Keuzestress skigebied? Snowboarders met het vliegtuig.

Allereerst even ons doel:
We gaan dit jaar weer op wintersport met zijn tweetjes (ik voor de 10e maal, en vriendin voor de 5e maal). Ondanks gezinsuitbreiding.
Voorgaande jaren zijn we in Frankrijk geweest, en dit beviel prima. Maar dit jaar wilden we graag weer eens terug naar Oostenrijk (Kaiserschmarrn!).
We gaan in de 3e week van Januari (tussen 6 en 15 januari) dus relatief goedkoop/rustig

Eisen en wensen op volgorde van belangrijk:

  • Rustig! Après Ski is absoluut niet belangrijk. Maar vooral rustige pistes.
  • Dit jaar niet met de bus, maar het vliegtuig (sunweb/bizztravel)
  • Sneeuwzeker
  • Niet te klein gebied (~100km minimaal)
  • Blauw en rood vinden we leuk
  • Funpark (Half-pipe zou het afmaken)
  • Weinig loopstukken/verbindingspistes

Waar ik zelf wat op uit kwam:

  • Hochzillertal
  • Serfaus Fiss Ladis
  • Ski Juwel (als Niederau niet splitst dit jaar)
  • Ski Amade

Alle gebieden vallen binnen budget (alles inclusief rond de ~900 euro max, exclusief eten terplekke)

Van al deze gebieden ben ik zelf ooit in Ski Amadé geweest. Waar exact weet ik niet meer (was voor instructeursweek). Dat vond ik toen een leuk gebied… Maar omdat je enkel wat hebt aan de andere pistes als je een auto hebt is het gebied kleiner dan aangegeven in ons geval. We zaten te kijken naar Wagrain. Maar er zijn ook veel opties in Bad Gastein. Wel is de hoogte wat laag voor mijn gevoel…

Andere opties zijn welkom, maar met behulp van de gebieden/filmpjes op de site heb ik al heel wat gebieden afgeschoten.
En een laatste vraag nog: Normaal pakte ik gewoon een “last minute” en boekte ik vrij laat de vakantie. Maar kan dit wel als je met het vliegtuig wilt? Of is er dan een kans dat je nergens meer met het vliegtuig komt?

Ik kan je wat informatie geven over Wagrain, wie weet heb je er iets aan.

  • Vanuit Wagrain kan je twee kanten op zonder gebruik van de skibus (te weten Wagrain-Alpendorf en Wagrain-Flachau)
  • Vanuit Wagrain ben je in 10 minuten met de gratis skibus in Kleinarl en kan je vanuit daar skiën in Kleinarl, Flachauwinkl en Zauchensee.
  • Blauw en rood zijn het meest aanwezig en daarnaast heb je ook wat zwarte pistes
  • In Kleinarl heb je het Absolut Park ideaal voor freestylers
  • In Alpendorf heb je ook een klein park.
  • In januari is het normaal gesproken rustig op de pistes en bij de liften
  • Er valt nu al prima te wintersporten in dit gebied en normaal gesproken is januari geen probleem zelfs niet vanwege de geringe hoogte
  • Je kunt na het skies rustig een drankje drinken in de apres ski (gezellig niet uitbundig, daarvoor eerder naar Flachau) maar het kan ook heel goed niet.
  • vlieg je op Salzburg dat ben je heel snel met een sammeltransfer (google op Huber Flachau) voor €50,- per persoon retour van en naar het vliegveld.
  • Accomodatie kan je ook prima boeken via de plaatselijke vvv, je kunt zoeken of een aanvraag doen. http://www.wagrain-kleinarl.at/
  • voor de Kaiserschmarnn moet je zijn in Flachau, uitstappen bij de Star Jet 2 en dan daar “recht” naar beneden. Heel klein hutje/schuurtje maar oh… jammie!
Thank God summer is over!

Ik kan je wat informatie geven over Wagrain, wie weet heb je er iets aan.

Lisa. op 7 dec 2016 15:12

Alvast bedankt voor alle tips! Vooral dat van de bus naar Kleinarl was mij niet bekend. Dat maakt het gebied alweer een stuk groter en interessanter!

Kwa tranfer ed: dat zit allemaal bij de prijs in bij Sunweb. Maar ik zal zeker even kijken of ik door alles “los” te boeken er niet meer keus is in accomodatie. Want een jacuzzi/zwembad en sauna zou wel superchill zijn. Maar dat ga ik nog wel zelf uitpluizen.

Ook Zillertal Arena en Zillertal 3000 zou je kunnen toevoegen aan je lijstje, maar dan juist de wat rustigere plaatsjes -> Königsleiten in Arena en Finkenberg/Lanersbach in 3000. Pistes zijn veelal niet heel erg moeilijk. Vind beide gebieden interessanter dan Hochzillertal.

Ik ga nu zelf in maart naar Montafon, dus kan ik je nog geen ervaring over geven maar zag er in de zomer veelbelovend uit. Gaschurn vond ik zomers een leuk plaatsje en ze vertelden dat het daar in de winter ook best meeviel qua apres ski. Gewoon een gezellig dorpje dus.

Serfaus Fiss Ladis was mij niet bevallen, maar zeker aan de Nordseite heb je een aantal blauw/rode pistes en ook rondom serfaus is genoeg blauw rood te vinden. De verbindingen was niet zo’n fan van. Liep wat onlogisch en zijn afhangende pistes.

En een laatste vraag nog: Normaal pakte ik gewoon een “last minute” en boekte ik vrij laat de vakantie. Maar kan dit wel als je met het vliegtuig wilt? Of is er dan een kans dat je nergens meer met het vliegtuig komt?

Waah op 7 dec 2016 14:48

Last minute is altijd een risico, zeker als je gaat vliegen.
Normaliter stijgt de prijs van een ticket naar mate je dichter bij de datum komt.
Soms willen ze op het laatste moment nog wel eens een stuntaanbieding doen om de laatste stoelen te vullen, als die er zijn.
Maar die garantie heb je zeker niet …

Rob

En een laatste vraag nog: Normaal pakte ik gewoon een “last minute” en boekte ik vrij laat de vakantie. Maar kan dit wel als je met het vliegtuig wilt? Of is er dan een kans dat je nergens meer met het vliegtuig komt?

Waah op 7 dec 2016 14:48

Last minute is altijd een risico, zeker als je gaat vliegen.
Normaliter stijgt de prijs van een ticket naar mate je dichter bij de datum komt.
Soms willen ze op het laatste moment nog wel eens een stuntaanbieding doen om de laatste stoelen te vullen, als die er zijn.
Maar die garantie heb je zeker niet …

RCGrootveld op 7 dec 2016 16:27

Vorig jaar en het jaar ervoor heb ik de prijzen vanaf september in de gaten gehouden van mijn favo accomodaties incl busreis. En daar veranderde niets in de prijs. Vandaar de vraag of dat anders is met het vliegtuig. Een wat hogere prijs is niet eens zo erg (want daar krijg je meer zekerheid in sneeuw voor terug) maar ik dacht dat misschien je maximaal x weken voor vertrek dan moest boeken

Vorig jaar en het jaar ervoor heb ik de prijzen vanaf september in de gaten gehouden van mijn favo accomodaties incl busreis. En daar veranderde niets in de prijs. Vandaar de vraag of dat anders is met het vliegtuig. Een wat hogere prijs is niet eens zo erg (want daar krijg je meer zekerheid in sneeuw voor terug) maar ik dacht dat misschien je maximaal x weken voor vertrek dan moest boeken

Waah op 8 dec 2016 10:00

Nee hoor, je kunt gewoon naar Schiphol gaan en ter plekke een ticket kopen; alleen betaal je dan wel de hoofdprijs.
Je hebt hooguit de kans dat ze nog wat in de aanbieding gooien om de laatste stoelen te vullen, maar die zekerheid heb je nooit.

Verder denk ik, dat als je ‘last minute voordeel’ wilt hebben je sowieso niet met combi reizen van touroperators moet werken, maar rechtstreeks je onderdak en vervoer zelf moet regelen.
Iets wat ik overigens sowieso doe. Wij gaan elk jaar met een man of 10-15 en ik regel dat gewoon rechtstreeks met het hotel voor de hele groep. Werkt prima: Korte lijnen en er is vaak meer te regelen dan wanneer je het via een touroperator doet.

Rob

Check ook even vliegveld Rotterdam die vliegen met Transavia en die hebben meestal wel goedkope vluchten naar Insbruck. En je kan een half uur voor vertrek aankomen, inchecken, bakkie koffie doen en huppekee instappen en vliegen maar

Kijk voor een goedkope vlucht naar Salzburg bij Transavia, daar heb je al vluchten vanaf 29 euro.
En voor je onderkomen heeft Kleinarl ook leuke app voor een leuke prijs. Wil je een dag in Wagrain?Flauchau/Alpendorf skiën pak je de skibus. Kleinarl is een knus en kleiner dorp als Wagrain.

Dienten Die Alte schule

Kijk voor een goedkope vlucht naar Salzburg bij Transavia, daar heb je al vluchten vanaf 29 euro.

Heb je ook gekeken op welke dagen die tarieven gelden en op wat voor tijden?
Leuk om voor € 29 naar Salzburg te vliegen . . . . . Maandag met aankomst om 20:15
Als je op normale dagen (1) en op normale tijden (2) wilt vliegen, kost een retour SZG/INN al snel € 250 - 300 …

(1) vr/za/zo
(2) Diner(heen) resp. ontbijt (terug) op locatie op de daarvoor gebruikelijke tijdstippen …

*bericht bewerkt door RCGrootveld op 08 dec 2016 15:22

Rob

Vrijdagochtend 6 jan voor €34 en terug op vrij /za €37 / €41. oke geen 29 op die dagen maar wel goedkoop.Is vanaf prijs.

Dienten Die Alte schule

Vrijdagochtend 6 jan voor €34 en terug op vrij /za €37 / €41. oke geen 29 op die dagen maar wel goedkoop.Is vanaf prijs.

Elly3 op 9 dec 2016 00:22

Klopt:
Heen: Vertrek 06:40 ofwel dan moet je om 05:10 op Schiphol zijn
Terug: Vertrek 09:30 ofwel dan moet je om 08:00 op Salzburg zijn
Dat noem ik geen “normale” tijdstippen

En dan hebben we het nog niet over het feit dat uitbaters niet altijd blij worden van vr-vr boekingen, zo je die al kunt krijgen

Rob

Kijk voor een goedkope vlucht naar Salzburg bij Transavia, daar heb je al vluchten vanaf 29 euro.
En voor je onderkomen heeft Kleinarl ook leuke app voor een leuke prijs. Wil je een dag in Wagrain?Flauchau/Alpendorf skiën pak je de skibus. Kleinarl is een knus en kleiner dorp als Wagrain.

Elly3 op 8 dec 2016 14:44

Ik heb even gekeken…

Een skipas zou mij al bijna 300 euro kosten (alle prijzen P.P)
Dan nog 50 euro voor transfer vliegveld
Vliegen (reken met geluk ongeveer 50 euro)
Dan zou ik dus een appartement moeten vinden voor 7 nachten voor 300 euro om goedkoper te zijn dan bij Sunweb.

En dan vind ik vrij weinig keus, misschien wel minder dan bij Sunweb.

Dus wat dat betreft heeft Sunweb of een andere organisatie wel de voorkeur. Dat vluchten op het laatste moment als particulier heel duur zijn weet ik, maar voor een organisatie als Sunweb is dit misschien anders? Ik lijk nog gewoon te kunnen boeken namelijk voor volgende week.

Maar goed, ik boek nu waarschijnlijk wel eerder omdat de condities niet zo spannend zijn als vorig jaar (al zijn ze nog altijd spannend).

Ik wens je veel plezier, maar ik ben bang dat je met die € 50 voor vliegen en € 50 bedrogen uitkomt.

Maar goed, ik heb te weinig details van je plannen (locatie, periode, aantal personen) om dit met feiten te kunnen onderbouwen.

Rob

Ik wens je veel plezier, maar ik ben bang dat je met die € 50 voor vliegen en € 50 bedrogen uitkomt.

Maar goed, ik heb te weinig details van je plannen (locatie, periode, aantal personen) om dit met feiten te kunnen onderbouwen.

RCGrootveld op 9 dec 2016 10:38

Dat was mijn punt toch ook? :P
Bij Sunweb ben ik voor 700 klaar inclusief vlucht/transfer. Zelfs als zou ik voor 50 euro kunnen vliegen + 50 transfer, dan zou ik maar 300 “overhouden” voor accomodatie.

Vandaar dat ik het wel bij een touroperator houd. (periode, locatieopties en aantal personen staan trouwens in het eerste bericht)

Anyway, wat mij betreft is de vliegtuigoptie wel duidelijk. Het ging me eigenlijk meer om het gebied… Tot nu toe trekt Ski Amadé toch het meest gezien de reacties hier.

OK, dan heb ik je verkeerd begrepen en daarbij heb ik die € 700 bij Sunweb niet eerder gezien …

Rob

OK, dan heb ik je verkeerd begrepen en daarbij heb ik die € 700 bij Sunweb niet eerder gezien …

RCGrootveld op 9 dec 2016 18:26

http://tinyurl.com/j7vxf8n

Voorbeeld van wanneer wij vertrekken en als we met het vliegtuig naar Wagrain zouden gaan :)

*bericht bewerkt door Waah op 10 dec 2016 19:49

  • Hochzillertal
  • Serfaus Fiss Ladis
  • Ski Juwel (als Niederau niet splitst dit jaar)
  • Ski Amade

Vreemd lijstje naar mijn gevoel: Serfaus-Fiss-Ladis speelt toch in een klasse hoger dan de overige 3.
Is zo’n beetje zoals een BMW of Mercedes vergelijken met Renault, Citroën en Ford of zoiets.

Dus wat mij betreft no doubt SFL. Enige wat nog een verschil zou kunnen maken is dat je in de andere 3 een veel beter hotel hebt voor de beste prijs.

OK, dan heb ik je verkeerd begrepen en daarbij heb ik die € 700 bij Sunweb niet eerder gezien …

RCGrootveld op 9 dec 2016 18:26

http://tinyurl.com/j7vxf8n

Voorbeeld van wanneer wij vertrekken en als we met het vliegtuig naar Wagrain zouden gaan :)

Waah op 10 dec 2016 19:48

Op zich interessante prijzen, maar ik ben benieuwd naar je vertrektijden vanaf AMS resp. SZG …

*bericht bewerkt door RCGrootveld op 10 dec 2016 21:49

Rob

Uiteindelijk voor Ski Amade gekozen.

Veel verschillende funparken in het gebied, van beginner tot gevorderd.
Niet heel druk, dorp is geen apres ski feestplek.
Mooie en brede pistes.
Modern

Laatste plekje in onze favoriet maar geboekt.

Over de vluchttijden trouwens: kon kiezen uit 18:00 vertrek uit AMS of 07:00 uit AMS. Laatste gekozen. Voor de terugweg kon ik ook kiezen voor s’ochtends heel vroeg, of 16:00.

We gaan het zien, maar bedankt voor alle tips.

Veel plezier, maar dat soort tijden moet ik niet aan denken

Rob

Als je niet last minute hoeft te vliegen heb je behoorlijk wat keus voor een aantrekkelijke prijs en nog genoeg keuze betreft tijdstip. Heb al een tijdje geleden een aantal vliegtickets geboekt in een vakantieperiode voor een mooie prijs en tijdstip. Al vindt ik de genoemde tijdstippen best meevallen. Maar wij wonen dan ook vrij dicht bij schiphol.

May the ski force be with you !!

Maar wij wonen dan ook vrij dicht bij schiphol.

CJAHulskamp op 11 dec 2016 22:36

Tja, dan ben je dus in het voordeel, ik kan rond die tijd niet eens op Schiphol komen met de trein; zeker niet in het weekend.

Rob

Maar wij wonen dan ook vrij dicht bij schiphol.

CJAHulskamp op 11 dec 2016 22:36

Tja, dan ben je dus in het voordeel, ik kan rond die tijd niet eens op Schiphol komen met de trein; zeker niet in het weekend.

RCGrootveld op 11 dec 2016 23:15

Ik ook niet :-) maar er is altijd wel iemand die ons kan/wil brengen. Net als dat wij dat ook wel doen voor anderen ;-)
We gaan zien of het bevalt ^_^ . Eigenlijk vind ik 6 dagen te kort :P Maar volgend jaar kan ik wel weer langer.

Maar wij wonen dan ook vrij dicht bij schiphol.

CJAHulskamp op 11 dec 2016 22:36

Tja, dan ben je dus in het voordeel, ik kan rond die tijd niet eens op Schiphol komen met de trein; zeker niet in het weekend.

RCGrootveld op 11 dec 2016 23:15

Ik ook niet :-) maar er is altijd wel iemand die ons kan/wil brengen. Net als dat wij dat ook wel doen voor anderen ;-)
We gaan zien of het bevalt ^_^ . Eigenlijk vind ik 6 dagen te kort :P Maar volgend jaar kan ik wel weer langer.

Waah op 12 dec 2016 08:56

Ben je dus afhankelijk van anderen …
En dat proberen wij dus te voorkomen …

Rob

Maar wij wonen dan ook vrij dicht bij schiphol.

CJAHulskamp op 11 dec 2016 22:36

Tja, dan ben je dus in het voordeel, ik kan rond die tijd niet eens op Schiphol komen met de trein; zeker niet in het weekend.

RCGrootveld op 11 dec 2016 23:15

Ik ook niet :-) maar er is altijd wel iemand die ons kan/wil brengen. Net als dat wij dat ook wel doen voor anderen ;-)
We gaan zien of het bevalt ^_^ . Eigenlijk vind ik 6 dagen te kort :P Maar volgend jaar kan ik wel weer langer.

Waah op 12 dec 2016 08:56

Ben je dus afhankelijk van anderen …
En dat proberen wij dus te voorkomen …

RCGrootveld op 12 dec 2016 20:56

Gefeliciteerd, wil je nu een prijs?
Ik doe veel voor anderen, en dan doen ze eens wat terug. Dat doen ze met liefde en scheelt mij een hoop gedoe.

En wat is het geworden. Had nog een tip het is een beetje laat misschien maar voor volgend jaar. Kleinwalsertal het is niks voor het vliegen. Je moet dan nog 1.30 rijden. Het is wel rustig en mooie ?en ?pistes. Het is wel aan de kleine kant. Nu 94 km aan pistes open. Het is heel erg sneeuwzeker. Van eind november begin december tot april en soms mei. Aprés ski is er nauwelijks. En een nadeel aan skigebied is dat mini gebiedjes niet met elkaar verbonden zijn (alleen met bus, wel gratis). Er is een funpark maar geen half pipe volgensmij

Ski you later!

@TeTe

Uiteindelijk voor Ski Amade gekozen.

Waah op 11 dec 2016 20:00

Kleinwalsertal het is niks voor het vliegen. Je moet dan nog 1.30 rijden.

Als je 1:30 al zo lang vindt, dat je het gebied als “niks voor het vliegen” bestempelt, ben ik bang dat je in de toekomst maar beter met de auto kunt gaan.
Want 1:30 heb je al heel snel te pakken, ongeacht vanaf welk veld.
Ik ben in het verleden al heel wat keren met zo’n blauwe of groene vogel richting de wintersport gereisd, maar een transfer korter dan 1:30 heb ik zelden meegemaakt.

Tenzij je naar de Axamer Lizum gaat, daar zie je de vliegtuigen starten en landen … van boven af.

*bericht bewerkt door RCGrootveld op 15 jan 2017 23:17

Rob

Volgens mij zit er een hik in het script want ik klikte toch echt op ‘opslaan’ na ‘bewerken’

*bericht bewerkt door RCGrootveld op 15 jan 2017 23:18

Rob

Thanks voor alle tips nog. Het was inderdaad Wagrain in Ski Amadé geworden. heel gezellig hotel/pension en (te) veel sneeuw gehad. Vliegen beviel super, maar volgend jaar weer naar Frankrijk. Met de grote hoeveelheid sneeuw en bijna enkel rode pistes was elke piste na een paar uurtjes een buckelpiste. Op zich te doen maar niet heel relaxed. Plus dat je door het lastig aan elkaar geschakelde gebied vaak al vrij vroeg onderweg bent naar Wagrain voelt het niet echt als relaxed.

Een hele leuke vakantie gehad! En vliegen doen we voortaan zeker vaker. Maar ik merk dat ik toch wel verwend ben geraakt door de pistes in Frankrijk. Maar misschien dit jaar nog naar Saalbach-Hinterglemm met een groep OF een shortski samen met mijn vader. Misschien dat dat me nog bij Frankrijk kan weghouden ;-)

*bericht bewerkt door Waah op 16 jan 2017 08:11

Plaats een reactie