Tips gevraagd voor skien op ijzige pistes

Dat zeg ik ook niet. Lees anders de aller eerste reactie op de topicstarter nog eens…

  • Lichaam ontspannen
  • Zeer gebogen basishouding
  • Absoluut NIET op de ski’s duwen of je dalbeen van je af strekken
  • Sturen/ski op de kant zetten vanuit je voeten/enkels en door je bergbeen in te trekken
  • Iets bredere skivoering, dit geeft de mogelijkheid om, indien nodig, met het gewicht tussen de ski’s te skiën. Probeer desalniettemin te werken naar een smallere skivoering, met meer gewicht op het onderste been.
  • Geen abrupte bewegingen, probeer vloeiend en rond te skiën
  • Na de vallijn is het prima om wat scheendruk te hebben/creëren door middel van een gebogen houding
  • Probeer niet zelf extra scheendruk te geven

Overigens is druk geven, op wat voor manier dan ook, ongeacht het terrein, geen geweldig plan.

Meer druk zetten doe je door de knie van je dalski wat naar binnen te drukken zodat je ski onder een iets ander hoek komt te staan dan wanneer je er “gewoon” recht op leunt.

JorisB op 14 jan 2017 11:21

Gezien deze reactie een duimpje omhoog heeft en je een zelf geproclameerde pro bent, aldus je profiel, wil ik hier graag op reageren. Wat je hier zegt is m.i. niet alleen onwaar, maar tevens enorm schadelijk voor je knieën. Jammer dat zulke informatie dan gewaardeerd wordt. Hopelijk schaffen ze dat duimpjes systeem ooit af.

*bericht bewerkt door Skitechniek op 14 jan 2017 21:31

^^ eens. Niet kanten door de knie naar binnen te drukken. Gaat die mediale kruisband niet zo leuk vinden.

Mén wat een tips!
Misschien kan ik een aanvulling geven, zoek tussen eventuele onzin ook zinnige dingen eruit en pik die op…
Ik beschrijf hoe ik het doe, dat wil natuurlijk niet zeggen dat het de enige correcte manier is…

IJsplaten had ik ook altijd moeite mee, je verstijft en bereikt het einde van je elasticiteit. Het kost je kracht om snelheid te verminderen. Geen pretje… Helemaal niet na een vermoeiende dag skiën.

Mijn tip: rechtdoor op ijsplaten, daarna bochten maken (= vaart onder controle krijgen) in het stukje sneeuw wat erachter ligt.
Houding: vooral heel cool kijken en aan jezelf laten zien dat je het wel onder controle hebt. Zelfvertrouwen dus!

Waarom rechtdoor? Omdat je nou eenmaal geen schaatsen onder hebt, kan je op ijs toch niet veel beginnen. Ik denk dat rechtdoor ervoor zorgt dat je waxlaag van de ski volledig op het ijs berust. In tegenstelling tot sneeuw zorgt dit voor extra weerstand op ijs. Op je staalkanten over het ijs schrapen kan op steile stukken het maximale van je lichaam vergen omdat je je kracht gaat aanspreken i.p.v. techniek. Helemaal als je al stuk bent gegaan die dag, kost dit je nodeloos veel energie.

Dus samengevat: Duckface op (ziet toch niemand :) ), rechtdoor op ijzige stukken, bochten maken in sneeuw.

fijne site hè, dat wintersport.nl?

Jullie bedoelen ongetwijfeld dit:

*bericht bewerkt door Martin7182 op 14 jan 2017 23:33

Ik ben geen expert, maar ski wel al een hele tijd en dan heb je vanzelf al vaker ijs meegemaakt. IJs blijft altijd moeilijker dan lekker losse sneeuw. Maar mijn ervaring is dat een goede balans en een goede positie op de ski’s al veel oplossen. Het is ook een kwestie van gevoel.
Voor mij werkt het om er voor te zorgen dat je goed midden op de latten staat, dus niet druk geven voor of achter op de ski’s. Skivoering ook niet te smal. En als ik sterker wil kanten om meer grip te krijgen helpt het mij als ik mijn dalhand richting schoen breng. Maar goed, dat werkt bij mij. Verder niet verkrampen. IJs is maar ijs en je staalkanten zijn gewoon harder.

2024 Met kleinkinderen, weer gebonden aan het hoogseizoen €€€

Wauw, wat een reacties! Interessant om te zien dat de meningen op sommige gebieden toch verschillen. Druk of geen druk? Leunen op dalski of juist niet?.. Ik denk dat ik maar eens rustig een middagje moet uittrekken om een aantal van deze tips op te schrijven en vast te visualiseren voor ik binnenkort weer op wintersport ga.

Als iemand trouwens nog specifieke oefeningen heeft houd ik me aanbevolen :)

@Eline, ik heb je profielfoto even bekeken. Deze is genomen op het moment van uitsturen, je ziet hierbij dat je ski’s aan de voorkant uiteen gaan, dwz dat je druk op je bergbeen zit ipv je dalbeen, ook zie je hier dat je dalbeen quasi gestrekt is.

Stefski op 14 jan 2017 14:21

Stefski, slim om naar mijn foto te kijken! Gelukkig is ie flink gedateerd en heb ik een hoop bijgeleerd, hopelijk ski ik niet meer zo :)

Mijn ski’s zijn redelijk stijf trouwens; http://www.skis.com/Salomon-X-Drive-80-Ti-Skis-with-Z-12-Bin…

*bericht bewerkt door Eline op 15 jan 2017 12:30

In de kerst vakatnie heerlijk mijn knien helmaal vernield op het ijs. Iedereen om ons heen had controle. Wij niet. Drukken, draaien met knieen, wegglijden… een grote ramp. Genoeg les gehad; 5 weken in de sneeuw en 3 hele seizoenen op de baan.
Dus laatste redmiddel… toch maar eens slijpen. Oeps. Dat was hard nodig. Goede leerschool geweest. ;)

Xx10

Misschien had je beter niet kunnen drukken en draaien met je knieën. Lees de bijdragen van @IkBakErNiksVan en @elisabeth101 hierboven even.

Ja, Martin, dat was dom van mij. Maar je moest toch op een of andere manier zien overend te blijven…

Xx10

Vroeger vloekte ik ook vaak op de echte ijsstukken (ijs, dus niet de harde sneeuw).

Ik kan uiteraard alleen voor mezelf spreken, maar ik heb op dit vlak in de afgelopen jaren een echte stap vooruit gezet, toen ik het aandurfde om bij de eerste gewaarwording van het wegrutchen op een echte ijsplek, simpelweg een bocht naar de andere kant in te zetten.
Ik bedoel hiermee: ik kom aangeskied, plan om naar rechts te draaien, doe dit ook, maar wordt op dat ogenblik verrast door een lelijke ijsplek. Ogenblikkelijk, zet ik dan weer een draaibeweging in naar de andere kant, dus naar links.
De bocht verder aanhouden zoals gepland, heeft toch weinig zin.
Kans is groot dat je dan weer op een beter stuk terecht komt, en weer naar rechts kan swingen.

Misschien dat de technici op het forum hiervoor een onderbouwde uitleg kunnen geven, maar mij heeft het me enorm geholpen. Zeker ‘tussen de oren’.
Ik maak me echt geen zorgen meer als ik voor een stuk piste sta, waar ik bv. andere skiërs echt zie knoeien.

Hopelijk kan je hier iets mee.

Nog veel skigenot !

Skiën op ijs is niet heel veel anders dan gewoon skiën. Alleen is er geen ruimte voor het verhullen van foutjes :)
Is je basistechniek goed, dan kun je ook skiën op ijs.
Het is ook een psychologisch dingetje. Vooropgesteld dat je techniek gewoon goed moet zijn, moet je ijs ook het vertrouwen hebben dat het allemaal lukt. Is er twijfel, dan slaat die twijfel al snel een hap uit je skitechniek (verkrampen, verstijven, statische houding aannemen, basistechniek loslaten en achterop gaan staan, teveel innenlage…) Daardoor loopt het dan weer niet lekker op ijs waardoor je daar weer over gaat twijfelen. Vicieuze cirkel dus…

Samenvattend: basistechniek goed, tussen de oren goed, dan gaan ijsplaten ook goed.

Misschien al gezegd hier, maar een beetje snelheid houden doet ook wonderen. Snijden op sneeuw/ijs gaat alleen goed met voldoende voorwaartse snelheid. Al rutschend proberen grip te krijgen is erg lastig. Veel mensen die ik zie glibberen op het ijs, staan bijna haaks op de piste. Ik heb daar zelf ook last van in extreme condities, zoals vorig jaar in Flaine toen na regen de piste keihard opgevroren was. Het zag er toen ongeveer zo uit:
https://www.wintersport.nl/forum/topic/328118

Zoals al eerder gezegd is een goede basistechniek nodig voor het skiën op ijs, je materiaal kan ook best in orde zijn (hoe beter geslepen, hoe makkelijke het wordt). Ofwel rutsch je de bocht, dan is het dus niet erg dat je wat verder door slipt. Als je de bochten wilt carven moet je meer op je techniek letten en dit vergt wel wat oefening.

Ik zie aan je profile pic dat je teveel naar binnen leunt, zo komt er te weinig druk/gewicht op de buitenski. Dit wil je absoluut niet hebben op ijzige stukken. Je kan spelen met de drukverdeling maar buitenski moet toch net meer pushen in het ijs.

Maak mooie ronde bochten, te snel draaien en Z bochten maken is niet goed. Turn initiation is van groot belang (dus ook stokinzet en voordruk), laat je skis de grip vinden en rol de ski’s progressief op de kant.

Skiën op ijs ga je ook niet vanzelf kunnen, oefening baart kunst. Zelfs de beste racers in de fis races zijn van jongs af aan bezig met trainen op ijzige stukken.

Torsiestijve ski’s helpen ook bij het skiën op ijs. De ski’s zullen harder en continue bijten in de sneeuw in tegenstelling tot een meer flexibele ski die af en toe door de trillingen contact verliest met de ondergrond.

Ik probeer gewoon niet te remmen op ijs, want dat lukt toch niet, je schuift dan door en vliegt uit je bocht. Op ijs ski ik rechtdoor (of probeer ik dat toch zo goed mogelijk), hoe stijl de piste ook. Probeer dan heel hard te remmen op stukken waar wel sneeuw bij elkaar gehoopt ligt. Desnoods blijf je de hele tijd aan de zijkant of net naast de piste, daar waar nog niet te veel ijs is weg geschept.

Ik vraag me toch zo langzamerhand af @ Eline wat versta je onder een ijspiste. Echt doorzichtig ijs zoals op de schaatsbaan of een (lekker) harde piste.

Ik bedoel niet echt als in doorzichtig maar meer ijzig als in heel hard en geen grip. Ik zie veel mensen dan ook naar beneden glijden zonder controle. Ik heb zelf op zich wel redelijk controle maar niet genoeg en het ziet er niet uit.

Ik heb mijn foto maar snel eens aangepast want die is dus echt flink gedateerd gelukkig :)

@Eline

Natuurlijk heel veel goed bedoelde reacties op je vraag. Ik zie in je profiel dat je een gevorderde skier bent. Dus techniek zal je wel hebben. Wellicht zit het tussen de oren. Maar heb je een keer een dag/ochtend dat er veel ijzige stukken zijn neem een keer een priveles en vertel de leraar je probleem. Soms helpt het al door achter hem/haar over die stukken te gaan en zo vertrouwen te winnen.

@eline een heel belangrijke vraag is hoe je nu skiet ? Slippend of carvend
. Want dit zijn 2 verschillende technieken.

Ik ken wel een oefening . Als je deze goed uitvoert heb je normaal de juiste houding om een goede grip te hebben op ijsvlakten.

Ik wil ff een foto of een YouTube voor je zoeken zodat de dril duidelijk is.

Schiheil ⛷🏂🎿

Het is de “javeling turn”
Basis houding dril

  • je gaat dwars op de vallijn staan

  • bergski 10 cm voor dal ski

  • ski’s op heup breedt of ietsje smaller

  • armen naar voor , en dan de bovenste ook voor de onderste

  • bovenlichaam licht richting dal

  • alle druk op de dal ski

  • til de boven ski op en laat de punt schuin naar beneden wijzen ( tijdens het rechtdoor skiën)

  • geef ten allen tijden druk vooraan in de botten

Oefen dit wat en doet het op ijs tot je ni leerweg slipt. Als dat lukt probeer je deze houding aan te houden en laat je beide ski’s gewoon op de sneeuw staan.

https://youtu.be/oIOmn5X3Bao

Schiheil ⛷🏂🎿

Thanks voor de tips, zal inderdaad nog eens een lesje nemen als het ijzig is…

Op blauwe pistes ski ik vaak carvend, op alles wat niet blauw is slippend…

Die Javelin turn ziet er spectaculair uit! Ga ik eens proberen. Maar… bij de Javelin turn oefen je juist met je gewicht op je dalski te zetten en ik las ook dat je met ijzige pistes wat meer op beide benen moet staan (al verschillen de meningen daarover)

Het is de “javeling turn”
Basis houding dril

  • je gaat dwars op de vallijn staan

  • bergski 10 cm voor dal ski

  • ski’s op heup breedt of ietsje smaller

  • armen naar voor , en dan de bovenste ook voor de onderste

  • bovenlichaam licht richting dal

  • alle druk op de dal ski

  • til de boven ski op en laat de punt schuin naar beneden wijzen ( tijdens het rechtdoor skiën)

  • geef ten allen tijden druk vooraan in de botten

Oefen dit wat en doet het op ijs tot je ni leerweg slipt. Als dat lukt probeer je deze houding aan te houden en laat je beide ski’s gewoon op de sneeuw staan.

Yoeri op 19 jan 2017 23:20

Hi Yoeri,
interessante post.
Was zelf niet echt vertrouwd met deze Javelin-truuk, maar ik denk wel dat het een echt interessante oefening is.

Op YouTube vond ik ook dit filmpje over de Javelin turn.
Gaat uiteraard over hetzelfde, maar waar deze instructeur op wees, was om niet zozeer de binnenski over de buitenski te kruisen. Maar eerder deze binnenski op te heffen en ervoor te zorgen dat je er met je buitenski onderdoor skiet.
Zal misschien minder valpartijen opleveren ?
S

@eline skiën doe je altijd op 2 benen natuurlijk , maar volgens mijn gedacht en skimethode zet je toch vooral druk op de dalski.

Er zijn ook andere methodes Zoals Pmts of Harald harb en deze zijn idd zel meer gefocust op het insturen en tippen van de binnenskamers (Bergski). Ik zelf ken hier te weinig van om er hen deftige uitleg over te geven.
@snow70 het crossen van de bergski geeft vooral het voordeel dat ge min of meer gedwongen wordt om de juiste skihouding aan te nemen. ( niet naar achterhangen , heup houding etc… )

Schiheil ⛷🏂🎿

Plaats een reactie