Ervaring Burton Deuce (Camber)

Een vriend van mij heeft 6-7 jaar geleden een board gekocht, die hij maar 1x gebruikt had in snowworld.
Toen is hij vader geworden en eigenlijk nooit meer de tijd gehad/gemaakt om er echt mee op wintersport te gaan.
Hij heeft destijds het board en custom Burton bindings aangeschaft.

Uiteindelijk lag dit bij hem niets te doen en ik ben 4 jaar geleden begonnen met boarden en 3x een snowboard gehuurd (+/- €175 p.j.) hij bood mij dan ook aan om dit board over te nemen van hem voor €200 een schijntje van wat hij voor de bindings en het board betaald heeft en voor mij scheelt dit haast niets met als ik aanstaande winter weer zou huren.

Nu heeft die in snowworld echter een kleine kras opgelopen aan de onderkant, niets dat niet gemaakt kon worden, ik ben dus even langs de lokale snowboard zaak geweest. Toen ik daar aankwam, was het eerste wat deze man mij vroeg, waarom ik specifiek dit board had gekocht, het betreft een Burton Deuce 2009 (http://www.evo.com/outlet/snowboards/burton-deuce-snowboard-…). Ik heb hem het zelfde uitgelegd als hierboven, toen gaf die aan dat die hoopte dat ik hier niet teveel voor betaald had, want het board(type) zou nogal wat negatieve eigenschappen hebben, omdat dit een camber board was (hol, in plaats van recht of bol). Alleen als je echt goed bent en je wilt een board waar je lekker hard op kan gaan, dan zou dit wel een prima board zijn.

Hij deed het overkomen als een board dat ik beter niet had kunnen kopen, nu kan het natuurlijk zijn dat hij probeert op mijn gevoel te spelen (wat hem aardig gelukt is) en hoopt dat ik bij hem een “nieuw” board aanschaf. Mijn vraag aan jullie is dan ook, klopt dit verhaal van de verkoper of is dit gewoon een goed board voor deze prijs?

Zoals al eerder aangegeven, ik snowboard nu 3 jaar, blijf vooral op de piste (rood en blauw), ga soms eens een paar meter van de piste af en probeer kleine simpele jumps. Ik ben dus eigenlijk opzoek naar een board voor weinig rare fratsen, waar ik een beetje snelheid mee kan maken, maar waar ik ook zeker controle over heb en zonder teveel moeite kan sturen.

Ik hoop dat jullie met al jullie ervaring mij hierbij kunnen helpen, het laatste wat ik wil is dat mijn wintersport ervaring in de soep loopt, vanwege een verkeerd board.

*bericht bewerkt door sjors86 op 09 dec 2016 16:22

Even afgezien van alle verhalen, specs en voorkeuren van iedereen en zgn kenners in het bijzonder: het board is van een vriend van je, mag je het niet even uitproberen op een indoor sneeuwbaan? Dan weet je vlug genoeg of het iets is voor je.

Even afgezien van alle verhalen, specs en voorkeuren van iedereen en zgn kenners in het bijzonder: het board is van een vriend van je, mag je het niet even uitproberen op een indoor sneeuwbaan? Dan weet je vlug genoeg of het iets is voor je.

Userd op 9 dec 2016 16:30

Jawel, maar mijn eerdere ervaringen met snowworld en piste is dat dit bij far het zelfde is. Maar dat ben ik ook zeker van plan.

Vroegahhh had je niet anders dan camber. Daar heb ik het ook ooit op geleerd.

Met een rocker boardje draait je board veel sneller (persoonlijke vind ik het veel minder fijn sturen) en heb je minder kans dat je snowboard ‘hapt’ dan bij camber. Met camber zou je voor gewoon op de piste snowboarden prima uit de voeten moeten kunnen. Evt. nog een lesje op techniek, dan moet het echt geen probleem zijn.
Wel vraag ik me af, ondanks dat het board weinig is gebruikt, hoe lang de levensduur nog is. Als heb je het er met 2 vakanties natuurlijk al uit qua geld. Maar misschien dat er nog wat mensen zijn die daar wat over kunnen zeggen.

*bericht bewerkt door Tiny-M op 09 dec 2016 17:01

Niks mis met een camberboard volgens mij. De burton deuce ken ik niet maar wel de custom en custom x. Heel fijne boardjes, bieden veel controle op de piste. Misschien helpt het volgende filmpje:

Het lijkt erop dat dit een redelijk milde full-camber is/was voor de beginnende rijder. In 2009 welteverstaan.
Na 2009 zie je de trend dat voor beginners steeds voor wat meer rocker in de boardjes gekozen wordt om de plezierfactor te verhogen en de boardjes wat vergevensgezinder te maken.
Het is dus maar net waar je naar op zoek bent, maar als je altijd veel plezier hebt beleefd aan je huurboardjes, je geen les hebt gehad en je ook wat wilt spelen op je board ipv alleen mooie technische bochtjes achter elkaar draaien, dan is het inderdaad geen geschikt board. Je moet de vraag ook altijd andersom stellen: “Wat zoek ik in een board?!” ipv “Zou ik er op kunnen boarden?!”

Daarbij vind ik persoonlijk 200,- voor een 8 jaar oud ‘stuk decoratiemateriaal’ aardig aan de prijs. Hiervoor kan je ook een andere gebruikte instapcategorie-plank vinden van 1á2 seizoenen oud, die 99% zeker beter bij je gaat passen.

*bericht bewerkt door Sneeuwbaard op 10 dec 2016 13:19

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Plaats een reactie