VLOG: Spåtind skisenter: Mijn real life Skiresort Tycoon!

Ik vind het echt tof om te zien hoe je dit allemaal doet, Echt respect hoe je dit allemaal voor elkaar krijgt

super gaaf! dikke dump gehad? hoeveel ligt er inmiddels?

Ski: 25 jaar -|- Snowboard: 6 jaar -|- Respect the Mountains

word tijd dat wintersporters.nl ook voor spatind de sneeuwerwachting maken, anders word voorbereiden op een nieuwe dump lastig ;)

Ski: 25 jaar -|- Snowboard: 6 jaar -|- Respect the Mountains

@tum, zekers ik denk zelfs onmogelijk om me goed voor te bereiden!
Ik denk zo’n 1,5m tot plaatselijk 2m. vandaag weer een dump gehad. vannochtend was het pad naar de lifthuis gewoon bereikbaar. eerder deze avond stond ik alweer tot boven mijn knien in de nieuwe sneeuw. Zelfs de grote machines beginnen nu problemen te hebben om de sneeuw weg te krijgen. De sneeuwkanten beginnen aardig hoog te worden en de fresers die de sneeuw wegspuiten moeten daar nog wel overheen kunnen reiken.

Wat het lastig maakt is dat de skitoerist verse ribbels wil bij openingstijd. Ongeacht of dat er net een dump is gekomen of niet. of er een storm heerst, maakt niet uit. Die ribbels moeten er liggen ongeacht weer. Precies daar moet ik me op verbeteren. Als dat lukt dan maak ik reclame. Alleen eenvoudig is het niet. Want een vers geprepareerde piste is boterzacht. Wat onvoordelig is later op de dag. Timing is dus belangrijk.

*bericht bewerkt door martijn.. op 25 jan 2018 01:18

Luxe probleem :)

Ski: 25 jaar -|- Snowboard: 6 jaar -|- Respect the Mountains

Op te lossen door te investeren in een eigen goede bully dan…

Inhuren is veel voordeliger dan kopen. Mijn kosten zijn, als ik er een in bezit heb zijn hetzelfde als inhuren. Alleen als ik inhuur heb ik dus geen enkel extra risico buiten het gecalculleerde. Met als nadeel dat de timing lastig is. Maar ik heb geen extra onvoorzien onderhoud, wat met een pistbully gigantisch kan oplopen, geen gedoe met personeel/ziektes, heb volledige bedrijfszekerheid

Dit weekend sneeuwde het weer veel. Maar ik had gewoon vooraf vast ingepland, ongeacht weersvoorspelling. De bully was klaar om 0700u maar om 0800u was het niet meer zichtbaar. Ik heb toen met weer n nieuwe tool (plaat met ribbels) de piste vlak voor opening snel met een sneeuwscooter bewerkt. Ik had daarvoor nu extra tijd ingepland. Resultaat bij opening was dat ik ribbels had en iedereen blij.

Wat kost een pistenbully in aanschaf?

Een pistebully aanschaffen kost aardig wat ik heb op internet eens gezocht en kwam op deze site https://www.mascus.co.uk/agriculture/used-snow-groomers… Kijk daar maar eens dan kan je een beetje een inschatting krijgen wat zo een ding kost

Thx. Dat valt mij persoonlijk reuze mee!

Ja en vooral als je het iedere dag moet gebruiken maar ik weet niet hoe vaak hij iemand laat komen voor het te preppen

Een pistebully aanschaffen kost aardig wat ik heb op internet eens gezocht en kwam op deze site https://www.mascus.co.uk/agriculture/used-snow-groomers… Kijk daar maar eens dan kan je een beetje een inschatting krijgen wat zo een ding kost

JarnoB op 29 jan 2018 18:26

Dat valt voor een oude 2e hands waar waarschijnlijk heel veel onderhoud in zit nog redelijk mee. De nieuwste modellen van kassbohrer kosten zo’n beetje tussen de €400.000 en €500.000, wat een beetje afhankelijk is van het model. De bullies op die site kosten als ze een jaar of 10 oud zijn ook nog altijd €40.000 en dat is stiekem nog een hoop geld.

*bericht bewerkt door Matthias123 op 29 jan 2018 18:50

Born to Ride

Precies, 50K is gewoon heel veel geld. Met alle risico’s van die modellen. van een Prinoth leverancier heb ik gehoord dat grotere gebieden kopen nieuw en verkopen ze na 5000-7000 bedrijfsuren. Dat doen ze omdat dan natuurlijk het eerste serieuze onderhoud komt. De afschrijving op zo’n ding is gigantisch: 350K bij aanschaf: 7 jaar later (zelfde model op een marktplaats gezien): 50K dat is dus 300K over 7 jaar. Alleen al aan afschrijving is dat dus 40K/jaar.

Ik spendeer maximaal slechts 140 uur per seizoen aan preparatie. Bij minder sneeuw is het zelfs drastisch minder. Dat tegen ca. 100 Euro per uur is 14.000 euro. Tegen aanschaf van een 7 jaar oude pistenbully is dat dus 3 jaar en dan moet ik nog gaan rijden. Duidelijk waarvoor je kiest lijkt me.

Ga je met een antieke rijden (15 jaar en ouder). Ben ik misschien weinig geld kwijt bij aanschaf. Alleen stopt ie, heb je een vakkundig probleem. Want hoe ga je zo’n ding repareren? ik heb geen enkele fasciliteiten voor zoiets. Dan heb je echt een (verwarmde) garage nodig. Takels weet ik veel wat voor extra gereedschap. En niet te vergeten zeeen van tijd dat je erin moet stoppen om die dingen aan de gang te houden. Terwijl als je inhuurt door een partij die zo’n 5 bully’s in onderhoud heeft, meerdere chauffeurs in dienst heeft en nagenoeg hetzelfde vraagt aan uurprijs als dat ik aan kosten zelf heb zelf (90 Euro per uur en zonder loonkosten ca. 70). Lijkt me de keuze vrij makkelijk. Het veranderd natuurlijk helemaal als we meer bedrijfsdagen gaan krijgen.

Ik wil graag de namiddag voor ieder bedrijfsdag prepareren. Dan heb je een mooi harde piste de dag erna. Alleen dat gaat dus niet altijd. soms moet ik kiezen voor vlak voor opening. Het ligt aan het tijdsplan van de partij die ik inhuur. In principe heb ik een machine zelf die ook nog wat kan doen.

*bericht bewerkt door martijn.. op 29 jan 2018 19:53

Ok, duidelijk.

Bij deze aflevering 24!
https://youtu.be/GiJAWwLhhE4

Bij deze aflevering 25!

https://youtu.be/e5inmMBd1WY

Respect voor het geduld en het harde werk met beperkte middelen. Gaaf om te volgen en een mooie nieuwe machine zolang hij het blijft doen. Is het gelukt om de pistes te prepareren en is het Skisenter dicht als het niet lukt? Of gaan jullie alleen in de weekenden open?

Mr. Slow

De afgelopen 2 weken waren we elke dag open, met kerst en pasen ook. Daarnaast alleen in de weekenden. Maar dat moeten we dus gaan uitbouwen. We zijn nu 1x dicht geweest vanwege het weer. Over n paar dagen komt de nieuwe startmotor en dan kunnen we gaan kijken hoe goed de machine is. Ik heb al van iemand gehoord dat de lampen die erop zitten al bijna de helft van de aanschaf is!

Leuk filmpje weer.
Hoeveel skipassen verkoop je in een weekend? En door de week?
En nog een vraag over de pistenbully die je inhuurt: waar komt die vandaan? (Skigebied in de buurt?)

doordeweeks zijn we dicht behalve in het hoogseizoen. Afhankelijk van het weekend schat ik zo’n 75 stks per weekend, excl seizoenkaarthouders. De pistebully (prinoth BisonX) komt van de plaatselijke loipevereniging. Die heeft deze geparkeerd vlakbij het skigebied. Deze is geheel nieuw. Maar nieuw is dus ook geen garantie: de machine heeft al 2x met (kleinere) pech gestaan op dagen dat ook de piste geprepareerd zou moeten worden. Het geeft maar weer aan dat pistemachine’s nogal risicovolle dingen zijn. Met deze machine prepareren ze alles voor me binnen een uur.

Wanneer is het hoogseizoen?

kerst+week 8+week 9+pasen. Nu moeten we aan de slag om week 7 en week 10 ook tot hoogseizoen om te toveren.

@Togi,
hele erge late reactie, maar ik heb net dat filmpje "Rusutsu supernatural " eens bekeken (was iets aan het terugzoeken en toen las ik je reactie weer).
Ik ben verkocht! dat kan perfect in het terrein hier, is goedkoop en simpel om te maken, heeft niemand hier. Dus wil ik graag gaan bouwen! komt zeker n filmpje van.

Mooi man!!

Mooi man!!

Mooi man!!

Mooi man!!

sorry, haperende laptop

Zo mooi is het anders wel :)

Plaats een reactie