Sauerland 2016-17

Dit onderwerp gaat over de bestemming Winterberg

null

Onnem op 15 nov 2016 06:23

He onne,

Welke piste is dit?

Gr Jos

@josmulder Poppenberg

You can’t buy happiness, but you can buy a lift pass!

Wat een verschil in 3 dagen tijd!!

null
null
null

Wat mij betreft hadden ze beter alles gewoon afgelopen weekend open kunnen gooien. Die bak sneeuw die ze gemaakt hebben is straks voor een groot deel toch weer weg. Hadden ze tenminste wat meer inkomsten gehad.

Denk als het echt uit had gekund, ze echt wel meer open hadden gedaan. Winterberg kennende.
Nu was alles geconcentreerd op 1 piste wat heel efficiënt is voor die ene lift. Als er meer open is, zijn er minder mensen per lift. Gok dat de kosten hoger zijn dan de inkomsten. Dit was pure marketing en zal niet direct een hele dikke winst hebben opgeleverd.

Ben het met je eens dat de hoeveelheid sneeuwproductie wel wat typisch was met het huidige weer in aantocht, maar er zal ongetwijfeld een reden voor zijn geweest. Misschien de reden dat zei wel een skigebied beheren en ik niet :)

Alles was wellicht wat overdreven, maar ik denk dat ik niet de enige ben die zoiets had van ‘voor die ene vlakke piste ga ik niet rijden’. Hadden ze de Poppenberg erbij gedaan, dan waren we waarschijnlijk wel gegaan. Ik kan me zo voorstellen dat dat voor meer mensen geldt.

Ze hebben gewoon een grote gok genomen en gehoopt dat de omslag naar koud weer die op de lange termijnplanning stond op dat moment zou komen. Helaas lijkt die omslag uiteindelijk niet meer te komen en zitten ze de komende 2 weken verkeerd met een warme, zuidwestelijke stroming met veel regen. De harde wind in combinatie met de warmte en de regen gaat er gewoon nu voor zorgen dat alles (bijna) voor niets is geweest. Was die koude periode gekomen hadden ze vervroegd alles kunnen openen, nu heeft het bakken met geld gekost en lijkt het (bijna) niets op te leveren. Zulke dingen zijn nu eenmaal het risico van ondernemen…

Born to Ride

@matthias123
De kou komt gewoon terug hoor! Komend weekend koud, daarna even warm, maar meest droog en daarna winter. … pluim Kassen (winterberg normaliter 4-5 graden kouder)
http://www.weerplaza.nl/15daagseverwachting/?r=kassel&ty…

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Als je het weerbericht hier op deze site bekijkt, welke meestal behoorlijk betrouwbaar is, zie je dat er weinig kou in de lucht zit komende 2 weken. En ik weet ook niet wat de Europese pluim doet, maar die is meestal wat betrouwbaarder.

Born to Ride

Winterberg gaat dit weekend toch weer een lift openen, dit keer gaat de Poppenberg open. Dit is hun enige kans om nog iets opbrengst te halen uit de sneeuw die ze afgelopen weekend opgespoten hebben. Ze geven een kleine kans op nachtvorst af dit weekend, dus hopelijk komt dat zodat de pistes nog iets opvriezen, anders zal het behoorlijk slush zijn om in te skien.

Born to Ride

Nieks geen lift open… Maar wel nog grote hopen sneeuw; mooi voor de Snowfarming dat Winterberg van plan is/was maar ook dit laten ze nu gewoon liggen… .

Poppenberg is open hoor… De lift van vorige week, Rauher Bush, die is dicht.

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Nieuwe lift, nieuwe pistenkaart en nu nog een nieuwe website met actuele foto’s?

De sneeuwproductie van vorige week lijkt toch te gaan lonen. Begin volgende week lijkt er bij -5 tot -10 graden (overdag -2/-3) nog een mooie massa gemaakt te kunnen worden. Het zou goed kunnen zijn dat vanaf het weekend van 3 december grote delen van het skigebied open gaan, mede damkzij de al opgebouwde reserves… Op dit moment is alleen de Poppenberg 8-zitter open.

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

@Harry(Winterberg) ik wil niet al te pessimistisch zijn, maar waar jij die diepvries temperaturen vandaan haalt zijn voor mij een raadsel…

null

Born to Ride

Harry is altijd heel positief. Hij kan van een 5 cm wit lint slush nog een wervelend verhaal maken :)
Desalniettemin, laten we hopen dat Harry’s voorspelling uitkomt… Laat maar komen die sneeuw!!

IDD Jeroen! laten we hopen op veel sneeuw. ik maak ook graag weer tripjes naar winterberg.
blijft toch fantastisch zo “dichtbij” huis

Je weet niet wat je niet weet.

Ik geef @Harry(Winterberg) wel gelijk! Sneeuwproductie van twee weken geleden was niet zomaar een gok. In Winterberg weten ze als geen ander dat begin december kouder is dan het einde van de maand. Waar Harry zijn voorspelling baseert is waarschijnlijk dit: http://www.weerplaza.nl/15daagseverwachting/?r=kassel&ty…
Vergeet niet dat het hier gaat om iets warmere Kassel!
Zelfs wetteronline.de kan deze lijn bevestigen met:

null

You can’t buy happiness, but you can buy a lift pass!

Laat maar komen. Zodra er meerdere pistes open gaan weet ik waar ik een dagje heen ben.

Harry is altijd heel positief. Hij kan van een 5 cm wit lint slush nog een wervelend verhaal maken :)
Desalniettemin, laten we hopen dat Harry’s voorspelling uitkomt… Laat maar komen die sneeuw!!

JeroenS op 23 nov 2016 10:19

Schei toch uit man. Als het slecht is, dan meld ik dat, als het ondanks zeer negatieve berichten eigenlijk nog best lekker skiën is, dan meld ik dat ook. Doorgaans nadat ik zelf net van de latten gestapt ben.

Wat het weer betreft: ik kijk gewoon naar de weerkaarten en de verwachtingen. Als bovenop de Kahler Asten bij helder weer -7 verwacht wordt, dan is het al gauw -12 of kouder bij de Ruhrquelle en in de Büre-dalen van het hoofdskigebied kan je dan ook -10 verwachten. Bij een relatief lage luchtvochtigheid betekent dat heel veel sneeuw. Evengoed blijven het verwachtingen, het kan ook erg tegenvallen, maar ook erg meevallen en met stralingsvorst boven een sneeuwdekje nog veel kouder worden.

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

actuele verwachting voor Kassel (170m, Winterberg 600-810m is doorgaans 3-4 graden kouder)
bron: http://www.weerplaza.nl

null

*bericht bewerkt door Harry(Winterberg) op 23 nov 2016 15:44

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Als het bovenop de Kahler Asten -7 is heb je in de dalen vaak een temperatuur van rond de -5. Dat scheelt een dikke 5 graden. Bij normale omstandigheden moet je namelijk zo’n 0.6 graden per 100 hoogtemeters rekenen. Het kan met omgekeerde inversie in grote alpendalen soms andersom zijn qua temperatuur, maar in Winterberg gaat dat niet op. Met de rekenmethode die jij toepast zou het dus in het laagland -15 moeten zijn ofzo?? Nu snap ik ook hoe je aan die diepvries temperaturen komt, maar -5 en overdag rond 0 lijkt me realistiser…

Born to Ride

null

Deze kaart geeft voor dezelfde datums ook een erge temperatuur daling. Zelfs in Nederland wil het gaan vriezen volgens deze kaart. Elfstedentoch?!

A winter without powder isn't a winter!

@Harry(Winterberg)
Laat gaan Harry. Er zijn er veel meer die jouw bijdragen waarderen dan omgekeerd. Ik zie ze graag voorbij komen.

Even a bad day skiing is better then a good day at work

Laten we elkaar niet de tent uit vechten, laten we het aankijken en er het beste van hopen.

We moeten elkaar zeker niet de tent uitvechten, maar zwaar commercieel gekleurde berichten die niet realistisch zijn, zijn gewoon storend. En zoals je hierboven kan lezen ben ik niet de enige die zich er af en toe aan stoort. Ik probeer op deze manier gewoon op een onderbouwde manier teleurstellingen te voorkomen.

Born to Ride

Dalen, vooral komvormige, zijn bij hoge druk in de regel in de nacht kouder dan op de bergen, en niet zo’n beetje ook. Overdag is het inderdaad meestal andersom. De koudste plek van het Sauerland in de winter is vaak onderaan de Ruhrquellepiste op 610 meter. In extreme gevallen meer dan 20 graden kouder dan op de Kahler Asten op 841 meter (inversie), meestal een paar graden,
Niet voor niets had de Ruhrquellepiste als eerste sneeuwkanonnen en niet zelden gebeurt het dat beneden de kanonnen bij -4 staan te blazen, terwijl ze 50 meter hoger bij 1 graad uit staan. Ik kan het weten, heb er jaren gestaan.

Verder ontken ik commercieel gekleurd te berichten, al was het maar omdat ik geen enkel commercieel belang meer heb daar, heb de skischool al 10 jaar geleden overgedragen en werk er slechts als “normale skileraar” die regelmatig trainingen verzorgt,

https://www.wetter-sauerland.de/wetterwissen/sauerlaender-we…

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Als je tekst leest, dan zie dat de Ruhrquellehut 20 vorstdagen méér per jaar heeft dan de Kahler Asten, bijna 3 volle weken.
Ook in bepaalde Alpendalen heb je dit effect, bijvoorbeeld bij het vliegveld van Samedan bij St Moritz, waar -30 graden in de winter geen uitzondering is, terwijl het 1500 meter hoger op de Corvatsch bij -15 blijft. Bij lage druk / sneeuwval is het echter andersom - ook in het Sauerland - en wordt het inderdaad kouder met de hoogte.

Bij noordenwinden is dat verschil overigens vaak veel groter dan bij zuidenwind.

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Ze verwachten zelf iig dit weekend 's nachts nog wel wat sneeuw te kunnen maken.

Ze verwachten zelf iig dit weekend 's nachts nog wel wat sneeuw te kunnen maken.

Robert7 op 24 nov 2016 16:32

Kan is klein dat dit het weekend lukt. Na het weekend lijkt er kurkdroge lucht te komen, met luchttemperatuur van -8 tot +3, maar dauwpunttemperaturen tot rond -15’C ( en die bepalen de hoeveelheid sneeuw die je kint maken, soms dus ook bij +3 graden!)

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Plaats een reactie