tips gevraagd: appartement kopen in Oostenrijk

Ik overweeg om een appartement te kopen in Oostenrijk.
Vanzelfsprekend zoeken ik iets in/aan een skigebied.
Hebben jullie tips, mooie dorpjes waar het ook gewoon aangenaam verblijven is ook buiten het skiseizoen. liefst een skigebied vanaf 50 kilometer pistes met uitwijkmogelijkheden naar andere gebieden…
Alvast bedankt!

*bericht bewerkt door moderator (Yo-han) op 22 nov 2016 15:15: titel verbeterd

Landeck: lekker centraal en gaat niet snel vervelen door de vele skigebieden in de buurt
Ook in de zomer is er genoeg te doen in deze regio

*bericht bewerkt door Jesper op 22 nov 2016 15:25

Gang is alles

Ik meen begrepen te hebben dat het niet in alle dorpen mogelijk is om als “buitenlander” een appartement of woning te kopen, dus zorg dat je eerst op dat gebied goed geïnformeerd bent, voor zover je dat nog niet bent natuurlijk. Succes in elk geval!

Ik zou ook naar de bereikbaarheid kijken, met name die met andere modaliteiten dan de auto (vliegen, trein, combi)

Verder zou ik er ook buiten het winterseizoen eens gaan kijken.
Ik ben 's zomers wel eens in plaatsen geweest die als “Wintersport Walhalla” worden gezien, maar waar je 's zomers niet dood gevonden wilt worden: Uitgestorven

Rob

Ff geen rekening houdend met regels en wetten, voldoen de volgende gebieden wel aan je wensen wat betreft dat er in de zomer ook veel te doen is en waar meerdere uitwijkmogelijkheden zijn naar andere skigebieden;

Serfaus of Fiss
Ellmau
Sölden
Lech
Neustift

En er zijn echt nog heel veel meer leuke plekken, zowel in de zomer als winter.

Beetje budget-afhankelijk ook. Een 50m2 in Lech is waarschijnlijk duurder dan je eigen woning.

Oh Santa! Fresh snow, my favourite! How did you know?

De prijzen en regels zijn sterk afhankelijk van de regio’s, bv. Tirol vs. Salzburgerland. Denk bv. ook aan de Hauptwohnsitz vs. Zweitwohnsitz problematiek, BTW, andere gewoontes en voorschriften bij de Oostenrijkse makelaars etc. Er is op internet veel te vinden, voor specifieke vragen kan je mij altijd een PB sturen. En idd, 50m2 op een A+ locatie kan duurder zijn dan een gemiddelde rijtjeshuis in de polder.

Haus Gassner in Niedernsill

Mag ik uit interesse vragen waarom je dit graag aan wil schaffen?

  • puur eigen gebruik
  • voor de verhuur
  • investering

Op dit moment ben ik niet in de mogelijkheid om iets aan te schaffen, maar voor de toekomst lijkt het mij ook wel interessant. Dit om zelf te gebruiken, maar eventueel ook als investering waarbij er ivm rendement ook naar andere punten gekeken zal moeten worden.

Mag ik uit interesse vragen waarom je dit graag aan wil schaffen?

  • puur eigen gebruik
  • voor de verhuur
  • investering

Op dit moment ben ik niet in de mogelijkheid om iets aan te schaffen, maar voor de toekomst lijkt het mij ook wel interessant. Dit om zelf te gebruiken, maar eventueel ook als investering waarbij er ivm rendement ook naar andere punten gekeken zal moeten worden.

RonaldTD op 22 nov 2016 18:29

Bedankt voor je antwoord, de anderen ook trouwens.
Spaarrekeningen brengen nauwelijks iets op dus ik denk aan iets te kopen waar ik naast een zekere waarde ook nog veel plezier aan zou kunnen hebben. Ik zou samen met mijn vriendin iets vaker naar de sneeuw kunnen en ook in de zomer eens langsgaan. Een (klein) skigebied in het dorp vind ik wel een must, dus Landeck valt af… sorry @jesper… Zell Am See zou redelijk perfect zijn. Gletscher, nabijheid Saalbach, en gewoon de Schmitten zijn ideaal. Spijtig genoeg is het daar nogal duur. Andere ideeën : Maria Alm, Grossarl, de gebieden rond Montafon,…
Edit: ik zou ook niet verhuren, ik wil mijn ski’s en boeken gewoon fijn achterlaten.

*bericht bewerkt door hanss op 22 nov 2016 19:56

Anders Oost-Tirol of Karinthië. Verder rijden en daardoor minder bekend en waarschijnlijk goedkoper.

May the ski force be with you !!

Een (klein) skigebied in het dorp vind ik wel een must, dus Landeck valt af…

Eh… Landeck heeft toch wel een (toegegeven: klein) “huisgebied”, genaamd “Venet”? http://www.venet.at/

Weliswaar vertrekt de lift vanuit Zams, maar dat is gewoon een deelgemeente van Landeck…

Los van het huisskigebied heb je inderdaad:

  • op een half uurtje rijden: 3 fantastische gebieden (Ski Arlberg, Ischgl, SFL) en een paar kleinere (See, Kappl, Fendels, Hochzeiger (Pitztal)
  • op maximaal een uur rijden zelfs te veel gebieden om op te noemen (Sölden, Montafon, Pitztaler Gletscher, Kaunertaler Gletscher, Nauders, Seefeld, Tiroler Zugspitz Region, alle gebieden rond Innsbruck, …)

Al jaren plezier van een Zeitwohnsitz, dus ik kan het zeker aanraden. let wel even op de wetgeving die verder gaat wijzigen. gppgel maar eens op " Zweitwohnsitz Salzburger Nachrichten" Je vindt dan diverse recente berichten.

Succes met het zoeken, veel plezier!

De koopprijs bij een bestaand appartement tussen 30 - 70 m2 in Zell/Schuttdorf of Kaprun is meestal boven EUR 3000 pm2. Voor een stadje van 10.000 inwoners is dit enorm. Gelukkig daalt de prijs naarmate je verder van Zell bent - wat op zich niet meteen betekent verder van de pistes vandaan. Denk aan Saalfelden, Bruck/Taxenbach of de dorpen richting Mittersill. Dan heb je nog steeds 2-3 hele leuke skigebieden binnen 30 km bereik.
Jouw verhaal klinkt mij enorm bekend in de oren: zo ben ik namelijk vijf jaar geleden ook begonnen, woonachtig in NL en op zoek naar een appartementje in de bergen. Intussen wonen we hier permanent en ik zou geen een seconde ruilen. Succes!

Haus Gassner in Niedernsill

En dan nog de Oostenrijkse Funda site: http://www.immmo.at

*bericht bewerkt door Romana op 22 nov 2016 20:16

Haus Gassner in Niedernsill

Een (klein) skigebied in het dorp vind ik wel een must, dus Landeck valt af…

Eh… Landeck heeft toch wel een (toegegeven: klein) “huisgebied”, genaamd “Venet”? http://www.venet.at/

Weliswaar vertrekt de lift vanuit Zams, maar dat is gewoon een deelgemeente van Landeck…

Los van het huisskigebied heb je inderdaad:

  • op een half uurtje rijden: 3 fantastische gebieden (Ski Arlberg, Ischgl, SFL) en een paar kleinere (See, Kappl, Fendels, Hochzeiger (Pitztal)
  • op maximaal een uur rijden zelfs te veel gebieden om op te noemen (Sölden, Montafon, Pitztaler Gletscher, Kaunertaler Gletscher, Nauders, Seefeld, Tiroler Zugspitz Region, alle gebieden rond Innsbruck, …)
Skiwi op 22 nov 2016 20:10

Bedankt! Ik kende Venet helemaal niet.

Buiten Maria Alm kun je ook in de kleinere bergdorpen Mulbach en Dienten kijken. Vanuit het dorp Dienten gaan de liften gelijk omhoog en eindigen de pistes.
Je kan het ook anders om doen, eerst naar leuke en betaalbare huizen zoeken, en dan selecteren op omgeving,dorp en skigebied. Let idd wel op of het een zweitwohnsitz bestemming heeft, zo niet dan moet het 70 % van het jaar bewoont worden. Als je iets buiten een dorp zoekt zijn de gemeentes vaak wat coulanter en mag je het wel als vakantiehuis gebruiken.
Ons huis staat 5 km buiten het dorp en dit was geen probleem, we hebben het via google gevonden en verder via de verkopende makelaar alles zelf geregeld.
Veel plezier en succes met zoeken.

Dienten Die Alte schule

Als ik het goed begrijp zelf genieten en op de lange termijn nog wat rendement maken?

Misschien een optie om naar een kleiner dorp te zoeken waar ze in de toekomst een verbinding met een groter gebied naartoe leggen?

Neem bv. Kappl. Op dit moment 40km aan pistes met in de nabijheid het gebied in Ischgl - Samnaun. Voor 2019 staat gepland om het gebied van Kappl verbonden te hebben met St. Anton.

http://www.skiresort.de/skigebiet/st-antonst-christophstuben…

Nu heb ik er verder geen onderzoek naar gedaan en mij er op dit moment ook niet verder in verdiept. Is er überhaupt iets in Kappl te koop en gaat de verbinding 100% door.

Kan mij voorstellen dat dit voor de toekomst je investering ten goede komt en dit misschien ook op meer plaatsen zo te bedenken is.

Succes met je zoektocht naar informatie en je keuze. Ik hoop deze keuzes in de toekomst ook te mogen maken.

Gr.
Ronald

Tip: probeer eerst eens dauermietung… vaak vrij goedkoop, je zit niet aan zorgen vast, wie weet mag je het dan onderverhuren. En als dat bevalt kan je altijd nog overwegen iets te kopen.

Als ik het goed begrijp zelf genieten en op de lange termijn nog wat rendement maken?

Misschien een optie om naar een kleiner dorp te zoeken waar ze in de toekomst een verbinding met een groter gebied naartoe leggen?

Neem bv. Kappl. Op dit moment 40km aan pistes met in de nabijheid het gebied in Ischgl - Samnaun. Voor 2019 staat gepland om het gebied van Kappl verbonden te hebben met St. Anton.

http://www.skiresort.de/skigebiet/st-antonst-christophstuben…

Nu heb ik er verder geen onderzoek naar gedaan en mij er op dit moment ook niet verder in verdiept. Is er überhaupt iets in Kappl te koop en gaat de verbinding 100% door.

Kan mij voorstellen dat dit voor de toekomst je investering ten goede komt en dit misschien ook op meer plaatsen zo te bedenken is.

Succes met je zoektocht naar informatie en je keuze. Ik hoop deze keuzes in de toekomst ook te mogen maken.

Gr.
Ronald

RonaldTD op 22 nov 2016 21:51

Verbinding gaat door.
Nadeel is dat de prijzen in heel Paznaunertal voor buitenlanders enorm gestegen zijn.
Kappl mag je al snel op €300000 rekenen voor klein appartement. Ischgl gaat al naar €1 000 000. ?

*bericht bewerkt door iSKI op 22 nov 2016 23:25

Skiing is a dance, and the mountain always leads.

Kijk bijv eens in Piessendorf, dat wordt binnen een aantal jaar aan Zell am See gekoppeld ;-)

Disturbing the peace since 1975

[quote] Edit: ik zou ook niet verhuren, ik wil mijn ski’s en boeken gewoon fijn achterlaten[/post]

Wij hebben al jaren een appartement in Val d’Isere (Frankrijk).
Wat wij zelf ook erg belangrijk vonden is hoe sneeuwzeker is het gebied?

Ook wij hebben onze skispullen daar liggen en ook allerlei boeken spelletjes etc en toch verhuren wij ook.
Onze skispullen hebben wij achter slot en grendel en de boeken etc. zijn voor algemeen gebruik.
Ik moet er wel bij zeggen dat wij niet via een bureau verhuren maar dit zelf doen en daardoor weten wie er in komen.

*bericht bewerkt door HansKarin op 23 nov 2016 13:28

Hans en Karin

Kijk bijv eens in Piessendorf, dat wordt binnen een aantal jaar aan Zell am See gekoppeld ;-)

Hubert op 23 nov 2016 12:17

Piesendorf is ook onnodig duur geworden en dat alleen omdat er al sinds ong. 2010 geruchten gaan over de mogelijke verbinding met Zell. De voordeel is echter dat het, in vergelijking met Zell, best een leuk dorpje is met alles erop en eraan. Kijk nog verder in dat vallei ri. Mittersill - mijn ‘geheim’ tip is bv. Uttendorf.

Haus Gassner in Niedernsill

Kijk bijv eens in Piessendorf, dat wordt binnen een aantal jaar aan Zell am See gekoppeld ;-)

Hubert op 23 nov 2016 12:17

Piesendorf is ook onnodig duur geworden en dat alleen omdat er al sinds ong. 2010 geruchten gaan over de mogelijke verbinding met Zell. De voordeel is echter dat het, in vergelijking met Zell, best een leuk dorpje is met alles erop en eraan. Kijk nog verder in dat vallei ri. Mittersill - mijn ‘geheim’ tip is bv. Uttendorf.

Romana op 23 nov 2016 13:28

je geheimtip biedt mogelijkheden, Bedankt!

Fieberbrunn! Ook in de zomer ontzettend leuk en gezellig Oostenrijks.

Plaats een reactie