VLOG: Spåtind skisenter: Mijn real life Skiresort Tycoon!

Ik was meteen na het seizoen een weekje in NL om ff wat bij te tanken. Nu weer terug en bij deze aflevering 15.
https://youtu.be/XKcshGgmLWw

Bedankt voor al je leuke filmpjes, Martijn! Tot volgend seizoen! Of maak je van de zomer nog een filmpje met je zomerwerkzaamheden?

Ik ga gewoon door. Er is namelijk vanalles te doen en ik heb er al een in het vet staan voor volgende week!

Goed bezig!

Ik ben niet zo van de vlog volgen, maar @ martijn… wat een leuke vlog is dit zeg ! Heel veel succes , ben nieuwsgierig naar hoe je de zomer door gaat, en hoe je de volgende winter aan gaat pakken ! Doe je ook nog extra vermaak in de zomer om wat extra inkomsten te genereren ? Succes!

*bericht bewerkt door Eisbeer op 31 mei 2017 19:12

Bij deze, nr16!

Ha @martijn…, vandaag ff al je afleveringen bekeken. Lekker om even weer in de sneeuw te zijn.

Leuk om te volgen. Tijdens het opruimen nog veel voorwerpen gevonden op en naast de pistes?

Kijk uit naar de volgende aflevering.

Let it snow, let it snow, let it snow

@Msc1, nee valt eigenlijk reuze mee ik heb geen echte opruimactie hoeven houden, nauwelijks afval eigenlijk. Scheelt weer tijd

Aflevering 17!

https://youtu.be/wBXexnc5EF8

tis nu zomer, moet zeggen, kan niet wachten tot de komende winter!!

Haha echt legendarisch droge televisie dat ding. Waar dient het voor?

Mr. Slow

Dit is de idealle kruising tussen een ATV (of Quad) die veel gebruikt worden en de kleinste pistebully varianten. Het is een UTV en wordt veel gebruikt in het leger en rededingsdiensten. Grappige van dat ding is dat het iets duurder is dan een ATV alleen deze heeft geen relatief slappe 4-taktsmotor, maar een simpele, maar sterke diesel moter. Bovendien heeft hij 8 wielen dus kan ik me er niet meer mee vast rijden ;).

Het probleem met een pistebully is dat het een geldput is. Duur in aanschaf en vreselijk duur in onderhoud. Bijvoorbeeld als het hydraulische aandrijving kapot gaat kost je dat meteen duizenden euros aan reparatie. Dit gebeurt relatief vaak bij zeker oudere bully’s. Ik kan dat risico eigenlijk niet dragen.

Ik gebruik m voor onderhoudswerk en pistepreparatie. Hij is ideaal op moelijk terrein. Daar is hij zelf beter dan een bully denk ik. Omdat de rsisco’s op schade veel minder zijn. Bij veel sneeuw huur ik nog wel grote bully’s in omdat deze dan wel te zwak is.

Wauw, Waarom kom ik hier nu pas achter?
Wat een geweldige kans heb je gekregen zeg! Hoe ben je bij dit skigebied gekomen? Hoe heeft deze kans zich voorgedaan.

Het is dat wij stiekem hopen op een soortgelijke kans die zich voordoet in Tsjechië…
Maar als dat feest niet doorgaat, heb je er een investeerder bij! haha :)

Dit ga ik volgen.

Hi @Martijn… In de Alpen is de eerste sneeuw al gevallen. Hoe is het daar? Nog mooie filmpjes voor ons?

null

Bij deze een foto van vandaag!
Geen sneeuw wel nachtvorst.
ik heb heel wat dingen gebouwd/veranderd de laatste tijd, alleen soms moet je niet alles meteen op internet willen pleuren… ;)

dit ging niet goed…had 2 keer dezelfde post gemaakt

*bericht bewerkt door martijn.. op 17 sep 2017 14:38

@martijn… Dat klinkt goed. Stilstand is tenslotte achteruitgang. Mag ik gokken dat 1 van de veranderingen een verbeterd pas/piste door het bos is?

Is er op de lange termijnplanning een serieuze kans dat er een extra lift bijkomt of dat de huidige lift vervangen wordt door een lift met meer capaciteit?

Born to Ride

Het plan waar we nu mee werken is een lift vanaf het huidige restaurant tot WNW van de top. Deze is 1250m en wordt een schoteltype die eventueel later vervangen kunnen worden voor ankers. Gekozen is voor een schotellift omdat de berg op de top sterk last heeft van wind. Daardoor komen de bedrijfstijden ernstig mee in gevaar. Ankers kunnen immers blijven hangen achter masten. bij lagere snelheden kun je dat redelijk verhelpen alleen dat geldt minder voor het topstation. Mocht nu blijken dat het allemaal wel meevalt (is moeilijk in te schatten) vervangen we ze alsnog voor ankers, als de capaciteit erom vraagt. Nu is de capaciteit 360 pers/uur. Met de nieuwe lift wordt dat 800. theoretisch hebben ankerliften 1100. (Alleen in de praktijk zul je dat nooit halen: meer fout instap/mensen die niet samen willen. In de praktijk zal de cap. meer op de 900/1000 liggen)

Het topstation ligt in een luwte. Eigenlijk de enige plek op de berg daar. Beter voor de skier zou zijn als deze meer naar het zuiden zou liggen, maar dan heb je een maximaal wind probleem. Daarbij klomt daar waar veel wind is moet steeds veel sneeuw afgevoerd worden. Daar hebben we geen zin in natuurlijk. kost allemaal tijd.

We hebben nog gesproken over een aparte lift van de huidige lift tot aan de top. En de huidige lift vervangen. Alleen dan zou je voor 300 hm, 3 sleepliften moeten pakken, slaat natuurlijk nergens op. zit je straks opgezadeld met een slecht lift plan.

De investering is ca. 7 ton euro. En die moeten we nu bijelkaar gaan harken. Voor een deel ziet het er al goed uit, maar het is nog niet rond.

@martijn… Als ik het goed begrijp blijft de huidige lift bestaan en komt er dus een extra lift bij die een andere flank beslaat zodat er een volledige nieuwe piste ontstaat. Ook goed om te horen dat na 1 seizoen de financiering al voor een deel rond is. Ook slim om verder te kijken zodat je de lift eventueel aan kan passen zodat hij extra capaciteit krijgt.

Born to Ride

Nee, het is iets anders. Het is ter vervanging van de huidige lift (oudste lift van Noorwegen die nog in bedrijf is!)

Een schets is meer zo:

null

Maar dit is nog niet zeker uiteraard. De oude lift wordt dan afgebroken na 1 of 2 jaar. (dient eerst ter extra capaciteit). Het opent naar vooral het noorden toe veel afdalingsmogelijkheden. Er komt gewoon veel terrein bij. en met de 300hm die we dan hebben kunnen we ons meten met alle andere concurrenten die wat kleiner zijn.

Crowdfunding een optie?

Ik doe mee

is zeker een optie! Binnenkort gaan we een aantal strategische beslissingen nemen omtrent de financiering.
To be continued…

Wow dat wordt dan wel gelijk 1 van de langste sleepliften van Noorwegen of niet? Ik vind de huidige al enorm lang als ik je filmpjes bekijk… Ik zat even mee te denken over eventuele windproblemen. Zijn er mogelijkheden om bijv bomen te planten om de ergste wind te breken? Als je nu alvast een paar kleine boompjes strategisch plant kunnen die over een paar jaar bij het bouwen van de lift al goed hun werk doen. Als je daar nu allemaal kleine boompjes zet gaat niemand het opvallen ook, mocht dat in Noorwegen een probleem zijn…

Born to Ride

Het zal zeker tot de wat langere sleepliften horen. Maar veel gebieden hier hebben zoizo veel lange sleepliften. Dus dat is niet zo heel gek in Noorwegen. De huidige lift is 880m.
Bomen planten gaat m helaas niet worden. De gele kleur is boven de boomgrens. Daar groeit dus niets. Nee die wind kun je helaas helemaal niets mee, behalve dan het meest optimale trase kiezen. Hierbij moet je uiteraard ook rekening moet huiden met het terrein zelf. Iedere rots die opgeblazen moet worden en overal waar grond gestort/weggegraven, kost veel geld. Hak je toch het trase in 2 etappes, moet je een kabel in de grond leggen van 1 km. Daarvoor moet mogelijk nog een extra dikkere kabel erin vanwege de afstandverliezen of moet zelfs de hoofdaansluiting worden aangepast. dit is ook erg duur. op een diesel agregaat kan het ook werken. Alleen krijg je daar weer allerlei logistiek mee. en die zijn weer niet zo zuinig. En ik moet iemand extra inhuren als liftwachter bij een extra lift. De lange lift optie is veruit de meest kostgunstige omdat we in de directe omgeving van het dalstation al een sterke voeding hebben liggen.

Wow! super gaaf! Eigenlijk leef je gewoon de natte droom van iedere wintersporter; je eigen skigebied! (Althans, wel die van mij iig! :):))

Super leuk om te zien, zojuist je hele seizoen bekeken in 45 minuten! :)
I stay stoked voor seizoen 2. Wanneer aflevering 1?

Veel succes en sneeuw toegewenst!

Ps; Crowdfunding al op poten?

Ski: 25 jaar -|- Snowboard: 6 jaar -|- Respect the Mountains

Lekker bezig weer, Martijn!!! Mooi om te zien dat je beetje bij beetje aan het uitbreiden en het verbeteren bent!!! Keep up the good work!

Dat ding heet een bosmaaier trouwens.

Let it snow❄let it snow❄let it snow❄

Sowieso veel leuk speelgoed!

Plaats een reactie