Vervoer ski's ín auto

Meschien interessant voor dit topic .
Google : Towbox ski

null
null
null
null

*bericht bewerkt door Martijn.d op 01 jan 2018 21:22

Zoals Rogier al zei: onbeschermde ski’s achterop de auto is een slecht idee. Zeker bij langere afstanden en hoge snelheid. Er komt vuil en pekel in de bindingen en dit kan de werking ervan op den duur ongunstig beïnvloeden.

En leg je ski’s en bagage in de auto altijd vast door middel van spanbanden en/of bagagenet. In ben helaas ervaringsdeskundige. Al een paar keer met een auto (meermaals) over de kop gegaan. Je kunt je niet voorstellen wat er dan gebeurt. Alles wat los ligt vliegt als een projectiel door de auto. Zelfs die “zachte” tas van een paar kilo kan je dan fataal worden; laat staan een skischoen, een koffertje met sneeuwkettingen of een paar ski’s! En denk niet “dat zal mij niet gebeuren”. Dat dachten de chauffeurs met wie ik meereed ook.

*bericht bewerkt door carverjordan op 02 jan 2018 10:46

Als je ze achterop vervoert, kan je ze ook gewoon in de tassen stoppen en dan op de klemmen? Pekel probleem opgelost en minder last van de wind dan op het dak.

Denk eerder dat het probleem ligt aan de lengte van de skies:

  • horizontaal: poeder/tour/zware mensen skies zijn vaak wel erg lang vergelijken met de breedte van de auto.
  • Vertiaal: veel garages hebben een maximale hoogte van 190cm. Mijn skies zijn bijvoorbeeld 170 en 177cm; aangezien ze niet op de grond staan maar hoger door de drager, heb je misschien een probleem als je een garage naar binnen rijdt. Lijkt mij ook iritant om vertikale houders te gebruiken; mis je altijd een extra hand.

Dakdragers + ski klemmen zijn vaak goedkoper (ook goed verkrijgbaar tweedehands).

*bericht bewerkt door PC2K op 02 jan 2018 11:07

Ik zou het ook niet aanschaffen maar ik vind het wel stoer staan zo achter die Mercedes 😎

Ik doe het gewoon zo :-)

null

When life gets too complicated.... SKI

Als je ze achterop vervoert, kan je ze ook gewoon in de tassen stoppen en dan op de klemmen? Pekel probleem opgelost en minder last van de wind dan op het dak.

Denk eerder dat het probleem ligt aan de lengte van de skies:

  • horizontaal: poeder/tour/zware mensen skies zijn vaak wel erg lang vergelijken met de breedte van de auto.
  • Vertiaal: veel garages hebben een maximale hoogte van 190cm. Mijn skies zijn bijvoorbeeld 170 en 177cm; aangezien ze niet op de grond staan maar hoger door de drager, heb je misschien een probleem als je een garage naar binnen rijdt. Lijkt mij ook iritant om vertikale houders te gebruiken; mis je altijd een extra hand.

Dakdragers + ski klemmen zijn vaak goedkoper (ook goed verkrijgbaar tweedehands).

PC2K op 2 jan 2018 11:06

Mijn wagen met dakkoffer erop meet 1m99cm dusja… dan blijft het probleem van de garages he? :D

Sneeuw is gewoon mijn obsessie.

Zoals Rogier al zei: onbeschermde ski’s achterop de auto is een slecht idee. Zeker bij langere afstanden en hoge snelheid. Er komt vuil en pekel in de bindingen en dit kan de werking ervan op den duur ongunstig beïnvloeden.

En leg je ski’s en bagage in de auto altijd vast door middel van spanbanden en/of bagagenet. In ben helaas ervaringsdeskundige. Al een paar keer met een auto (meermaals) over de kop gegaan. Je kunt je niet voorstellen wat er dan gebeurt. Alles wat los ligt vliegt als een projectiel door de auto. Zelfs die “zachte” tas van een paar kilo kan je dan fataal worden; laat staan een skischoen, een koffertje met sneeuwkettingen of een paar ski’s! En denk niet “dat zal mij niet gebeuren”. Dat dachten de chauffeurs met wie ik meereed ook.

carverjordan op 2 jan 2018 10:35

Bedoel je nu echt dat je meerdere keren met de auto meermaals over de kop gegaan bent, of een enkele keer meermaals.

Want zo ja: how, when, why?!

Haha jah, dat zou wel heel erg een speling van het lot zijn, meerdere keren meermaals over de kop…

Ik heb overigens de ski’s van iemand de ze bovenop zijn auto vervoerd heeft en daarna in de een tas opgeborgen heeft (zonder schoonmaken) gehad voor onderhoud…Die kanten waren flink geroest en het belag was ook echt vies inderdaad. Ik heb wel eens zitten denken om ze zo bovenop te vervoeren, maar laat dat toch maar zitten.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Haha jah, dat zou wel heel erg een speling van het lot zijn, meerdere keren meermaals over de kop…

Ik heb overigens de ski’s van iemand de ze bovenop zijn auto vervoerd heeft en daarna in de een tas opgeborgen heeft (zonder schoonmaken) gehad voor onderhoud…Die kanten waren flink geroest en het belag was ook echt vies inderdaad. Ik heb wel eens zitten denken om ze zo bovenop te vervoeren, maar laat dat toch maar zitten.

Roy83 op 2 jan 2018 13:58

Soms heb je geen keuze…

https://cdn.wintersport.nl/forum/20/425db8f3c4b22059d18b9e54...

Wel deed ik er altijd voor het stuk tussen NL en Italië wat omheen.

Haha :). Ik denk dat je met heel goed afspoelen en goed droogmaken ook een heel eind komt, maar als ik plek in de auto heeft, heeft dat toch de voorkeur.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Even een kleine up. Wij vertrekken over een week of 2 en waar ik altijd dacht dat ik ruimte zat in de auto had, valt dat nu toch wat tegen nu mijn vriendinnetje ook schoenen en ski’s meeneemt :(. Het al allemaal best passen, maar met mijn 182 ski’s kunnen de ski’s alleen wat diagonaal liggen (of tussen de voorstoelen door, maar dat vind ik niet heel prettig).

Ik twijfel nu dus ook wat handig is om te doen. Of alles toch gewoon in de auto stoppen (gaat wel passen, maar is wat behelpen en wordt wel vol), of dakdragers + skidragers kopen/huren of dakdragers + koffer huren/kopen. De ski’s in de open lucht zie ik iets minder zitten (zie posts hier boven), dus ik neig naar het huren van dakdragers/koffer. Dit lijkt zo’n € 120,- te kosten en dat vind ik een heel schappelijk bedrag voor het extra comfort. Volgens mij met goede koffers valt de wind etcetera wel mee, toch? Qua snelheid maak ik me niet druk, ik rijd niet per se heel hard.

We zullen onderweg overnachten (en misschien onderweg ergens een paar uur skiën). Laten jullie 's nachts alles in de dakkoffer zitten?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

@Roy83 Als je op marktplaats zoekt vind je vaak prima dakkoffer deals. MEnsen die deze niet gebruiken vinden ze vaak in de weg liggen.

Click. Click. Peace

Mede daarom wil ik zelf ook wel de koffer huren :). Die skihobby begint in huis en in de garage ook al steeds meer ruimte in te nemen :). Maar ik ben aan 't kijken en zie ook zat particulieren die hun koffer voor een paar tientjes verhuren…

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Mede daarom wil ik zelf ook wel de koffer huren :). Die skihobby begint in huis en in de garage ook al steeds meer ruimte in te nemen :). Maar ik ben aan 't kijken en zie ook zat particulieren die hun koffer voor een paar tientjes verhuren…

Roy83 op 15 feb 2018 08:53

Bij gebrek aan garage heb ik zelf maar een opvouwbare skikoffer gekocht (thule ranger 500). Past tenminste onder mijn bed met wat andere spullen en kan ik zelf uit het appartement halen en op de auto gooien. Ideaal voor ruimte en gebrek aan extra handjes bij het monteren er van. (maar bij gewoon gebruik er van is ene rits sluiting toch een stuk minder dan gewoon de klep open kunnen gooien van een harde box).

Lekker op marktplaats kijken! Ik heb in oktober ook een setje dragers en een mooie koffer gescoord. Ik was voor €160,00 klaar en heb nu alle ruimte van de wereld :) Achteruitkijkspiegel heeft ook weer nut en dat is ook wel zo prettig rijden :) Huren is wel zonde van je geld, voor het zelfde bedrag heb je dus wat gekocht en rij je volgend jaar gratis met je koffertje.

*bericht bewerkt door Bertje op 15 feb 2018 09:19

Als het niet perse hoeft, zou ik lekker zonder dakkoffer gaan. Scheelt echt veel qua rijcomfort. Overigens ben je er met die 120 euro niet, het verbruik ziet er ook behoorlijk anders uit 😀.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Maakt dat rijcomfort echt zoveel uit? Ik heb nog nooit met iets op het dak gereden (behalve met een Hilux met daktenten en dat was verre van aerodynamisch, maar toch prima te doen), maar zou zeggen dat als je zo’n wat plattere hebt, het wel mee zal vallen, toch? Verbruik zal vast iets hoger zijn, maar comfort mag geld kosten wmb…

Anyway; ik ga eerst nog even kijken hoeveel ruimte ik nou echt over heb of tekort kom, en beslis dan wel of 't een dakkoffer wordt of dat mijn vriendin gewoon wat minder mee moet nemen :).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ik heb een speciale aerodynamische Thule koffer, maar ja, het scheelt voor mij veel. Ik rijd graag wat harder en dan is het gewoon echt een hoop herrie. Als er geen kids meegaan blijft de dakkoffer bij mij in elk geval thuis 😉.

I can stick uphill ice, on my saucer...

@Roy83 Ik rij de gehele winter met een dakkoffer. Een standaard model van Thule en serieus ik heb er echt weinig problemen mee. Geen herrie en qua rij-comfort durf ik niet te zeggen dat het veel uitmaakt. Het verbruikt zeker meer, maar geen beschadigingen in mijn auto en geen vocht in mijn auto maakt zorgt dat ik dat er graag voor over heb.

Click. Click. Peace

Jij hoeft ook geen 700 kilometer Autobahn af te knallen he 😉.

I can stick uphill ice, on my saucer...

@Shane Ik rij per winter toch best vaak peage en door de Po-vlakte heen. En serieus ik heb er geen problemen mee. Ik rij wel braaf de max snelheid, en niet harder dan dat.

Click. Click. Peace

Nou, je zult toch vast wel meer geluid horen dan zonder koffer @Rogier? Maar zoals ik al zei, ik rijd graag wat harder op dat lange stuk en dat scheelt heel veel in het geluid en ook de sterk verminderde downforce is goed merkbaar. Als je zo rond de 110 km per uur rijdt dan is het inderdaad prima te doen.

I can stick uphill ice, on my saucer...

@Shane Die max snelheid is volgens mij 130 km/h. ;-)
Geluid echt bijna geen verschil (ik heb hiervoor wel de duurderde dakdragers gekocht). Ik vind het verschil meevallen, maar dat kan ook door type auto liggen natuurlijk.

Click. Click. Peace

Maakt dat rijcomfort echt zoveel uit? Ik heb nog nooit met iets op het dak gereden (behalve met een Hilux met daktenten en dat was verre van aerodynamisch, maar toch prima te doen), maar zou zeggen dat als je zo’n wat plattere hebt, het wel mee zal vallen, toch? Verbruik zal vast iets hoger zijn, maar comfort mag geld kosten wmb…

Anyway; ik ga eerst nog even kijken hoeveel ruimte ik nou echt over heb of tekort kom, en beslis dan wel of 't een dakkoffer wordt of dat mijn vriendin gewoon wat minder mee moet nemen :).

Roy83 op 15 feb 2018 09:30

Ik heb ook wel eens een tussen variant gekozen. Dakdragers, skiklemmen en skies in de auto naar de alpen. Ter plaatsen gaan die de dak er op en weer er af op de terug weg. Natte skies blijven tijdens de week lekker buiten, op de lange heen en terug weg alles binnen en minder verbruik. Maar dan er maar 3 man mee.

Haha, ja die 130 vind ik dus al veel herrie @Rogier. Dakdragers zorgen inderdaad ook wel voor een flink verschil, ik heb nu thule aerobars en dat scheelt al wat. Maar mijn wagen is normaal behoorlijk geruisloos en met het koffertje erop bepaald niet.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Ik hoef ook niet per se heel hard te rijden, 130 km/u - 150 km/u is prima, harder hoef ik niet. Eigenlijk zou ik eens een proefritje moeten maken :).
@PC2K: als ik eenmaal op locatie ben en alleen nog ski’s en schoenen in de auto kwijt moet, dan is er niet zoveel aan de hand, 't gaat me juist echt om de heen- en terugreis. Handdoekje mee om ze wat droog te maken en daarna gewoon in de skiroom verder drogen.

Vooral de combinatie ski’s, schoenen, helmen, tassen, paar boodschappen doet 't hem. Het past denk ik wel, maar ik vind 't wel lekker als ik niet tot aan 't dak aan t stapelen ben ;).

Vorig jaar, met de V60, had ik alles achterin en dat paste wel en ik bedenk me net dat we toen alles al gehuurd hadden voor mijn vriendin in Nederland en dus eigenlijk dit jaar helemaal niet zoveel meer spullen mee zullen nemen :). Mijn huidige auto is qua kofferbak net zo groot, dus wellicht dat ik gewoon even een beetje moet passen :). Enige nadeel is dat als we onderweg dan ergens skiën er wel enigszins natte ski’s en schoenen tussen de rest van de bagage moeten (maar dat is dan maar voor een klein stukje). Schoenen kunnen denk ik ook wel (zonder tas) prima achter de voorstoelen staan, dat scheelt al een hoop plek.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

@ Roy, wat voor auto heb je dan? En met hoeveel personen ga je?
Het lijkt me vreemd dat een paar ski’s van 1.82 zover tussen de voorstoelen komt dat je er last van hebt.
Ik heb met surfspullen wel langere dingen vervoerd achterin kleine auto’s zoals een Corsa of een Civic
Maargoed het kan.

Persoonlijk zou ik als ik te weinig ruimte had een setje goede(!) dakdragers op marktplaats kopen.
Dat zijn of originele dragers of thule. Ik had op mijn vorige auto mont-blanc, maar die maakten erg veel herrie.

Dan zou ik, ook via marktplaats, een dakkoffer huren. Ik wil zo’n ding niet het hele jaar in huis hebben. Dus of huren nu duurder is of niet. Kopen is voor mij een no-go.

Ik heb voor de zomervakantie een keer een dakkoffer gehuurd via marktplaats. Dat was verrassend goedkoop.
Wat het scheelde in verbruik weet ik niet meer. Maar het zou me verbazen als dat >25 % meer is.
Dan heb je het in mijn geval over ca 30 liter diesel op een retourtje wintersport.

Het geluid zal niet heel storend zijn geweest, want ik ben daar erg gevoelig voor en ik kan het me niet herinneren.
Ook zal ik gerust 140-150 hebben gereden.

Overigens gaan er bij ons op de bestemming 2 paar kinderski’s, 1 paar huur ski’s en een snowboard + bijbehorende inzittenden in de auto. Als je het spul even afveegt (of in de zon laat staan terwijl je een apres ski biertje drinkt) valt de vervuiling reuze mee. Sneeuw is vooral bevroren (schoon) water. Dus hoe erg is dat?

*bericht bewerkt door Taan op 15 feb 2018 11:03

Ik heb nu een Niro, qua kofferbak vergelijkbaar met de V60 maar voorin meer ruimte. We gaan met 2 personen en ik ga gewoon eens passen en wellicht, als t toch niet fijn past, doen wat jij voorstelt. De dragers kosten niet zoveel ruimte, zon koffer wel.

Een kwart meer verbruik is wel fors, zeg. Dat is een keer extra tanken denk ik bij mij…

Ik heb wel eens met mijn ski’s in de auto van mijn vriendin gereden (picanto) en dat ging ook wel. Misschien is dat inderdaad wel handiger dan diagonaal…

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

http://www.autobild.de/artikel/grosser-verbrauchstest-947126…

Hier staat dat een dakkoffer bij 160 km/u een meerverbruik geeft van 12%. Dat is op een Ford Mondeo station 2.0 TDCI
Bij 130 is het maar 4%. De meerkosten op een retourtje wintersport zijn dan 5 tot 15 liter diesel.

Het zal ook wel schelen op hoeveel % van zijn capaciteit een auto moet presteren. Als je continue moet planken om de 160 te halen zal het meerverbruik groter zijn dan als je 160 met half gas kunt.
Maar gemiddeld genomen zou ik me op een wintersportrit niet druk maken over het meerverbruik van een koffer.

Om dezelfde reden als @Shane probeer ik de dakkoffer thuis te laten. Wij hebben maar 1 passagier op de achterbank en dus klappen we 1 gedeelte naar beneden van de achterbank. Laatst op deze 3 dagen Sauerland gedaan waarbij we zelfs 's nachts genoodzaakt waren om de ski’s in de auto te laten. Het vocht valt alles mee zolang het koud genoeg blijft. Op de terugreis was het wel even wat vochtiger, maar verwarming en airco aan doen wonderen. En uiteraard de losse sneeuw zoveel mogelijk verwijderen met een borstel/handdoek.
Als het past(al is het maar net) zou ik het zeker doen. Mocht er onverhoopt iets nat worden tijdens de reis heb je vast wel de mogelijkheid om het eventueel te drogen.

Bij mij scheelde het brandstofverbruik stukken meer dan de test van Autobild. Scheelt zeker 25-30% bij mijn auto.

Plaats een reactie