Wat is wijsheid qua rijden naar Bad Gastein?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Bad Gastein

Wij gaan 18 februari met 2 auto’s naar Bad Gastein.

De ene auto heeft kids die op vrijdags om 12 uur vrij zijn en de andere auto heeft 1 kind die tot 3 uur naar school moet.

Wat is wijsheid qua rijden? Wij denken nu aan 1 auto om 12.30 uur wegrijden en bij Ingolstadt ergens overnachten.
De andere auto komt daar dan pas laat in de avond aan.

Volgende ochtend kunnen we dan doorrijden (ca. 3,5 uur ) naar de bestemming, zodat we rustig onze spullen kunnen ophalen en misschien nog een liftje omhoog kunnen meepikken.

Of zijn er nog andere ideeën?

*bericht bewerkt door moderator (Yo-han) op 09 dec 2016 15:01: titel verbeterd

Ik zou iets verder doorrijden dan Ingolstadt! Zaterdagochtend is het al snel erg druk op de wegen en hou ook rekening met de aangekondigde extra grenscontroles. Het scheelt wel dat de meeste Duitsers pas een week later vakantie krijgen.

Of je vertrekt om 23.00u en rijdt de hele nacht door (om en om) en komt 's ochtends vroeg aan op plaats van bestemming.

Als je overnacht in Ingolstadt dan rij je geheid de files bij München en Rosenheim in op zaterdagochtend.
Als je files wilt vermijden kan je ook als volgt rijden: over Regensburg en dan ‘binnendoor’ over de B20 (Straubing , Eggenfelden, Tittmoning, Freilassing) naar Salzburg waar je de A10 weer op kunt.
Wij overnachten meestal in Regensburg en vertrekken daar rond 8:30 uur op zaterdagochtend zodat we ergens tussen 12.30 en 14:00 uur op de plaats van bestemming zijn. Uitpakken, omkleden, liftpassen halen en vanaf 15:00 uur nog even met de lift omhoog.
Qua afstand voor een overnachting vinden wij Regensburg net te doen, ook omdat we meestal pas na 14:00 uur kunnen vertrekken ivm school van de kinderen.

Wat ook kan, maar is normaal gezien 40 minuten langer zonder verkeer, is naar Passau rijden en dan via Salzburg. Allemaal snelweg en mogelijk stuk rustiger dan Munchen. Wij overnachten dan net na Regensburg.

Houd er wel rekening mee dat de vrijdagavondspits in Duitsland vaak zeer zwaar is. Deze begint ook al rond 14-15 uur. Veel weekendforenzen die dan met zijn allen de weg op gaan. Afhankelijk van je vertrekpunt in Nederland zou ik dan over de A61 en A6 of via de A30, A33, A44, A70 en A73 rijden om in Ingolstadt uit te komen. In ieder geval de A3 vermijden.
Persoonlijk ben ik dan ook geen fan om de reis naar Oostenrijk in tweeën te delen op de heenweg. Liever zaterdagochtend/nacht vertrekken en gewoon afzien, dan het fileleed in twee dagen uitsmeren.
Op de terugweg wel, je kan dan namelijk zaterdag nog skiien, ergens in zuid-duitsland overnachten en zondag op een vrachtwagenvrije autobahn terugrijden.

KNIP… In ieder geval de A3 vermijden… KNIP

Tim91 op 9 dec 2016 17:51

Inderdaad A3: Frankfurt, Wurzburg, Neurenberg is één sliert vrachtwagens richting Oostblok.
Ik wil daar nooit weer langs op vrijdagmiddag

Wij vertrekken altijd op zaterdag om half vier of zo. Ook naar Bad Gastein. Drukte heb je vast ergens in Zuid Duitsland, hoe je ook rijdt, maar eind van middag ben je er wel.

2024 Met kleinkinderen, weer gebonden aan het hoogseizoen €€€

Dank je wel voor de reacties!

Ik had al zo’n vermoeden dat de vrijdagmiddag ook niet zo’n handig idee is.

Wij komen zelf uit het oosten. Dus rijden normaal via Kassel…
's Nachts rijden is een optie.
Ik ga de overige opties ook eens bekijken.

Of je nou op vrijdag of zaterdag rijdt, je krijgt verkeersdrukte.
Dan zou ik toch vrijdagmiddag vertrekken, rijden via Kassel, Bamberg (Wurzburg mijden), Neurenberg. Hotel ergens boeken en de rest van de reis zaterdagochtend uitgerust richting eindbestemming.

Wij hebben vorig jaar ook vrijdagmiddag/avond voor de voorjaarsvakantie tot Neurenberg gereden (gewoon A3) en in totaal een uur file gehad (half uur na Arnhem en een halfuur na Wurzburg). 3 uur vertrokken, 's avonds om een uur of half 10 in het hotel. En dan zaterdagochtend rond 9 uur via A9 en B20 (zoals Astrid zegt) naar Salzburg. We waren om twee uur 's middags op bestemming in Lungau.

Ingolstadt is prima hoor. Heb het 's zomers een keer gedaan, ook toen de kinders om 12:00 uit school kwamen en we onderweg naar Bad Gastein waren.
Je hebt daar aan de snelweg een B&B hotel, ernaast een tankstation en een Burger King. Wat wil een mens nog meer? :)
De volgende ochtend is dan wel even een stukje (!) rijden. Dat viel me toen wat tegen.

Andere optie: doorrijden naar Salzburg. Je hebt daar echter niet veel goedkope hotels, maar de enige betaalbare die wij afgelopen zomer in het donker konden vinden was het Ibis-budget hotel bij de luchthaven. Daar kan je op een 3 pers. kamer prima met 2 kinderen terecht. Ontbijt is goed maar niet inclusief.

fijne site hè, dat wintersport.nl?

Best veel hotels te vinden als je iets verder van de snelweg rijdt:

https://www.linksundrechts.com/nl/routes-kaarten/routes/r82-…

Best veel hotels te vinden als je iets verder van de snelweg rijdt:

https://www.linksundrechts.com/nl/routes-kaarten/routes/r82-…

HN65 op 12 dec 2016 15:35

Inderdaad, uitstekende ervaringen mee.

Rob

Je hebt geluk dat je een week eerder bent dan de grote drukte.
Wij doen het zoals jij het oorspronkelijk beschrijft maar we overnachten in Augsburg. Dat ligt ongeveer even ver voor Munchen.
We vertrekken om 1515 op vrijdagmiddag. Het zal druk zijn, maar voor middernacht zullen we er gerust wel zijn.
Ik ben ook liever verder op zaterdagochtend, maar voor de vrijdag vanaf 1515 vind ik Augsburg al een hele uitdaging.

De volgende ochtend vroeg ontbijten en weg. Misschien hebben we dan file, maar het moet wel heel gek gaan willen we niet voor sluitingstijd bij de skiverhuur zijn. Dat is wat mij betreft het belangrijkste. En alles wat we eerder komen is meegenomen.
's nachts rijden vind ik niks, maar op de vrijdagavond schiet het ook lekker op

…hou ook rekening met de aangekondigde extra grenscontroles…

Jst81 op 9 dec 2016 15:14

Grenscontrole is Duitsland IN, dus dat is voor de terugweg om rekening mee te houden.

Best veel hotels te vinden als je iets verder van de snelweg rijdt:

https://www.linksundrechts.com/nl/routes-kaarten/routes/r82-…

HN65 op 12 dec 2016 15:35

Inderdaad, uitstekende ervaringen mee.

RCGrootveld op 12 dec 2016 20:54

Maar wel behoorlijk aan de prijs. Wij zitten nu in een ibis budget voor €60 incl ontbijt. Vorig jaar 2,5x zoveel via Linksundrechts.
Wel een mooi hotel, maar niet nodig.

*bericht bewerkt door Taan op 13 dec 2016 09:45

Maar wel behoorlijk aan de prijs. Wij zitten nu in een ibis budget voor €60 incl ontbijt. Vorig jaar 2,5x zoveel via Linksundrechts.
Wel een mooi hotel, maar niet nodig.

Taan op 13 dec 2016 09:41

ls je verder geen eisen stelt en overnachten als een noodzakelijk iets ziet, is Ibis (en andere ketens) inderdaad prima.

In tegenstelling tot vele anderen (de meesten?) “hier”, is de reis bij ons in het algemeen onderdeel van de vakantie en dan stel je andere eisen. En dan betalen we graag een paar 10jes meer voor een sfeervol hotel in een pitoresk stadje ipv een kleurloos, puur functioneel, vaak in een “industriewijk” of aan een drukke weg gelegen Ibis of vergelijkbaar.

*bericht bewerkt door RCGrootveld op 13 dec 2016 10:00

Rob

Mijn advies met de auto gepakt en al voor de school, kids erin en dan als een speer richting de wintersport.

Overnachten in Gredingen, http://www.hotel-bauer-keller.de is toch 675 km rijden, ligt aan de snelweg prima hotel en goed eten.

Zoals aangegeven 18 febr. is niet de drukste periode dat is de week erna. Ik zou in de ochtend de ADAC site bekijken en de files checken bij Frankfurt, mochten die er staan dan alternatieve route: Arnhem-Dortmund-Kassel-Fulda-Schweinfurt-Bamberg-Nurnberg.
Qua kilometers iets om maar geen files.

Su6 met het maken van de juiste keuzes.

Groeten, Harald

Ik doelde niet op een specifiek hotel hoor, meer de grote hoeveelheid opties die je hebt aan hotelovernachtingen. Met wat langer zoeken langs je geplande route vind je meestal ook 2p kamers met ontbijt voor minder dan 100 euro en heb je dus voor een paar tientjes meer een beter hotel en meer vakantiegevoel/pret (nu ja, wij dan). Maar als voor jullie een Ibis of F1 werkt is dat prima natuurlijk.

Maar wel behoorlijk aan de prijs. Wij zitten nu in een ibis budget voor €60 incl ontbijt. Vorig jaar 2,5x zoveel via Linksundrechts.

Wel een mooi hotel, maar niet nodig.

Taan op 13 dec 2016 09:41

ls je verder geen eisen stelt en overnachten als een noodzakelijk iets ziet, is Ibis (en andere ketens) inderdaad prima.

In tegenstelling tot vele anderen (de meesten?) “hier”, is de reis bij ons in het algemeen onderdeel van de vakantie en dan stel je andere eisen. En dan betalen we graag een paar 10jes meer voor een sfeervol hotel in een pitoresk stadje ipv een kleurloos, puur functioneel, vaak in een “industriewijk” of aan een drukke weg gelegen Ibis of vergelijkbaar.

RCGrootveld op 13 dec 2016 09:59

Valt zeker iets voor te zeggen hoor. Ik weet zeker dat ik over 5 jaar het heerlijke diner en het mega grote bad waar we vorig jaar met zijn allen in hebben gezeten nog kan herinneren. :-)
Aan de andere kant, we komen nu tegen middernacht aan en willen vroeg weer op pad, dus meer dan functioneel hoeft het dan niet te zijn.
Vorig jaar hadden we ook tijd om ervan te genieten.

Bij Erlangen/Tennenlohe zitten ook 2 goedkope hotels, B&B Hotel Erlangen en IBIS Budget. Beiden kun je laat aankomen met creditkaart je kamer betalen slapen maar. Ontbijten kan bij Autohof op supermarkt Norma.

Groeten, Harald

maar wat gaat nu sneller ?? binnendoor via de B20 , of de snelweg houden en via Passau naar salzburg ??

Is dat zo belangrijk dan?
Daarbij kun je dat pas achteraf bepalen op basis van de actuele situatie (weer, drukte, werkzaamheden) op die dag.

Daarom bestempel ik dit soort vragen (dwz: wat is de snelste/korste route) ook als onzinnig.
Bekijk eens een overzichtskaart, ja zo’n vel papier van een vierkante meter met al die gekleurde lijntjes er op die we vroeger onderweg gewoon even op de motorkap legden.
Dan zul je zien dat links om, rechts om of binnendoor rommelen in de marge is.

Rob

Is dat zo belangrijk dan?
Daarbij kun je dat pas achteraf bepalen op basis van de actuele situatie (weer, drukte, werkzaamheden) op die dag.

Daarom bestempel ik dit soort vragen (dwz: wat is de snelste/korste route) ook als onzinnig.
Bekijk eens een overzichtskaart, ja zo’n vel papier van een vierkante meter met al die gekleurde lijntjes er op die we vroeger onderweg gewoon even op de motorkap legden.
Dan zul je zien dat links om, rechts om of binnendoor rommelen in de marge is.

RCGrootveld op 14 dec 2016 00:14

he, just asking ;-), daar is een forum toch voor ??, en je hoeft niet te reageren als je het toch onzinnig vind
Maare , goeie tip , kaart met gekleurde lijntjes op de motorkap, ga eens ff kijken wat het best is

*bericht bewerkt door gallox3 op 14 dec 2016 11:40

We hebben besloten om 's nachts te gaan rijden. We zijn allebei de vrijdag toch vrij. Dus we kunnen nog wat rust pakken.
Waarschijnlijk vertrekken we tegen een uur of 2.
Mochten we eerder in ons appartement kunnen (die vraag staat nu uit), dan vertrekken we al voor middennacht.

Ik ben heel erg benieuwd of ons dit gaat bevallen.

S’nachts rijden. Wij doen niets anders meer, ook enkele keren met een klein kind. Geen files, geen vrachtverkeer, relaxt rijden op constante snelheid. S’morgens voor de drukte aankomen. Mocht je je app nog niet meteen in kunnen, genoeg andere dingen te doen zoals wandelen, ergens iets drinken, boodschappen doen, al de piste op, etc. Heerlijk!

maar wat gaat nu sneller ?? binnendoor via de B20 , of de snelweg houden en via Passau naar salzburg ??

gallox3 op 13 dec 2016 15:23

B20 is een half uur sneller!

Plaats een reactie