operatie morton neuroom

Zijn er mensen op dit forum, die geopereerd zijn aan morton neuroom ( zenuw beklemming in de voet) en daarna weer pijnvrij
kunnen skien?

Heb hier last van maar had geen idee van mogelijkheid tot opereren. Lees dus zeer geïnteresseerd mee!

mama on a mission in the snow

@Rachel-P er is schijnbaar niemand op dit forum, die daar antwoord op kan geven.

Ik ben heel lang geleden geopereerd aan Mortons Neuroom in mijn linker voet. Ik had echt ondraaglijke pijn, lopen, liggen, staan, zitten, echt heel erg vervelend. Na meerdere cortisol injecties besloten tot operatie. Dat viel erg mee. Daarna geen klachten meer, pijnvrij en alles gewoon kunnen doen. Hardlopen, op naaldhakken lopen (wat wel met klem door de orthopeed werd afgeraden want wel sexy maar erg slecht voor voeten en rug etc). En ja, ook op de lange latten geen enkel pijntje. Moet er wel bij zeggen dat dit ook te danken is aan goede skischoenen en een goede bootfitter. Voor die tijd nooit echt grote klachten met schoenen maar na bootfiten weet ik dat het gewoon perfect kan zijn. En dat is na een operatie aan Mortons Neuroom belangrijk omdat er een stukje zenuw weg is en daardoor ook een stukje gevoel (natuurlijk afhankelijk van waar de verdikking zit en weg is gehaald).

Ik hoop jullie zo wat te hebben geholpen, succes!

*bericht bewerkt door Boschkamp op 26 jan 2017 23:00

@Biancakeijzer, ik heb al tig jaren, kramp, met lopen. Skien is helemaal een probleem. Alles al geprobeert, spec zooltjes, enz, mijn man heeft er zelf verwarming in gemaakt, zodat mijn tenen warm bleven… Aflopen dec, was ik in staat de skischoenen, de gondel uit te gooien. Ik ben niet meer zo piep, maar wil nog wel graag een paar jaren kunnen skien, in ieder geval een wandeling kunnen maken, wat ik nu niet kan.
we gaan de eerste week van maart nog skien, en probeer nog een paar afdalingen te maken,
al we terug komen wordt ik aan de linker voet geopereerd. Ze zeggen, dat ik moet rekenen op een herstel van 6 tot 8 weken.

*bericht bewerkt door marie-louise op 27 jan 2017 12:30

Dan ben je er straks eindelijk vanaf! Niets helpt behalve het zenuwknoopje weghalen. Goede beslissing dus om dat te laten doen. Bij mij ging het herstel sneller. Nadat de hechtingen er uit waren kon ik de voet weer goed belasten en liep ik al snel weer prima. Zonder pijn! Ik weet hoe vervelend deze pijn is en het alles beinvloed. Daar ben je straks echt vanaf en kun je weer genieten! Succes!

Hoi,
Eindelijk iets over Mortons Neuroom en skiën! Ik ski al jaren met zere tenen en voeten. Bij iedere pauze gooi ik ze los, het liefst uit. Alle zolen geprobeerd, nieuwe skischoenen, naar een bootfitter geweest maar niks helpt. Via de podoloog ben ik er achter gekomen dat een beknelde zenuw, dus Mortons Neuroom, de oorzaak is. Voor hardlopen heb ik zooltjes die de druk op mijn tenen ontlasten. Dat werkt goed. Alleen pijn bij het skiën blijft. De orthopeed adviseert injecties of operatie. Voor de komende vakantie gaat dat helaas niet meer lukken maar hopelijk ski ik volgend jaar pijnvrij.

Wat is de eerste stap bij het laten onderzoeken van dit soort voetproblemen?

Bij mijn allereerste keer skien ging ik met pijnstillers de berg af van de pijn in mijn tenen. Nu heb ik er bij verkeerde schoenen ook thuis last van. Een beknelde pijn in de 3e en 4e teen. Als ik niks doe uiteindelijk bij alle tenen behalve de grote teen. En alleen tussen/onder het kootje. Heb nu al een tijdje zo’n siliconen teenverbinder…waarbij mijn middelste drie tenen ondersteund worden…werkt fantastisch, maar nog niet bij het skien kunnen testen. Hoe kwamen jullie erachter dat er iets niet helemaal goed zat? Vergelijkbaar verhaal?

Hoi Ilya,

Ben je wel eens bij een podotherapeut geweest? Daar kwam ik er achter. Ik had veel pijn in mijn tenen bij het hardlopen.

Die siliconen teenverbinder, wat is dat? Nog nooit van gehoord…

Hoi Ilya,

Ben je wel eens bij een podotherapeut geweest? Daar kwam ik er achter. Ik had veel pijn in mijn tenen bij het hardlopen.

Die siliconen teenverbinder, wat is dat? Nog nooit van gehoord…

Ellen G op 9 feb 2017 14:02

Nee, nog nooit. Eerste keer dat ik er echt last van had was bij mijn eerste keer skien. Ik dacht dat die pijn in de tenen aan mijn slechte/oude skischoenen lag. Het was toen zo pijnlijk, dat als ik de schoenen voor de lunch uitdeed, de pijn eerst alleen maar heftiger werd en pas tegen het einde van de lunch weer draagzaam was. Eigenlijk alleen bij dat 3e en 4e teenkootje en ook alleen als ik er druk op uitoefende.

Ow, dit is die teenbrace (die zo fijn werkt dat ik het eigenlijk eerst met die wilde proberen): https://www.podobrace.nl/shop/braces/product/tenenspreider-p…

Wat betreft een podotherapeut, is dat op doorverwijzing van de huisarts of gewoon zelf aankloppen (en betalen)?

Daar hoef je geen doorverwijzing voor te hebben. Mijn verzekering vergoedt een deel. Bedankt voor de link!

Ik ben benieuwd of het gaat helpen maar deze heb ik besteld en gaan mee op wintersport: https://www.podobrace.nl/shop/selecteer-lichaamsdeel/voet/pr….

Hoi.

Mijn ervaring met een podotherapeut is slecht. Verschillende zooltjes gekregen, even werkte dit maar dan niet meer. De chirurg gaf het ook fijntjes aan, er zit een zenuwknoop die door prikkeling alleen maar groter wordt. Daar helpt geen zooltje tegen. Ik heb ook twee keer een injectie cortisol gekregen, dat hielp twee keer ook even. Daar was de chirurg ook helder over, dit kan helpen maar vaak komt de pijn weer terug en dan kunnen we niet weer injecteren. Dat mag twee max drie keer gebeuren.
Enige wat echt hielp was de operatie, de zenuwknoop wordt dan weggesneden met wel als resultaat dat de zenuw wordt doorgesneden en je, afhankelijk van de plek, dus tussen de tenen een gevoelloze plek krijgt. Ik heb daar nooit een probleem door ondervonden, je voelt immers al nooit zoveel tussen je tenen ;-)). Overigens kan het na een operatie ook weer terug komen gaf de chirurg aan.
Ik zou zeggen, niet blijven modderen en gewoon weg laten halen! Het heeft mij onnodig een jaar veel pijn en plezier gekost wat daarna gewoon weg was. Succes!

Hallo allemaal, ook ik heb al jaren last van dit probleem zelfs met de zootjes van de podotherapeut. Gisteren een paar nieuwe schoenen laten aanmeten van Fischer via het vacuum fitten. Ik heb uitgelegd aan de bootfitter wat ik als ervaringen had met mij oude schoenen en normale schoenen en daar heeft hij op het eerste gezicht goed naar geluisterd en extra ruimte gemaakt voor in de schoen om dit deel te ontlasten. Dinsdag ga ik ze proberen en indien er interesse is zal ik de ervaringen in dit forum delen, verbazingwekkend genoeg deden mijn voeten minder pijn in de skischoen dan in mijn gewone schoenen bij het passen dus dat is hoopgevend.

Hoi Gert,
Ik ben benieuwd of het helpt. Bij mij hebben speciale zooltjes nooit geholpen. Ik heb tot twee keer toe een injectie gehad waarvan de eerste keer het beste hielp. Volgens de orthopeed is de enige oplossing de zenuw eruit halen. Maar daar denk ik liever nog even over na…

Ellen, naast de podotherapeutische zooltjes (die in mijn schoenen inderdaad maar ten dele helpen) heb ik diezelfde zooltjes nu in een vacuüm fit schoen van Fischer laten “fitten”. vandaag een dagje naar Zoetermeer en wat een verschil. met mijn oude schoenen na 5 minuten enorme pijn in de voorvoet waar de zenuw klem. vandaag 2 twee ur lang zonder ook maar centje pijn kunnen skien en pas na een pauze kreeg ik een beetje last van mijn rechtervoet, links helemaal niets. Ik ben terug geweest bij de bootfitter en die raadde aan om het eerst nog een keer te proberen voor hij aan de schoen gaat rommelen omdat het custom zooltjes van de podotherapeut zijn, maar als het niet overgaat rechts dan gaat het weer verder met “ruimte” maken of opnieuw zooltjes aanmeten want hij wil dat je zonder pijn kunt skien. was echt een lekker dag om voor het eerst in jaren weer zonder die verrekte pijn op de skies te staan, krijg steeds meer zin in de winter op deze manier.

over de operatie heb ik nagedacht, maar helemaal weghalen kost weken aan revalidatie dus dat nog maar even niet, nu las ik laatst dat ze ook de band boven de zenuw kunnen doorsnijden en daarmee is de revalidatie korter, iemand ervaring hiermee?

Hoi. Ik had al eerder gereageerd, doe ik nu weer over en dan specifiek over de operatie.
Voor mij inmiddels ruim 20 jaar geleden gedaan en nooit meer last gehad. Het is een simpele operatie, dan een weekje lastig lopen (vanwege de hechting met name die erg trekt als je je voet neer zet) maar helemaal niet pijnlijk. Gelijk al resultaat dus en ik weet nog goed dat dit geweldig voelde na een jaar alleen maar pijn.
En na dat weekje, toen de hechtingen er uit waren, gewoon geen enkel probleem om mobiel te zijn. Alleen hardlopen mocht nog even niet. Voor wie twijfelt over de operatie kan ik alleen maar zeggen: weg gaat het nooit meer (knoopje zit er nu eenmaal) en alle andere opties zijn alleen maar korte en niet optimale oplossingen. Dure schoenen, zooltjes etc. zijn alleen tijdelijke oplossingen.
Overigens zelf goede ervaring met bootfitten, maar da’s eigenlijk gewoon voor iedereen aan te raden die goed passende schoenen wil en zonder klachten af wil dalen. Veel mensen met ‘gewone’ voeten hebben ook vaak klachten die goed verholpen worden door een bootfitter.

Succes allemaal!

*bericht bewerkt door Boschkamp op 31 jan 2018 12:28

Afgelopen jaar, ben ik in maart aan mijn linkervoet geopereerd, en in juni mijn andere.
De week voor de kerst zijn we wezen skieen, en de eerste keer sinds vele jaren, de hele week pijn vrij kunnen skieen. Wat een verademing. Na vele jaren zooltjes, en alles geprobeerd te hebben. Jammer dat ik het niet eerder gedaan heb.
De reden, waarom ik zo lang heb gewacht, is omdat een podoloog tegen mij zei.
laat je niet opereren, want de pijn komt terug.
nou, het is nu inmiddels een jaar geleden, en ben er zo blij mee.

Wat fijn voor je Marie-louise!

Mijn podoloog verkocht ook liever voor de rest van mijn leven zooltjes aan mij dan mij door te verwijzen. De orthopeed gaf gelijk aan, operatie is enige wat helpt, maar hij gaf ook aan dat het ooit weer terug kan komen.
Ik ben al weer 20 jaar verder zonder dat dit het geval is, en als het zo is dan weet ik wat te doen ;-)

@Boschkamp.
wat fijn te horen. Ik heb zo’n spijt dat ik dit niet eerder gedaan heb.
Al die jaren, een strubeling met skieen, en ook met gewoon lopen.
moet nu een hoop schade inhalen😂😂 daarom gaan we nu ook weer in maart, en misschien nog wel een keer
evt met Pasen. Ligt er aan hoe de sneeuw dan nog is
ik ben niet meer piep ( 62) maar hoop zeker nog een aantal jaren pijnvrij te kunnen skieen.

*bericht bewerkt door marie-louise op 31 jan 2018 13:18

Wat goed om te lezen! Ik heb namelijk gisteren in overleg met de orthopeed besloten om me te laten opereren. Zoveel pijn als afgelopen wintersport in de kerstvakantie heb ik nog nooit gehad. Zooltjes, injecties, niets helpt en ik wil er nu echt vanaf. Ik kan niet wachten tot volgend jaar en ben heel benieuwd of ik dan eindelijk pijnvrij de piste af kan!

@Ellen-G.
veel succes, laat nog even weten hoe het gegaan is. Word je aan 1 voet geholpen, of later de andere ook nog. Het komt geloof ik weinig voor, dat een neuroom aan beide voeten voorkomt. Ik hoop voor jou ook net zo’n succes heeft, en nog vele jaren pijnvrij kunt skieen.
mocht het zijn, dat je voortijd nog gaat skieen. Het helpt, als je met tape de zere teen met de andere ernaast verbind.
het is maar een tip.

*bericht bewerkt door marie-louise op 31 jan 2018 13:58

Dank je wel voor de tip! Dat ga ik zeker proberen in februari. Het is gelukkig alleen mijn linkervoet.

Succes Ellen! Dat zal straks een hele opluchting voor je zijn. Laat je even weten hoe het is gegaan? Het is zo onbekend (maar toch veel voorkomend) dat veel mensen hier misschien iets hebben aan onze ervaringen.

Het is alweer een tijd geleden dat ik gereageerd heb op dit onderwerp maar ik heb een update m. In mei 2018 ben ik geopereerd aan een mortons neuroom en is de zenuwknoop in mijn linkervoet weggehaald. Volgens de orthopeed was het een goede beslissing, het was een flinke. Deze week heb ik voor het eerst na de operatie weer geskiet. Vooral de laatste jaren was skiën geen pretje vanwege de pijn in mijn teen en onder mijn voet. De heftige pijn is nu weg! Het is zeker een goede beslissing geweest om te opereren 😄

bedankt voor het delen van de ervaring!!

Ik heb hetzelfde probleem. Ik loop al jaren met pijn. Nu durf ik het te laten opereren na het lezen van positieve comments van de operatie. Kan iemand mij een ziekenhuis adviseren waar ik het beste terecht kan??? Nog steeds een beetje angst…

*bericht bewerkt door lieta2@hotmail.com op 28 apr 2019 14:04

Ik heb hier de afgelopen tijd ook heel veel last van gehad, in mijn rechter voet. Ook veel ellende verhalen gelezen over operaties, zoals gevoel weg uit je tenen (wat een ramp is met surfen). Gedoe met zooltjes enzo zag ik niet zo zitten. Heb me afgelopen maanden laten behandelen met Shockwave therapie, 5 behandelingen, elke week 1 keer en ben nu helemaal pijn vrij. Het schijnt niet bij iedereen aan te slaan deze behandeling en staat nog redelijk in de kinderschoenen, maar ik ben blij dat ik het niet heb laten opereren.

Hallo allemaal, ook ik heb mortons neuroom…tussen de 2e en de 3e teen. Ik ben in training voor de Nijmeegse 4Daagse, maar weet niet of ik het ga redden omdat het erg pjnlijk is…Heb een injectie laten zetten maar die heeft niks geholpen. Ik wil de operatie uitstellen tot na de 4Daagse, als het lukt. Wat voor zooltjes hebben jullie geprobeerd en hielpen die tegen de pijn? Gr Mariska

Beste allemaal, ook ik heb een mortons neuron in mijn voet en denk over opereren. Kan iemand mij vertellen waar je dat het beste kan laten doen en doet de chirurg dit of neurochirurg?
Alvast bedankt voor je reactie !

@mariondevaan@hotmail.com
De orthopeed chirurg doet de operatie. Vraag bij de huisarts een verwijzing. Oké, je bent een weekje uit de running. Ik kan alleen zeggen, doen. Ik had het 30 jaar eerder moeten doen. Het is nu een paar jaar geleden, dat ik aan beide voeten ben geholpen. En nog steeds geen centje pijn. Zelf met skieen geen pijn mee.

Plaats een reactie