Wanneer zitten Skischoenen goed

Ik krijg voor mijn 13de verjaardag skischoenen. Ik zie je al denken, 13 jaar, niet nog huren tot je uitgegroeid bent. Ja denk ik ook maar ik ben al uitgegroeid door ziekte. Ik ben afgelopen weekend naar een winkel geweest (Sporthuis Olympia te Veldhoven) ik heb een paar gepast maar weet niet goed wanneer Skischoenen goed zitten. Iemand hier ervaring mee, ik wil snel antwoorden ben namelijk over 15 dagen jarig. Ik heb nog kinderschoenen nodig. Heb nogal mini-voetje, maat 34

Ski you later!

Als je de hiel niet kan liften of van links naar rechts bewegen. De tenen moeten de nodige ruimte hebben.
Als je gewoon rechtsstaat in de schoen moet hij nipt zijn, door in skihouding te gaan staan duw je de voet naar achter waardoor er vooraan meer ruimte komt.

Heel belangrijk hij mag nergens pijn doen !

Schiheil ⛷🏂🎿

Sluit me aan bij @Yoeri Daarnaast zal met de tijd zal de skischoen wat ruimer worden, zorg er dus voor dat de schoenen nog wat verder dicht kunnen (je moet dus nu nog ruimte over hebben om de schoen vaster te kunnen doen). In het meest ideale geval zit de schoen al lekker goed aan zonder dat je de Schnallen dicht hebt.

*bericht bewerkt door Rob64 op 22 jan 2017 14:19

Bedankt @Rob64 en @Youri ga van de week nog een keer passen.

Ski you later!

Geneer je ook niet om ze de oren van de kop te vragen tijdens het passen zelf. Personeel in een goede winkel neemt uitgebreid de tijd voor je en zal ervoor zorgen dat je met een goed passend paar schoenen de deur uit gaat.

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Ik heb het nodige aantal skischoenen gekocht en zou je aanraden de schoenen te kopen bij een bootfitter. Mijn ervaring is dat de bootfitters in een skigebied veel en veel beter zijn. En ik ben echt niet bij de minste winkels en bootfitters in Nederland geweest. Dit lijkt me ook best logisch want je komt er met skien achter wat er niet goed zit en dan ga je daar dus naar een bootfitter.

Voor het passen heb ik de volgende tips, allemaal op basis van eigen ervaring, misschien dat anderen dit anders ervaren:

  • Je enkel moet goed vast zitten. In de winkel al kunnen ‘slippen’ is geen optie. Een schoen wordt met een paar weken skien ruimer. Ik ben het met Rob eens dat de schoen goed moet aansluiten zonder dat je de schnallen dicht doet. Als je die dingen strak dicht moet doen omdat de schoenen eigenlijk te breed zijn, kun je de doorbloeding verminderen (koude en gevoelloze voeten als gevolg).
  • Als je een beetje gekke voeten hebt, moet de schoen goed aan te passen zijn. Bij een brede voorvoet en smalle enkel bijvoorbeeld, is het misschien prettiger een smalle schoen te kiezen die plaatselijk goed te verbreden is. Met de juiste schoen is dit voor een bootfitter een eitje.
  • Kies een flex die bij je niveau en gewicht past. Te soft en je kunt jouw kracht niet lekker overbrengen en ontvangt geen rebound van je schoen, te hard dan kom je niet lekker in de goede houding (ik zie dat bij veel mensen op gehuurde, heel harde of te grote schoenen, die kunnen de schoen uberhaupt niet indrukken met naar voren leunen).
  • Drukpunten hoeven geen probleem te zijn. Met wat foam-plakkers op je voeten in een verhitte schoen stappen, rekt de binnenschoen op die punten wat uit. Enkelbotjes die pijn doen bijvoorbeeld, daar kunnen ze een hoop aan veranderen. Mijn ervaring is dat drukpunten verholpen kunnen worden (ook door uitdeuken van de buitenschoen), maar dat een slippende enkel heel lastig is op te lossen en je skien enorm beinvloedt.
  • Zooltjes zijn heerlijk! Ik heb een hoge voetboog en raak op een platte ondergrond, zoals een skischoen, met een groot deel van mijn voet de schoenzool niet. Dat is lastig drukzetten. En ook heel oncomfortabel, want er komt veel druk op de plekken waarmee je wel contact met de schoen maakt. Laat je adviseren door de bootfitter over wat nodig is bij jouw voeten. En laat de schoen op maat maken met deze zooltjes erin natuurlijk, niet eerder.

Eigenlijk zijn al deze tips samen te vatten tot 1 tip: ga naar een heel goede bootfitter.

Bedankt. Ik wil eigenlijk niet te duuruit zijn. Omdat ik een kindermaat heb en niet zal groeien zullen skischoenen voor mij altijd goedkoper blijven. Ik weet dat in Veldhoven een goeie bootfitter zit maar daar pas vanaf €300. Das toch €200 duurder dan de schoenen die ik gezien had van €109,95.

Ski you later!

Is een mooie skipas voor volwassenen of ruim 3 voor mijn leeftijd in het gebied waar ik heen ga in het hoogseizoen (krokusvakantie), Kleinwalsertal.

Ski you later!

@TeTe
Volgens mij kun je in een heel wat skishops je schoenen laten bootfitten, voor ongeveer 20 euro doen de meeste winkels dat wel.

A winter without powder isn't a winter!

@TeTe
Volgens mij kun je in een heel wat skishops je schoenen laten bootfitten, voor ongeveer 20 euro doen de meeste winkels dat wel.

Joostw op 25 jan 2017 16:37

Maar vraag dat wel eerst heel goed na in de winkel! Want op het moment dat er op maat gemaakte binnenzolen etc aan te pas gaan komen gaat het bedrag wel oplopen.

Ik heb ook een kindermaat in skischoenen, maat 35. Maar heb wel een volwassen figuur en gewicht, dus een kinderschoen moet ik niet hebben (flex, vorm van de schoen, hoogte van de schoen, duurzaamheid). Er worden ook volwassen schoenen in deze maat gemaakt. Je zou ook een jeugdraceschoen kunnen proberen. Ik weet niet hoe dat bij jou zit. Misschien iets om over na te denken.

Laat je voet goed opmeten. Trek dan de binnenschoen er uit en doe een shellfit. Dat is met je blote voet in de kale buitenschaal. Met je tenen net tegen de voorkant mag er maximaal 1,5 tot 2 cm speling zijn tussen schaal en hak voor de gewone skitoerist. Minder als je een serieuze skiër bent. Ik zeg alvast dat zijn erg weinig Nederlanders. Als je dan ook een beetje naar links en rechts kunt bewegen met de voorvoet dan heb je een prima passing. Heb je bv een extra brede voorvoet dan moet je zeker naar een bootfitter omdat die een basisschoen voor je selecteert om die dan daarna aan te passen door uitdeuken en of frezen. Je krijgt zo een schoen die overal support geeft.

Hoi ik net heb de Salomon Team T3 gekocht. Maat 22. Morgen testen in Duitsland

null

Ski you later!

Gefeliciteerd! Hoop dat ze bevallen

Goed te zien dat je geslaagd bent, veel plezier morgen.

Bedankt @Rob64

Ski you later!

Plaats een reactie