Hoe graaf je je auto uit?

Op deze site zie ik wel eens foto’s voorbij komen van auto’s met een dik pak sneeuw erop en er omheen.
Hoe ga je dan te werk en waarmee?

Met een laagje van 20cm lukt het nog wel met een bezem en een stoffer, maar bij 50cm of meer denk ik toch dat je moet graven?
Zijn er speciale scheppen hiervoor die geen krassen kunnen maken op je auto?

Je kan toch graven tot vlak bij je auto (de vorm herken je meestal nog wel, of het moet wel heel hard dumpen)… en dan laatste stukje met je handen (wel handschoenen aan)…

O ja: begin eerst met het uitgraven van de kentekenplaat. Zo lullig als je een uur hebt staan ploeteren en het blijkt niet jouw auto te zijn. :)

Er zijn handige uitschuifbare schoppen te koop. Wel niet in de auto laten liggen :-)

Met het sleetje van de kinderen (zo’n rode of blauwe schelp) :-)

Idd het beste met een kunststof schep welke geen krassen geeft. Wat ook goed gaat is met een lang en stevig badlaken, met 2 man deze aan beide kanten van de auto aan een hoek vastpakken en onder de sneeuw trekken, dan het badlaken iets optillen en van de auto wegdragen. Dit werkt wel alleen als het lichte poeder is. Je kan dan wel in 1x grote hoeveelheden sneeuw verwijderen.

Nog een tip maak de auto altijd de avond voor vertrek al schoon, nog beter eind van de middag, check even de deuren of ze niet vastgevroren zijn en rijdt even een rondje. Op deze manier laad je je accu weer bij, en door de hogere temperatuur eind van de middag heb je meer kans dat hij start dan smorgens vroeg als het hard vriest. Als je auto een week of 2 weken stil heeft gestaan kan de accu een eind(je) ontladen zijn, en zeker met erg lage temperaturen kan dit problemen geven.

Edit: Leg trouwens nooit iets van een doek of folie over je ruiten, wanneer er sneeuw op valt en het gaat daarna iets dooien en dan weer vriezen kan het water wat er tussen loopt alles helemaal vast vriezen…

*bericht bewerkt door Matthias123 op 09 jan 2017 14:13

Born to Ride

Je kan toch graven tot vlak bij je auto (de vorm herken je meestal nog wel, of het moet wel heel hard dumpen)… en dan laatste stukje met je handen (wel handschoenen aan)…

O ja: begin eerst met het uitgraven van de kentekenplaat. Zo lullig als je een uur hebt staan ploeteren en het blijkt niet jouw auto te zijn. :)

GiGi op 9 jan 2017 13:27

Goeie tip ?

Ook een advies, vooral voor medeweggebruikers: maak ook je dak een beetje schoon. Wel zo prettig voor verkeer achter je.

null

Nog een tip maak de auto altijd de avond voor vertrek al schoon, nog beter eind van de middag, check even de deuren of ze niet vastgevroren zijn en rijdt even een rondje. Op deze manier laad je je accu weer bij, en door de hogere temperatuur eind van de middag heb je meer kans dat hij start dan smorgens vroeg als het hard vriest. Als je auto een week of 2 weken stil heeft gestaan kan de accu een eind(je) ontladen zijn, en zeker met erg lage temperaturen kan dit problemen geven.
.

Matthias123 op 9 jan 2017 14:11

Dat zou ik nu net niet doen. Het moet al een heel flink eind zijn dat je gaat rijden om de accu meer bij te laden dan wat je verbruikt hebt door te starten. En onder een laag sneeuw zit de auto nog iets meer beschut dan wanneer hij al kaal is.

Of boek een garageparkeerplaats, scheelt je een hoop sneeuw scheppen!
Heb ooit in Tignes weleens iemand zijn auto zien uitgraven die daarbij ook een op de achterste stijl de hele laklaag meenam ;)

Nog een tip maak de auto altijd de avond voor vertrek al schoon, nog beter eind van de middag, check even de deuren of ze niet vastgevroren zijn en rijdt even een rondje. Op deze manier laad je je accu weer bij, en door de hogere temperatuur eind van de middag heb je meer kans dat hij start dan smorgens vroeg als het hard vriest. Als je auto een week of 2 weken stil heeft gestaan kan de accu een eind(je) ontladen zijn, en zeker met erg lage temperaturen kan dit problemen geven.
.

Matthias123 op 9 jan 2017 14:11

Dat zou ik nu net niet doen. Het moet al een heel flink eind zijn dat je gaat rijden om de accu meer bij te laden dan wat je verbruikt hebt door te starten. En onder een laag sneeuw zit de auto nog iets meer beschut dan wanneer hij al kaal is.

Errant op 9 jan 2017 14:32

Ik kom er toch liever de dag van te voren al achter als m’n deuren zitten dichtgevroren of als mn auto niet wil starten. De avond van te voren is er vaak nog wel wat te regelen, als je smorgens vroeg wil gaan rijden en je kan je auto niet in of hij start niet dan kan het akelig lang duren voordat je eens onderweg ben… Daarnaast is het bij daglicht ook allemaal wat makkelijker om je auto uit te graven…

*bericht bewerkt door Matthias123 op 09 jan 2017 14:43

Born to Ride

Idd het beste met een kunststof schep welke geen krassen geeft.

Matthias123 op 9 jan 2017 14:11

Als je daarmee de lak raakt geeft ook een kunstof schep natuurlijk gewoon krassen op je lak ;)

Idd het beste met een kunststof schep welke geen krassen geeft.

Matthias123 op 9 jan 2017 14:11

Als je daarmee de lak raakt geeft ook een kunstof schep natuurlijk gewoon krassen op je lak ;)

Soost op 9 jan 2017 14:43

Je hebt daar speciale sneeuwscheppen voor die zijn van een zacht kunststof/rubber en dat geeft (nagenoeg) geen krassen. Het is een beetje hetzelfde materiaal waar ze een wisser van maken.

Born to Ride

Nog een tip maak de auto altijd de avond voor vertrek al schoon, nog beter eind van de middag, check even de deuren of ze niet vastgevroren zijn en rijdt even een rondje. Op deze manier laad je je accu weer bij, en door de hogere temperatuur eind van de middag heb je meer kans dat hij start dan smorgens vroeg als het hard vriest. Als je auto een week of 2 weken stil heeft gestaan kan de accu een eind(je) ontladen zijn, en zeker met erg lage temperaturen kan dit problemen geven.
.

Matthias123 op 9 jan 2017 14:11

Dat zou ik nu net niet doen. Het moet al een heel flink eind zijn dat je gaat rijden om de accu meer bij te laden dan wat je verbruikt hebt door te starten. En onder een laag sneeuw zit de auto nog iets meer beschut dan wanneer hij al kaal is.

Errant op 9 jan 2017 14:32

Ik kom er toch liever de dag van te voren al achter als m’n deuren zitten dichtgevroren of als mn auto niet wil starten. De avond van te voren is er vaak nog wel wat te regelen, als je smorgens vroeg wil gaan rijden en je kan je auto niet in of hij start niet dan kan het akelig lang duren voordat je eens onderweg ben… Daarnaast is het bij daglicht ook allemaal wat makkelijker om je auto uit te graven…

Matthias123 op 9 jan 2017 14:42

en dan de nacht na de avond dat je hem hebt uitgegraven een dumpje van bijna een meter, kan je weer opnieuw beginnen. XD

don't count the days, make the days count !

Dat risico heb je altijd, maar dan hoef je ‘maar’ een meter weg te halen, en anders nog een laag extra van eerdere dumps… Ieder zo z’n voorkeur, maar ik slaap liever een half uur langer als ik smorgens vroeg weg moet dan dat ik een half uur uur extra aan het scheppen ben…

Born to Ride

Dat zou ik nu net niet doen. Het moet al een heel flink eind zijn dat je gaat rijden om de accu meer bij te laden dan wat je verbruikt hebt door te starten.

Werkelijk … ?
Gloeien (alleen bij Diesels): 5 sec met zeg 250A (als het al zoveel is): 0.34 Ah
Starten: 2 sec met zeg 100A : 0.05 Ah
Totaal dus ca 0.4 Ah
2 Minuten je verlichting laten branden zonder draaiende motor verbruikt al meer …

Stroomverbruik van starten wordt vaak zwaar overdreven!

Hoewel ik het de dag van te voren even starten persoonlijk als onzinnig bestempel (als je accu goed is, houdt die het best wel een weekje uit) hoef je het voor het stroomverbruik echt niet te laten.

Gewoon even kijken of hij nog start en klaar, even rijden is nergens voor nodig.
Daarbij neemt de opname van een accu af, naar mate hij voller is, de laatste 10% gaat erg langzaam …

*bericht bewerkt door RCGrootveld op 09 jan 2017 15:18

Rob

Overigens: Waarom niet de preventieve benadering en je auto gewoon in de lokale parkeergarage zetten (indien aanwezig).
Scheelt een hoop graafwerk.

Een andere harde les:
En als hij/zij dan toch buiten moet staan, leg je sneeuwkettingen er vast om bij aankomst.
Kan ook een hoop tijd schelen …

Rob

@RCGrootveld ik prefereer ook altijd de garage, maar helaas is dat niet altijd mogelijk. Dat van de kettingen bij aankomst omleggen was ik vergeten, maar kan idd erg handig zijn en heel veel tijd schelen, zeker als de banden in een beetje smeltwater staan vastgevroren is het anders soms wel heeel erg lastig wegkomen zonder kettingen…

Born to Ride

Handschoenen en een handveger. En dan vol goede moed aan de slag. Dan maar n uurtje langer genieten van de sneeuw en de frisse lucht. Een uurtje later thuis komen vind ik geen probleem.

Dan maar n uurtje langer genieten van de sneeuw en de frisse lucht. Een uurtje later thuis komen vind ik geen probleem.

interjrs op 9 jan 2017 15:30

Dan ben je een van de weinigen hier …

Rob

Dan ben je een van de weinigen hier …

RCGrootveld op 9 jan 2017 15:38

Dat valt wel mee hoor @RCGrootveld. Een uurtje later aankomen in de sneeuw is een ander verhaal. Dat zijn heel verschillende dingen.

Elke dag dat je langsloopt even snel de sneeuw van je auto afvegen. Bouw het niet zo op en is een stuk makkelijker schoon te krijgen op de dag van vertrek.

Voor de rest; schep om de weg vrij genoeg te maken om weg te rijden, voor de rest sneeuwborstel en mouw/handschoen om sneeuw weg te halen.

Nog een tip maak de auto altijd de avond voor vertrek al schoon, nog beter eind van de middag, check even de deuren of ze niet vastgevroren zijn en rijdt even een rondje. Op deze manier laad je je accu weer bij, en door de hogere temperatuur eind van de middag heb je meer kans dat hij start dan smorgens vroeg als het hard vriest. Als je auto een week of 2 weken stil heeft gestaan kan de accu een eind(je) ontladen zijn, en zeker met erg lage temperaturen kan dit problemen geven.

.

Matthias123 op 9 jan 2017 14:11

Dat zou ik nu net niet doen. Het moet al een heel flink eind zijn dat je gaat rijden om de accu meer bij te laden dan wat je verbruikt hebt door te starten. En onder een laag sneeuw zit de auto nog iets meer beschut dan wanneer hij al kaal is.

Errant op 9 jan 2017 14:32

Volgens mij is een accu in een mum van tijd bijgeladen ik vindt het een goede tip!

Volgens mij is een accu in een mum van tijd bijgeladen ik vindt het een goede tip!

Sylvester op 9 jan 2017 15:53

Dat valt tegen …
De laatste 10% gaan erg langzaam, zeker als je geen geregelde 3/4 traps lader hebt (en die zitten niet in een auto).
Maar het verbruik van een ‘start actie’ is dermate laag, dat dat het laatste is waar je druk om moet maken.

Rob

Dat zou ik nu net niet doen. Het moet al een heel flink eind zijn dat je gaat rijden om de accu meer bij te laden dan wat je verbruikt hebt door te starten.

Werkelijk … ?
Gloeien (alleen bij Diesels): 5 sec met zeg 250A (als het al zoveel is): 0.34 Ah
Starten: 2 sec met zeg 100A : 0.05 Ah
Totaal dus ca 0.4 Ah
2 Minuten je verlichting laten branden zonder draaiende motor verbruikt al meer …

Stroomverbruik van starten wordt vaak zwaar overdreven!

Hoewel ik het de dag van te voren even starten persoonlijk als onzinnig bestempel (als je accu goed is, houdt die het best wel een weekje uit) hoef je het voor het stroomverbruik echt niet te laten.

Gewoon even kijken of hij nog start en klaar, even rijden is nergens voor nodig.
Daarbij neemt de opname van een accu af, naar mate hij voller is, de laatste 10% gaat erg langzaam …

RCGrootveld op 9 jan 2017 15:18

Als de auto op 2 sec. start is er geen enkel probleem (maar de volgende dag ook niet, dus kan je beter iets leukers doen op je laatse dag).
Als het wat minder vlot gaat en als je een paar keer moet proberen voordat de auto start, is er kans dat je de accu leger wegzet dan voordat je begon. Om te gaan rijden zet je waarschijnlijk de achterruitontdooiing, de blazers en de ruitenwissers op, anders zie je zo weinig. Dat verbruik gaat dan van de laadcapaciteit van de alternator af, dus bijladen gaat echt niet snel.

Terug keren naar de verhuurder en een weekje bij huren! Wie vertrekt nu met zo’n top condities?

Een kleine investering en geen kans op beschadigingen van je lak!

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Een uurtje later aankomen in de sneeuw is een ander verhaal. Dat zijn heel verschillende dingen.

GiGi op 9 jan 2017 15:41

Oh, wat is het verschil dan?

Rob

Nou: in het ene geval rij je naar de sneeuw TOE (waar je misschien al een tijdje naar toe leeft, voorpret en zo), in het andere geval rijd je weer terug naar huis (waar dingen wachten als werk en zo). Hoewel de rit in kilometers misschien even lang is, voor mij wel een wereld van verschil.

Een kleine investering en geen kans op beschadigingen van je lak!

Sneeuwbaard op 9 jan 2017 16:30

Nee, niet aan je lak maar de beplating gaat wel aan gort… Zie hoe de boel gaat golven door die bass… :)
Arm joch in de auto… Weg trommelvliezen… En weg sneeuw overigens haha

Goede tip is ook, plaats je auto nooit langs de weg!! In mijn eerste winter in Zwitserland toen ik daar woonde heb ik deze fout 1 keer gemaakt! S’nachts een grote sneeuwdumpen sneewschuivers is geen ideale combinatie als je s’morgens om half zeven naar je werk wil. Het was dat ik wist waar die ongeveer moest staan???

Sneeuw op dak is niet alleen irritant voor andere automobilisten maar ook gevaarlijk voor jezelf. Ik sta nu altijd in een parkeergarage maar ik ben een aantal jaren geleden met sneeuw op dak gaan rijden. Toen ik in de file bergafwaarts moest bijremmen schoof de hele massa voor mijn voorruit en was het toch even paniek. Dat uiteindelijk mijn ruitenwissers het overleefden was een wonder. Ik had toen overigens het dak de avond tevoren sneeuwvrij gemaakt, maar 's nachts was er weer een behoorlijke laag bijgesneeuwd.

Hen48

Nou: in het ene geval rij je naar de sneeuw TOE (waar je misschien al een tijdje naar toe leeft, voorpret en zo), in het andere geval rijd je weer terug naar huis (waar dingen wachten als werk en zo). Hoewel de rit in kilometers misschien even lang is, voor mij wel een wereld van verschil.

GiGi op 9 jan 2017 16:50


Dat snap ik, maar wat is de relatie tussen die twee en de gewenste reisduur resp. aankomsttijd.

Rob

Plaats een reactie