Tips - Portes du soleil - Chatel

Dit onderwerp gaat over de bestemming Portes du Soleil

Na jaren in Oostenrijk van de winterse taferelen genoten te hebben, gaan we dit jaar op 25 feb naar Frankrijk en wel naar het mooie Chatel!

Erg benieuwd ben ik naar de tip’s die jullie hebben, op gebied van routes/tochten, mooie tentjes enz.

Alles info is nuttig!

Oh Santa! Fresh snow, my favourite! How did you know?

null

Ga ook eens kijken in Morzine.

De route van Telepherique de Nyon naar Les Gets vonden wij leuk.

De route van Morzine/ Avoriaz naar Chatel vonden wij ook leuk maar als je in Chatel verblijft zal je die waarschijnlijk elke dag pakken.

Er zijn ook mensen die in 1 dag het hele gebied rond gaan. Dat is ons niet gelukt.

null

Rock

Ik kom al aardig wat jaren in dit mooie gebied.
Langs Avoriaz naar Morzine en Les Gets is inderdaad een leuk uitje. Door Morzine ga je een stuk met een treintje…
Een van mijn favoriete tochten is Morgin, Champoussin, Les Crosets, Les Lindarets, Plaine Dranse, Chatel. Of andersom natuurlijk.
Een aanrader voor de lunch is Restaurant le Poussin in Champoussin.
In Les Crosets is een restaurantje waar je weer terug naar de piste wordt gebracht (ik weet even zo snel de naam niet meer daarvan).
Ook een leuke tocht is die naar Torgon en daar te lunchen.
Le Combes is een fijne rode piste met halverwege, hogerop een aardig terrasje met een leuk uitzicht op de piste.
Voor de echt goede skiër is Le Mur bij Les Crosets een must.
De Coupe Du Monde, een lange zwarte piste bij Avoriaz is beter te doen en ook vanwege de mooie uitzichten een aanrader.
Enfin, hopelijk kun je hier wat mee. Ik hoor graag achteraf wat je van het gebied vond.

*bericht bewerkt door WillemJona op 20 jan 2017 21:08

@ruudscheel Ik meen me te herinneren dat vorig jaar een zelfde topic op de site is geopend. Stuk of dertig reacties, allemaal top tips! :)

Vorig jaar vanuit Châtel helemaal naar de andere kant van Les Gets geskied. Dit is een aardige tocht. Je moet eerst via Gabelou / Lindarets naar Avoriaz. Dan naar Morzine (lift omlaag helaas). Door het dorp heen, weer omhoog. Dan in Les Gets nog eens door het dorp heenlopen. Maar zeker een prachtige dagtocht. In Les Gets zit Les Chantarelles, een zeer goed restaurant.

Verder moet je als Oostenrijker-ganger wel voorbereiden op de nodige oude liften. In het gebied Châtel / Torgon vind je ook nog veel sleepliften.

*bericht bewerkt door havana op 21 jan 2017 13:32

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Het restaurant Les Chantarelles ligt in mijn herinnering aan de achterzijde van de berg (Les Gets). Ik herinner mij een mooie piste daar naar toe.
Zoals Lauranki ook al aangeeft zijn er in de voorgaande jaren af te toe wat topics hierover geweest. Ik vond deze: https://www.wintersport.nl/dorpen/torgon/forum/topic/143401…, maar er zijn er vast meer te vinden.

*bericht bewerkt door WillemJona op 24 jan 2017 10:17

Klopt het ligt helemaal aan de achterzijde van de berg. Het was dus een flinke tocht om hier te geraken vanuit Châtel. Maar zeker de moeite waard.

*bericht bewerkt door havana op 24 jan 2017 11:03

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Naar Torgon toe heb je schitterende uitzichten.
Als je vanuit Chatel naar Morgins gaat dan heb je op de Corbeau afdaling een leuk eettentje ( naam weet ik niet meer). Is de afdaling gesloten, dan brengt de eigenaar je weer terug met de sneeuwscooter
Grand paradis afdaling alleen doen bij afwezigheid van het bordje " manque de neige"
Lindarets en Avoriaz links laten liggen qua eten ,tenzij je van hyper commercie houdt
Boven aan de Super Morzine lift zit ook een leuke eettent

Le Mur Suisse is ook voor de niet zo goede skiër een attractie op zich (niet om te eten in de tent die er boven bij staat: verschrikkelijk) qua uitzicht en verbazing over de wel goede skiërs die er afdalen. Mijn vrouw is er meerdere keren afgedaald; ik (snowboarder sinds 2009, toch redelijk onbevreesd) zou er zonder ski’s/snowboard nog niet af gaan…

Wanneer de dagen korter worden, blijf dan altijd krenten in de pap fleppen!

Gelukkig kun je ook de lift omlaag pakken…

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Een vraag met betrekking tot dat treintje: waar kan je die pakken? (Aan het eind van welke piste?) En waar zet’ie je weer af?
En zijn er nog meer leuke tochten dan het Avoriaz - Chatel - Zwitserse rondje? En de tocht van Chatel naar Les Gets? (Ik kan weinig vinden op de website van het skigebied zelf.)

Verder ben ik op zoek naar wat langer tochten, maar ook naar wat korter (er zijn wat onervarener skiërs bij die het grote rondje wellicht wat veel vinden).

*bericht bewerkt door Quisa2 op 14 feb 2017 11:23

Slippery slippery slidy slidy slopy slopy

Treintje van onder aan de super Morzine lift ( loopt geen piste ) naar de Pleney lift

Een leuk rondje wat ik 2 jaar geleden gedaan, is een rondje door Frankrijk en Zwitserland. Wij startten vanuit Ardent/Les Lindarets, maar het kan vanuit nagenoeg elk dorp op de route.
Start: Les Lindarets
Lift Chaux Fleurie omhoog pakken, en dan een piste pakken zodat je onderaan bij Pré La Joux of de lift Les Combes uitkomt. Die lift pak je, en dan neem je de volgende afdaling tot je onderaan bij de lift Gabelou uitkomt. Je neemt eerst de Gabelou en kan daarna direct overstappen naar de Portes du Soleil lift.
Vanuit de Portes du Soleil lift is het een klein stukje skiën naar de sleeplift genaamd Coqs 1 & 2 (2 sleepliften naast elkaar) of je skiet tot beneden in Chatel en neemt dan de Super Chatel lift omhoog, waarna je de Coqs 1 & 2 pakt.
Na de Coqs 1 & 2 ski je een klein stukje naar beneden en neem je Le Corbeau omhoog. Opnieuw een sleeplift (Je gaat vlak langs een zwarte piste omhoog dus aardig stijl!).
Bovenaan bij Le Corbeau ski je via een blauwe piste naar beneden tot je bij de (opnieuw) sleeplift genaamd Chalet Neuf bent (hier ook weer genaamd 1 & 2). Hierna kan je doorskiën tot je in Morgins bent.
In Morgins kan je de pech hebben dat je een stukje moet lopen, maar je kan ook geluk hebben dat er nog sneeuw op de stoep ligt en dat je een stuk door het dorp kan skiën).
In Morgins pak je de lift La Folleuse, waarbij je boven (met goed weer) een prachtig uitzicht op Les Dents du Midi hebt.
Hierna ski je door tot je bij de lift Bochasses bent. deze neem je weer omhoog en dan ga je linksaf richting de lift Aiguille des Champeys. Deze lift neem je ook weer en bovenaan ga je opnieuw linksaf naar de lift Pointe de l’Au.
Bovenaan Pointe de l’Au heb je meerdere keuze’s. Of je skiet naar de lift van Mossettes Suisse en gaat daar omhoog (vanaf daar kan je in één keer weer naar Les Lindarets/Ardent) of je gaat naar de lift Grande Conche , vanaf waar je ook in één keer weer naar Les Lindarets/Ardent kan, of je maakt nog een uitstapje naar het gebied boven Avoriaz. Maar dat zal afhangen van het tijdstip hoelaat je er bent en hoe snel je skiet.

Ter indicatie: Ik heb dit rondje zelf gedaan met 4 jong volwassen en we hadden het tempo er aardig in zitten. Alsnog hadden wij aan het eind van de dag nog 1,5 uur over om in het gebied boven Avoriaz te gaan skiën.
Dit filmpje heb ik destijds gemaakt over die dag:
https://youtu.be/sDdOQEmx30g

Ik hoop dat ik je hiermee in ieder geval een goede tip heb gegeven, het klopt dat je inderdaad vanaf Chatel tot Morgins heel wat (sleep)liften achter elkaar hebt, maar persoonlijk vond ik dit niet zo’n groot probleem. Zodra je Morgins voorbij bent, heb je heerlijke stukken om te skiën met prachtig uitzicht.
Afgelopen jaar heb ik een soortgelijke route andersom gedaan (dus eerst richting Les Crosets i.p.v Chatel), maar deze zal ik niet aanraden i.v.m. lange slome stukken piste (blauw dat meer op groen lijkt) en een stuk omhoog lopen in Morgins.

*bericht bewerkt door Siard op 14 feb 2017 23:09

Stay frosty

waarom vergeet iedereen de mooie berg Mont-chery bereikbaar via les gets met treintje is er erg rustig met hele mooie afdalingen

Een vraag met betrekking tot dat treintje: waar kan je die pakken? (Aan het eind van welke piste?) En waar zet’ie je weer af?
En zijn er nog meer leuke tochten dan het Avoriaz - Chatel - Zwitserse rondje? En de tocht van Chatel naar Les Gets? (Ik kan weinig vinden op de website van het skigebied zelf.)

Verder ben ik op zoek naar wat langer tochten, maar ook naar wat korter (er zijn wat onervarener skiërs bij die het grote rondje wellicht wat veel vinden).

Quisa2 op 14 feb 2017 11:23

Niet genoeg? Zijn beide flinke rondjes hoor, vergis je daar niet in. Voordeel is wel als je bordjes gaat volgen richting plaatsen je grotendeels over blauwe pistes kan gaan (met vaak rood of zwart als alternatief), zodat het ook voor minder ervaren mensen goed te doen is.

Mocht je van de snowparks zijn: in Les Lindarets zit The Stash - 10 jaar geleden geopend in samenwerking met Burton waarbij alle elementen (denk aan rails, boxen, creatieve kickers etc) zijn gebouwd van natuurlijk materiaal. Een kleine speeltuin in het bos! Vanuit de Prolays-lift valt ook te bekijken hoe de pro’s het aanpakken.

Setting forth in the universe

Een vraag met betrekking tot dat treintje: waar kan je die pakken? (Aan het eind van welke piste?) En waar zet’ie je weer af?
En zijn er nog meer leuke tochten dan het Avoriaz - Chatel - Zwitserse rondje? En de tocht van Chatel naar Les Gets? (Ik kan weinig vinden op de website van het skigebied zelf.)

Verder ben ik op zoek naar wat langer tochten, maar ook naar wat korter (er zijn wat onervarener skiërs bij die het grote rondje wellicht wat veel vinden).

Quisa2 op 14 feb 2017 11:23

Een vraag met betrekking tot dat treintje: waar kan je die pakken? (Aan het eind van welke piste?) En waar zet’ie je weer af?

En zijn er nog meer leuke tochten dan het Avoriaz - Chatel - Zwitserse rondje? En de tocht van Chatel naar Les Gets? (Ik kan weinig vinden op de website van het skigebied zelf.)

Verder ben ik op zoek naar wat langer tochten, maar ook naar wat korter (er zijn wat onervarener skiërs bij die het grote rondje wellicht wat veel vinden).

Quisa2 op 14 feb 2017 11:23

Niet genoeg? Zijn beide flinke rondjes hoor, vergis je daar niet in. Voordeel is wel als je bordjes gaat volgen richting plaatsen je grotendeels over blauwe pistes kan gaan (met vaak rood of zwart als alternatief), zodat het ook voor minder ervaren mensen goed te doen is.

Tiny-M op 11 feb 2018 18:37

Bij Les Gets staat treintje rechts van lift cabine dus bij afdaling recht aan houden vlak naast het hotel en bij super morzine 30 meter links let op verkeersborden met trein erop

waarom vergeet iedereen de mooie berg Mont-chery bereikbaar via les gets met treintje is er erg rustig met hele mooie afdalingen

renevandenhoek op 11 feb 2018 17:54

Een vraag met betrekking tot dat treintje: waar kan je die pakken? (Aan het eind van welke piste?) En waar zet’ie je weer af?
En zijn er nog meer leuke tochten dan het Avoriaz - Chatel - Zwitserse rondje? En de tocht van Chatel naar Les Gets? (Ik kan weinig vinden op de website van het skigebied zelf.)

Verder ben ik op zoek naar wat langer tochten, maar ook naar wat korter (er zijn wat onervarener skiërs bij die het grote rondje wellicht wat veel vinden).

Quisa2 op 14 feb 2017 11:23

Ps je heb 2 aparte skiplattegronden nodig

null

Top vooruitzicht, 10 maart naar Châtel enorm veel zin in dus lees dit aandachtig.

Iemand nog een tip voor wat betreft een onderkomen in Châtel?
Veelal is met een busstop voor de deur of binnen enkele meters maar er zijn ook onderkomens bij de lift Le Linga. Dit mooie gebied ooit eens bezocht maar dat is al zo lang geleden dat de zinnen zijn gezet om dit een bezoek te brengen.

Ps je heb 2 aparte skiplattegronden nodig

null

renevandenhoek op 12 feb 2018 20:48

Afgelopen jaren stond op de ene kant van de kaart het gebied waar je de kaart voor haalt (bv. Chatêl of Les Gets/Morzine), en op de andere kant het gehele PDS gebied.

Stay frosty

2x in app Soli geweest. Loopafstand van Super Chatel en bushalte voor de deur.
Is 100 m van parkeergarage in dorp waar ook alle bussen vertrekken.
Grote maar wel iets gedateerde app.

@Mirel020 Appartement grand ermitage zaten wij in Châtel. 75 meter lopen naar de bus, parkeergarage onder t complex. Was incl skipas bij tui, en dan onder de 400pp, inclusief wellness waar we vaak alleen waren. Prima prijs kwaliteit
Wel 2x in maart gegaan.

*bericht bewerkt door Gaston op 15 feb 2018 23:11

Tijd voor een uitpakparty?!

Als je een tocht doet vanuit Chatel moet je ervoor zorgen dat je tijdig terug in de juiste vallei bent. Vanuit richtig Avoriaz moet je minstens bovenaan de helling tussen Lindaets en Plaine Dranse zijn. Als je in tijdnood bent kan je dan van daaruit tot Pré-la-Joux skieën en dan het busje tot Chatel nemen. Vanuit Avoriaz of Morzine is er geen bus naar Chatel, dat ligt immers in een heel ander vallei.
Mooie pistes zijn de Grand Paradis (wel opletten of de lift onderaan open is, anders moet je met een bus tot de grote lift en dat verlies je veel tijd) en de Combe à Floret in Lindarets.

Mijn tip zou zijn, ga zeker 1 of 2 dagen naar Les Gets! Heerlijke pistes daar en niet al teveel mensen. Onderaan in het dorp zit een hotel/restaurant waar wij een aantal keer heerlijk hebben gegeten (links van de sleeplift als je vanaf de berg naar beneden kijkt). Met glas eromheen zodat je geen last hebt van de wind als die er is.

Wij zaten zelf in Avoriaz, dus dan begin je de tochten iets anders, maar een rondje Chatel - Avoriaz - Champoussin (waar je kunt eten bij restaurantje aan de sleeplift, spreken ze zelfs Nederlands) - Morgins - Chatel is heel goed te doen in een dag. Als je zou willen kun je dan ook de Mur de Suisse meepakken, al heb je daar in de beentjes wel even last van qua verzuring.

@Marco68 @Gaston @Errant Merci voor de bruikbare tips

@remcoski sorry je reactie kennelijk gemist, ook jij bedankt

Ik blaas graag wat nieuw leven in dit topic ;)

De eerste week van februari zitten wij in Chatel (centrum), en wij maken graag tochten. We skiën vlot, maar racen niet en nemen gewoonlijk een uurtje middagpauze.

Ik lees vaak over het rondje Chatel - Pré La Joux - Les Lindarets - Les Crosets - Morgins - Chatel (al dan niet in omgekeerde richting) Is dat ook het maximaal haalbare op een dag? Of kan je dat bijv. nog uitbreiden naar Avoriaz en Chavanette?

Hoe haalbaar is het überhaupt om vanuit Chatel de omgeving boven Avoriaz (of Morzine/Les Gets) te gaan verkennen, en tijdig terug te geraken. Ik probeer m.a.w. een beetje zicht te krijgen op de grote van het gebied. Wij zoeken sowieso graag een beetje de uithoekjes op, en willen ons niet beperken tot de evidente verbindingspistes ;)

Daarnaast: is het de moeite om de oversteek te maken naar La Chapelle d’Abondance en dat eens te gaan checken, of is dit louter tijdverlies?

  • Rijdt er pendeldienst tussen Chatel en Morgins?

Bedankt bedankt!

Als je van tochten houdt zal het gebied je niet tegenvallen! Het hele gebied is goed bereikbaar als je van vlot door skiën houdt. zeker nu er ook een lift verbinding is tussen Linga en Super Chatel.
Vanuit Chatel is Avoriaz en ook de Chavanette sowieso geen probleem. Bedenk wel dat de Zwitserse muur bepaald geen eitje is; weet waar aan je begint…
Ook Morzine is makkelijk haalbaar en als je je daar niet laat ophouden, dan is Les Gets zeker de moeite waard, Ook de berg aan de andere kant van Les Gets is prima haalbaar.
Ik laat het graag aan @Alke over om je meer te vertellen over La Chapelle d’Abondance.

  • Er rijdt een pendeldienst tussen Chatel en Morgins. Maar als je geluk hebt is de dal afdaling naar Morgin open en kun je over het dijkje door Morgin heen skiën.

Veel plezier!

Plaats een reactie