Vriendin leren skien

Ik ga over een drietal weken voor de tweede keer een weekje skien met mijn vrienden in de Alpen. Vorige winter heb ik haar leren skien in Valfrejus. Ze heeft daar op bepaalde momenten wel degelijk laten zien dat ze de basistechniek beheerst. Echter ontbreekt het nog steeds aan vertrouwen, waardoor ze geen snelheid durft te nemen en erg treuzelt. Frustrerend soms als je weet dat ze de afdaling wel degelijk gemakkelijk aankan. Nog een aantal vaststellingen (die mss wat vreemd zijn)

  • ze skiet liever op smalle stukken met een afgrond, dan op brede stukken (erg vreemd, maar ze zegt dat ze zo haar route beter kan uitstippelen)
  • ze is erg bang om van de berg te rollen, en heeft het moeilijk bij elke nieuwe piste omdat ze niet weet wat er komt. Ze wil steeds opnieuw dezelfde pistes doen
  • ze is erg bang dat er mensen op haar zullen skien. Soms wachtte ze tot de piste volledig leeg was…

Frustrerend dus. Hoe leer ik haar wat zelfvertrouwen op de latten? Iemand suggesties? Alvast bedankt.

Les laten nemen! Is misschien afgezaagd maar blijft de beste raad!

En vooral niet pushen. Dat leidt enkel maar tot meer onzekerheid.

Übung macht den meister!!!

Omdat het frustrerend is…niet zelf les geven (tenzij je je relatie eens grondig wilt testen :D)

Vreemde ogen dwingen. En qua nieuwe pistes: soms is het voor het vertrouwen ook prima om 100 keer dezelfde piste te doen totdat ze zelf zoiets heeft van “nou wil ik iets anders”. Werken aan vertrouwen is vaak lastiger dan werken aan techniek. Het lastige is dat je daarbij stappen kunt zetten die te groot zijn en dan ben je soms weer helemaal terug bij af. Bij techniek is het alleen: “okee, nog niet aan toe, even een stapje terug”. Tegelijk heb je bij het opbouwen van vertrouwen ook succeservaringen nodig dus moet er af en toe wel wat uitdaging zijn, maar daarbij is dus altijd het risico op een negatieve ervaring wat het vertrouwen weer ondermijnt.
Rustig en tactisch opbouwen dus. Mensenkennis in combinatie met gebiedskennis is dus het belangrijkste.
Mocht je het zelf gaan doen: succes met coachen.
Mocht je les boeken: privéles is een goede optie. Dan aangeven dat het opbouwen van vertrouwen het belangrijkste is en vragen of daarvoor een goede leraar is.
Groepsles kan dan weer goed zijn vanuit het oogpunt van groepddruk. Ook daar zou ik aangeven dat het opbouwen van vertrouwen het belangrijkste leerdoel is.

@JDS Just curieus: wat bedoel je met vorige winter heb ik haar leren skien? En hoe lang ski je zelf al? Tenzij je zelf echt goed skiet en weet wat je doet (als in je bent of was wedstrijdskier in NL), zou ik je aanraden dat zij lekker in een klasje gaat. Kan ook halve dagen, kun je 's middags samen skien. Als ze al een beetje gevorderd is, zijn die ‘rode klasjes’ hartstikke leuk voor haar en zul je zien dat ze snel vertrouwen wint. Daar zie je wel vaker mensen die best goed kunnen skien les nemen om vertrouwen te ontwikkelen. Helpt ook enorm als iemand met een skileraarpak zegt dat ze het al goed doet. Wees lief voor je vriendin en geef een paar lessen kado ofzo!

*bericht bewerkt door Sndr op 14 jan 2017 09:00

Sommige skies helpen ook. K2 had twee jaar geleden groene Potions 74 xti. Favoriet van mn dochter en in elke recensie stond ook: ski die altijd gevoel geeft controle te hebben.

Hoe oud is “haar”(wel belangrijk om te weten)
Het is goed bedoeld van je.Maar je had het beter niet kunnen doen.Als ik het zo hoor is ze met onvoldoende techniek te gauw op een voor “haar” nog te stijle piste geweest Daar ontwikkel je onnodige angt mee tussen de oren.Nu zit je met een terugval zie dat er maar weer eens uit te krijgen.Het is al wonder dat ze er niet helemaal mee gestopt is.En dat mag je haar ook best eens een keer zeggen.
Dit is natuurlijk het klassieke voorbeeld van hoe het niet moet.
Laat haar les nemen in een klasje de eerste paar dagen iets onder haar
niveau. Zodat ze weer vertrouwen krijgt.En van daaruit weer langzaam opbouwen.

Voor jou hoe goed bedoeld ook. Niet meer doen.Jij hebt niets aan je vakantie en zij is er niet mee geholpen.Als ze na de les nog de puf heeft (ik denk het niet) om met je te skiën laat haar dan de piste(vooral blauw) bepalen en de snelheid.

Zoals iedereen al zegt: les nemen. Ik was zelf ook een tijd heel onzeker (snowboarden) en ben dat soms nog weleens (vooral met ijzige pistes), maar les heeft mij ontzettend geholpen. En heb geduld. Geef het tijd.
Ik ging soms buiten de lessen in mijn eentje wel 20 keer dezelfde eenvoudig piste doen. Mijn vriend ging dan zonder mij een lekker stuk boarden op zijn tempo en ik kon zonder druk te voelen rustig oefenen en vertrouwen krijgen. Wat ook helpt is om als je in de lift zit, samen met haar de piste onder de lift goed te bekijken en te analyseren, dan weet ze een beetje wat gaat komen.
Maar vooral belangrijk: zorg dat je zelf niet gefrustreerd raakt, dat maakt de ander alleen maar nog onzekerder.

Naast alle didactische vaardigheden die ook veel goede skiërs niet hebben (tenzij ze echt skileraar zijn), zou ik het relatie-technisch ook niet overwegen om mijn partner les te geven. Ik ben zelf zeilinstructeur en heb ooit een vriendinnetje willen leren zeilen. Het bleek voor mij heel lastig om de geduldige leraar uit te hangen en tegelijkertijd vriendje te zijn. En voor haar was het lastig om van haar vriend ineens van alles te moeten aannemen voor waarheid (was ze niet gewend, en ik ook niet haha).

Dus los van de didactische vaardigheden (welke oefeningen, welke pistes, welke opbouw van de dingen, etc.), zou ik het relatietechnisch ook niet aanraden.

Om even te reageren op al de negatieve commentaar iver het zelf les geven. Ik heb hetzelfde gedaan als dan de ts met mijn vrouw. Ik heb een techniek die niet perfect is maar waar ik elke piste mee afkom, gecontroleerd. Ik heb 3 jaar terug mijn vrouw ook leren skiën. Eerst in landgraaf en dan in tignes. Daar heb dezelfde fout gemaakt als de ts. Ik bam haar mee naar ook voor mezelf onbekende pistes. De blauwe pistes leken eigenlijk echt wel pittige pistes te zijn. Je voelt het al aankomen. Te stijle en te moeilijke piste heeft de eerste dag verpest. Op onze porp naar het dal teruggekeerd en de vrouw haar moed en goesting in het skiën was op 123 verdwenen. Dan heb ik teruggegrepen naar de basis. We hebben 2 dagen op de oefenpistes gezeten met de sleepliften. Toen had ze zoveel vertrouwen in aochzelf datwe de rest vade week het gebied hebben kunnen ontdekken. Dus push niets. Neem er je tijd voor en zorg dat de basis goed is. Het zorgt voor frustraties het les geven van je partner maar ik vond het alles waard. Vorig jaar hebben we serre chevalier gedaan en ook daar gaat ze nu vlotjes van de rode pistes. Even om duidelijkbte maken dat je geen wedstrijdskiër hoeft te zijn om iets aan te leren.is het een perfecte techniek? Dat zal wel niet… maar amuseren we ons rot op een verantwoorde manier? Zeker en vast. Ik heb wel gelukkig als leerkracht het nodige geduld…

Sneeuw is gewoon mijn obsessie.

Zeilinstructeur @GiGi nou durf ik niet meer met je te gaan zeilen.
Noem het maar “Angst auf der bühne zu stegen”

Moet “stehen” zijn uiteraard

@ Sven311
Dan ben jij een uitzondering.
Normaal gezien zie ik de meest verschrikkelijke dingen gebeuren.

Als ervaringsdeskundige (ik kon skiën, vriendin nauwelijks en angstig) kan ik echt alleen met nadruk adviseren, laat haar lessen bij de lokale skischool. Een ervaren leraar (het is een vak he!) geeft vertrouwen, kent de weg beter en de opbouw van de lesstof. Zij heeft eerst 8 lessen indoor op Spaarnwoude gedaan en daarna priveles in Italië in de ochtend. Na de, uitgebreide, lunch dan nog wat lekkere blauwe afdalingen in de middag welke ze kende van de lessen. Werkt voor ons heel goed, het is een investering ja, maar wel eentje die zich op de lange termijn terugbetaald heeft.

@HN65
Investering inderdaad.Ik wil niet weten hoeveel geld ik er al ingestoken heb.
Maar ja …Je neemt ook geen pianoles van een wiskundeleraar.
Skiles neem je van een skileraar voor het beste en het snelste resultaat.
En een plezier dat je daarvan hebt!

  • ze is erg bang dat er mensen op haar zullen skien. Soms wachtte ze tot de piste volledig leeg was…

Deze klinkt bekend, mijn vriendin had dit probleem ook.
De oplossing voor ons was dat ze vlak achter mij aanskiede, zodat ik de “route” kon kiezen en ze eigenlijk alleen maar hoefde te focussen op het volgen daarvan.
Dit hebben we een 2-tal vakanties in Ischgl (waar het heel druk kan zijn op de relatief steile dalafdalingen) zo gedaan. Daarna heeft ze zich er over gezet en komt nu zonder problemen overal naar beneden.

Niets zo irritant als een groep die heel de tijd zagen dat je niet snel genoeg bent. Iedereen heeft zijn eigen tempo en om na een week te verwachten dat ze jullie kan volgen, vind ik zeer kort door de bocht. Gun haar de tijd, wil je niet wachten zet haar dan op de les, en dan ze je volgend jaar wel volgen!

*bericht bewerkt door jeandeflamand op 14 jan 2017 15:09

Bedankt om te reageren iedereen :) Enkele opmerkingen:

  1. Skiles laten volgen is een logische reactie, maar als studenten zijn wij al blij dat we uberhaupt op skireis kunnen… Maar als blijkt dat het echt niet anders kan, zal dat maar zo moeten natuurlijk. Ikzelf ben uiteraard niet de beste skileraar, verre van (heb mezelf leren skien), maar kan zoals Sven al aangaf wel gecontroleerd van elke berg en denk (in tegenstelling tot de meesten hier) dat het zonder les wel degelijk doenbaar is omdat ik zelf uit ervaring spreek. Maar bij iedereen ligt dat anders natuurlijk… Btw: mijn vriendin is 20, ik 21.

  2. Het is niet zo dat ik verwacht van mijn vriendin dat ze met grote sprongen evolueert, en al zeker niet dat ik denk dat ze mij na een week gaat kunnen volgen. Ik vond mezelf hier realistisch in (iedereen lijkt hier te denken dat ik ze op dag 1 een rode piste opstuurde :p ). Maar op een gegeven moment skiet ze een paar keer vlot en gecontroleerd van 30 procent (ik zeg maar iets), om vervolgens te blokkeren bij een stukje 20 procent omdat ze het nog niet goed kent. Dat heeft dan toch nog weinig te maken “te vroeg” of ben ik hier mis? Dusja, op zo’n momenten moet je wel een beetje gepusht worden, niet? Ik ken mijn vriendin een beetje en had ik dat nooit gedaan zat ze mss nog op de groene piste, en zo leer je ook niet bij… Hoewel ik ze mss idd iets langer op een piste moet laten skien die ze onder de knie heeft, om haar vertrouwen mee te geven.

  3. Zoals ik al aangaf is ze bang om te vallen, en vallen doe je sowieso… (er is in principe ook niets ergs aan vallen aan een gemiddelde snelheid op een blauwe piste)
    Hoe krijg ik dat er uit? Iemand trucjes? Ze zou mss veel moeten vallen, zodat ze er niet bang meer van is, ofzoiets…?

  4. Dat idee van Skiwi heb ik zelf al geprobeerd maar hielp niet volledig. Haar skies zijn dan ook een drietal keer aangetikt door iemand die haar voorbij scheurde. Ook hier is het nog wat afwachten hoe dat evolueert lijkt me…

Enfin, ik lees wel een aantal interessante dingen ook. Bedankt hiervoor.

OMG, ik moet er niet aan denken om mijn vrouw les te gaan geven. :O

  • denkt nu aan alle excuses die ik zou horen om vooral niets te doen van de opgegeven oefeningen ;)

Probeer toch les te regelen, ondanks alle goede bedoelingen, ondanks het gebrek aan geld. Ook voor jezelf, al is het maar een uurtje privé. Dat geeft genoeg ‘huiswerk’ om de rest van de week vooruitgang te boeken.

fijne site hè, dat wintersport.nl?
  1. Skiles laten volgen is een logische reactie, maar als studenten zijn wij al blij dat we uberhaupt op skireis kunnen… Maar als blijkt dat het echt niet anders kan, zal dat maar zo moeten natuurlijk. Ikzelf ben uiteraard niet de beste skileraar, verre van (heb mezelf leren skien), maar kan zoals Sven al aangaf wel gecontroleerd van elke berg en denk (in tegenstelling tot de meesten hier) dat het zonder les wel degelijk doenbaar is omdat ik zelf uit ervaring spreek. Maar bij iedereen ligt dat anders natuurlijk… Btw: mijn vriendin is 20, ik 21.

  2. Het is niet zo dat ik verwacht van mijn vriendin dat ze met grote sprongen evolueert, en al zeker niet dat ik denk dat ze mij na een week gaat kunnen volgen. Ik vond mezelf hier realistisch in (iedereen lijkt hier te denken dat ik ze op dag 1 een rode piste opstuurde :p ). Maar op een gegeven moment skiet ze een paar keer vlot en gecontroleerd van 30 procent (ik zeg maar iets), om vervolgens te blokkeren bij een stukje 20 procent omdat ze het nog niet goed kent. Dat heeft dan toch nog weinig te maken “te vroeg” of ben ik hier mis? Dusja, op zo’n momenten moet je wel een beetje gepusht worden, niet? Ik ken mijn vriendin een beetje en had ik dat nooit gedaan zat ze mss nog op de groene piste, en zo leer je ook niet bij… Hoewel ik ze mss idd iets langer op een piste moet laten skien die ze onder de knie heeft, om haar vertrouwen mee te geven.

  3. Zoals ik al aangaf is ze bang om te vallen, en vallen doe je sowieso… (er is in principe ook niets ergs aan vallen aan een gemiddelde snelheid op een blauwe piste)
    Hoe krijg ik dat er uit? Iemand trucjes? Ze zou mss veel moeten vallen, zodat ze er niet bang meer van is, ofzoiets…?

Klinkt echt helemaal zoals die van mij: ik denk dat ze in heel haar ski carrière (en dat is ondertussen 15 jaar) misschien 10 keer is gevallen. Niet omdat ze zo goed skiet, maar gewoon omdat ze zoveel schrik heeft (om te vallen)…
Ze is ook traag geëvolueerd net omdat ze nooit snelheid durfde te nemen. Skiën is nu eenmaal makkelijker met wat snelheid.

Die schrik is er nooit helemaal uitgegaan, maar door de jaren heen is haar techniek voldoende verbeterd om comfortabel en vlot overal af te komen en mee te skiën. Maar als 't heel druk is dan kan ze toch nog “freezen” af en toe.

Dus als je vriendin op haar 20ste al zoveel schrik heeft dan vrees ik dat ze daar nooit helemaal zal vanaf geraken. Je zal maw dus mee moeten leren leven en (veeeeeeeeel) geduld hebben…

Succes!

@JDS
Ik herken het verhaal deels zoals bij mij. ik snowboard al een jaar of 8 en mn vriendin skiet zo al een 3jaar , ze had 2 jaar les genomen. We waren met een groep die al een aantal jaren ervaring hadden en deden wel wat pistes op een dag. Mn vriendin zou af en toe mee gaan met ons en het andere deel van de tijd zou ze meegaan met iemand die het wat rustiger aan deed
De eerste dag met de groep ging het dus redelijk mis. Echter één van de eerste dagen ging ze mee met ons, en dit is vrij “fataal” afgelopen. Halfweg een piste(blauwe piste) kwam ze tot stilstand en sloeg ze ‘tilt’.
Probleem: 1. Ik zat wel al een 100 meter verder naar beneden, met als gevolg dat ik naar boven mocht lopen… 2. Aangezien ik niet ski kon ik haar weinig info geven.
Dit jaar les genomen op de rolbaan. Binnen exact 2 weken zal ik meer info kunnen geven over hoe dit is afgelopen. Maar ik denk vooral dat het ook “onkunde” is wat hen bang maakt, maar ik denk dat dit moet groeien door ervaring…

Ik zat/zit in een vergelijkbare situatie. 2 jaar geleden als totale beginner met de schoonfamilie mee gaan skiën. Schoonmama heeft lang zelf les gegeven en al haar zoons leren skiën, en deels haar man toen die ongeveer mijn leeftijd had, in combinatie met lessen. Eerste dag ging niet goed, omdat ze me op gevoel wilde leren, zoals bij kindjes, maar ik heb veel ‘waarom’ nodig. Besproken om lessen te nemen de volgende dag, maar was al namiddag, dus nog een eindje met schoonvader op stap geweest en daar n soort klik gemaakt, snapte m’n manier van denken erg goed.

Volgende dag rustig verder opgebouwd met schoonvader en vriend, die beiden gebied erg goed kenden, maar dan aangetikt door roekeloze laagvliegster en lelijk gevallen, verrekking in knie en twee dagen niet geskiet, maar vooral erg veel schrik van anderen aan overgehouden.

Toch nog rustig wat gedaan die week, en terug thuis besloten om lessen te nemen op borstelbaan in de buurt. Vorig jaar initieel nog schrik en vooral best slecht gevoeld dat ik de rest ophield of er altijd iemand moest ‘babysitten’. Als beginner in een betere groep krijg je soms erg weinig rust, maar dat besproken en nu krijg ik telkens wat voorsprong waardoor ik niet moet jagen om de rest bij te halen, of als ik de piste niet goed kan inschatten skiet iemand voor om een route aan te geven.

Wat ik op sommige pistes nog steeds erg moeilijk vind, is het inschatten. Iets kan erg steil lijken, maar in goede condities best meevallen, of een relatief eenvoudige ligt zo hard dat het ineens een stuk minder vanzelfsprekend is. Dat is misschien bij je vriendin ook een probleem, dat de piste ineens anders is dan je inschat, en dat is soms best schrikken als je nog niet erg veel ervaring hebt. Rustig haar laten aangeven wat haalbaar is denk ik, en vooral plezier laten primeren, anders heeft het weinig zin…

Ik heb in het begin ook “geskied” op wat aanwijzingen van anderen. Het was eigenlijk meer klooien. Totdat ik de eerste dag zo ongelukkig viel dat het gelijk het einde van de vakantie betekende.

Heb toen een jaartje overgeslagen en toch besloten het goed te willen leren. Voor mij bleek de rollerbaan dé oplossing. Ik ben nu volgens het “niveau” lijstje (wat rond gaat hier op het forum) vergevorderd. In bepaalde situaties nog wel eens onzeker, maar ik kom overal vanaf.

Dus, mijn advies, naar de rollerbaan met je vriendin!

Ik lees net hierboven dat jullie student zijn en niet zoveel te besteden hebben. Dan zijn lessen op zo’n rollerbaan misschien ook wel erg prijzig, maar als je echt graag wil leren skiën, is het misschien een nuttig verjaarsdagscadeau.
Hier kan je echt heel je leven plezier van hebben.

*bericht bewerkt door Noblesse op 16 jan 2017 11:26

Er is inderdaad maar één antwoord en dat is lessen nemen, lessen nemen en lessen nemen. Mijn vriendine is ook gaan skien na een jaar of 15 snowboarden. Dat ging vrij aardig omdat ze niet bang was en de piste uit haar ervaring van het snowboarden goed kon lezen. Na 3 jaar bleef ze toch hangen op hetzelfde niveau. Op dat moment skide ik een jaar of 30 op level 9 (zie topic 118761). Ik kon zien dat ze bepaalde dingen qua techniek niet goed deed. Ik kon haar niet uitleggen hoe dan wel. Ze besloot om een aantal privé lessen te nemen en dat bracht meteen resultaat, ze ging met “sprongen” vooruit. Later nog met een vriendin van ons die qua niveau een stuk minder is dan ik maar wel een opleiding tot ski lerares heeft gedaan samen op wintersport geweest. Zij kon perfect uitleggen wat er nog verbetert kon (moest) worden.

U only live ones

Les nemen!!!

Even zeggen hoe het geweest is. Verrassend goed eigenlijk! De week sukkelen vorig jaar heeft wel degelijk vruchten afgeworpen. Al van dag 1 had ze vertrouwen, en ging het vlotjes. De problemen die we in de eerste week hadden, kwamen zelden terug of toch nooit zo extreem. We hebben ook rode pistes gedaan, en zelfs stukjes offpiste. Het kan dus ook zonder lessen… We kijken al uit naar volgend jaar.!

He Off-Piste daar is nog lang niet aan toe! Buiten dat daar heb je een 3 eenheid voor nodig en een Alpine cursus.

null

Heb je dan om in zeilers termen te blijven al onze goede adviezen in de wind geslagen.

Twas eerder 10m naast de piste hoor. Maar het toont wel aan dat ze de skills had om te skien op diepe sneeuw

Twas eerder 10m naast de piste hoor. Maar het toont wel aan dat ze de skills had om te skien op diepe sneeuw

JDS op 20 feb 2017 20:17

gelukkig, dan telt het niet. Manmanman, als ik zie wat er momenteel op 't forum zo voorbijkomt. Bezin je eens en informeer je goed voor je in allerlei mogelijke problemen te storten. Ja, een meter naast de piste is al offpiste en niet alleen qua lawines. Denk ook aan 't geval van Schumacher die vermoedelijk een betere skiër was dan 99% op dit forum.

Edwin van Riel

@Rogier had pas nog een foto geplaatst van een gletsjerspleet een paar cm!! naast de piste.
En hij heeft ook al eens een foto gepost van een lawine die vlak naast een piste is losgebroken.
Helemaal eens met de anderen dat je erg onverstandig bezig was.
Op Wepowder kan je je helemaal inlezen waarom dat zo is.

*bericht bewerkt door MiTi op 20 feb 2017 20:41

Winter is coming

Plaats een reactie