Les 3 Vallees vandaag (winter 2016-2017)

Dit onderwerp gaat over de bestemming Les Trois Vallées

Ai dat is flink balen zeg zeker met dit prachtige weer!, Beterschap @skifan hopen dat je gauw weer kunt genieten.

*bericht bewerkt door Freerider op 29 nov 2016 18:09

@skifan. Mijn Jupiler kreeg wel een erg beroerd vervolg. Spagaat, lies(?), lastig. Hopelijk bij de opening van LM wel present. Mag /hopelijk natuurlijk eerder. Van harte beterschap.

Hen48

Vandaag een rondje gemaakt door Les Menuires om te kijken hoe men zich voorbereidt op de opening op 10 december.

null

Meer foto’s van vandaag op: https://www.flickr.com/photos/skifan/albums

bon ski

@skifan een éénzijdige spagaat of een ongelukje met een medeskier? in ieder geval beterschap!

Je weet niet wat je niet weet.

@Skifan. De verhouding groen/wit is nog wel erg in het nadeel van wit. Er is duidelijk hulp van boven nodig en dat zit er voorlopig niet in. Mijn appartement is nog niet skiënd bereikbaar, maar gelukkig heb ik nog even tijd. Hoe het ook zij, de natuur laat zich niet regelen.

Hen48

@ Hulst
Maar we hebben ook nog 9 dagen, dit is pas het resultaat van 3 dagen (en nachten) spuiten.
Inderdaad, het verbaasde mij ook dat er in de wijk Preyerand helemaal niet (nog niet?) wordt gespoten.

@Robert-010
Eigen schuld , weggerutscht op de Mauriënaisse Piste. Hier lag opgespoten sneeuw die spekglad was en dat zag ik pas toen het te laar was. De volgende dag was dit stuk met waarschuwingspalen afgezet.

bon ski

Voor eerste week van Kerstvakantie zouden we we over het ganse gebied kunnen beschikken of zullen de aansluitingen niet allemaal open zijn. Dit in verband met het kopen van een skipas voor het ganse gebied of enkel Val Thorens en Les Menuires. Graag jullie ervaringen hierin

is nog 3 weken tot kerst ,er kan nog veel gebeuren , boven de 2000 m ligt veel sneeuw dus de gebieden daar zijn altijd open daar

Komt allemaal goed, zowiezo voor hele pas gaan.

@skifan
Snel beterschap. Die Mauriënaisse piste heb ik altijd vervelend gevonden meestal door de grote hoeveelheden papheuvels. Twee keer een flink val gemaakt.
Hopen maar dat het ook nog echt gaat sneeuwen. Anders gaat LM er uit zien als vorig jaar Italië skiën in het groen.

Pas op met blauwe pistes

Na 3 dagen rust weer (rustig) geskied. De sneeuw is nog steeds prima de zon schijnt ook nog steeds, wel is er wat meer wind gekomen.
Vandaag ging de TS Glacier open en de pistes Christine en Croissant, de Lory was gisteren al geopend.

Morgen gaat de TSD Boismint open:

null

Het smalste stuk van de Piste Croissant:

null

Meer foto’s van vandaag op: https://www.flickr.com/photos/skifan/albums

bon ski

Ziet er goed uit skifan!

Kun jij mij wellicht vertellen wat de langst mogelijke afdaling is in L3V? En hoeveel KM is dit?

En kun je vertellen wat de langst mogelijke afdaling naar (evt. Dalstation)Les Bruyeres in les Menuires is? En hoeveel Km?

Wij gaan 11-3 dus ik verwacht optimale condities! Hehe

Bedankt!

Ik heb nog nooit een zak geld een goal zien maken. -Johan Cruijf-

Als je Google ingeeft “langste combinatie afdaling Trois Vallees” komen ze zo tevoorschijn. Er zijn zoveel mogelijkheden, dat ik ze na 10 jaar nog niet allemaal heb gehad. Het laagste dalstation is overigens Le Bettex. Ik vind zelf de piste kwaliteiten, weer en bezonning veel belangrijker. Vanuit Les Menuires is bijvoorbeeld “La Masse” in de ochtend een must omdat die dan volledig in de zon ligt (als die althans schijnt). Bij winderig weer is Valtho in mijn beleving minder leuk. Het gebied biedt echter zoveel mogelijkheden dat je dan weer beter richting Meribel/Courchevel kunt gaan.
Ik vind persoonlijk nog steeds LM het beste uitgangspunt omdat je dan gemakkelijker kunt variëren en kunt inspelen op de weersomstandigheden. Op de webside van het toeristenbureau LM vindt je overigens naast een vracht aan informatie ook een interactieve pistekaart. Op You tube vindt je erg veel tochten van het hele gebied.

Hen48

Oh mijn hemel wat zijn het toch verschrikkelijke jaloersmakende beelden!, die prachtige sneeuw en nu al weet niet hoeveel prachtige zonnige dagen, wat een droomcondities! :D

@Bart1990
Ik kijk meer naar de pistes zoals @Hulst: waar kun je gezien de weersomstandigheden, de drukte en je capaciteiten het lekkerst skiën. Maar als je een indruk wilt.
Grootste hoogteverschil:
1700m Saulire–>St Bon (daarna bus naar Le Praz)
1500m Cime de Caron–>Tortollet lift.
De wijk Bruyères ligt tegen de helling, je kunt hier alleen komen door de betreffende helling af te skiën: Mt de la Chambre–>Bruyères (1000m hoogteverschil)

Over de lengte van de pistes kan ik je niets vertellen want daar heb ik me nog nooit in verdiept
Bon Ski

bon ski

Vandaag nog steeds prachtig weer en goede pistes. Buiten de piste echter ligt niet veel meer. Op de foto’s van de vandaag geopende Boismint lift is goed te zien hoe weinig sneeuw er ligt.
Aankomst TSD Boismint:

null

Meer foto’s van vandaag op: https://www.flickr.com/photos/skifan/albums

bon ski

Val Thorens is overgenomen door de Spaanse studenten die een week vakantie hebben: de voertaal is nu Spaans.
Vandaag een relatieve rustdag, we hebben niet geskied maar zijn naar het Lac du Lou gelopen.
Panorama van het Lac du Lou:

null

De brug in de Piste la Chasse is klaar:

null

Meer foto’s van vandaag op: https://www.flickr.com/photos/skifan/albums

bon ski

Op zich mooie foto’s, maar het lijkt wel voorjaar/einde seizoen. Het wordt toch echt tijd voor een weersomslag. Ik zie echter dat weersbepalende elementen, zoals de straalstroom, zich ook erg vreemd gedragen. Ben echt benieuwd waar we heen gaan.

Hen48

Gevalletje klimaat verandering dit.

Zal de komende jaren rap erger worden vrees ik.
Ben benieuwd in hoeverre het richting eind december begin/ jan nog zal aan trekken.

Gevalletje klimaat verandering dit.

Zal de komende jaren rap erger worden vrees ik.
Ben benieuwd in hoeverre het richting eind december begin/ jan nog zal aan trekken.

De eerste koude dag in Vla Thorens, bij de aankomst van de Funitel du Péclet was het binnen -9 graden. Bovendien was er een venijnige, koude wind. In de ochtend hebben we wat video opnamen gemaakt van de nieuwe Boismint lift, ’s middags nog wat “geknald”. De pistes liggen er nog steeds goed bij maar worden wel harder.
Er bloeit iets moois op in de TS Bouchet:

null

Meer foto’s van vandaag op: https://www.flickr.com/photos/skifan/albums

bon ski

Minder koud dan gisteren, in de ochtend volop zon, in de meer steeds meer sluierbewolking. De tendens dat met name de kunstsneeuw pistes herder worden lijkt door te zetten hoewel vanochtend alles weer perfect was geprepareerd.
Training voor de Worldcup Skicross dit weekend:

null

Meer foto’s van vandaag op: https://www.flickr.com/photos/skifan/albums

bon ski

denk dat de opening van LTV ,Meribel en les Menuires spannend gaan worden dit weekend , ze spuiten wel sneeuw ,maar denk voor je skies dat ze ferm gaan afzien

@Pieter230976
Ik woon 10 meter van één van de pistes die vrijdag opengaan en kan je verzekeren dat er helemaal niets spannend wordt.
Er is door de kou van de afgelopen nachten en ochtenden zoveel gespoten, dat het openen van L3V geen probleem is voor zover het kunstmatig besneeuwde pistes betreft. De hoge pistes zijn vergelijkbaar (of beter want niet beskied) met de hoge pistes in Val Thorens.

bon ski

op de webcam van meribel chaudanne 1450 ,zag ik weinig wit , de piste voor terug tekomen van val thorens ziet er wit uit en de groene piste van meribel motared ziet er ook wit uit

Op de webcams kun je niet zien hoe dik het gespoten sneeuwdek is en de hoeveelheid is lastig in te schatten maar als skifan met zijn ervaring zegt dat het geen probleem is en er zelf ook momenteel is dan is er gewoon geen probleem lijkt me :P ;)

Natuurlijk gaat niet elke piste openen, maar belangrijkste afdalingen en verbindingen zullen openen. Alleen de dorpjes op 1300-1400m lijken zelfs geen kunst sneeuw te kunnen spuiten.
Hopelijk komt er nog eens een lagedrukgebied met een wit cadeautje langs zodat alles open kan, hoe sneller hoe beter.

@jeandeflamand
Ik hoop met je mee, vandaag 3,5 graden in het dal en 10(!!) graden in Les Menuires.

Boodschappen gedaan in het dal. Toen we vervolgend naar Val Tho wilden om te skiën gaf de auto een storing in de katalysator. Tegen de tijd dat we door hadden dat de garage dicht was op woensdagmiddag, was het niet meer de moeite om te gaan skiën.

Op weg naar het dal wat foto’s gemaakt van de sneeuwsituatie in Les Belleville (voorheen St Martin des Belleville):

null

Meer foto’s van vandaag op: https://www.flickr.com/photos/skifan/albums

bon ski

Elke dag weer heel interessant om te zien hoe het er aan toe gaat in mijn favoriete skigebied!, ben benieuwd hoe L3V zich eigen door het zachte en droge weer heen slaat en de vooral sneeuwloze periode die als ik roel moet geloven nog zeker 1.5 week gaat duren.
Het blijft hoe dan ook heerlijke voorpret om naar je updates te kijken!

Fingers crossed. Aanstaande woensdag richting Les Menuires voor een lang weekend skiën (hopelijk… :)).

Plaats een reactie