Dagje skiën in de Ardennen

Hoi.

A.s vrijdag wil ik een dagje skiën in de Ardennen.

Welk gebiedje heeft de leukste (uitdagende zover dat mogelijk is) piste(s)? Ik zat de denken om in de middag naar een ander gebiedje te rijden.

Iemand tips waar je moet zijn en waar niet! Materiaal hebben we zelf al.

Hangt er vanaf of je snowboard of skiet.
In sommige gebieden mag je niet binnen met snowboards namelijk.

*bericht bewerkt door piraat op 18 jan 2017 11:06

@piraat Welk gebied? Daar moet ik aanwezig zijn! Wat een prachtig gebied :)

A winter without powder isn't a winter!

in ovifat. Ook meteen het ‘leukste’ gebiedje, maar niet voor snowboarders dus.

Liernieux vond ik ook erg fijn voor een namiddag ;)

http://www.lierneux.be/j-stuff/piste-de-ski

*bericht bewerkt door sven311 op 18 jan 2017 11:09

Sneeuw is gewoon mijn obsessie.

Wij skien allebei :)

Is mont des brumes leuk? Vandaar zit je ook zo op de piste van Spa zie ik.

mont des bromes lijkt me wel leuk, alleen is het volgens de website niet open op vrijdag ( wel op zaterdag)

*bericht bewerkt door piraat op 18 jan 2017 11:21

Wij skien allebei :)

Is mont des brumes leuk? Vandaar zit je ook zo op de piste van Spa zie ik.

Skiertje op 18 jan 2017 11:15

die piste van Spa is een grap :p
Ik ben er 1 maal geweest, en ik zat meer te prikken dan skiën. (vals plat)

Sneeuw is gewoon mijn obsessie.

Iemand weleens in Monschau - Rohren in Duitsland geweest? Is maar 20 minuutjes langer rijden zie ik.

Wat ik begrepen heb heeft de uitbater van het Rohren gebiedje het bijltje er vrijwel bij neer gegooid en loopt alleen het oefenliftje nog.

Nou mont des brumes is het geworden afgelopen vrijdag!

Na wat file waren we 2,5 uur later in de Ardennen. De weg naar de piste is al genieten, besneeuwde bossen en mooie heuvels.

Aangekomen, viel mij op dat de piste best wel stijl was maar kort. Mijn zusje moest nog skies huren, die krijg een paar schoenen van 20 jaar oud en hele botte en ongewaxte skies. Dat het materiaal oud is, is nog niet zo erg, maar dat het niet onderhouden is, is een groter probleem.

Nou wij de sleepjeslift in. Je wordt eerst een stukje in de lucht gelanceerd en daarna knal je naar boven, de lift stond op z’n allerhards :)

De lift ging nog een stuk verder dan ik dacht, boven heb je nog een vlakkere gedeelte die in de zon ligt.
Het weer was super! De piste wat minder, wordt niet onderhouden, veel bulten en stukken gras.
Maar daardoor had een gevorderde skiër als ik wel wat meer uitdaging.
We hebben van 11:00 tot 14:00 geskied, daarna hadden we het wel gezien.
Echt gezellig is het daar niet, hangt geen gezellige sfeer en het lijkt net of je 40 jaar terug in de tijd bent gegaan.
Het was leuk voor een half dagje!

Goh, 2.5 uur rijden…dan zag ik nog op het nieuws een vrouw die een uur voor materiaal moest aanschuiven. Dat alles voor niet onderhouden pistes en materiaal?
Ofwel investeert men daar in kannonen en degelijke infrastructuur ofwel stoppen ze er beter mee.
Rij een beetje verder naar Winterberg…

Glij blij door die brei :-)

Normaal was het 2 uur rijden, op de terugweg deden wij er 2 uur over.
We hebben niet in de rij moeten staan voor materiaal. Bij de lift was het ook elke keer rustig en kon je gelijk weer naar boven.
Pas rond 13:30 werd het iets drukker. Tot die tijd was het heel rustig.

Als er iets meer sneeuw zou liggen en je hebt eigen materiaal is het best leuk. Winterberg doe je toch niet zo snel een dagje.

afhankelijk van waar je woont is Winterberg niet veel langer rijden hoor :) het zal er over het algemeen wel drukker zijn maar je haalt wel meer uit je dag :)

part time skier, full time savage

Goh, 2.5 uur rijden…dan zag ik nog op het nieuws een vrouw die een uur voor materiaal moest aanschuiven. Dat alles voor niet onderhouden pistes en materiaal?
Ofwel investeert men daar in kannonen en degelijke infrastructuur ofwel stoppen ze er beter mee.
Rij een beetje verder naar Winterberg…

Coldfeet op 23 jan 2017 09:30

@coldfeet

De gebiedjes in de Ardennen hebben in goede jaren zo ongeveer een 20 skidagen, zware investeringen zoals nieuwe (stoeltjes)liften en sneeuwkanonnen halen die er nooit ofte nimmer uit. Zelfs het vernieuwen van het huurmateriaal is al een grote investering voor hen.

Iedereen moet maar zelf uitmaken of het voor hen de moeite is om er te gaan, maar zoals gisteren op het nieuws te zien, eerst een half uur aanschuiven voor de parking en dan nog 2 uur voor de huur van het materiaal, om dan 2uur te glijden…neen dank u. Maar dat weet je wel min of meer op voorhand, daarom ga ik ook niet (toch zeker niet in het weekend)

afhankelijk van waar je woont is Winterberg niet veel langer rijden hoor :) het zal er over het algemeen wel drukker zijn maar je haalt wel meer uit je dag :)

Stefdeboer op 23 jan 2017 10:35

Ik heb de foto’s van de wachtrijen afgelopen weekend in Winterberg ook gezien, daar ga ik echt niet tussen staan. Met alle goeie wil van de wereld, maar het klein beetje vrije tijd kan beter besteed worden. Dan ga ik liever in de Ardennen wandelen.

*bericht bewerkt door DavidW op 23 jan 2017 11:26

afhankelijk van waar je woont is Winterberg niet veel langer rijden hoor :) het zal er over het algemeen wel drukker zijn maar je haalt wel meer uit je dag :)

Stefdeboer op 23 jan 2017 10:35

Ik heb de foto’s van de wachtrijen afgelopen weekend in Winterberg ook gezien, daar ga ik echt niet tussen staan. Met alle goeie wil van de wereld, maar het klein beetje vrije tijd kan beter besteed worden. Dan ga ik liever in de Ardennen wandelen.

DavidW op 23 jan 2017 11:26

Het was druk in Winterberg, maar je moet gewoon ook weten waar je moet zijn. Heb zelf toch best even aardig daar kunnen skiën (gewoon vanuit het huisje de piste op en om 8.50u starten en de drukste liften links laten liggen + lekker nog wat skiën in de avond). Al gingen we vooral ook voor onze oudste van 4 die inmiddels lekker ongecontroleerd (lees: zelf ongecontroleerd, wij rennen er driftig naast uiteraard, goed voor de conditie) kinderland onveilig maakt. ;)

Omstandigheden zijn nu super. Als ik dan lees wat je in de Ardennen krijgt, dan trekt mij dat absoluut niet.

Blij dat er nog zoiets op een afstand is waar je met goed fatsoen een weekendje naartoe kan.

Vorig jaar ook een dagje naar de Ardennen gegaan (Ovifat als ik me goed herinner). Zaterdagavond eerst al naar schoonouders in de Kempen gereden, daar geslapen en 's ochtends op tijd weg, op 2 uurtjes ter plaatse, kwartiertje later van materiaal voorzien aan het glijden, maar eind van de middag hadden we het ook wel gezien. Weinig uitdaging, zelfs voor een beginner als ik, oude liften en vooral heel vele gedrang en onbeschoft gedoe van provocerende jonge gastjes aan de liften (niks tegen jongeren, wel tegen provoceren). Aangezien er geen lifthulp stond, werd er ook niet tegen opgetreden.

Wel een keertje fijn om weer het echte sneeuwgevoel te hebben ipv lessen op borstel- of rolbaan, maar veel verder zou ik er toch niet voor rijden. Kan me voorstellen dat Winterberg meer de moeite is, maar voor ons toch al snel 3-4 uur rijden, dus niet echt een heen en weertje vind ik, en in het weekend toch ook heel druk?

Was vorige woensdag ook in Ovifat voor een dagje skiën. Heerlijk weertje, goede sneeuw.
Het onderste gedeelte van de rode piste leek meer op een buckelpiste, wat dus mooi meegenomen was.
Op steilere stukken (onderaan rode piste) zag je enkele graszoden doorkomen, maar voor de rest lagen de pistes er goed bij
Er was ook weinig volk. Dus aanschuiven bij de liften moest men meestal niet. Soms een paar minuutjes wachten doordat de beginnende skiërs meer pogingen nodig hadden bij het nemen van de lift.
Rond 15 uur liepen de wachttijden wel op tot 5 a 10 minuten. Blijkbaar velen die na hun werk nog eventjes komen skiën.
De liften zijn inderdaad verouderd, maar voor een dagje maakt dat niet zo veel uit. Stel me ook de vraag indien er sneeuwkanonnen zouden staan (en blijkbaar zijn er plannen om deze te plaatsen) met hoeveel dagen het skiseizoen zou kunnen verlengd worden.
Dit seizoen had men de sneeuwkanonnen toch al enkele dagen kunnen gebruiken.

Was vorige woensdag ook in Ovifat voor een dagje skiën. Heerlijk weertje, goede sneeuw.
Het onderste gedeelte van de rode piste leek meer op een buckelpiste, wat dus mooi meegenomen was.
Op steilere stukken (onderaan rode piste) zag je enkele graszoden doorkomen, maar voor de rest lagen de pistes er goed bij
Er was ook weinig volk. Dus aanschuiven bij de liften moest men meestal niet. Soms een paar minuutjes wachten doordat de beginnende skiërs meer pogingen nodig hadden bij het nemen van de lift.
Rond 15 uur liepen de wachttijden wel op tot 5 a 10 minuten. Blijkbaar velen die na hun werk nog eventjes komen skiën.
De liften zijn inderdaad verouderd, maar voor een dagje maakt dat niet zo veel uit. Stel me ook de vraag indien er sneeuwkanonnen zouden staan (en blijkbaar zijn er plannen om deze te plaatsen) met hoeveel dagen het skiseizoen zou kunnen verlengd worden.
Dit seizoen had men de sneeuwkanonnen toch al enkele dagen kunnen gebruiken.

MorRonski op 23 jan 2017 12:14

Over het al dan niet plaatsen van sneeuwkanonnen in Wallonië zijn al serieuze rechtszaken gevoerd, die dingen liggen helaas zo simpel niet… Kijk maar naar wat er destijds met Val de Wanne is gebeurd, spreken we van 12jaar geleden. Ik vrees eerlijk gezegd dat die dingen er nooit gaan komen.

*bericht bewerkt door DavidW op 23 jan 2017 13:09

afhankelijk van waar je woont is Winterberg niet veel langer rijden hoor :) het zal er over het algemeen wel drukker zijn maar je haalt wel meer uit je dag :)

Stefdeboer op 23 jan 2017 10:35

Ik heb de foto’s van de wachtrijen afgelopen weekend in Winterberg ook gezien, daar ga ik echt niet tussen staan. Met alle goeie wil van de wereld, maar het klein beetje vrije tijd kan beter besteed worden. Dan ga ik liever in de Ardennen wandelen.

DavidW op 23 jan 2017 11:26

Het was druk in Winterberg, maar je moet gewoon ook weten waar je moet zijn. Heb zelf toch best even aardig daar kunnen skiën (gewoon vanuit het huisje de piste op en om 8.50u starten en de drukste liften links laten liggen + lekker nog wat skiën in de avond). Al gingen we vooral ook voor onze oudste van 4 die inmiddels lekker ongecontroleerd (lees: zelf ongecontroleerd, wij rennen er driftig naast uiteraard, goed voor de conditie) kinderland onveilig maakt. ;)

Omstandigheden zijn nu super. Als ik dan lees wat je in de Ardennen krijgt, dan trekt mij dat absoluut niet.

Blij dat er nog zoiets op een afstand is waar je met goed fatsoen een weekendje naartoe kan.

DSvier op 23 jan 2017 11:58

Voor een weekendje skiën rij ik naar de Alpen. 4 uur rijden naar winterberg voor een dagje vind ik teveel, je moet ook weer terug.
Dan is de Ardennen ook even een leuk dagje uit als alternatief. In het weekend zou ik ook niet gaan.

Tja, hoeveel dagen zou je in Winterberg kunnen skiën zonder sneeuwkannonen?
Nu blijf je in een vicieuze cirkel zitten: geen infrastructuur en te weinig sneeuwdagen, dus geen geld voor infrastructuur…

En die foto’s van de wachtrijen, ik had dat ook gezien het weekend voor dat ik ging en dacht toen ook: zou ik niet beter annuleren. Uiteindelijk toch naar Winterberg geweest. Wat bleek, als er volk stond was dat binnen de 5 minuten de lift op. Capaciteit van 6-8 persoons zetelliften, maakt ook wel een verschil met oud sleepliften.

OK, als je enkel rust wil…dan laat je zoals het is en om te langlaufen of wandelen is dat heel goed.
Maar ik kan me voorstellen als je iets gelijkaardigs in de Ardennen neerplant, dat dit evengoed rendabel moet kunnen zijn.

Glij blij door die brei :-)

Plaats een reactie