Vriendin leren skien

Fijn dat jullie een goede vakantie hebben gehad, @JDS. Dank voor het terugmelden en blijf dit forum volgen voor nog heel veel jaren skiplezier.

@evr66: ach ja, er passeerden zelfs skischolen (mss een drogreden maar toch) Als jij het onveilig vindt, blijf dan gerust op de piste. Ik vertel andere mensen ook niet wat te doen. Maar iedereen die 10m van de piste gaat afschilderen als onwetend en levensgevaarlijk vind ik wat kort door de bocht.

@evr66: ach ja, er passeerden zelfs skischolen (mss een drogreden maar toch) Als jij het onveilig vindt, blijf dan gerust op de piste. Ik vertel andere mensen ook niet wat te doen. Maar iedereen die 10m van de piste gaat afschilderen als onwetend en levensgevaarlijk vind ik wat kort door de bocht.

JDS op 20 feb 2017 21:10

Succes met het verteren van deze stelling en discussie dan: https://www.wintersport.nl/forum/topic/346643

Of deze: https://www.wintersport.nl/forum/topic/347216

En o ja, deze: https://www.wintersport.nl/forum/topic/345436

Volgens mij is @Evr66 een van de mensen hier die dan dus wel weet wat ie doet (of juist niet). Beetje misplaatste opmerking dus, vind ik.

*bericht bewerkt door GiGi op 20 feb 2017 21:17

Thanks @gigi, heb het idee dat we hier vergelijkbaar in staan :)
@jds: ik heb niets tegen skiën offpiste, integendeel, maar dan wel zo safe en goed voorbereid als mogelijk. Dat de risico’s ook dan nog wat groter zijn dan op de piste is niet anders.

Met willens en wetens onnodig problemen zoeken en waarschuwingen negeren heb ik wel moeite. Anderzijds, er valt genoeg informatie op dit en andere fora te vergaren. Er iets mee doen is een vrije keuze natuurlijk.

Blij dat je een fijne vakantie gehad hebt in ieder geval. Ik mag volgende week, hopelijk zijn er nog wat leuke tochtjes te maken ( inderdaad voorzien van 3 eenheid, training en meestal een gids, ik houd rekening met mijn beperkte kennis en ervaring :) :))

Edwin van Riel

Laat het les geven aan een ander over. Ze neemt het ten eerste al eerder van een vreemde aan, en je hebt 's avonds ook nog een leuke avond en geen ruzie :P

Ik vind het eigenlijk helemaal geen gek idee om je vriendin skiles te geven. Ik heb, voor ik lerarenopleidingen had gedaan, ook best wat mensen opweg geholpen. Voorwaarde is denk ik wel dat je de skitechniek begrijpt, ook op het niveau van een beginner. En heel belangrijk: eerst veiligheid, dan plezier en tot slot hopelijk nog iets leren. De meeste mensen kun je, als ze zich veilig voelen en plezier hebben, onbewust uitdagen. Tempo wat opvoeren, net een iets moeilijkere route over dezelfde blauwe piste. Als je er allebei plezier aan beleeft, waarom niet?

Ik zie het wel eens echt flink misgaan, mensen die met vrienden meegaan en zonder enige voorbereiding bovenaan een piste staan. Dat is natuurlijk onverantwoord. Maar zo klinkt deze jongen helemaal niet.

Je zou eens de methodische opbouw van het skien kunnen doornemen. Schuss, pflug, eerste bochtje. Hoe werkt die beweging en in welk terrein doe je dat? Of gewoon even spieken bij de leraren. Het is ook weer geen rocketscience.

En over dat eigen spoor kiezen. Ga bovenaan de piste even samen kijken waar je beneden kunt gaan. En ook een leuke, vind ik, is zelf voorop beginnen, een ritme aangeven en dan na een bocht of tien eruit stappen en haar verder laten gaan. Dan zeg je “nu jij” en dan treed je uit jullie spoor en ga je achter haar skien. Je moet er dan niet uitstappen op het moment dat de piste verandert, maar juist als het terrein even gelijk blijft.

Ik heb van lesgeven aan bangerds geleerd dat je dingen conservatief moet inschatten. Als je twijfelt over een piste, niet doen. Beter nog een keer die zelfde blauwe. Het komt wel, alles op z’n tijd.

Plaats een reactie