Met welke auto naar wintersport???

Alfa Romeo Giulietta QV met 285PK :) Natuurlijk in het knalrood zodat je hem ook nog terugvindt na een sneeuwbuitje.

Thomas op 9 nov 2016 12:07

Nice, tot vorig seizoen deed ik de trips met een eveneens knalrode 159 SW Ti met dezelfde motor (Maar dan iets conservatiever gemapt.)

null

Morgen de eerste keer richting de sneeuw met de vervanger, een 2016 Honda Civic Type R op Dunlop winterbandjes en een set Rud Centrax kettingen in de koffer:

null

@Jan_Beelen, nou een Smart en Alpen zijn niet echt een goede combi! ? Ik wens je veel suc6!!!

null

*bericht bewerkt door Lange op 11 nov 2016 13:47

You can’t buy happiness, but you can buy a lift pass!

@Jan Beelen: ben wel benieuwd of je met de sneeuwval in Courchevel met je Smart bent bovengeraakt?

Alfa Romeo Giulietta QV met 285PK :) Natuurlijk in het knalrood zodat je hem ook nog terugvindt na een sneeuwbuitje.

Thomas op 9 nov 2016 12:07

Nice, tot vorig seizoen deed ik de trips met een eveneens knalrode 159 SW Ti met dezelfde motor (Maar dan iets conservatiever gemapt.)

null

Morgen de eerste keer richting de sneeuw met de vervanger, een 2016 Honda Civic Type R op Dunlop winterbandjes en een set Rud Centrax kettingen in de koffer:

null

FORZAM op 9 nov 2016 21:50

De 159 heeft ook een iets kleinere turbo. Daardoor ook het lagere vermogen t.o.v. de Giulietta.
Was die 159 een Rosso Competizione? Dat is namelijk mijn kleur. Zeer, zeer bijzonder en dat went nooit.

En die nieuwe type R. Tot nu toe wist ik niet helemaal wat er van te vinden, maar in die kleur: wow! Wat een gaaf ding zeg! Gefeliciteerd!

*bericht bewerkt door Thomas op 13 nov 2016 07:49

Even a bad day skiing is better then a good day at work

@Jan_Beelen, nou een Smart en Alpen zijn niet echt een goede combi! ? Ik wens je veel suc6!!!

null

Lange op 11 nov 2016 13:43

Hahaha, Humor! Uiteindelijk heb ik besloten om met een aantal (internationale) Erasmus-studenten (meer dan 2) een auto te huren hier in Lyon. Ook omdat mijn winterbanden nog gemonteerd moeten worden en ik liever niet (lees: helemaal niet) met een achterwiel aangedreven Smart de mogelijke besneeuwde berghellingen wilde berijden zónder winterbanden.

Autoverhuurbedrijven - in ieder geval Europcar/Interrent op Lyon Airport - weigeren auto’s in de winter te verhuren met winterbanden (‘‘niet normaal in Frankrijk stelde de medewerkster’’ ?) - wees je hiervan bewust bij het huren van auto’s bij deze organisaties! We zijn met 4 man in een Renault Twingo gestapt en - tegen beter weten in - naar Courchevel gereden (althans daartoe een mogelijk onverantwoorde, dappere doch geslaagde poging gewaagd). Tot onze schrik begon het rond 8 uur ongelofelijk hard en aan één stuk door te sneeuwen.

In eerste instantie hebben wij geprobeerd om boven te komen zonder kettingen. Tot aan Courchevel 1650 ging het redelijk althans maakten we voorzichtige kilometers richting de top. Met Courchevel 1850 in het zicht moesten we op ‘‘advies’’ (lees: noodgedwongen) terugkeren om de sneeuwkettingen te monteren en weer achteraan sluiten in de rij ploeterende - bijna allemaal op zomerbanden rijdende - Franse auto’s. Met sneeuwkettingen zijn wij uiteindelijk zonder enige problemen boven gekomen en hebben we zelfs de (ernstig) besneeuwde lokale straatjes getrotseerd.

Uiteindelijk om 6 uur vertrokken vanuit mijn (tijdelijke) woonplaats Lyon rond 8:30 uur gearriveerd aan de voet van Courchevel 1650/1850 en rond 12 uur pas klaar om de (enige) gondel in te stappen. Al moet gezegd worden dat het hard sneeuwde, het zicht slecht was, het redelijk waaide, (te) veel mensen op de piste waren en het aantal ‘kilometers’ om te skien buitengewoon karig was waarbij er slechts één restaurant open was welke absurde prijzen rekende.

Het is overigens verbazingwekkend dat zoveel Fransen (toegegeven waaronder ook wijzelf) zónder winterbanden (en sommigen zelfs zónder kettingen) de berg wel ‘even’ zouden kunnen opkomen. Het moge dan ook geen verassing zijn dat velen langs de kant van de weg de slecht begaanbare Franse wegen (of zichzelf) aan het verketteren waren en de gehele berg route vanaf Courchevel 1650 tussen 9 uur en 12 uur vaststond met ‘‘Hollandse’’ overmoedige Fransen ;-).

Hoewel ik de mogelijke (verontwaardigde) reacties kan begrijpen van ‘ons’ onverantwoorde besluit om (alsnog) met de gehuurde Twingo op zomerbanden mét kettingen naar Courchevel 1850 te rijden, was de drang om van de berg te glijden te groot en maakte maakte de reeds gemaakte kosten voor de huur en de accommodatie (op ons studentenbudget) het risico om niet om hoog te geraken acceptabel.

Zonder een winterbanden discussie te ontketenen kan ik oprecht zeggen dat ik nooit maar dan ook nooit meer zonder (fatsoenlijke) winterbanden naar welk wintersportgebied dan ook zal afreizen. Hoewel er uiteindelijk niks is gebeurd, hebben wij met elkaar ons lesje geleerd ;-).

*bericht bewerkt door moderator op 15 nov 2016 14:32

Uiteindelijk heb ik besloten om met een aantal (internationale) Erasmus-studenten (meer dan 2) een auto te huren hier in Lyon. Ook omdat mijn winterbanden nog gemonteerd moeten worden en ik liever niet (lees: helemaal niet) met een achterwiel aangedreven Smart de mogelijke besneeuwde berghellingen wilde berijden zónder winterbanden.

Autoverhuurbedrijven - in ieder geval Europcar/Interrent op Lyon Airport - weigeren auto’s in de winter te verhuren met winterbanden (‘‘niet normaal in Frankrijk stelde de medewerkster’’ ?) - wees je hiervan bewust bij het huren van auto’s bij deze organisaties! We zijn met 4 man in een Renault Twingo gestapt en - tegen beter weten in - naar Courchevel gereden (althans daartoe een mogelijk onverantwoorde, dappere doch geslaagde poging gewaagd). Tot onze schrik begon het rond 8 uur ongelofelijk hard en aan één stuk door te sneeuwen.

In eerste instantie hebben wij geprobeerd om boven te komen zonder kettingen. Tot aan Courchevel 1650 ging het redelijk althans maakten we voorzichtige kilometers richting de top. Met Courchevel 1850 in het zicht moesten we op ‘‘advies’’ (lees: noodgedwongen) terugkeren om de sneeuwkettingen te monteren en weer achteraan sluiten in de rij ploeterende - bijna allemaal op zomerbanden rijdende - Franse auto’s. Met sneeuwkettingen zijn wij uiteindelijk zonder enige problemen boven gekomen en hebben we zelfs de (ernstig) besneeuwde lokale straatjes getrotseerd.

Uiteindelijk om 6 uur vertrokken vanuit mijn (tijdelijke) woonplaats Lyon rond 8:30 uur gearriveerd aan de voet van Courchevel 1650/1850 en rond 12 uur pas klaar om de (enige) gondel in te stappen. Al moet gezegd worden dat het hard sneeuwde, het zicht slecht was, het redelijk waaide, (te) veel mensen op de piste waren en het aantal ‘kilometers’ om te skien buitengewoon karig was waarbij er slechts één restaurant open was welke absurde prijzen rekende.

Het is overigens verbazingwekkend dat zoveel Fransen (toegegeven waaronder ook wijzelf) zónder winterbanden (en sommigen zelfs zónder kettingen) de berg wel ‘even’ zouden kunnen opkomen. Het moge dan ook geen verassing zijn dat velen langs de kant van de weg de slecht begaanbare Franse wegen (of zichzelf) aan het verketteren waren en de gehele berg route vanaf Courchevel 1650 tussen 9 uur en 12 uur vaststond met ‘‘Hollandse’’ overmoedige Fransen ;-).

Hoewel ik de mogelijke (verontwaardigde) reacties kan begrijpen van ‘ons’ onverantwoorde besluit om (alsnog) met de gehuurde Twingo op zomerbanden mét kettingen naar Courchevel 1850 te rijden, was de drang om van de berg te glijden te groot en maakte maakte de reeds gemaakte kosten voor de huur en de accommodatie (op ons studentenbudget) het risico om niet om hoog te geraken acceptabel.

Zonder een winterbanden discussie te ontketenen kan ik oprecht zeggen dat ik nooit maar dan ook nooit meer zonder (fatsoenlijke) winterbanden naar welk wintersportgebied dan ook zal afreizen. Hoewel er uiteindelijk niks is gebeurd, hebben wij met elkaar ons lesje geleerd ;-).

Jouw (onzinnige) motivatie is dus hetzelfde als voor al die andere ploeteraars. Gewoon op tijd kettingen om en gaan, als het idd zo hard sneeuwde, zal dat met winterbanden hetzelfde zijn geweest. Zie ook de recente blogs van @Rogier hierover.

@Rogier loop je in Kathmandu, moeten we toch weer aan jou denken? Jammer genoeg geen wintersporters-sticker mee, anders had ik hem erop geplakt!

mama on a mission in the snow

Voor het derde jaar op rij met een mooie MB C klasse uit 2013 ongelofelijk lekkere cruisebak.
Lijkt me geweldig om met een Porsche Cayenne oid. richting de Alpen te knallen.

*bericht bewerkt door KajZ op 26 dec 2016 14:55

Afgelopen voorjaar de GMC Savana verkocht en iets handigers gekocht.

Een VW Caravelle 2.0 Bitdi met inmiddels 230 pk ?

null
null

Disturbing the peace since 1975

Afgelopen zomer een andere auto moeten kopen, dus gaan in januari kijken hoe de Avenis 2.0 automaat uit 2011 het gaat doen.
Tevens nieuwe winterwielen en sneeuwkettingen er bij moeten kopen, maar dan kunnen we ook weer een aantal winters vooruit!

Over twee weken een nieuwe auto ophalen. Na jaren Audi wordt het nu een BMW X1. En dan eind januari naar de Dolomieten!

Voor mij al jaren lang het ultieme wintersport vervoermiddel… in de zomer ook maar dan met boot!
Niet zo snel, maar wel heerlijk sterk en veel ruimte.

null

Neerslag maakt niet gelukkig, gelukkig maken ze sneeuw...

Voor mij al jaren lang het ultieme wintersport vervoermiddel… in de zomer ook maar dan met boot!
Niet zo snel, maar wel heerlijk sterk en veel ruimte.

!undefined

HV180 op 27 dec 2016 13:44

Oef… mijn droomauto, maar heel even onbereikbaar tot na 31 december. Het schijnt dat ik het winnende lot heb gekocht :-)
Voorlopig dit jaar dan nog maar met de auto die er het meest op lijkt :-) onze Peugeot 5008.
Ideale gezinsauto. 2 volwassenen en 3 kinderen, riant zitten. Rijdt op LPG dus redelijk voordelig naar de bestemming, echter het motor vermogen van deze 1.6-er VTi laat het op gas wat betreft vermogen nogal eens afweten in de bergen, dus naar boven in de kruipgang. Maar we komen er.

https://cdn.wintersport.nl/forum/17/09013cd9142448400b413e63...

?? 2023

In de voorjaarsvakantie voor het eerst op vakantie met een hybride auto. Sinds een paar weken heb ik een BMW 330e. Aan vermogen geen tekort, alleen de brandstoftank is wat kleiner wat er voor zal zorgen dat we wat vaker moeten stoppen. Maar dat mag de pret niet drukken.
Hopelijk zonder al teveel sneeuw onderweg, want de gemiddelde BMW kan daar niet zo best tegen…
Zelfs niet op winterbanden. :-)

@HV180, hele toffe bak! Ik moet er alleen niet aan denken om er 800-1000km op een dag mee te moeten reizen ;)

Leuke auto’s komen langs.
Wij gaan weer met de Twingo diesel naar Italië ( 1 op 23). Twee keer in Zuid-Duitsland tanken is genoeg. Blijven wat pecunia over voor de broodnodige skiles.

Net een paar weken weken een andere auto aangeschaft. Kijk er nu al naar uit om naar De sneeuw af te reizen!

null

Net een paar weken weken een andere auto aangeschaft. Kijk er nu al naar uit om naar De sneeuw af te reizen![c0766b2aea1daf4f1b15d9b46d292d4d_img-5387.jpg]

Vorig jaar was die net nieuw, nu weer met de Volvo V60 D6 Twin Engine.
Geweldige machine met 4 wiel aandrijving als je het nodig hebt en uiteraard winterbanden eronder!
We kiezen ervoor om het skimateriaal te huren, dan is deze V60 ruim genoeg.

null

En in mijn Honda Crv-4 wiel (sneeuwkettingen overbodig) gaat het eigen materiaal gewoon mee. Hoeft zelfs niet op dak.

Hen48

@HV180, hele toffe bak! Ik moet er alleen niet aan denken om er 800-1000km op een dag mee te moeten reizen ;)

Userd op 28 dec 2016 17:31

nou… onder normale omstandigheden en met de “standaard” uitvoering ik eigenlijk ook niet!
Maar! er is nogal het nodige aan gedaan om wat extra comfort te hebben tijden de reizen:

Kleine greep uit de aangebrachte opties:
SCHEEL auto fauteuils ( verwarmd! )
Standkachel
cruise control ( ja echt! )
verwarmde spiegels en voorruit.
instelbare interval op ruitenwissers.
isolatie/antidreun platen bij deuren en tussenschot ( motor <–> cabine )
Uitgebreid radio en speaker systeem incl subwoofer / eindversterkers en gescheiden midden en hoog speakers…
navigatie computer i.c.m. touchscreen scherm ( multi systeem waarbij ook de boordcomputer is uit te lezen. )
elektronische ventilatie regeling. ( i.p.v. standje te laag of te hoog! )

dit maakt het allemaal wel wat prettiger en comfortabel, snelheid mee\stal rond de 110 km per uur. blijft het ook fijn rijden.
zit lekker hoog, goed uitzicht en genieten maar!. voor de veiligheid 2 sets met dus 4 sneeuwkettingen van het type extra zwaar en dik.
bedoelt om een auto van 2300 kg makkelijk door de sneeuw te laten ploegen. nog maar één keer nodig gehad en dan zijn 4 kettingen wel even zwoegen maar dan heb je ook wat. Verbruik? ach… als je hiermee rijdt dan moet je niet op de kosten kijken van wegenbelasting en diesel. Vooral Passie, Emotie en Beleving zijn voor mij onbetaalbaar. gewoon omdat het kan!

Kettingen zijn NIET / NOOIT overbodig, een must en ook verplicht trouwens… ;-)
Ook al heb ik 5 x meer profiel dan een winterband, ook dit kan echt wel glijden onder bepaalde omstandigheden!

Fijne en veilige vakantie voor iedereen die de komende tijd het witte goud gaat opzoeken !!!
Hans

Neerslag maakt niet gelukkig, gelukkig maken ze sneeuw...

Uiteraard heb ik sneeuwkettingen in mijn auto. Heb ze nog nooit nodig gehad. Ze zijn inmiddels verouderd. Sneeuwkettingen omdoen is trouwens mijn grootste trauma. Zelfs bij het droog oefenen lukt het me niet of enkel met veel moeite. Dus weer maar hopen dat het over enkele weken niet verplicht is naar Les Menuires.

Hen48

@HV180, hele toffe bak! Ik moet er alleen niet aan denken om er 800-1000km op een dag mee te moeten reizen ;)

Userd op 28 dec 2016 17:31

nou… onder normale omstandigheden en met de “standaard” uitvoering ik eigenlijk ook niet!
Maar! er is nogal het nodige aan gedaan om wat extra comfort te hebben tijden de reizen:

Kleine greep uit de aangebrachte opties:
SCHEEL auto fauteuils ( verwarmd! )
Standkachel
cruise control ( ja echt! )
verwarmde spiegels en voorruit.
instelbare interval op ruitenwissers.
isolatie/antidreun platen bij deuren en tussenschot ( motor <–> cabine )
Uitgebreid radio en speaker systeem incl subwoofer / eindversterkers en gescheiden midden en hoog speakers…
navigatie computer i.c.m. touchscreen scherm ( multi systeem waarbij ook de boordcomputer is uit te lezen. )
elektronische ventilatie regeling. ( i.p.v. standje te laag of te hoog! )

dit maakt het allemaal wel wat prettiger en comfortabel, snelheid mee\stal rond de 110 km per uur. blijft het ook fijn rijden.
zit lekker hoog, goed uitzicht en genieten maar!. voor de veiligheid 2 sets met dus 4 sneeuwkettingen van het type extra zwaar en dik.
bedoelt om een auto van 2300 kg makkelijk door de sneeuw te laten ploegen. nog maar één keer nodig gehad en dan zijn 4 kettingen wel even zwoegen maar dan heb je ook wat. Verbruik? ach… als je hiermee rijdt dan moet je niet op de kosten kijken van wegenbelasting en diesel. Vooral Passie, Emotie en Beleving zijn voor mij onbetaalbaar. gewoon omdat het kan!

Kettingen zijn NIET / NOOIT overbodig, een must en ook verplicht trouwens… ;-)
Ook al heb ik 5 x meer profiel dan een winterband, ook dit kan echt wel glijden onder bepaalde omstandigheden!

Fijne en veilige vakantie voor iedereen die de komende tijd het witte goud gaat opzoeken !!!
Hans

HV180 op 29 dec 2016 11:22

En verblijf je dan als een echte Defender rijder in een tent op het dak? :-)

?? 2023

@Martijn77 ik denk dan wel dat ie een dubbel gevoerde tent heeft met hete lucht verwarming, verwarmde matrassen, stromend warm water met jacuzzi, flatscreen en volledig ingerichte keuken ;-) .
Wat als ik het zo lees is @HV180 niet de defender rijder zoals je ze vroeger zag ploegen tijdens de Camel trophy ;-) .
Kan mij het trouwens ook wel voorstellen, een kennis van mij heeft er eentje uit begin jaren 70 en persoonlijk zal ik het in die nog geen 100 km uithouden laat staan er mee naar de alpen rijden.
Persoonlijk vind ik het wel altijd leuk dat soort niet allerdaagse wagens te zien rijden en zeker als je tijdens de vakantie er eentje tegenkomt met gele kentekenplaten.

@Martijn77 ik denk dan wel dat ie een dubbel gevoerde tent heeft met hete lucht verwarming, verwarmde matrassen, stromend warm water met jacuzzi, flatscreen en volledig ingerichte keuken ;-) .
Wat als ik het zo lees is @HV180 niet de defender rijder zoals je ze vroeger zag ploegen tijdens de Camel trophy ;-) .
Kan mij het trouwens ook wel voorstellen, een kennis van mij heeft er eentje uit begin jaren 70 en persoonlijk zal ik het in die nog geen 100 km uithouden laat staan er mee naar de alpen rijden.
Persoonlijk vind ik het wel altijd leuk dat soort niet allerdaagse wagens te zien rijden en zeker als je tijdens de vakantie er eentje tegenkomt met gele kentekenplaten.

Togi op 29 dec 2016 12:42

Nou, dat dan weer niet… maar je komt wel in de buurt ;-) het onderkomen is meestal een wat luxer appartement of een sporthotel!
Een daktent is ook niet alles, winter-kamperen laat ik over aan de echte diehards. Naast deze Defender 110 heb ik ook nog een Defender Ninety, en daarmee wil je niet eens naar de wintersport! meer spartaans en basic vooral voor het spelen in de modder ;-)

Zeker niet allerdaags, en helaas is het belastingklimaat in Nederland niet helemaal voor dit soort liefhebberijen ingericht :-(
Maar zolang het mag en kan, ben ik er erg blij en Happy mee.
Hans

Neerslag maakt niet gelukkig, gelukkig maken ze sneeuw...

Dus er zit nog wel een beetje Camel trophy bloed in je ;-)
Hopelijk kan het idd voorlopig nog want dit soort auto’s (maar ook bijv de RS6 eerder in dit topic) maken het straatbeeld een stuk leuker

Ooit in aanraking gekomen met Defender rijden op het Experience Island Loon op Zand. Sindsdien weet ik dat de Defender mijn auto is. Helaas denkt het Nederlands belastingstelsel daar anders over. En, ok, de aanschafprijs houdt me ook een beetje tegen. Maar wat een stoere bak, ik wens je er nog veel veilige kilometers mee.

?? 2023

Morgen de eerste keer richting de sneeuw met de vervanger, een 2016 Honda Civic Type R op Dunlop winterbandjes en een set Rud Centrax kettingen in de koffer:

null

FORZAM op 9 nov 2016 21:50

En hoe was dat @FORZAM? Ik ga dit jaar voor het eerst met mijn Megane RS en ben benieuwd hoe ie sneeuw kan hebben. Nog zoeken naar een gemakkelijk te monteren set kettingen.

null

*bericht bewerkt door StephRS op 02 jan 2017 09:15

@HV180 Gaaf, jarenlang met Defenders gereden, vooral met de V8 was het lachen. Vooral in Nederland en Ardennen mee gereden. Benzineverbruik is minder, maar er zat gelukkig ook een gastank in. Leuk om de eerste jaren na het behalen van mijn rijbewijs rijervaring in op te doen! Voor de wintersport toch ook wel ideaal, nooit problemen met teveel sneeuw! Totdat de lokale autoriteiten de wegen sluiten natuurlijk ;)

Plaats een reactie