goggles - upgrade? ( oakley/smith/...)

Ik heb 2 jaar terug een skibril gekocht in de decathlon; dit was het high-end model van zo’n 75 euro met verwisselbare fotochromatische lenzen.
Op zich geen slechte bril bij zonnig weer.
De voornamelijkste reden waarom ik wil " upgraden" is omdat van zodra de zon weg ( al helemaal als het mistig is natuurlijk) is ik zelfs met de slecht-weer lenzen nauwelijks genoeg contrast heb om normaal beneden te komen. Ik ben iemand die nogal op mijn ogen vertrouwd, zien die niet genoeg, vertrouw ik mezelf ook voor geen meter meer.

Nu heb ik wat ingelezen en kom ik zaken tegen als PRIZM lenzen bij oakley de smith I/O’s ed.
Gaan deze echt een merkbaar verschil opleveren? Vooraleer ik 200+ euries tegen een bril aangooi wil namelijk niet een klein beetje beter zien; dan mag het behoorlijk veel beter zijn.

De 3 modellen die ik voorlopig op het oog heb zijn de
oakley airbrake: vraag me af of het zichtveld wel groot genoeg gaat zijn?
oakley flight deck: de plaats van de verluchting lijkt me hier gevoeliger te zijn voor mogelijk aandampen?
smith i/o: lijkt me vergelijkbaar met hierboven

alvast bedankt!

Smith I/O is een hele goede keuze, ik heb hem zelf ook.
Zit als gegoten, niet te veel druk op het jukbeen, etc
Ik heb ook de Smith vantage helm, in combinatie met deze bril sluit het perfect aan, met de meeste modellen helm sluit de bril overigens meestal wel goed aan.
Het enige min punt is dat de lenzen niet heel snel te verwisselen zijn, bij de Airbreak is dit toch een stuk makkelijker

Herkenbaar probleem. Ikzelf ben na wat twee verkeerde aankopen op een Poc Iris Bug uitgekomen. Ik dacht voor ongeveer €80. Is zelfs indoor goed te dragen. Contrastverhogende vrij lichtgekleurde lens. Ben daar zeer tevreden over. In NL is het wat langer zoeken naar een goggle met een lens die ook voor het wat somberder weertype geschikt is, is mijn ervaring.

Is en blijft denk ik moeilijk. Nu heb ik niet heel veel ervaring met deze brillen. Gebruik zelf al jaren een Anon helix. Bij mooi weer gebruik ik de spiegellens bij slecht weer de oranje.
Ik merk wel dat ik naar mate ik beter ben gaan skiën (lessen) iets minder waarde ben gaan hechten aan de hoeveelheid zicht en de weersomstandigheden. Maar het probleem wat je schetst is mij ook niet vreemd en hoor van zeer veel mensen dat zij het moeilijk vinden te skiën wanneer het zicht beperkt is. Ik vind het verschil wat betreft het zicht boven en onder de bomengrens wel vaak bizar groot bij slecht weer.

Je weet niet wat je niet weet.

Prizm en ChromaPop (Smith) filteren de kleuren van het licht wat zorgt voor een beter contrast. Ik vind het bijzonder goed werken althans bij Oakley :). Is het het geld geld waard wat mij betreft zeker.

ik hoor goede berichten over de Rose prizm lens van Oakley…waarvan de lens bij de flight deck lastig te wisselen is, bij de airbreak een stuk gemakkelijker. Overigens geen last van mist bij de flight deck (heb ik zelf)

Heel herkenbaar probleem. Als het zonnig is dan gaat het boarden voortreffelijk. Indien het weer mistig/nevelig is dan ben ik ook mijn zicht kwijt en daarmee gelijk mijn vertrouwen omdat ik geen contouren zie. Dit heeft te maken met techniek, i know. Ik ben nog beginnende dus vandaar.

Ik had eerst een Anon Helix, prima instap bril en met mooi weer voldeed hij prima. Indien het weer bewolkt was de oranje lens gebruikt, maar nog steeds last dat ik geen diepte en contrast zag. Vorig jaar een Oakley Canopy bril gekocht met Prizm lens. Wat een verademing ten opzichte van de Anon Helix. Je merkt dat de lens (voor mooi weer) veel helderder is en je veel meer contrast en diepte ziet. Ik had toen nog geen Prizm lens voor slecht weer en ging de dag met sneeuwval dus ook weer letterlijk en figuurlijk op mijn plaat.
Afgelopen zomer met flinke korting een Rose Prizm lens gekocht voor het slechte weer (lees: mist/sneeuwval/bewolking). Ik ben benieuwd of ik door deze lens wel duidelijk diepte ga zien. De berichten op internet zijn er positief over.

Wat betreft de keuze van welke goggle, ik zou zeggen ga passen met je helm. Aansluiting op je helm (indien je die draagt) is naar mijn mening wel fijn :-)

Smith heeft dit seizoen nieuwe lenzen. Genaamd chromapop lenzen. Je hebt de storm everyday en sunny. De lenzen hebben een filter waardoor kleurverwarring verminderd word, en je dus meer kleur en diepte zou moeten hebben.
Had zelf al een Smith i/o dus heb de lenzen al klaar liggen. Maar ik kan nog niet zeggen of ze echt beter zijn dan photochromic lenzen.

Heb de bril sinds vorig jaar. En ben hier zeer tevreden over. Bedampt nooit. Maar ben toch benieuwd of de nieuwe lenzen veel verschil opleveren.

*bericht bewerkt door jeandeflamand op 10 nov 2016 23:00

Vorige week in de mist en hevige sneeuwval in Avoriaz geskied…super zicht met mijn net aangeschafte:

Oakley Flight Deck Prizm Iradium…groenblauw glas roze zicht in de mist en sneeuw…

Echt een aanrader!

Ik ben toevallig ook aan het rondkijken naar een andere brill. Gebruik al aantal jaren een Uvex Hawkeye maar wil eigenlijk wel iets waar je lenzen kunt wisselen.

Ik heb mijn “oog” laten vallen op de Uvex downhill 2000 met vario optic lens. De lens kleurt mee met de weersomstandigheden.

Iemand toevallig ervaring met deze bril?

*bericht bewerkt door jos1 op 13 feb 2017 19:07

Member of global cooling initiative

Anon M3 is ook Super bril. Eenvoudig te wisselen van lens en mooi groot zicht door bril. heb me onlangs de M3 Mfi gekocht. Komt met 2 lenzen, eentje voor zon en ééntje voor bewolking/mist.

Ik heb vorig week geskied in Tignes met Oakley Prizm Jade (groene kleur van buiten) en Rose.
Contrast van de Jade (de groene) is beter dan de Rose. Maar als er echt weining licht is (mist en sneewval) zie je toch beter met de Rose. Maar de Rose lens maakt minder contrast dan de Jade lens.

*bericht bewerkt door BaY op 14 feb 2017 19:59

Ik ben ook zeer tevreden van m’n vers aangeschafte prizm rose, ik heb de A-frame en wilde net niet gaan zitten klooien met lenzen wisselen, dus dit is m’n bril voor matig zicht, als het echt heel mooi is heb ik n zonnebril.

Kwam van een zeer basic modelletje, en eerlijk gezegd een groot verschil. ‘helaas’ wel overwegend zonnig tot lichtbewolkt weer gehad, maar waar ik vroeger elk hobbeltje, bultje of hoopje sneeuw meepakte op de piste omdat ik geen contrast zag, kon ik ze nu mooi ontwijken ? geeft dus behoorlijk wat vertrouwen!

Plaats een reactie