noorwegen

Is noorwegen, over het algemeen sneeuwzekerder half december? Welke plaats is dan aan te bevelen??
of is het niet te vergelijken met de ski accomodatie bv in oostenrijk, ik bedoel qua liften ed.

Over december kan ik niets vertellen. Volgens mij ligt er momenteel voldoende sneeuw, maar je kan het beste de actuele informatie van het skigebied bekijken.
Twee gebieden kan ik aanbevelen. Hemsedahl (1x bezocht) en Trysil (2x). Persoonlijk vind ik beide gebieden goed. Natuurlijk zijn ze kleiner dan de meeste gebieden in de Alpen, maar als ervaren skier was er in een week voldoende te beleven. Er zijn voldoende liften. Hemsedahl is meer bergachtig, terwijl Trysil een forse heuvel is, die aan alle kanten is te beskieën.
Voordeel is dat beide gebieden niet ver van Oslo afliggen. Hemsedahl ca. 3 - 4 uur en Trysil 2 uur. De overtocht Kiel - Oslo met de Colorline is een vakantie op zich.
Voor het boeken van accommodatie kan je kijken terecht op de site van SkiStar. In zowel Trysil als Hemsedahl hadden we een appartement 50 meter van de liften.

Als alternatief is Åre in Zweden misschien wel iets. Het is het grootste skigebied van Scandinavie en ligt niet ver van de Noorse grens. Vliegen met KLM kan op het Noorse Trondheim en via internet kan je vooraf heel eenvoudig een transfer regelen vanaf het vliegveld naar Áre en terug.

Wij hebben er vorig heel fijn geskied en wij zijn toch echte kilometervreters die de Franse mega-gebieden gewend zijn. .

Åre is een leuk gebied. Persoonlijk vind ik het vergelijkbaar met Hemsedahl. Voordeel van Åre is de leukere plaats met meer keuze uit horeca. Hemsedahl zelf is niet zo groot en moet je je vertier vooral zoeken rondom het skigebied en de appartementen. Nadeel van Åre is dat het boven op de berg nogal eens kan spoken. En dan gaat het gebied nagenoeg geheel op slot. In Trysil en Hemsedahl heb je dat probleem minder. Verder ligt Åre veel Noordelijker. Vliegen op Trondheim is inderdaad de aangewezen weg. Hou er wel rekening mee dat de reistijd voor de ca. 165 km een uur of 3 is als de weg naar Åre goed begaanbaar is. Voor Trysil en Hemsedahl kan je op Oslo vliegen en daarna met de bus naar een van beide gebieden. Maar als je een paar extra dagen de tijd hebt, dan is met eigen auto en de Colorline veerpont (zeg maar cruiseschip) aan te bevelen.In beide plaatsen heb je de auto verder niet nodig. Åre is erg leuk voor kinderen. Ook Åre kan je rechtstreeks via SkiStar boeken.

null

In Åre kan het weer aardig te keer gaan.
null

Appartementen Hemsedahl vlak bij de liften. Garage, (sport)winkels, super en restaurants in hetzelfde gebouw.
null

Colorline veerpont.

De boot is erg leuk.

May the ski force be with you !!

Denk er aan dat het half december ook echt laat licht / vroeg donker is!

Normaal gesproken is Noorwegen vanaf eind november al behoorlijk sneeuwzeker. Wel zijn in december de dagen erg kort 10u licht 3u weer donker… Wel hebben veel gebieden daar op ingespeeld door veel verlichte pistes te doen.

Born to Ride

@Ronaldski, hartelijk dank voor je info. Ik ga me verdiepen en orienteren op Trysil.
maar zoals hier boven genoemd, is inderdaad de kortere dagen iets minder.
Komende donderdag gaan we een week naar oostenrijk, en de eerste week van maart ook.

we hebben het idee voor half december 2017ons eens te richten op noorwegen.

het jaar dat wij in Trysil waren was het gebied net voor de kerst geopend. Dus zo sneeuwzeker is het ook niet.

May the ski force be with you !!

Denk er aan dat het half december ook echt laat licht / vroeg donker is!

KarelJansma op 12 dec 2016 21:48

Klopt. Pas vanaf februari zijn de dagen voldoende lang. Alleen komt de zon niet zo hoog aan de hemel. Je hebt de hele dag van dat heerlijke “ondergaande zon” licht.
Echter, alle Scandinavische skigebieden hebben pistes, die overdag in de donkere uurtjes en een groot aantal avonden worden verlicht. Trysil wat minder dan Hemsedahl. In het laatste gebied heb je keuze uit 3 afdalingen met een groot aantal verbindingspistes (zie foto’s).

null

null

Ooit gedacht aan gebieden ietsje verder naar het Noorden en/of Westen?
(Trysil is ook ver rijden, zeker vanaf de Larvik-ferry…) Oslo-Ålesund en Oslo-Bergen doe je normaal in 8u, de hieronder genoemde plekken zijn dichterbij ; of neem de ferry van de top van DK naar Larvik of de overnight ferry van DK recht naar Bergen via Stavanger)

En een hut op een camping of slaapplek in een DNT-hut/lodge kun je altijd vinden, dus geen reserveringen nodig: ga naar die plekken waar de sneeuw het beste is :-)
De grotere DNT-lodges hebben ook heel comfortabele kamers (hiervoor moet je wel reserveren, minder comfortabele kamers zijn altijd wel beschikbaar).

-Strandafjellet (bij Stranda aan de Storfjord, net ten Zuid-Oosten van Ålesund): Skien met uitzicht over de fjorden!
Soms is een freeride afdaling helemaal naar Stranda (zeeniveau!) mogelijk, taxibus terug naar de lift.
Heel erg “West-weer” / “Vestafjells vaer”: kan dus ook nat en mild zijn, tot een leuk sneeuwfrontje vanuit Noord-west tegen de bergen klapt en je een poederparadijs krijgt, beetje zoals Piemonte bij een retour d’est.

-Röldal: berucht “Schneeloch” op de E134 Haukelifjell.
(zowel invloed van West als van Oost-weer, krijgt vaak plots heel veel sneeuw, voldoende om de E134 af te sluiten voor een volle dag… gelijkaardig weer als op de RiksVei 7 over Hardangervidda; vaak goede sneeuw tot ver in juni)

-Voss (uurtje ten Oosten van Bergen zowel per trein als per auto): (West-weer), goede verbinding vanaf Bergen airport.

-Geilo (leuk voor 2-3 dagen, hier meer “Oost-weer” / Austafjells), goede bus-verbinding vanaf Oslo.

-Hafjell & Kvitfjell bij Lillehammer.
(Oost-weer: vaak droog en koud)
Goede trein en busverbindingen met Oslo.

-Norefjell (bij Noresund, RiksVei #7 richting Geilo en Hardangervidda) is leuk om onderweg mee te pikken voor 1 of 2 dagen.

En in de zomer:
-Folgefonna, bij de Hardangerfjord (toegang vanaf Jondal)
-Stryn Sommerski, op de Gamle Strynefjellsveien, open vanaf ze de weg hebben uitgegraven, meestal Pingsteren, tot ergens Augustus.

Enjoy!

Chuck

Plaats een reactie