Reizen "zoeker" wintersport

Haha, ik wil dit heel graag en gaat me ook lukken. Heb achtergrond in toerisme (Nhtv in Breda) maar daar tot op heden weinig mee gedaan.

Ok, bekende opleiding ;) Succes dan maar met het info verzamelen!

Dankjewel en top dat je zo hebt mee gedacht!

Lijkt me een heel goed iets. Maar wat betreft de aansprakelijkheid, Het lijkt mij dat zodra je hier geld voor gaat vragen, je ook direkt verplichtingen hebt naar de inkopende partij? Zoiets van wel de lusten niet de lasten?!
Verder weet ik bijna zeker dat hier een markt voor is, wellicht een totaal-pakket aanbieden? Onderkomen, skihuur, skiles en skipas?
Heel veel succes in ieder geval!

Dankjewel Jethro, die aansprakelijkheid is inderdaad wel een ding(etje)… Ik ben op het forum wat dingen aan het lezen over mensen die bijvoorbeeld klagen over het ontbreken van een aardige liftjongen die hen illegaal met een stoeltjeslift naar beneden laat gaan nadat hun groep een zwarte piste over het hoofd zag en dus gaat worden aangeklaagd en mensen die sneeuwgaranties uitpluizen tot 3 cijfers achter de komma… Dussss…

Is het misschien iets om de hele boel om te draaien? Dus het totaal-pakket gratis aanbieden, om vervolgens een soort commissiegeld te vragen van de verkopende partijen, zoals het onderkomen, skiverhuur etc.?

@Jethro, daar heb ik nog niet aan gedacht! Dan moet ik wel goede contacten leggen met diverse aanbieders. Leuke invalshoek, neem ik zeker mee! Dankje!

Leuk idee, ik kan je even wat input geven want ben zelf makelaar (in een totaal andere branche, grondstoffen voor veevoeding, biodiesel etc.), maar het gaat als tussenpersoon dus om een aantal zaken: aansprakelijkheid (en daar doe je met goeie contracten al veel) en wat je meerwaarde is. Dan kan je dus gaan denken: waarom zouden mensen mij commissie betalen (kan zowel van koper als van verkoper zijn): je niche zoeken, je meerwaarde aantonen en een realistische prijszetting halen: helpt allemaal om jezelf te verkopen. Aansprakelijkheid heeft niet alleen een financieel, maar zeker ook een imago-kantje. Als jij me vandaag een superleuke reis weet te verkopen, ik waar ik me aan kan verwachten en alles loopt volgens afspraak, dan geef ik je voor een volgende reis nog wel een belletje, of mond-aan-mond bij andere wintersporters. Valt het tegen, of je er nu al dan niet wat aan kan doen, zelfs als ik geen financiele vergoeding oid wil, van welke partij dan ook, ga ik geen reclame voor je zitten maken of zelf nog een keertje terug komen.

Wat meerwaarde betreft, in mijn brache steun ik op een aantal pilaren:

marktkennis (waarmee ik juiste product aan juiste koper kan koppelen, omdat ik breder kijk dan hij kan/er tijd in steek om rond te bellen etc., ervaring heb,…),

onderhandeling (ook omdat je de marktprijs kent bv., of de aanbieders beter kent/betere voorwaarden kan bekomen dan een eenmalige klant)

Talen en logistiek: voor sommige klanten regel ik transport, omdat ze geen zin hebben om zich er zelf mee bezig te houden, anderen doen dit liever zelf. Algemeen is het wel zo dat mensen, zeker bij problemen, het liefst in hun eigen taal spreken. Mijn Oostenrijkse producent spreekt gewoon Duits tegen mij, en de Franse koper kan rustig alles in het Frans doen, ik vertaal er dus tussen voor hen. Kan ook voor skigebieden een plus zijn, ook bij bv onderhandelingen.

En dan problemen oplossen: voor velen een echte meerwaarde om er een onafhankelijke derde partij tussen te hebben, al noem ik het ook wel eens pispaaltje spelen: tegen mij kunnen ze ongezouten hun mening geven, die ik dan iets rustiger/objectiever/rationeler bij de andere partij kan overbrengen. Punt daarbij is wel dat mijn branche zo klein is, dat beiden volgende week/maand toch weer door dezelfde deur moeten kunnen (niet heel veel aanbieders en kopers). Dat is in toerisme wel anders, als ik tegenwoordig de discussies over de sunweb-sneeuwgarantie zie langskomen…

Dat is een puntje wat je zeker ook in je kosten-baten berekening moet meenemen trouwens: je werk stopt niet zodra de klant geboekt heeft. Hij zal je zeker ook weten te vinden als er wat misloopt, van ter plaatse of achteraf, dus heb je daar ook weer werk mee, en dan vaak ook in weekends (aankomst en vertrek).

Ikzelf plan wel graag zelf m’n reizen, maar bv. m’n vriend heeft er heel wat minder tijd voor en interesse in, dus een markt heb je denk ik wel, als je het een beetje kan verkopen. Er is wel wat concurrentie van pakketreizen bij grote touroperators en reisbureaus, dus ik zou eerder mikken op een niche of wie het graag wat kleinschaiiger heeft.

Veel succes!

@Jethro, daar heb ik nog niet aan gedacht! Dan moet ik wel goede contacten leggen met diverse aanbieders. Leuke invalshoek, neem ik zeker mee! Dankje!

MaartjeCW op 5 jan 2017 17:44

Dit doet bijvoorbeeld Yellowgentian.com ook. De reviews zijn zijn voor de consumenten verder gratis, maar voor elk paar ski’s dat via die site wordt verkocht (er staan links naar verkopende partijen bij de reviews), krijgt YG een bedrag.

@Elienc, ontzettend bedankt voor je bijdrage! Ik ga dit eens rustig doornemen, misschien mag ik binnenkort contact hierover opnemen?

Zulke ‘reizenzoekers’ of reizenplanners zijn er al best veel. Ze gaan met de consumenten om de tafel zitten en bespreken de volledige wensen van de klant. Daarna gaan ze de reis volledig samenstellen waarna de aanbieder de tussenpersoon betaald. De klant betaald is in theorie niets voor de planner, al zal de aanbieder het bedrag indirect wel doorberekenen. Verwacht dus geen low budget aanbiedingen als je bij zulke mensen een reis boekt, ze nemen gewoon een hoop werk voor je uit handen en indirect betaal je het gewoon zelf.

Born to Ride

@elienc : je schrijft :
“En dan problemen oplossen: voor velen een echte meerwaarde om er een onafhankelijke derde partij tussen te hebben, al noem ik het ook wel eens pispaaltje spelen: tegen mij kunnen ze ongezouten hun mening geven, die ik dan iets rustiger/objectiever/rationeler bij de andere partij kan overbrengen.”

Ik ben werkzaam in de logistieke dienstverlening. Wij werken het merendeel voor bedrijven, maar zo af en toe hebben we ook met 'particulieren’te maken.

Mijn ervaring met particulieren is dat zij anders en feller reageren als er sprake is van een probleemsituatie . Bedrijven kunnen best lastig zijn, maar als je goede argumenten hebt accepteren de siuatie makkelijker omdat ze begrijpen dat deze inherent is aan de logistiek. Over ontstane extra kosten kan over het algemeen goed worden onderhandeld.

Maar particulieren reageren feller en vaak ongenuanceerd omdat ze zich persoonlijk gedupeerd voelen. Ik begrijp dat ook wel want als er sprake is van extra onstane kosten zullen ze deze uit eigen zak moeten betalen.

En volgens mij zullen particulieren nog feller en ongenuanceerder reageren als er met hun dikverdiende vakantie iets aan de hand is.

@elienc : je schrijft :
“En dan problemen oplossen: voor velen een echte meerwaarde om er een onafhankelijke derde partij tussen te hebben, al noem ik het ook wel eens pispaaltje spelen: tegen mij kunnen ze ongezouten hun mening geven, die ik dan iets rustiger/objectiever/rationeler bij de andere partij kan overbrengen.”

Ik ben werkzaam in de logistieke dienstverlening. Wij werken het merendeel voor bedrijven, maar zo af en toe hebben we ook met 'particulieren’te maken.

Mijn ervaring met particulieren is dat zij anders en feller reageren als er sprake is van een probleemsituatie . Bedrijven kunnen best lastig zijn, maar als je goede argumenten hebt accepteren de siuatie makkelijker omdat ze begrijpen dat deze inherent is aan de logistiek. Over ontstane extra kosten kan over het algemeen goed worden onderhandeld.

Maar particulieren reageren feller en vaak ongenuanceerd omdat ze zich persoonlijk gedupeerd voelen. Ik begrijp dat ook wel want als er sprake is van extra onstane kosten zullen ze deze uit eigen zak moeten betalen.

En volgens mij zullen particulieren nog feller en ongenuanceerder reageren als er met hun dikverdiende vakantie iets aan de hand is.

zenith op 6 jan 2017 13:22

Helemaal mee eens, dat is met professionele partners anders dan met particulieren, heel wat werknemers gaan er toch anders mee om als het hun eigen geld niet echt is, morgen is er weer een dag, vaak duidelijke regelingen over kosten (bv. wachttijden etc.). Bovendien, als er bij 1 op de 10 wagens iets niet zo vlot verloopt, kan je dat n beetje kaderen. Je jaarlijkse skivakantie is al uitzonderlijker en daarom ‘belangrijker’. Als dan je hotelboeking niet klopt oid je staat daar, na 1000 km in de auto, iedereen moe, hongerig, slaperig, koud. Plus de voorpret en voorbereiding, sommigen vertrekken met zo’n hoge verwachtingen, dat het bijna alleen kan tegenvallen.

@Elienc, ontzettend bedankt voor je bijdrage! Ik ga dit eens rustig doornemen, misschien mag ik binnenkort contact hierover opnemen?

MaartjeCW op 6 jan 2017 12:37

Mag altijd, je geeft maar een gil als je nog wat wil bespreken, maar zoals gezegd is het B2B in een heel andere branche, en wel m’n hoofdberoep.

Ik denk dat er op zich best een markt voor mensen die op zoek zijn naar kleinschalige wintersport. Dus gebieden kleiner dan 50 km piste. Die zijn voor veel mensen relatief moeilijk te vinden en accommodaties zijn vaak alleen goed te vinden op sites van de lokale vvv. Sunweb en Bizztravel doen daar niet zo veel. Blijft echter de vraag mijn inziens waar jou winst in gaat zitten. Als jij persoonlijk alle reizen gaat organiseren dan kost dat simpelweg te veel tijd voor het geld dat je ervoor kan vragen. Dat kan denk ik allen in het absolute topsegment.

Wat overblijft is dan naar mijn mening een soort van zoekmachine die appartementen kan vinden op de VVV’s van de kleinere wintersportplaatsen. Omdat jij zelf niet als reisbureau wilt fungeren zou je iets kunnen doen wat skyscanner.com ook doet. Zoekt de beschikbaarheid en de prijzen maar stuurt je door naar de website van luchtvaartmaatschappij, in jou geval is dat dus van de lokale VVV waar net dat leuke authentieke ‘‘zimmer frei-appartement’’ beschikbaar is. Jij zou dan je winst kunnen maken uit commissies die de accommadaties aan jou betalen en advertenties.

Wat ontzettend fijn, al die meedenkers! Ik ga inderdaad ook “andersom” denken; dus vanuit contacten met gebieden en aanbieders. Een aantal gebieden ken ik natuurlijk zelf al, maar ga zeker op zoek naar niches, die voor een klant wat minder gemakkelijk te vinden zijn. Verder is mij ook aangeraden om een blog op te zetten op m’n site om zo traffic te genereren. Want bekendheid komt niet aanwaaien…

Wat ontzettend fijn, al die meedenkers! Ik ga inderdaad ook “andersom” denken; dus vanuit contacten met gebieden en aanbieders. Een aantal gebieden ken ik natuurlijk zelf al, maar ga zeker op zoek naar niches, die voor een klant wat minder gemakkelijk te vinden zijn. Verder is mij ook aangeraden om een blog op te zetten op m’n site om zo traffic te genereren. Want bekendheid komt niet aanwaaien…

MaartjeCW op 7 jan 2017 08:45

Ik denk dat reputatie en mond-op-mond reclame de belangrijkste zaken zijn om ‘klanten’ te krijgen. Als je zelf niet (meteen) actief en agressief aan marketing wil doen (wat ook geld kost natuurlijk), is af en toe wat röring veroorzaken op je eigen (blog)site of op bijvoorbeeld Facebook een oplossing.

Ben inmiddels bij degene geweest die website, logo gaat ontwerpen. Het begint vorm te krijgen. Al denkende komen we steeds terug op punt: hoe laat je geïnteresseerde consument betalen voor advies?? Vooraf; dat lijkt me wat voorbarig…! Na eerste voorstellen via de mail: dan wordt er zelf geboekt…! Achteraf?
Wat ik steeds meer als goede optie ga zien, is inderdaad zelf een netwerk aanleggen met hotels/pensions in diverse gebieden waar ik vooral mee ga samenwerken en dan inkomsten halen uit de commissie. Dat gaan dan de wat meer bijzondere hotels en/of bestemmingen zijn. Daarnaast kan ik dan ook advies op maat geven, waar dan weer het eerdergenoemde betalingspunt bij gaat spelen…

Probeer onderscheidend te zijn, creëer een toegevoegde waarde t.o.v. een booking.com. Zet bijvoorbeeld in op persoonlijk contact en begeleiding. Zoek uit wat een hotel/gebied zo speciaal maakt, waar het beste materiaal te huren/skilessen te volgen zijn.

Ik organiseer jaarlijks 2 ski-events voor een groep van 15 resp. 5 man en weet dus aardig in te schatten hoeveel energie dat kost.
Uitgaande van het feit dat je er een “boterham” aan wilt verdienen, denk ik dat je het je weinig op zal opleveren.
Wintersport kost al bakken met geld, Nederlanders hebben de naam elke € die ze kunnen besparen ook daadwerkelijk zullen besparen (ref. de vele topics hier over tolkosten, brandstofkosten, boetes, afstanden, hotels, eten op de piste etc).
Die gaan echt geen 100en € uitgeven voor iets wat ze zelf via internet ook kunnen doen.
Met sites als booking.com en een email naar de locale vvv en/of het hotel kom je een heel eind.

Dus wat is dan de meerwaarde van je “service”?

Ik vind het moedig als iemand “voor zich zelf” begint, maar dan zul je je eerst wel af moeten vragen: “Wie/wat is mijn doelgroep”.

Rob

Vandaag een leuk artikel in het AD, over de zelfstandige reisadviseurs die als ZZP-er actief zijn. En hoewel dit niet specifiek over de wintervakanties gaat, blijkt er dus best markt voor te zijn als middenweg tussen een echt reisbureau en alles zelf op internet uitpluizen. Dat lijkt natuurlijk wel een beetje op wat je zelf wil gaan doen.

Maar je hebt het nu al over een logo laten maken, website e.d. terwijl je nog niet eens weet wat je verdien model is/wordt. Lijkt me dat je een paar stappen te snel gaat/overslaat.

Hallo Frank,

Zonder website helemaal geen verdienmodel haha. Verder bedankt voor je tip, ik ga het AD doorspitten!

Ok, ik dacht altijd dat je het best van te voren alles al duidelijk kon hebben, al dan niet in een representatief ondernemingsplan, maar blijkbaar snap ik er weer niks van en is het beter om gewoon te gaan beginnen en alles gaandeweg maar te verzinnen ;)

Dat is niet gezegd,Frank?!! Wellicht zijn er meerdere opties prima…

Plaats een reactie