Handig om te weten voordat je om een snowboardadvies vraagt

Om het de leden op dit forum makkelijker te maken om te adviseren, is het fijn als je zo veel mogelijk informatie geeft over jezelf als snowboarder en wat je met het nieuwe snowboard wilt. Beantwoord daarom in ieder geval de volgende vragen:

  1. Hoe lang en zwaar ben je?
  2. Wat is je huidige boardniveau en hoe wil je jezelf ontwikkelen? (zie onderstaand een beschrijving van de 10 boardniveaus)
  3. Heb je al een voorkeur voor een camber- of rockerboard? Of een beetje van beide?
  4. Board je op hoge snelheid of op lage? Of beide?
  5. Board je op de piste, daarbuiten of in het park? (Geef eventueel in een percentage aan hoe je het board wilt gebruiken)
  6. Wat is je boardstijl? Board je energiek/agressief, of juist relaxed/lui?
  7. Heb je al ervaring op een (paar) snowboard(s)?
  8. Wat is je budget?

Beschrijving van boardniveaus
(afgeleid van het Amerikaanse verbond van skileraren PSIA - Professional Ski Instructors of America: http://www.thesnowpros.org/, maar dan vrij vertaald voor snowboarders) :

Niveau 1: eerste keer

Niveau 2: komt een heuvel af als een ‘falling leaf’, maakt geschoven bochten naar beide kanten op glooiend terrein – heeft een paar keer geboard of heeft beginnerslessen gehad.

Niveau 3: wat zelfverzekerder, kan aaneengesloten geschoven bochten maken op glooiend terrein.

Niveau 4: lichtgevorderde die voorzichtige aaneengesloten bochten boardt – snelheidscontrole begint te komen – kan mogelijk ook al een beetje switch rijden.

Niveau 5: gevorderde die wat zekerder op blauwe pistes boardt, voornamelijk geschoven bochten, soms een gesneden bocht – voorzichtig op wat steilere of ijzige blauwe pistes.

Niveau 6: maakt zelfverzekerde gesneden bochten op blauwe en rode pistes. Heeft nog moeite om op zwarte pistes, tussen buckels of buiten de piste met voldoende techniek te kunnen boarden.

Niveau 7: boardt op blauw en rood op redelijk tempo en in alle condities; zoekt meer zekerheid op zwarte pistes, tussen buckels en in het terrein.

Niveau 8: boardt op blauwe en op rode pistes met gesneden bochten; boardt op zwarte pistes, tussen buckels en off-piste veilig en gecontroleerd, maar technisch nog niet optimaal. Kan goed switch rijden.

Niveau 9: goede techniek op elk terrein, op alle soorten pistes en in alle omstandigheden, kan goed omgaan met buckels en boardt technisch zeer goed.

Niveau 10: boardt technisch nagenoeg perfect op alle pistes, kan dat demonstreren en kan anderen daarin trainen – denk aan wedstrijdboarders op topniveau, snowboardrainers, demonstratieteamleden, professionele atleten.

Als je tussen twee niveaus in zit, kies dan het laagste van de twee niveaus.

Met dank aan (gedeeltelijk gepikt van) @GIGI

*bericht bewerkt door Rogier op Invalid Date

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Mooi overzicht!

Ik heb wel nog 2 vragen die het misschien iets aan kunnen vullen.

  1. Wat versta je onder de boardstijlen energiek/agressief en relaxed/lui?

  2. Bedoel je met de geschoven bocht de zigzag en de gesneden een echte kantenwissel?

Mooi overzicht!

Ik heb wel nog 2 vragen die het misschien iets aan kunnen vullen.

  1. Wat versta je onder de boardstijlen energiek/agressief en relaxed/lui?

  2. Bedoel je met de geschoven bocht de zigzag en de gesneden een echte kantenwissel?

Mooi overzicht!

Ik heb wel nog 2 vragen die het misschien iets aan kunnen vullen.

  1. Wat versta je onder de boardstijlen energiek/agressief en relaxed/lui?

  2. Bedoel je met de geschoven bocht de zigzag en de gesneden een echte kantenwissel?

ThomJ op 11 sep 2016 11:50

Een agressieve en/of energieke boarder zal een boarder zijn die dieper staat en veel input geeft aan een plank om krachtige bochten te boarden. Tevens staat deze boarder altijd in een actieve houding en houdt hij/zij rekening met een ‘plotselinge afstraffing’ van een plank. Een luie boarder (ondergetekende) staat wat meer rechtop en laat het board vooral her werk doen. Staat niet altijd actief op een plank en zoekt derhalve geen plank die je ‘onverwacht’ uit balans kan gooien. Uiteraard is binnen dit spectrum bijna elke tussenvorm denkbaar.

De termen geschoven en gesneden bochten zijn zo ver ik weet toch redelijk ingeburgerd in de snowboardlessen. Ben je niet bekend met de termen, dan heb je grote kans dat je bochten nog geschoven zijn. Technisch kan ik er niet echt op in gaan; ik ben tenslotte geen leraar. Het is wel vrij makkelijk om te controleren wat voor bocht je nou net gemaakt hebt, door ná de bocht achter je te kijken naar de lijn die je hebt gezet in de sneeuw. Ziet de lijn er uit alsof deze uitgesmeerd is, dan heb je net een geschoven bocht gemaakt. Is de lijn een smalle smeer tot bijna scherpe lijn, dan heb je waarschijnlijk net een gesneden bocht gemaakt. Ziet de lijn er uit als een haarscherpe lijn die bijna perfect een deel van een cirkel beschrijft, dan heb je net gecarved en dan mag ik hopen dat je mijn uitleg niet meer nodig hebt ;)

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Bedankt voor de verduidelijking!

Over die geschoven/gesneden bocht: Ik heb toen ik begon met snowboarden 5 weken op les gezeten, maar toch nooit die termen zo voorbij horen komen. Ondanks dat dit 5 verschillende leraren waren. Ik weet uit je uitleg nu wat je bedoelt en kan je verzekeren dat mijn bochten gesneden zijn, of zoals ik het ook vaak noem, gecarved ;)

Het was voor mij niet duidelijk dat je dat bedoelde, omdat je het in het overzicht over de falling leaf en geschoven bochten hebt bij niveau 2. Daardoor was ik hem even kwijt.

@ThomJ
Vijf weken les en dan vijf verschillende leraren?! Ik kan me niet voorstellen dat dat prettig is geweest.

Een geschoven bocht wordt binnen de snowboardterminologie ook wel eens een gedrifte bocht genoemd. Daniël heeft hier al eens een mooi filmpje van gemaakt https://www.wintersport.nl/tips-en-tricks/gedrifte-bocht…

Een gesneden bocht is eigenlijk een ander woord voor een carvebocht, maar toch kom ik wel eens tegen dat er een (broodnodige) nuance tussen zit en daar heb ik in de tekst ook gebruik van gemaakt. In de praktijk zal je zien dat er bij boarden vaak alleen over een gedrifte- en een carvebocht gesproken wordt. Dit geeft dan voor het bepalen van je niveau het probleem dat 90% van alle boarders niet verder zal komen dan de ‘beginnersbocht’ en dat tussen de overige 10% veel boarders zitten die onterecht denken het échte carven te beheersen. Vandaar ook dat de drie bochtenniveau’s uit het overzicht niet zozeer bochten zijn die je zo van een leraar zult leren. Een gesneden bocht moet je hier zien als een ‘perfectionering’ van een gedrifte bocht die tegen een carvebocht aan kan schuren, zonder de carvehouding aan te nemen en/of het board extreem te kanten.

Falling leaf (of welke andere naam dan ook) is puur het patroon dat je volgt bij een afdaling. Puur theoretisch zou je falling leaf kunnen carven. Het is wel een manier van voortbewegen die je bij een niveau 2 boarder (gebaseerd op de PSIA-niveau’s ) ziet, omdat ze nog niet overal bochten kunnen of durven draaien. Ter verduidelijking: Het is ook niet noodzakelijk om alles van een niveau te beheersen. Draai je op de berg al lekker je bochtjes achter elkaar, maar ben je nog nooit als een vallend blad, zigzaggend van de berg af gekomen, dan is dat nou niet een techniek die je nog even moet beheersen voordat je je als niveau 3 boarder zou mogen classificeren. De kenner hier zal bij een advies er in gedachte altijd al een niveautje af trekken, omdat we allemaal graag onze skills overdrijven of onszelf behoorlijk overschatten… ;) :P

…en dat is misschien ook wel de meest voorkomende en vooral de duurste fout die je kunt maken: Eindigen met té gevorderd materiaal wat je voortgang en plezier enorm kan belemmeren omdat men zo nodig indruk probeerde te maken op het leuke meisje of de knappe jongen in de skishop! ;)

Gelukkig zijn er op dit forum genoeg experts om beginnende materiaalkopers te behoeden van dit soort fouten, mits ze zo veel mogelijk relevante informatie weten van een materiaalzoekende. Deze lijst zou beide partijen alvast goed op weg kunnen helpen.

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Plaats een reactie