Een nieuw snowboard: Waar te beginnen.

Je bent op zoek naar een snowboard en weet niet waar te beginnen?! Niet getreurd, ik zal proberen je een beetje op weg te helpen.

Als je een absolute beginner bent, probeer dan de verleiding om direct een eigen (nieuwe) plank te kopen te weerstaan. Zelfs als je een goede deal kunt doen op een tweedehandsje, is het verstandig dit nog even te laten. Begin met het huren van een beginnersboardje. Deze boardjes zijn erg vergevingsgezind en zullen zorgen dat je al snel wat bochtjes op de berg kunt draaien. Het kan zijn dat je zo’n boardje al na één vakantie ontgroeid bent, wat dan het eerste moment is om eventueel voor een eigen plank te gaan.

Toch is het nog onverstandig om jezelf in je prille snowboardcarrière al vast te leggen aan één board, als je eigenlijk nog helemaal niet weet welke plank nou het beste bij je past! Als je inmiddels een klein beetje kunt snowboarden, of zelfs als je al bijna een pro bent, dan is het verstandig om eens een testdag te gaan bezoeken. Daar verzamelen verschillende merken zich, om zo een aantal boardjes uit hun collectie uit te lenen om uit te proberen. Je kunt zo het verschil voelen tussen de verschillende boardjes en zo al aardig bepalen wat voor (soort) boardje goed bij je past.

Mocht je nou niet de mogelijkheid hebben om een testdag te bezoeken en/of je graag een plank koopt via internet, dan kan je hier een topic openen, om de forumleden te vragen om je stap voor stap op weg te helpen naar een juiste keuze. Je zou hiervoor natuurlijk ook naar een (lokale) wintersportwinkel kunnen gaan, maar daar kunnen de adviezen nogal wisselend van kwaliteit zijn (druk ik me voorzichtig uit). Daarbij zal men je altijd adviseren uit eigen collectie, hoe klein en beperkt deze soms ook is. Het wil niet zeggen dat je in een willekeurige zaak geen goed advies kunt krijgen of niet het perfecte boardje kunt vinden, maar op het forum blijft het advies geen onderonsje en krijg je de visie van meerdere forumleden/experts. Forumleden zouden je ook kunnen helpen aan het adres van een goede betrouwbare zaak.

Op zoek naar de beste match:

Je lengte en je gewicht bepalen grotendeels de afmeting van je board, waarbij je gewicht de meest bepalende factor is. Een vuistregel als “boardlengte van de grond tot de kin” geldt alleen voor gemiddelde mensen met een gemiddeld gewicht met een gemiddelde lengte op een gemiddeld boardje met een gemiddelde smaak. Grote kans dat jij niet in deze categorie valt. ?
Om ons te helpen hebben de fabrikanten op hun snowboards een sticker aangebracht om te laten zien welke lengte bij welke gewichtsklasse hoort. Koop je op internet, dan is zo’n tabel vaak te vinden op de site van de fabrikant. Als je nog niet zo lang snowboard of je voornamelijk op de piste vertoeft, dan kies je ook bij voorkeur het boardje met de lengte uit jouw gewichtsklasse.
Je kunt ervoor kiezen om van het advies af te wijken. Een kortere plank is makkelijker te draaien, is wat flexibeler, maar is minder stabiel op snelheid. Een langere plank heeft wat meer techniek en/of kracht nodig om te draaien, is wat stijver, is stabiel op snelheid en geeft bovendien meer drijfvermogen in poedersneeuw. Iemand die vooral in het snowpark rondhangt, zal een voorkeur hebben voor een flexibele korte plank, terwijl iemand die hard van de berg af wilt, of off-piste ambieert, een langere plank zal prefereren.

Een snowboard is, als je deze plat op de grond zou leggen, op een bepaalde manier gebogen. Hoe deze vorm loopt bepaald in grote mate hoe een boardje zicht gedraagt. Waar je je snowboard voor gaat gebruiken bepaalt voornamelijk welk profiel het meest geschikt is. Hieronder een afbeelding met de meest voorkomende profielen.

https://planet-sports-res.cloudinary.com/image/upload/t_ps_x...

Camber:
Een profiel waar, door de vorm, de nose en de tail het hardst op de sneeuw drukken. Dit maakt het boardje niet erg vergevingsgezind en vraagt het wat techniek om zo’n boardje goed te berijden. Door de kromming kan je veel spanning opbouwen, zijn de boardjes vaak levendig en hebben ze veel ‘pop’ (veerkracht) voor oa. ollies en rebound uit bochten. Er is erg precies mee te snowboarden en ze zijn stabiel op hoge snelheid. Mensen die graag carven, van de berg af knallen of boarden in de halfpipe, zullen een voorkeur hebben voor zo’n boardje. Omdat de nose en tail naar beneden gericht zijn, hebben deze boardjes weinig float in de diepe sneeuw. Voor freestylen en in het park is zo’n board ook minder geschikt omdat de edges relatief snel happen en je zo uit balans kunnen gooien. Niet aan te raden voor een beginner, maar bijna niet te vermijden voor een technische gevorderde boarder.

Rocker:
Een profiel waar, door de vorm, het midden het hardst op de sneeuw drukt. Vaak komen de nose en tail zelfs helemaal los als je plat op het boardje staat. Dit zorgt ervoor dat het boardje eigenlijk véél korter aanvoelt dan deze werkelijk is en daardoor ook heel makkelijk is te draaien. Deze boardjes zijn erg vergevingsgezind, omdat de edges veel minder snel in de sneeuw kunnen happen. Omdat ze wat korter aanvoelen zijn ze minder geschikt voor op hoge snelheid. Tevens zal het moeilijk zijn om een goede bocht te carven, zit er relatief minder veerkracht in en zullen ook ollies wat minder hoog zijn. Hier krijg je wel een erg speels boardje voor terug, welke erg geschikt is voor een beginner of voor in het park. Butteren gaat ook het makkelijkst op zo’n plank. Omdat de nose en tail vanuit het midden al omhoog krullen, krijg je erg veel drijfvermogen in diepe sneeuw. Mits niet te flexibel, is deze vorm ook erg geschikt voor off-piste. Vooral aan te raden aan de beginner en aan de ‘parkratten’.

Flat:
Een profiel waar, door de vorm, het hele board over de hele lengte op de sneeuw drukt. Een flat-profiel zie je in verschillende boardjes terug. Er bestaan zowel flatboards voor beginners als voor pro’s. Globaal gezien gedraagt zo’n boardje zich een beetje als een rocker. Hiervoor krijgt het een klein beetje meer pop en carve-eigenschappen van de camber voor terug. Het boardje voelt ook wat langer en stabieler als een echte rocker. Je ziet ze vaak terug in de verhuur als beginnersboard, dus het is ook een geschikt boardje om het op te leren. Het is een beetje afhankelijk van het oorspronkelijke idee van de fabrikant waar een bepaald flatboard zich het beste thuis voelt. Kan geschikt zijn voor iedereen, maar het is wel aan te raden om eerst eens zo’n boardje uit te proberen voordat je zo’n snowboard aan zou schaffen. Het zou kunnen zijn dat je geen fan van een flat bent en dat waarschijnlijk ook nooit zal worden.

Hybride:
Een profiel waar, door de vorm, eigenschappen van de andere profielen worden gecombineerd. De hybridevorm kent vele gedaantes, waarbij het de kunst is om alleen de positieve eigenschappen van de verschillende profielen in één boardje te stoppen. Heel vaak krijgen deze boardjes de titel ‘all-mountain’ mee, wat eigenlijk betekent dat je er alles (een beetje) mee kunt doen. Als je niet gelijk meerdere boardjes aan wilt schaffen en je toch alles een beetje wilt kunnen doen, kom je bijna altijd bij een hybrideboardje uit.

De meest voorkomende hybridevorm is de zogenaamde rocker-camber-rocker (rokervorm in de nose en tail en camber tussen de bindingen). Je krijgt hiermee een boardje met de pop en de stabiliteit van een camber en het drijfvermogen en vergevingsgezinde eigenschappen van een rocker. Deze hybridevorm is iets meer (off-)piste georiënteerd.
Een goede tweede is de camber-rocker-camber. Zo’n boardje laat zich makkelijk sturen door de rockervorm tussen de voeten, maar krijgt, omdat de nose en tail niet vrijkomen van de sneeuw er wat stabiliteit van een camber voor terug. Zo’n boardje is iets meer freestyle georiënteerd.

Hiernaast zijn bijna alle combinaties mogelijk en denkbaar. Het aanwezige percentage van rocker of camber bepaalt de bovenliggende eigenschappen. Een boardje met 80% Camber en 20% Rocker, zal zich waarschijnlijk voornamelijk als een camberboard gedragen.
Tenzij je een sterke voorkeur hebt voor een bepaalde discipline of een bepaald profiel, is een hybride het type profiel waar de meesten bij uit zullen komen als je één boardje zoekt om een hele week te kunnen gebruiken.

Nu we de lengte en het juiste profiel weten is ook oa. de juiste stijfheid belangrijk.

Flex:
De stijfheid of flex wordt vaak aangegeven met een getal op een schaal van 1 op 10. Hoe lager het getal, hoe flexibeler het boardje is. Omdat de getallen geen vaste waarde hebben is het niet helemaal mogelijk om merken onderling te vergelijken op basis van hun flexgetal. Het is hooguit een indicatie hoe het boardje zich verhoudt tot de andere boardjes van de zelfde fabrikant.
Iemand die veel in het park speelt of graag butterend over de berg gaat, zoekt een flexibel boardje. Zo’n boardje buigt makkelijker door, waardoor het makkelijker is om bijvoorbeeld een nose of tail press uit te voeren. Het maakt een boardje erg speels en vergevingsgezind. De boardjes hebben wel minder pop en gaan klapperen op hogere snelheid. Omdat het boardje de neiging heeft om ver door te willen buigen, zijn deze ongeschikt voor diepe sneeuw en krachtig boarden. Flexibele boardjes zie je vooral terug bij de rockerboards.

Iemand die graag hard van de piste gaat of zich graag in de diepe sneeuw bevindt, zal een stijver board willen. Het boardje vervormt minder en er kan krachtiger op worden geboard, je kunt er hoger mee springen en harder mee gaan. Het kost wel meer moeite om te pressen en te butteren. Het boardje is ook minder vergevingsgezind. Meestal niet geschikt voor in het park en niet voor beginners.

(Directional)(Twin):
Boarden met je goede voet naar voren heet regulair en boarden met je verkeerde voet voor heet switch rijden. Het hangt grotendeels van de vorm van je tail af hoe makkelijk dit met een boardje gaat.

Bij een (True) Twin heeft de tail precies dezelfde vorm als de nose. Het board is (afhankelijk van de skills van de boarder) nét zo makkelijk regular als switch te rijden. Meestal zijn de bindingen gecentreerd gemonteerd op het board. Mede hierdoor is het wat lastiger om extra drijfvermogen te krijgen in diepe sneeuw. Je zult wat meer op je achterste been moeten leunen om de neus uit de sneeuw te houden. Je ziet een Twin daarom ook voornamelijk terug bij de park- en freestyleboardjes ,waar er ook veel switch geboard en geland wordt. Als je op een piste niet regelmatig switch rijdt en eigenlijk niet in het park komt, is dit niet het meest geschikte board.

Een Directional Twin is een boardje dat wel goed switch te rijden is, maar dan niet zo lekker boardt als deze vóóruit doet. Er zit een verschil in de nose en de tail, waardoor de eigenschappen bij regular rijden vaak beter zijn dan bij een True Twin, maar er bij switch rijden compromissen gedaan worden. Vaak staan de bindingen met een setback van 2 of 4 cm verder richting de tail gemonteerd. Het geeft het boardje wat meer drijfvermogen, zéker als dat in combinatie met een grotere nose is. De meeste (hybride)boardjes hebben deze vorm en deze is geschikt voor incidenteel switch rijden en/of een 180 landen.

Een Directional is vaak een specialistisch board welke je vrijwel uitsluitend buiten de piste als freerideboard of juist op de piste als carveboard tegenkomt. Het is een boardje welke eigenlijk helemaal niet switch te rijden is, althans, het board is er niet voor ontwikkeld. Freerideboards met een zwaluwstaart en (wedstrijd)slalomboards zonder opstaande tail zijn voorbeelden van boards met een directional vorm. Niet aan te raden voor een beginner.

Je weet nu dus de juiste lengte, het profiel etc., maar wat nu?!

Flying-V, Magnetraction, tri-base, rad-cut, amptek, c3btx, etc… ?!

De fabrikanten slaan ons graag om de oren met fantasierijke namen voor nieuwe ontwikkelingen, die elk jaar gekker lijken te worden en steeds minder weergeven waar het werkelijk om gaat. ?
Hoewel er écht wel technische snufjes zijn die lekker zijn om op je boardje te hebben, is er bijna nooit een reden om een geschikt boardje te laten staan, omdat deze een bepaalde techniek niet heeft. Tevens wil je niet met een minder geschikt boardje eindigen, omdat je je helemaal blind hebt gestaard op een bepaald snufje.

Nog wat kleine tips:

-Test zo veel je kan. Probeer boardjes uit van vrienden, huur wat, bezoek testdagen, etc. Des te beter je weet wat bevalt, des te makkelijker het is om een juist boardje te kunnen vinden.

-Koop eerst goed zittende schoenen als het budget het niet toelaat om in één keer een complete uitrusting aan te schaffen.

-Liever drie keer te veel gevraagd, dan één keer de verkeerde (dure!) keuze gemaakt. Op dit forum zijn er genoeg experts die bereid zijn je uitgebreid te begeleiden in je speurtocht naar de perfecte match…

-koop nooit, maar dan ook nooit een boardje alleen maar omdat de print zo mooi is!

Héél veel succes met de speurtocht naar jouw perfecte match!

*bericht bewerkt door moderator (Yo-han) op 10 sep 2016 15:00: aanpassingen op verzoek van TS

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Zo dan, waardevolle info!

Top dit! Hoeven we niet met elkaar niet steeds in herhaling te vallen!!

Let it snow, let snow, let it snow!

Mooi overzicht!

Hmmm een directional board zie je enkel buiten de piste???
Dit is juist ook de shape voor iemand die lekker wil cruisen/carven op de piste en geen rare fratsen wil uithalen.
Een directional board is eigenlijk elk board wat een veel bredere neus dan tail heeft.

En een super stijf board is ook niet altijd even lekker voor off-piste. Zelf vind ik het prettig om dan meer stijfheid tussen de voeten te hebben en de neus wat zachter zodat die wat makkelijker naar boven wil. Een te stijve neus zal zich makkelijker ingraven in de losse poeder. Zeker als het full camber is.

Verder een zeer informatief stuk. Denk dat de meeste (beginnende) boarders hier wel mee uit de voeten kunnen.

Übung macht den meister!!!

Hmmm een directional board zie je enkel buiten de piste???
Dit is juist ook de shape voor iemand die lekker wil cruisen/carven op de piste en geen rare fratsen wil uithalen.
Een directional board is eigenlijk elk board wat een veel bredere neus dan tail heeft.

En een super stijf board is ook niet altijd even lekker voor off-piste. Zelf vind ik het prettig om dan meer stijfheid tussen de voeten te hebben en de neus wat zachter zodat die wat makkelijker naar boven wil. Een te stijve neus zal zich makkelijker ingraven in de losse poeder. Zeker als het full camber is.

Verder een zeer informatief stuk. Denk dat de meeste (beginnende) boarders hier wel mee uit de voeten kunnen.

RFKANGOO op 11 sep 2016 00:27

Terechte opmerking! Ik vergeet hier oa. de carveplanken helemaal. Wat betreft cruiseplanken voor op de piste, weet ik er zo snel even geen die dan niet als directional twin wordt aangeduid, ondanks dat de nose en tail behoorlijk kunnen verschillen. Correct me if i’m wrong!

Verder ben ik zelf geen off-pise boarder en heb ik ook weinig kaas gegeten van planken waar ik niet meer overheen kan kijken als deze rechtop staan ;). In elk stuk is wel een flinke nuance aan te brengen, maar voor de uitleg is het wel makkelijk om lekker simpel zwart-wit te denken. Het is meer om een beginnende boarder uit te leggen wat ze niet moeten willen, dan dat ik een off-piste boarder wil adviseren wat voor plank hij/zij nodig heeft.

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Hmmm een directional board zie je enkel buiten de piste???

Dit is juist ook de shape voor iemand die lekker wil cruisen/carven op de piste en geen rare fratsen wil uithalen.
Een directional board is eigenlijk elk board wat een veel bredere neus dan tail heeft.

En een super stijf board is ook niet altijd even lekker voor off-piste. Zelf vind ik het prettig om dan meer stijfheid tussen de voeten te hebben en de neus wat zachter zodat die wat makkelijker naar boven wil. Een te stijve neus zal zich makkelijker ingraven in de losse poeder. Zeker als het full camber is.

Verder een zeer informatief stuk. Denk dat de meeste (beginnende) boarders hier wel mee uit de voeten kunnen.

RFKANGOO op 11 sep 2016 00:27

Terechte opmerking! Ik vergeet hier oa. de carveplanken helemaal. Wat betreft cruiseplanken voor op de piste, weet ik er zo snel even geen die dan niet als directional twin wordt aangeduid, ondanks dat de nose en tail behoorlijk kunnen verschillen. Correct me if i’m wrong!

Verder ben ik zelf geen off-pise boarder en heb ik ook weinig kaas gegeten van planken waar ik niet meer overheen kan kijken als deze rechtop staan ;). In elk stuk is wel een flinke nuance aan te brengen, maar voor de uitleg is het wel makkelijk om lekker simpel zwart-wit te denken. Het is meer om een beginnende boarder uit te leggen wat ze niet moeten willen, dan dat ik een off-piste boarder wil adviseren wat voor plank hij/zij nodig heeft.

Sneeuwbaard op 11 sep 2016 19:31

Ik noem een Elan Vertigo (word helaas niet meer gemaakt) een F2 Eliminator een Arbor A-frame en meer van dit soort spul.
Ook de meeste free-ride boards kunnen prima gebruikt worden om te knallen op de piste. Zoals bijv. een Nidecker Megalight. (nog steeds spijt van dat ik die hebt verkocht)
Zie trouwens op http://www.thegoodride.com dat ze nog onderscheid maken tussen directional en tapered directional waarbij de tapered boards echt een bredere neus dan tail hebben.

D8 dat die Rossi van jou zo’n off-piste beest was??
Weet niet hoe lang je bent maar als baan 3 in Zoetermeer open is mag je wel een x op m’n 167 cruisen. ;)

Übung macht den meister!!!

@RFKANGOO Ik heb Yo-han al gevraagd of ik wat in de tekst aan mag passen. Dat stuk kan en moet beter! ;)

Het onderscheid tussen de vormen op thegoodride vind ik overigens maar wazig. Mijn inziens staan hier simpel gezegd twee twins en vier directional twins. Ik zou een board pas als directional beschrijven als de plank écht alleen maar bedoeld is voor één richting zoals zo’n swallowtail of bij een carveboard zonder opstaande tail.

Mijn Rossi is overal en altijd een beest! ;):D

Ik weet alleen niet of het dé plank zou zijn om mee te nemen als je de hele dag buiten de piste gaat spelen. Het blijft voor mij de beste alleskunner die zelfs mij buiten de piste deed glimlachen ipv zuur kijken met sneeuw tot onder m’n oksels. Toch zal een bredere en langere plank het altijd beter doen.

We gaan elkaar zeker een keer treffen om onze geliefden uit te wisselen. Helaas gaat dat van mijn kant voorlopig even niet lukken ivm een langdurige blessure. Over zo’n 167 kan ik denk ik nog nét heen kijken, dus dat mag dan geen probleem zijn! ;)

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Je kan dus enkel regular op je board staan, En niet meer goofy?

Lekker duidelijk stuk tekst, en bovenal begrijpelijk :)

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Je kan dus enkel regular op je board staan, En niet meer goofy?

Birdheart op 12 sep 2016 17:57

Dan heb je een a-symetrisch directional board. In de beginjaren van het slalom/hardboot snowboarden zag je deze boards regelmatig. Je had dan verschillende snowboards voor goofy en regular.
Tegenwoordig zie je wel weer a-symetrische boards terugkomen maar deze zijn als twin gebouwd en dus zowel goofy als regular te rijden.

Übung macht den meister!!!

Voor mij is een (twin)directional, een board met een iets langere neus dan tail en wat setback, waardoor je nooit helemaal lekker gecentreerd zal staan. Bredere neus of niet, zwaluw of niet, op of naast de piste . Het blijft dan een board wat eigenlijk 1 kant op wil. Tuurlijk kan je er switch op rijden, maar is toch anders dan een full twin. of je moet je bindingen omdraaien ;-)
@sneeuwbaard, goei stukske! Misschien ook iets om voor bindingen en boots te maken? Daar komen ook vaak vragen over voorbij.

*bericht bewerkt door Jeroen6 op 12 sep 2016 21:02

If there is no park, open your eyes - the mountain is a natural one.

@sneeuwbaard, goei stukske! Misschien ook iets om voor bindingen en boots te maken? Daar komen ook vaak vragen over voorbij.

Jeroen6 op 12 sep 2016 20:57

Daar zou ik ook graag meer over te weten komen idd!

@sneeuwbaard, goei stukske! Misschien ook iets om voor bindingen en boots te maken? Daar komen ook vaak vragen over voorbij.

Jeroen6 op 12 sep 2016 20:57

Ik ga kijken of ik daar eens een regenachtige middag aan kan spenderen. :)

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Misschien een klein beetje off-topic, maar ik heb tijdens het snowboarden vaak last van de onderkant van mijn voet. Een soort van kramp. Waar kan dit door komen? Heb verschillende schoenen gehad (nitro / K2 (verwarmd etc) / diverse huurschoenen). Maar kan er niet achter komen waar het aan ligt. Of ligt het toch aan mijn snowboard? Ben 180 lang en ca 95kg en heb een Lib Tech Travis Rice uit 2014.

Ik ga kijken of ik daar eens een regenachtige middag aan kan spenderen. :)

Sneeuwbaard op 20 sep 2016 12:30

Dus nu moeten we naast de sneeuwvoorspellingen ook nog in de gaten gaan houden wanneer het bij jou in de buurt gaat regenen? Pfff… ;)

@beekman: bij mij hebben custom zooltjes het probleem opgelost. Ik had in geen enkele standaard schoen genoeg ondersteuning aan de onderkant van m’n voet. Weet niet of het jou gaat helpen, maar zou zomaar kunnen.

Misschien een klein beetje off-topic, maar ik heb tijdens het snowboarden vaak last van de onderkant van mijn voet. Een soort van kramp. Waar kan dit door komen? Heb verschillende schoenen gehad (nitro / K2 (verwarmd etc) / diverse huurschoenen). Maar kan er niet achter komen waar het aan ligt. Of ligt het toch aan mijn snowboard? Ben 180 lang en ca 95kg en heb een Lib Tech Travis Rice uit 2014.

beekman op 20 sep 2016 13:11

Dit kan meerdere oorzaken hebben.

1 Je schoenen zijn te groot. Probeer kleinere schoenen
2 Je voeten hebben niet genoeg steun aan de onderkant. Gebruik een inlegzooltjes. Op maat gemaakt of superfeet oid.
3 Je snowboard te weinig. Ga regelmatig snowboarden en niet 1x per jaar.

Succes, hopelijk heb je er iets aan.

Übung macht den meister!!!

Custom zooltjes heb ik zeker al geprobeerd. Maar dat helpt helemaal niks bij mij. Werd alleen maar erger. Heel raar.
Betreffende de schoenen ook veel maten al geprobeerd.

Vind het laatste punt van @RFKANGOO wel een goede. Goed excuus om vaker te gaan.

Thanks voor de reacties.

Wat voor zooltjes heb je geprobeerd als ik vragen mag??

Übung macht den meister!!!

Wat voor zooltjes heb je geprobeerd als ik vragen mag??

RFKANGOO op 20 sep 2016 15:08

Zowel de verwarmde zooltjes met een soort van hars, maar ook standaard zooltjes. Merken weet ik helaas niet. Maar lees veel over superfeet. Geen idee of dit ook de zooltjes zijn die ik ooit heb aangeschaft.

Sorry ik was nog een punt 4 vergeten.
Wat is je stance? Dus hoe staan je bindingen.
Ben je een aktieve boarder of juist niet? Heb je bindingen met canted footbed of juist niet?

Übung macht den meister!!!

Kramp aan onderkant van voet(en) kwam bij mij door schoenen die te smal waren geworden, of mijn voeten die breder waren geworden. Maar net hoe je het bekijkt. Ik had mooie boots van Burton, ben overgestapt op Salomon en probleem opgelost.

Er is maar heel weinig nodig om al ergens een krampje te laten ontstaan. Zeker als dit pas na een paar uur boarden is. Vaak gewoon de kou of een verkeerde techniek als je materiaal wel goed is. Trek je schoenen eens een luie zaterdag in huis aan en kijk dan of je de zelfde problemen krijgt. Krijg je dan geen last, dan kan een kleine wijziging in je stance of binding soms helpen.

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Anders misschien nog eens bij een bootfitter langs…

Ik heb ook af en toe kramp in m’n voorste voet, en los dit altijd op door de binnenschoen iets losser te doen, zodat het minder afgespannen is en als dat niet helpt de onderste zone van m’n boots ook iets minder vast te doen… :-)

Sorry ik was nog een punt 4 vergeten.
Wat is je stance? Dus hoe staan je bindingen.
Ben je een aktieve boarder of juist niet? Heb je bindingen met canted footbed of juist niet?

RFKANGOO op 20 sep 2016 16:24

Ben Regular en mijn stance is Duck. Hoeveel graden, weet ik niet heel zeker, Maar dacht 15+ en 15-. Dat kan ook anders zijn. Maar hierin ook heel vaak gewisseld. Zelfs Common Forward gestaan.

Heb inderdaad wedges in mijn bindingen zitten. Misschien zit het hierin. Dat deze te vlak of juist een te grote hoek veroorzaken. Toch maar eens vragen in de winkel of ze hier iets mee kunnen doen of dat ze een andere oplossing hebben.

Wel weer de kracht van het forum ontdekt!! Tof dat er zoveel mensen meedenken.

@Sneeuwbaard leuk stukje maar als fan van snowboards met een triple base profiel zou ik die graag aan je lijst toevoegen.
Als je niet kunt kiezen tussen de voorspelbaarheid van een camber board en de speelsheid van een rocker snowboard is in mijn ervaring een snowboard met 3BT een betere alternatief dan een met een hybride profiel.
Camber van tip tot tail maar verhoogde edges waar het board het breedst is. Op die manier heb je dus de vertrouwde voorspanning op je plank maar zijn je kanten waarmee je bochten initieert ietsjes verhoogd.
Heb zelf nooit een nadeel kunnen vinden. Het board drijft iets meer in diepe sneeuw, carven gaat even smooth als met een normale camber en je hebt een board dat je niet te snel afstraft als je een foutje maakt.

@Sneeuwbaard leuk stukje maar als fan van snowboards met een triple base profiel zou ik die graag aan je lijst toevoegen.
Als je niet kunt kiezen tussen de voorspelbaarheid van een camber board en de speelsheid van een rocker snowboard is in mijn ervaring een snowboard met 3BT een betere alternatief dan een met een hybride profiel.
Camber van tip tot tail maar verhoogde edges waar het board het breedst is. Op die manier heb je dus de vertrouwde voorspanning op je plank maar zijn je kanten waarmee je bochten initieert ietsjes verhoogd.
Heb zelf nooit een nadeel kunnen vinden. Het board drijft iets meer in diepe sneeuw, carven gaat even smooth als met een normale camber en je hebt een board dat je niet te snel afstraft als je een foutje maakt.

nordisksnoe op 20 sep 2016 19:55

Ik begrijp je punt, maar dit valt wat mij betreft onder de ‘snufjes’. In het overzicht heb ik het zo simpel en beknopt mogelijk proberen te houden.
Hoewel ik het persoonlijk helemaal niets vond en absoluut niet aan het extra kantelpunt kon wennen, zoals ik al eens eerder op dit forum geroepen heb, staat het je natuurlijk vrij om iemand zo’n plank te adviseren als iemand een board zoekt met dat soort eigenschappen.
Ik denk overigens wel dat ik zo nu en dan op een regenachtige vrije dag eens wat dieper op dat soort onderwerpen in zal gaan in een aparte topic. Uiteraard zou het ook helemaal niet erg zijn als een ander dat zo nu en dan zou doen ;)

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

[quote]@Sneeuwbaard Ik denk overigens wel dat ik zo nu en dan op een regenachtige vrije dag eens wat dieper op dat soort onderwerpen in zal gaan in een aparte topic. Uiteraard zou het ook helemaal niet erg zijn als een ander dat zo nu en dan zou doen ;)

Sneeuwbaard op 20 sep 2016 20:12

Ben bang dat we een hoop regen gaan krijgen wil jij alles wil gaan uitwerken. :P
Wil best eens meedenken ergens over maar heb een hekel aan hele lappen tekst typen.

Übung macht den meister!!!

Sorry ik was nog een punt 4 vergeten.

Wat is je stance? Dus hoe staan je bindingen.
Ben je een aktieve boarder of juist niet? Heb je bindingen met canted footbed of juist niet?

RFKANGOO op 20 sep 2016 16:24

Ben Regular en mijn stance is Duck. Hoeveel graden, weet ik niet heel zeker, Maar dacht 15+ en 15-. Dat kan ook anders zijn. Maar hierin ook heel vaak gewisseld. Zelfs Common Forward gestaan.

Heb inderdaad wedges in mijn bindingen zitten. Misschien zit het hierin. Dat deze te vlak of juist een te grote hoek veroorzaken. Toch maar eens vragen in de winkel of ze hier iets mee kunnen doen of dat ze een andere oplossing hebben.

Wel weer de kracht van het forum ontdekt!! Tof dat er zoveel mensen meedenken.

beekman op 20 sep 2016 19:19

Over de wedges in bindingen zijn de meningen nogal verdeeld. Nadeel is dat je ze vaak niet kan wisselen. Dus of je hebt ze of je hebt ze niet. Ik persoonlijk ben blij dat ik ze niet meer heb. Kreeg er juist last van m’n knieën van. Anderen zweren er weer bij.
Je stance is gewoon een kwestie van gevoel. Je moet als het board vlak op de grond ligt makkelijk door je knieën kunnen zakken zonder dat de boel “op slot” gaat. Kun je niet soepel door de knieën dan zou ik de stance aanpassen.

Drink je wel genoeg en zitten je schoenen niet “te” strak?? Kan ook nog een reden zijn van kramp.

Übung macht den meister!!!

Je moet meer boarden, je moet meer drinken… Als ik er verstand van had zou ik zeggen dat je iemand geld probeert af te troggelen…

Plaats een reactie