Waar komt jouw tweede huis?

Stel: je krijgt of wint € 300.000 en mag daarvoor een huis bouwen buiten Nederland en België. Waar zou dat dan zijn, en waarom? Of het een tweede huis is of dat je helemaal emigreert maakt niet uit.

Mijn huis zou ik kopen of bouwen in Moena, Trentino, Italië. Midden in Val di Fassa, met op nog geen 30 minuten rijden zeer geliefde skigebieden Skicenter Latemar (Obereggen-Pampeago-Predazzo), Alpe Lusia naast de deur, Passo San Pellegrino, Carezza, Pozza en Vigo di Fassa en nog directe toegang op de Sella Ronda (en daarmee vooral de verbinding met Val Gardena, Arabba en Alta Badia).

Moena is bovendien een van de mooiste stadjes in Trentino, vind ik. Het is niet zo heel klein, maar nog wel sfeervol en schilderachtig. En om er te wonen is dat toch wel leuk. Rondom is er ook genoeg aan buitenactiviteiten te doen als er geen sneeuw ligt. Veel wandelmogelijkheden, mountainbike-paden van allerlei niveaus. En hoewel het niet heel ver ligt van wat grotere steden als Bolzano of Trento, ligt het toch echt niet aan dat relatief drukke Agide-dal. En in drie uur ben je in Venetië, een van de mooiste steden die ik (al vele malen inmiddels) heb bezocht.

Wat ik ook leuk vind, is dat je aan die kant van de Dolomieten echt meer in het Italiaanse deel zit, waar je iets noordelijker - in Val Gardena bijvoorbeeld - al echt meer de invloeden van Südtirol hebt (onder andere de grote aanwezigheid van de Duitse taal, wat ik persoonlijk toch een stuk minder vind dan Italiaans).

Maar mijn Italië-liefde is wel bekend denk ik.

Waar zou jij een huis zoeken of bouwen?

Begrijp die keuze volledig; prachtig gebied daar. Zelf zou ik een appartementje zoeken in het centrum van Innsbruck (met een auto voor de deur). De complete Oostenrijkse en Italiaanse Alpen binnen handbereik; en lekker snel te bereiken met de vlieger vanuit Amsterdam.

Op basis van de ervaringen van een aantal mensen in onze directe omgeving die een huis in het buitenland hebben/hadden, hebben wij besloten om dat nooit te doen en het bij onze boot te houden.
Veel mensen verkijken zich op de “belasting” die een tweede huis, waar dan ook, met zich mee brengt.

*bericht bewerkt door RCGrootveld op 17 okt 2016 09:35

Rob

Op basis van de ervaringen van een aantal mensen in onze directe omgeving die een huis in het buitenland hebben/hadden, hebben wij besloten om dat nooit te doen en het bij onze boot te houden.

RCGrootveld op 17 okt 2016 09:34

Dit topic staat in de Stube, zodat we lekker wel kunnen fantaseren over zoiets. Niks daarvan is reëel (tenzij jij me dat bedrag even geeft). Dus als je niet mee wil doen met fantaseren, doe dan ook gewoon niet mee en reageer niet.

Wij hebben al bijna 8j ons 2e huisje in Oostenrijk, Dat kwam zo op ons pad, terwijl we er niet eens zo van droomden. We zijn er reuze blij mee en wij dromen nog iedere dag, kan niet wachten tot dat ik er weer heen ga 10 dec. In de eerste week van mei is er weer een mannen klusweek, dus droom nu hoe mijn veranda er uit moet gaan zien ;) Het ligt midden in de bergen vlakbij een klein knus dorp. In het ski Amadè dus genoeg dorpen waar wij zo heen rijden binnen 25 min om een dag ergens anders te skiën als het gebied van Hochkönig. Dus @GiGi droom heerlijk verder en wie weet komt je droom nog een keer uit. Voor diegene die het misschien leuk vinden om te zien hoe ons huis er uit ziet, en hoe wij het verbouwt hebben. zie vlgd link
https://www.facebook.com/dientendiealteschule/

Dienten Die Alte schule

Ziet er goed uit @Elly3.

Maar de vraag was meer bedoeld om het waar? en waarom daar? boven water te krijgen, niet alle (on)gemakken van het hebben van een (tweede) huis in het buitenland.

Wij hebben al bijna 8j ons 2e huisje in Oostenrijk, Dat kwam zo op ons pad, terwijl we er niet eens zo van droomden. We zijn er reuze blij mee en wij dromen nog iedere dag, kan niet wachten tot dat ik er weer heen ga 10 dec. In de eerste week van mei is er weer een mannen klusweek, dus droom nu hoe mijn veranda er uit moet gaan zien ;) Het ligt midden in de bergen vlakbij een klein knus dorp. In het ski Amadè dus genoeg dorpen waar wij zo heen rijden binnen 25 min om een dag ergens anders te skiën als het gebied van Hochkönig. Dus @GiGi droom heerlijk verder en wie weet komt je droom nog een keer uit. Voor diegene die het misschien leuk vinden om te zien hoe ons huis er uit ziet, en hoe wij het verbouwt hebben. zie vlgd link
https://www.facebook.com/dientendiealteschule/

Elly3 op 17 okt 2016 10:18

Leuk om te zien jullie mooie huis !!!

May the ski force be with you !!

Mijn droomhuis zou ergens aan een mooi Noors fjord komen te staan. Heerlijk van eind november tot diep in mei in de sneeuw spelen, en daarnaast heerlijk vissen in het fjord. Het beste van 2 werelden voor mij :D. Daarnaast is de omgeving daar gewoon ronduit waanzinnig. Snowboarden, Sneeuwscooter rijden, Vissen, Jagen, Mountainbiken, Hiken, Gletsjertochten enz enz enz… Ook al heb ik alles hierboven, buitenom het sneeuwscooter rijden, al gedaan in Noorwegen, ik zou het het liefst iedere dag doen…

Still dreaming…

Born to Ride

Dit topic staat in de Stube, zodat we lekker wel kunnen fantaseren over zoiets. Niks daarvan is reëel (tenzij jij me dat bedrag even geeft). Dus als je niet mee wil doen met fantaseren, doe dan ook gewoon niet mee en reageer niet

Tja, dan ga je er dus gemakshalve maar van uit dat dit soort ‘fantasien’ voor alle bezoekers hier ‘fantasien’ zijn en blijven …
En dat terwijl veel van dit soort ‘fantasien’ voor meer mensen zijn weggelegd, dat ze zich zelf realiseren.

Maar goed, ik zal er in het vervolg op letten en ‘topics’ in de stube niet mee als ‘serieus’ bestempelen …

*bericht bewerkt door RCGrootveld op 17 okt 2016 11:22

Rob

Vanuit de omgeving van Nice zie ik in juni/juli jaarlijks nog de besneeuwde toppen van de skigebieden die op 1,5 uur rijden zijn gelegen. Die combinatie van altijd mooi weer en skien relatief dichtbij spreken mij wel aan. Na 40 jaar lotto /postcode loterij, zonder noemenswaardig reaultaat, zal het wel bij dromen blijven.

Hen48

Ik ga geloof ik voor Le Grand Massief. Wat een mooi, veelzijdig gebied (en er schijnen enorme investeringen aan te komen). Les Carroz vind ik een sfeervol dorpje, halverwege de berg. Dus je kunt heerlijk van en naar je voordeur skiën, maar ook het dal in voor grotere plaatsen en het meer van Geneve.

Ja ik zie het wel zitten…mooie grof-stenen basis voor de begane grond en dan veel hout voor verdieping 1 en de zolder. Grote ramen natuurlijk voor optimaal panorama. Maar ook raampjes met luikjes (is een gat in de vorm van een hartje te truttig??) en een mooi balkon op het zuiden. En dat alles ligt dan natuurlijk met vrij zicht op het dal en de bergen aan de overkant, direct tegen het centrum (maar wel rustig) en aan de piste.

Laat die Gaston maar komen, want dit klinkt toch wel als een hele goede bestemming :)

Ergens in een mooi rustig dorpje rond Grenoble. Aan de voet van de alpen maar toch niet afgesloten. Beter weer in de zomer maar niet het extreme van meer zuidelijke streken. Maar vooral al die prachtige grote skigebieden in de omtrek. @GiGi bedankt om ons te laten mee dromen :D

Montforte d’Alba. Of ergens anders in Piemonte. Iets verder van Sestriere en Aostagebieden (zeg anderhalf uur) maar krijg rest van familie alleen mee voor warme voorjaarsvonden en middellandse kust op uurtje. Vrees alleen dat je niet ver komt met je drie ton. Overigens droom ik ook graag mee over Noorwegen en Moena hoor

Vrees alleen dat je niet ver komt met je drie ton.

Sndr op 17 okt 2016 16:43

Daar ben ik dus ook bang voor; vandaar mijn keuze voor een simpel appartementje in Innsbruck. @GiGi, mag het ook een paar miljoen kosten?

Van mij mag alles. Laten we er voor het gemak een 0 bij doen. Of dat echt wat uitmaakt voor de plaats waar jij je huis zou willen bouwen betwijfel ik. Ikzelf laat me nooit beperken in mijn dagdromerijen door van die mondaine zaken als geld…

Nou gigi prima keuze die ik zo 1 op 1 over zou nemen

Tsja , de verleiding is groot om iets in oostenrijk te roepen , maar bij nader inzien iets aan de kust van de costa brava, met andorra binnen handbereik is ook wel lekker …vlieg ik wel een paar keer naar Oostenrijk , ik heb dan toch geld zat ?

*bericht bewerkt door Eisbeer op 17 okt 2016 17:12

Laten we er voor het gemak een 0 bij doen. Of dat echt wat uitmaakt voor de plaats waar jij je huis zou willen bouwen betwijfel ik. Ikzelf laat me nooit beperken in mijn dagdromerijen door van die mondaine zaken als geld…

GiGi op 17 okt 2016 16:53

Een nul extra en ik woon in Zwitserland, ski minstens een maand per jaar in Denver als ik niet het Fis-circus achterna aan het reizen ben. Is meer fantaseren dan dromen. Iets van beperking mag wmb wel @GiGi

*bericht bewerkt door Sndr op 17 okt 2016 17:43

Dan is die 3 miljoen snel op hoor. Na 1 seizoen gok ik zo.

Laat ik de vraag anders stellen (iedereen doet zo moeilijk steeds): waar zou je een tweede huis willen, als je er op één plek eentje mocht bouwen of kopen. Het gaat dus om 1 plek waar je dan met dat huis “aan vast” zou zitten. Welke plek zou dat zijn? En waarom?

Je zegt dus wel dat je in Zwitserland zou willen wonen. Maar is dat vanwege het geweldige skiën/boarden en bergleven aldaar, of omdat dat zonder die 3 miljoen niet zou kunnen? En vergeet dat geld nou eens. Het gaat om de dik gedrukte vraag hierboven.

*bericht bewerkt door GiGi op 17 okt 2016 17:44

Misschien krijgen we John de Mol zo gek om ons bij wijze van Challenge drie miljoen op te laten maken in een jaar. On National TV. Elke ochtend ontbijten met champagne is alvast niet handig met skiën. Kaviaar dan maar. Maar dan wel elke avond dure bubbels vrees ik. Paar uur les van Lindsey Vonn helpt ook wel denk ik.

*bericht bewerkt door Sndr op 17 okt 2016 17:44

@GiGi die had ik al beantwoord (Piedmonte). Zwitserland is (met die nul extra) puur om fiscale redenen. Nu mogen anderen weer…

Ik heb in Chamonix met mijn neus tegen het raam van een locale makelaar gestaan. 3 ton is daar een inimini apartementje :), maar de locatie lijkt me wel wat. Ook in de zomer een mooie omgeving.

En wat dromen betreft: ik koop elke maand een staatslot en dus het recht om te fantaseren. Winnen doen we toch niet, maar met twee keer 100 euro is het saldo dit jaar al wel positief.

Met héél veel geld een mooi optrekje in Lech, daar is een supermarkt met goeie wijn in het dorp. Iets verstandiger en realistischer is misschien een appartement in de Spaanse pyreneeën, daar is het in zomer ook nog fijn verblijven. Misschien moeten we een fonds starten met een aantal forumleden en samen een (of een aantal) verblijven kopen in de alpen :-). Er zijn nog wat hotels te koop… het eerste Wintersporters.nl-hotel met korting voor coöperanten? Ik wil de boel wel uitbaten :-)

Mijn tweede huis staat in Val Thorens. Ik ben tevreden!

Volg mij op Twitter @SkieurVT

Mijn tweede huis staat in Val Thorens. Ik ben tevreden!

Skieur op 17 okt 2016 21:57

En dat van mij drijft ergens in den lande en ik ben ook heel tevreden.

Mijn geheim:
Stoppen met fantaseren, je zelf een doel stellen, op het juiste moment de juiste beslissing nemen, een klein beetje geluk (zoals in mijn geval, en nee geen erfenis of loterij) en last but not least: de juiste prioriteiten stellen.

Bij voorbeeld door wat minder waarde te hechten aan de heilige koe

Rob

Het gaat dus om 1 plek waar je dan met dat huis “aan vast” zou zitten. Welke plek zou dat zijn? En waarom?

Ik zou m’n huis dan vastmaken aan het bootje van @RCGrootveld ?, of ben ik nu de stelling weer íets te vrij aan het interpreteren?! ?

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

De plek is van minder belang voor mij, als ik het er maar mooi vind en zolang er maar genoeg skigebieden in de buurt liggen.
Maar moet ik écht kiezen, dan in de buurt van Imst of Landeck(niet in die steden zelf) of toch ergens in Graubünden maar daar red je het niet met 3 ton.

Als het puur gebaseerd zou zijn op de favoriete bezigheid van de forumbezoekers hier zou ik gaan voor Seez of één van de kleine dorpjes rondom Bourg St, Maurice. Het zijn dan wel de grote jongens, maar de wintersportmogelijkheden rondom die plek zijn fantastisch.
Binnen 45 minuten zit je in Paradiski, Espace Killy, Espace San Bernardo, Les Trois Vallées, Le Grand Domaine, maar ook Arêches en Espace Diamant. Ongelofelijk veelzijdig dus, en in de zomer ook erg leuk en levendig. In de stad heb je tenminste de nodige faciliteiten, treinstation om de hoek mét TGV verbinding (ook al rijdt die vanaf Lyon erg rustig) en ga zo maar door…

Ik zou in italie gaan wonen ondanks dat ik er nog nooit heb geboard is de combinatie van de italiaanse keuken en prachtige landschap een ultieme combinatie, wellicht niet eens direct in het alpengebied maar eerder aan het gardameer ofzo. als het maar 1 hooguit 2 uur van een skigebied vandaan is :P

*bericht bewerkt door Freerider op 18 okt 2016 06:54

@freerider Pak dan bijvoorbeeld de noordkant van het meer, dan zit je met bijvoorbeeld een +/- 1 uur in het gebied van paganella, val di sole. Iets verder natuurlijk val di fiemme etc.

Let it snow

Ik zou in ieder geval ook kiezen voor Italië en waarschijnlijk ergens in de Dolomieten. De locatie die @GiGi voor ogen heeft lijkt me wel wat.

Plaats een reactie