Advies lengte ski

Dag allen. Ik ben regelmatige meelezer hier op het forum. Ski al ruim 10 jaar. 1.70 lengte bij +/- 70kg. Diverse soorten ski’s geprobeerd. Race ski’s voor op de piste. Twintips voor onder andere een beetje offpiste of ski routes. Maar wil nu graag een goede allmountain.

Zit nu te denken aan de Blizzard magnum 8.0 of Salomon X-drive. In principe 2e hands.

Ben een krachtige skiër met een goede techniek dus volgens mij dus door mij wel te skiën.

Alleen een vraag over de lengte. Ik heb nogal korte benen. Met fietsen heb ik ook altijd een klein frame. Is een ski op lichaamslengte voor mij dan wel zo handig? Of maakt dat niks uit en gaat het puur om de lichaamslengte. Ik zat namelijk te denken je zet vooral kracht met je benen. Bij mij is de verhouding been lengte romp lengte niet geheel in overeenstemming om het maar zo te zeggen. Ofwel is er sprake van een soort hefboomwerking waarbij men uitgaat van een bepaalde lengte van je benen waardoor je een ski op lichaamslengte kan skiën? Bij ski’s op lichaamslengte heb ik toch snel het idee dat ik met iets te lange latten aan het skiën ben. Vnl offpiste dan. Ik heb dan het idee wat minder wendbaar te zijn bijvoorbeeld op paadjes in de bossen tussen bomen door.

Zou ik dan voor een ski rond de 1.60 of toch dichter tegen lichaamslengte moeten kiezen?

Alvast bedankt voor het meedenken.

Je gewicht is de belangrijkste factor. Met jouw postuur zou ik de Slaomon X-Drive aanraden in 168, de Blizzard Magnum 8.0 in 165 of 172 (je zit er echt tussenin). Ik moet er wel bij zeggen dat de Magnum eerder een brede pisteski is dan een allmountainski. De Salomon is dus een stuk veelzijdiger, vooral off-piste.

Ja die zie ik hier idd vaak voorbij komen. Lijkt me ook een hele toffe ski. Maar daar zijn er nog niet zoveel 2e hands van te vinden eigenlijk. Zag bij de decathlon wel in de aanbieding maar dat is niet de FS versie die ik hier vaak voorbij zie komen. Is dat een totaal andere?

http://www.decathlon.nl/skis-x-drive-80-ti-id_8371809.html?g…

Op de piste vind ik het leuk om regelmatig even te knallen maar ook een beetje te spelen (springen, zijkanten vd piste opzoeken, beetje achteruit enzo). Dat lukt goed met twintips maar ook met allmountains?

Vorig jaar zette ik mijn twintips ergens neer bij een skiverhuur en wisselde mijn rossignol zenith z9ti in (na een ochtend knallen) om dan in de middag lekker te gaan spelen op de twintips. Maar vind dat een beetje gedoe dus 1 paar ski zou makkelijker zijn.

Tja luxeprobleem denk ik vooral maar ja wil optimaal genieten en als ik nu een dagje ga neem ik de twintips mee. Die zijn voor echt effe knallen niet geschikt. Kom best beneden maar carven gaat niet echt.

Bedankt voor je reactie trouwens. Leuk om te lezen (profiel) hoe je in korte tijd veel ervaring en kennis hebt opgedaan.

Die twee ski’s hebben twee belangrijke verschillen. De TI-versie is op deze vlakken echt anders:

  1. De sidewall: de TI-versie heeft alleen een stukje onder de voet. Een sidewall zorgt o.a. voor een constante buiglijn en stijfheid over de hele lengte van de ski. Bij zo’n partial sidewall is de ski vrij stijf (en de grip prima) recht onder de voet, maar aan de voor en achterkant echt een stuk minder. Als je alleen maar korte geslipte bochtjes in de vallijn maakt (waarbij de druk eigenlijk alleen maar direct onder binding komt) is dat geen probleem, maar lekker carven, een bocht aansnijden of door trekken is er niet bij. De tip grijpt minder goed aan en de achterkant laat eerder los.

  2. De TI versie is vrij lomp en weinig subtiel. Dat betekent dat de ski aan gaat of uit, niks er tussenin. Je moet hem vrij agressief skiën om hem lekker te laten lopen. Als je gas terug neemt, doet ie het gewoon veel minder lekker.

Ah daarom vond ik de Atomic Blackeye TI vooral vol gas wel lekker maar alles daar iets minder van wat onduidelijker skigedrag.

Toch nog even een vraag over een paar ski’s.

Zit ook wat ouder te kijken en zie dan bijvoorbeeld de Dynastar Outland Pro 80 of Sultan Legend 85. Zijn dat ook evt aan te raden ski’s. Of de Fischer Motive xtr 80? Of de Salomon Enduro 800xt of K2 AMP rictor 85/90xti?

Zijn er echter niet in overvloed. Zal niet voor niks zijn denk ik…

Plaats een reactie