneeuwde.toch ga ik er dit jaar (oud en nieuw) en volgend jaar in maart weer heen!misschien is dit ook wel leuk voor jullie.
http://winter.alpadventures.nl/themareizen/flaine-snowtrip…
hele mooie week en dan kan je zelf ook nog is gaan knallen met een groepje.mijn vriendin gaat dan ook voor het eerst en het mooie van die week is dat ze dan gewoon met een ader groepje een dag kan gaan boarden en ik lekker kan gaan knallen of het poeder op gaan zoeken.

@Anoniem, dat pad tussen Risoul en Vars kun je ook heel mooi offpiste afsteken, let wel even op het beekje :) Voor de rest ben ik het helemaal met je eens mooie opsomming

Pannenkoek; een castrerende discus die door een agrarische autochtoon tussen je benen geramd wordt

Vorig jaar begin februari geweest. In het algemeen was het een heel slechte winter voor de noordwestelijke alpen, dus ook in Les Sybelles.

De piste naar St Jean was een mooie witte kunstsneeuwstreep door een bruin landschap. Tegen de middag al pap, maar dat pap-snowboarden ben ik intussen al gewoon en ben ik zelfs al leuk gaan vinden. Hogerop was het voornamelijk ijs, dus dat was wel wat opletten.

Als je tot aan St Sorlin wil snowboarden dan ben je inderdaad een hele tijd op stap, met heel wat sleepliften etc. In Le Corbier en La Toussuire miste ik wat afwisseling, St. Sorlin was leuker.

Als beginner is dit een prima gebied, maar dan kan je wel even goed een kleiner gebied nemen met gezelliger dorpen.

Geek, Snowboarder, iPhone developer

@paul

Volgens mij zijn die sleepliften (langs het funpark en de boardercross) van Jean D’Arves naar de centrale plek vanwaar je naar Sorlin D’Arves kunt redelijk nieuw:(

Pascal op 16 nov. 2011 16:41

Klopt, en buiten de lengte vond ik die dan ook goed te doen als snowboarder: niet zo’n ding waarmee je de ruimte in geschoten wordt.

Bij gebieden waar er veel sleepliften zijn ben ik overigens blij dat ik Flow bindings heb: inklikken bij het aanschuiven, pannenkoek grijpen en de berg op cruisen.

Geek, Snowboarder, iPhone developer

Om van La Toussuire naar St. Sorlin te komen, moet je een paar sleepliften nemen. Die zijn echter wel nieuw, en dus niet van het lanceer-type. Ook zijn er hier een aantal vrij vlakke pistes. Maar vergeleken met bijvoorbeeld de Sella Ronda loopt het allemaal veel beter door. Afgelopen jaren zijn er veel sleepliften vervangen door snelle stoeltjes, vooral in St. Sorlin. Dat gaat dus prima.
Qua gezelligheid zou ik niet naar Le Corbier gaan. La Toussuire is echter goed te doen.
Zoek je de randen van het gebied op, dan kom je ineens in prachtige rustige delen. Daarnaast is het er heel betaalbaar. Restauranjes op de piste zijn relatief goed en goedkoop.
Hoewel er uiteraard echt wel betere skigebieden zijn, krijg je in Les Sybelles gewoon heel veel pistes voor een heel aantrekkelijke prijs. En wat betreft sneeuwzekerheid: Die is echt niet anders dan die van alle andere gebieden in dit deel van Frankrijk.

Als ik je wensen zo lees, zou ik voor Saint Francois Longchamps kiezen. Eerder goedkoper dan duurder, veel brede, blauwe pisten, en bij mijn weten kun je overal komen zonder sleepliften.

Het gebied is wel kleiner dan Les Sybelles (ongeveer de helft), maar gezien het feit dat je vriendin een beginner is, lijkt me dat niet het grootste bezwaar.

Running against the wind

Forum genoten, super bedankt voor alle info…

Ik zal het nog eens goed door lezen, en dan toch maar snel de knoop door hakken. Tot nu toe ga ik er dankzij de reacties toch sterk aan twijfelen of ik er heen ga.

If there is no park, open your eyes - the mountain is a natural one.

Heb erg veel aan dit forum gehad. Wilde eerst ook naar Les Sybelles gaan samen met mn vriendin eind januari. We hebben er nu toch maar besloten om naar Valloire te gaan. Is een paar tientjes duurder dan Les Sybelles maar het gebied en de liften zijn (wat ik gehoord heb) beter. Ook is Valloire wat groter en oogt het gezelliger. Risoul was ook een optie maar de meeste reisorganisaties rijden daar niet heen per bus.

Ondanks alle negatieve ervaringen die hier boven staan ga ik toch met mijn eigen ogen de eerste week van januari het gebied eens bekijken.

Ik heb nml van een aantal vaste bezoekers van Les Sybelles begrepen dat er een aanzienlijk aantal sleepliften (met name bij St. Sorlin) is vervangen door nieuwe stoeltjes liften. Daarnaast schijnt de plaats waar wij zitten (La Toussuire) heel centraal te liggen en dat je daardoor slechts beperkt gebruik hoeft te maken van de lange sleepliften op de bergrug bij Le Corbier.

Ik houd jullie graag op de hoogte van mij ervaringen!

If you snooze, you loose!

Plaats een reactie